Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
keskiviikko 23. joulukuuta 2015
tiistai 22. joulukuuta 2015
Korkia kunnian Kuningas, ihmiseks' astui alas, orjan puvun päällens' puki.
Selasin vanhaa kirjaa, luin sen
välissä olleen lentolehtisen, jossa oli otsikko:
Rangaistusvanki N:o 39. Tällainen
traktaatti putosi erään antikvariaatista ostamani vanhan kirjan välistä. Sitä
on jaettu ilmeisesti sota-aikana kaduilla kansalle? Alla luki: Jakaja: Kaikille Luoduille, Pietarsaari. Painettu:
Helsinki 1941. Kirjapaino Nopea. Näin siinä luki:
- Berliinissä istuimme kaksi
ruotsalaista, yhdessä Kurfurstendammenin varrella sijaitsevan
"Rumpelmayerin" penkereellä. Päivällä olimme tavanneet toisemme
junassa Nurnbergin ja Berliinin välillä, ja ruotsalaisia kun olimme, yksin
muukalaisten parissa, niin pian olimme toisemme löytäneet. Kun sitten
keskustelun kuluessa havaitsimme, että meillä oli sama usko Kristukseen ja
samat kokemukset, niin oli ilomme sitä suurempi.
Äkkiä uusi ystäväni kääntyi
puoleeni sanoen:
- Tahtoisitko kuulla elämäni ja
kääntymiseni historian? Kun olin kysymykseen vastannut myönteisesti, alkoi
ystäväni:
- Suurlakkovuonna 1909 olin työssä
Sundsvallin seutuvilla eräällä sahalaitoksella. Niin tuli lakko ja työsulku, ja sekä isäni että minä jouduimme
työttömiksi. Meitä kahta lukuunottamatta oli kotona äiti ja viisi alaikäistä
siskoa. Köyhälistökoti ei ole mikään valtionpankki, ja pian alkoi hätä ja puute
tuntua. Isä oli jo vuosikausia ollut väkijuomien orja, ja nyt, kun hätä uhkasi
tuhota pienen kotimme, hän vajosi yhä syvemmälle tuohon paheeseen. Mistä hän
tuona aikana sai rahaa väkijuomiin, se on minulle vieläkin arvoituksellista.
Mutta juovuksissa hän oli alati, ja hän tuli raa'aksi ja röyhkeäksi meitä
kaikkia, mutta erikoisesti äitiä kohtaan. Siksi aloin isääni inhota ja vihata
salakavalasti, sillä äiti teki työtä kuin orjatar pitääkseen kodin pystyssä, kun
siinä nälkäkuoleman partaalla olimme.
Sitten eräänä iltana — se on
elämäni synkin ja katkerin — isä tuli kotiin ja pahoinpiteli sekä äitiä että
pikkusiskoja, ja ajoi heidät sitten piestyinä ja verisinä ulos pimeään yöhön.
Silloin hirvittävä viha valtasi
minut, enkä voinut hillitä haluani kostaa äitini puolesta. Olin vain
17-vuotias, nälän ja kärsimysten heikontama, mutta raivo antoi minulle
jalopeuran voimat.
Tarkoitukseni ei suinkaan ollut
surmata, mutta lyöntini sattuivat raskaina, ja seuraus oli hirvittävä. Isä
kaatui, löi päänsä kynnykseen ja kuoli.
Tietämättä mitä tein juoksin äitini
perään, ja kun hän tuli sisään, huusin kauhuissani:
- Olen tappanut isän, mutta tein
sen sinun tähtesi, äiti!
Hänen katseensa ilmaisi sekä pelkoa että rakkautta, kun hän sanoi
kyynelsilmin:
- Tiedän sen, sillä muuten hän
olisi surmannut minut, mutta nyt olemme kaikki onnettomia.
Sain lievän rangaistuksen, olinhan
nuori, ja lisäksi vielä niin monta lieventävää asianhaaraa, mutta sain
kuitenkin viisi vuotta. Kolme vuotta sitten raadoin vankilassa, jonka jälkeen
sain ehdonalaisen armahduksen. Mutta voi noita vuosia! En enää ollutkaan
ihminen, vaan vain numero, kuten toisetkin. Minun numeroni oli 39. Numero 38
vasemmalla puolellani oli siveysrikkoja, ja numero 40 oikealla puolellani oli
ammattivaras. Ja 39 oli vartijan mielestä melkeinpä murhamies. Miksi nuo kurjat
eivät saa pitää edes nimeään? Miksi laki noin armottomalla tavalla riistää
heiltä viimeisenkin ihmisarvon merkin ja antaa kylmien numeroiden astua nimien
tilalle, joita rakastava äiti kerran on kuiskaillut. Vielä tänäänkin vereni
ikäänkuin jähmettyy nähdessäni numeron 39 paperilla. Tuo numero leimasi minut
kerran rikolliseksi, se oli kerran minulle kirouksena, ja minä inhoan, pelkään
ja vihaan sitä!
Kolmen vuoden kuluttua sain siis
vapauteni takaisin. Mutta millainen oli nyt elämäni! Äitini löysin kotikuntani
vanhainkodista ja siskot olivat hajallaan kahden kunnan alueella. Ja minä itse,
miten saatoin itseäni elättää kunniallisella työllä! Todistuksessani oli tuo kauhea
sana: "rangaistu", ja se merkitsi minulle pannaan julistusta, joka
kerta kun etsin työtä.
Näin minut pakotettiin kulkuriksi,
siis olin ihmisten silmissä kelvoton pahantekijän alku, henkilö, jota kaikkien
tuli välttää, ja jota lasten käskettiin paeta, ja joiden kimppuun koirat
opetettiin hyökkäämään. Mutta todellisuudessa olin yksinäinen tunteellinen
20-vuotias nuorukainen, johon jokainen loukkaava sana sattui tikarin piston
tavoin. Vapautustani seuraavia kuukausia en voi sanoin kuvata. Kaikki ylpeyteni
murrettiin kokonaan ja kaikki itsekunnioitukseni katosi jäljettömiin. Kirosin
oman syntymäpäiväni ja kielsin rakkaan Jumalan olemassaolon, sekä vihasin
kiihkeästi kaikkia ihmisiä.
Niin tuli jouluaatto vuonna 1913.
Olin Keski-Ruotsissa erään suuren kaupungin läheisyydessä. Olin koko päivän
kävellyt ehtiäkseni iltaan mennessä kaupunkiin. Kuitenkin iltapäivällä alkoi
raivota kauhistuttava myrsky ja pimeän tullen kaikki minua lukuunottamatta
pysyttelivät huoneissaan. Tilani oli surkuteltava. Takkini oli riekaleina, ja
jalkineeni pääosan muodostivat niitten päälliset, ja näiden ja riekaleisen
housunlahkeen välistä pilkisti esiin likainen pergamenttipaperi.
Äkkiä näin aivan tien vieressä
valon pilkahtavan. Aioin mennä sisään vielä kerran kerjätäkseni. Ehdin astua kaksi
askelta, kun jo talon vahtikoira tuli.
Niillä ei ole katkerampia vihollisia kuin kulkurit, ja ihmiset ovat ne
siihen opettaneet. Niin oli tälläkin isännällä kunnia talonvahdistaan. Se iski
kiinni ja iski syvään. Veri valui pitkin jalkaani, ja housunlahkeen riekaleet
liehuivat tuulessa. Huusin tuskasta. Tuliko joku? Ei tietenkään! Sisälläolijat
kyllä ymmärsivät, että siellä oli vain kulkuri, joka jouluaattona tahtoi
käyttää hyväkseen ihmisten anteliaisuutta, ja varmaan koira sisään tullessaan
sai palkakseen suuren lihapalasen. Vihdoinkin tulin kaupunkiin ja livahdin
erääseen leipuriliikkeeseen. joka vielä oli avoinna, ja täällä minä olin
löytävä taivaan portit ja kohtaava Jumalani. Miten olenkaan kiittänyt Jumalaa
siitä, että Hän tuona unhoittumattomana iltana johdatti minut suoraan itsensä
luokse!
Leipurimestari oli itse vielä
myymälässä, ja pyysin häneltä palasen leipää ja kahvia.
Muutaman hetken hän katsoi minuun
ja sanoi sitten:
- Sitä ette saa, mutta tulkaa
mukaan asuntooni, niin sen sijaan saatte vähän ruokaa. Onhan tänään jouluaatto.
Hämmästyin, mutta ennenkuin olin
ehtinyt ajatellakaan hänen sanojaan, niin kuulin kassakoneen kilahtavan ja mies
painoi käteeni kokoonrypistetyn viisikruunusen. Itsellenikin vieraalla äänellä
kysyin liikutettuna:
- Sanokaahan herraseni — mikä —
mikä — ihminen te olette?
Vastauksen sain viipymättä:
- Minäkö? Olen vain veli ja olen
kristitty.
Nyt olivat voimani loppuneet.
"Veli", "kristitty"! Mutisin noita sanoja itsekseni ja
kurkkuni kävi paksuksi ja silmiini tuli jotakin, joka esti näkemästä, ja
hetkisen sen jälkeen istuin pöydän ääressä kasvot käsissäni ja itkin, itkin
hallitsemattomasti ja vapauttavasti.
Myöhemmin sain työtä hyväntekijäni
leipomossa ja viivyin siellä vuoteen 1915, jolloin jatkoin samalla alalla
Tukholmassa ja sain onnellisen sattuman johdosta 1917 sen paikan, jossa nyt
olen.
Mutta milloinkaan en ole unohtava
tuota jouluaattoiltaa, jolloin olin menehtyä elämän taistelussa, mutta jolloin
Kristus minut kohtasi nöyrän palvelijansa kautta.
Kun hän oli vaiennut, tartuin hänen
käteensä ja pudistin sitä äänettömästi. Elämässä on sellaisia hetkiä, joina
äänettömyys paremmin kuin sanat ilmaisevat sydämemme tunteita. Siellä allamme
kohisi Kurfurstendammenilla yöelämä, ja yllämme miljoonat tähdet tuikkivat elokuisella
taivaalla, mutta mitä itse tuona ihmeellisenä elokuun iltana sain kokea tuolla
penkereellä Berliinissä, se jäi koko Saksan matkani ihanimmaksi ja pyhimmäksi
muistoksi. Oma elämäni oli käynyt rikkaammaksi ja uskoni Ristiinnaulittuun
voimakkaammaksi.
Mitä voimme tästä
todellisuuskuvauksesta oppia?
Ensiksikin näemme väkijuomien ja
juoppouden turmelevan vaikutuksen. Oi, jospa kaikki tahtoisivat nähdä, mihin
kurjuuteen he syöksevät sekä itsensä että toiset tätä helvetin juomaa
käsitellessään. Kapakoitsijat ja salakuljettajat ovat maalle ja yhteiskunnalle
pahempia kuin pahimmat villipedot. Heidän työnsä tuloksena syntyy veri- ja
kyynelvirtoja, tuhottuja koteja, joissa lapset ovat nälkiintyneitä ja
repaleisia. Pyyhkäisköön Iäisen hengähdys pian tämän kauhistuksen maan päältä!
Toiseksi opimme tästä, mitä laupeus
voi aikaansaada. Jumala suokoon, että näitä laupiaita ja sääliviä ihmisiä olisi
vähän tiheämmässä. Silloin ei edes voisi syntyä sotia eikä kapinoitakaan, sillä
"laupeus kerskaa tuomiota vastaan". Jaak.2:13. Tahdonpa sinulle,
rakas lukijani, antaa hyvän neuvon: Älä koskaan sulje sydäntäsi köyhältä,
kärsivältä veljeltäsi! Hän on apusi ja ystävällisen sanasi arvoinen. Suo se
hänelle, niin saat itsekin siitä runsaan korvauksen. "Sillä, joka köyhää
armahtaa, häntä Herra on hädän päivänä auttava."
Monet tahtovat kohdella näitä
yhteiskunnan surunlapsia kovin sanoin ja kaikenkaltaisin syytöksin. Mutta sillä
emme koskaan voi heitä hyödyttää. Ei, vaan pehmeät sanat sattuvat parhaiten.
Saanen kiinnittää huomiosi Jes. 58 lukuun. Lue se rukoillen ja ajatellen, niin
saat varmasti vastauksen moniin kysymyksiisi. Se on ainutlaatuinen luku ja
päättyy sanoihin: Sillä Herran suu on puhunut.
Kolmas opetus on, että
anteeksiantamusta ja pelastusta löytyy mille syntisraukalle tahansa. Ei kenkään
ole niin kurja, ettei hän pelastua voisi, eikä kenkään niin hyvä, ettei hän
pelastusta tarvitsisi.
Rakas lukijani! Oletko henkilö,
joka töin tuskin uskallat katsettasi nostaa monien syntiesi tähden? Kuule siis!
Sinulle löytyy armoa ja anteeksiantamusta! Katso, Jeesuksen lävistetyt kädet
ovat ojennetut Sinua kohden. Tunnusta syntisi ja usko ne anteeksi tänään!
1. Riemuit' me mahdam' vahvast',
Suloisest' sangen sanomast',
Jonk' enkel' ilmoitti, Meille tosin
toivotti,
Armon, avun aivotun,
Lunastuksen luvatun, Isält'
ijankaikkiselt'.
2.
Jumalan Poika pyhä, Kaikkein kappalten Luoja
hyvä, Pivossans' pitävä taivaan,
Maan, meren syvän:
Korkia kunnian Kuningas, Ihmiseks'
astui alas,
Orjan puvun päällens' puki.
3.
Pilvet pisaroitsevat, Ja taivaat tässä satavat,
Turvan ain' toivotun, Lunastajan
luvatun, Esi-isilt'
ikävöityn, Kansoilt' kaikilt'
halatun,
Uhreill' ennen ennustetun.
4.
Taiten tätä tavaraa Ei taida taivaat avarat
Sulkee syliins' sisäll', Eik'
mailmaan mahdu olennoll':
Neitsees' makas' mittaamatoin,
Kohtuun mahtui
määrätöin, Maan ja taivaan
täyttäjä.
5.
Neitseen nuoren kohtuinen, Paits' puutoksetta
neitsyyden, Kätkee, kätkyns'
kantaa, Tuo edes, ilmei an-
taa Näkymättömän, nähtävän,
Ijankaikkisen, ajaisen,
Annoll' avun ylhäisen.
6.
Jumal' yhtyi ihmiseks', Ihmeeks' kaksi yhteen
yhdeks', Ymmärrystä ylitsen,
Luonnon lain ohitsen,
Meillen syntyn', meille suotu,
Neitseen kohdust'
tänne tuotu, Vapahtajaks'
vaivaisill'.
7.
Pirun puustit kostetaan, Evan omena ostetaan,
Armon apu annetaan, Vangit ulos
otetaan, Taivaan ovi
avataan, Riemu, rauha jaetaan,
Onnettomill' autuus.
8.
Toivo tosin turvaava Meille tulee tästä vahva,
Sydän syttyy uskoon, Tykö autuaan
Isän armon,
Tuskiss' luja lohdutus, Itkuss'
ilon odotus, Hengen
vahva vaikutus.
9.
Lepo suotuis' sydämess', Elämä ijän kuolemas',
Saam' nämät ilmeisest', Isän
Pojass' ihmisess';
Hänen tyköns' turvatkaam', Häntä
kaikin
kiittäkääm', Isää, ynnä Henkee
hyvää.
1701 virsikirjan virsi 113.
böömiläinen (Hohenfurth) 1410.
Hemminki Maskulainen, (suom.) s.
n.1550 † 1619.
Tänään rukoilemme, Herra, kaikkien
onnettomien, ahdistuneitten ja epätoivoisten puolesta, että löytäisivät sinut
avukseen ja elämäkseen. Sillä sinä olet vuosisatojen ajan puhunut ihmisille
heidän heikkouksiensa keskellä ja elämän umpikujissa auttanut tielle. Kiitos
suuresta rakkaudestasi, vaivastasi meidän hyväksemme, pirun pettämien ihmisten
eduksi annetusta taivaan lahjasta. Kiitos joululahjasta, jonka käärit
juutalaiseen pergamenttiin, profeettojen ennustuksiin, tavallisten ihmisten
henkilökohtaisiin todistuksiin ja jonka asetit ensimmäiseksi aasien, lehmien ja
lampaiden katseltavaksi. Anna meidän tämän ihmisten nähdä sinut uskossa,
toivossa ja rakkaudessa - sinä ikuinen, elävä, pyhä, Jeesus, joka kutsut
pimeydestä rikollisia!
tiistai 15. joulukuuta 2015
Jumalan armo vie onnelliseen loppuun
Päiväkerhon lapset olivat menneet
kävelylle läheiselle hautausmaalle ja siellä kerhotädit selittivät lapsille
kuoleman olemusta ja totuuksia. He kertoivat haudan kaivamisesta ja
ruumisarkusta, haudan peittämisestä, muistokivestä, muistokirjoituksista
hautakivissä, kukkasista haudalla, ruohon istuttamisesta, omaisista, jotka
käyvät haudalla. Aikanaan sitten lapset menivät kotiin ja uusi tieto oli saanut
tehdä tehtävänsä pikkuisissa. Äiti kysyi sitten lapseltaan, mitä siellä oli
kerhossa tehty päivällä ja opetettu? Lapsi luetteli sujuvasti kerhotädin jutut
ja mielikuvat muististaan hautaamisesta, arkusta, maan peittämisestä kivistä ja
kukkasista. Sitten hän totesi lopuksi, että sitten ne kuolleet jäävät sinne
turpeen alle…. paitsi että pari oli noussut haravoimaan…
Joskus katsellessa elokuvaa odottaa
sen loppuvan onnellisesti ja ilmeisesti ennakkosensuurikin kiinnittää huomionsa
siihen tavoitteeseen? Siksi on sanottu, että kaikki meni kuin elokuvissa?
Siellä paha saa aina palkkansa, rikolliset jäävät kiinni, sankarit voittavat,
poliisi ratkaisee kaikki visaiset jutut ja supermiehet ovat kuvissa
yliluonnollisin ominaisuuksin lentäen, haavoittumattomina, enkelimäisinä
olentoina ihmismuodossa. Omassa lapsuudessakin mielilukemisiani olivat
sarjakuvalehdet, jotka sisälsivät sankaritarinoita. Elämässä asiat eivät
kuitenkaan mene niin, vaan suurin osa ihmiselämästä menee auttamattomasti
hukkaan, se tulee elettyä turhuudessa, väärin ja valheessa. Lisäksi vain
harvassa on onnellinen loppu.
Päivän kohokohta, kaupassa käynti,
kruunaa monen arjen. Sillä siinä tuntuu olevan sen hetkisistä tärkein? Menin
paikalliseen kauppakeskukseen ruokaostoksille. Tavaraa oli runsaasti, mutta
ihmisiä olisi sopinut enemmänkin puotiin. Oma ostosuunnitelmani oli jo
selvinnyt niin hyvin kotona, että kävelin vain noukkimaan nuo muutamat tarpeet
kassiin ja sitten pihalle. Maitotiskin luona oli eräs vanha nainen
kurkottamassa tarjolla olevan maitopinon yli, kun saavuin siihen. Menin ihan
viereen ja kysyin, mikä siellä takana on niin kiinnostavaa, onko siellä
parempaa maitoa? Johon nainen kertoi takana olevan pitempi päivämäärä. Sanoin
hänelle, että näköjään aina voi oppia uutta? Otin kuitenkin itse maitoni siitä,
mihin kauppias oli ne esiin laittanut.
Myöhemmin ajattelin tuota
päivämäärää. Maidossahan on kaksi sellaista: purkituspäivä ja viimeinen
käyttöpäivä. Se on kuin ihmiselämässä, varsinkin uskovaisella. On luomisen
päivä, jolloin Jumala on antanut meille ihmismuodon ja hengen, elämän ja
ympäristön. Siitä se sitten lähtee, joillakin lujaa, joku menee ujostellen,
joku hajottaa aina kaiken ympäriltään ja viimein itsensäkin. Toinen taas elää
tasaista ja varovaista elämää Jumalan pelossa. Käyttöaikamme on erilainen, on
ihmisiä, jotka eivät elä lapsuuttaan kauempaa, mutta muutamat heiluvat vielä
yli 80-vuotiaina sukulaisten ja omaksi iloksi. Kaikilla on kuitenkin
tuotteeseen merkitty viimeinen käyttöpäivä, eikä sitä voi ylittää. Sen on
Jumala laittanut omaan kalenteriinsa ja taivas valvoo saataviaan. Ihmisten
suosiossa on aina ollut pitkän elämän toive, vaikka suurin osa siitä onkin
murheen ja kärsimyksen, vaivan ja työn aikaa. Itsekin olen miettinyt omaa
päättynyttä työuraani, ettei se nyt kovin kummoinen ollut, enkä ole
varsinaisesti saanut mitään aikaan? Mieleen tulee vanha isänpäiväkortti, jonka
sain aikoja sitten. Siinä kissa-Karvinen hakkaa epätoivoisesti nauloja
vasaralla ja kaikki naulat ovat menneet vääriksi. Mutta hän hakkaa vaan. Alla
oli teksti, että toiset tekevät, mitä osaavat, meidän isä tekee, mitä haluaa!
Niinpä niin, tuokaa ukolle lisää harjoitusnauloja.
Uskovan suuri kutsumus on palvella
Herraa toisten uskovien kanssa ja keskellä, yhdessä ja seurakunnassa. Jos
ihminen ei löydä tätä viisautta omassa elämässään, hän ei voi saavuttaa sitä
asemaa ja paikkaa, minkä Jumala on hänelle tarkoittanut. Jos taas löytää
paikkansa ja ymmärtää armoituksensa ja lahjansa Jumalan antamina, voi saada
kokea suurta siunausta edellävalmistetuissa teoissa Jeesuksen seurassa,
suunnitelmassa ja ystäväseurassa. "Terveisiä lähettää teikäläinen
Epafras, Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka rukouksissaan aina taistelee
teidän hyväksenne, että pysyisitte täysin Jumalan tahdon mukaisina ja siitä
varmoina." Kol.4:12. Terveiset ovat kuva tunteista ja uskosta,
yhteydestä ja rakkaudesta, kuka sitä vastustajilleen terveisiä lähettää? Siinä
on selvä näky tarpeellisesta ja omasta käyttöajasta Jumalan valtakunnassa.
Rukous osoittaa suurta riippuvaisuutta Kristuksesta, sekä Jumalan voiman, armon
ja johdatuksen tarpeesta. Taistelurukous on vielä ihan oma lajinsa, jossa
käydään vihollisen kimppuun Jumalan asein, jolloin katsotaan näkymättömiin
Kristus-valossa ja -uskossa. Eikä tämän ystävän rukous ollut mitään
lottoamista, vaan hän tiesi, mitä pyysi: uskonsäilyminen oli siinä yli kaiken
ja siihen liittyvä Jumalan tahdon toteutuminen pyrkimyksenään. Tuon tahdon
toteutuminen on kuitenkin aina vaarassa hukkua ja turmeltua, kadota syntiin ja
maailman henkeen, penseyteen ja huoliin, siksi hän rukoili siihen varmuutta.
Jumalan antama varmuus on suuri lahja ja näky, jonka varassa voi elää ja kuolla
tyytyväisenä. Mutta ei tämä rukoilija päässyt mitenkään helpolla, sen osoittaa
se, että hän lyöttäytyi Paavalin matkaan. Sillä Paavalilla oli jatkuvasti
koettelemuksia joka paikassa. Ilmeisesti juuri tästä syystä veljet olivatkin päätynyt
sellitovereiksi, usko vie joskus vankilaan?
"Tervehdyksen lähettävät sinulle Epafras, vankitoverini
Kristuksessa Jeesuksessa" Filem. 23.
Paavali ei tullut syntisistä
suurimmaksi kaljalasin ääressä, tai kossupulloa kallistelemalla, ilotalossa,
toisten omaisuutta varastaessaan, valehdellessaan lähimmäiselleen, ajaessaan
ylinopeutta, hyväksyessään murhaamisen - vaan Kristuksen seurassa. Silloin hän
näki kirkkaassa valossa oman olemuksensa ja Vapahtajan suuruuden. Hyvyyden ja
huonouden jännite kuuluu uskovaisuuteen, jos tämä katoaa, on jokin pielessä.
Kelvottomissa on aina toivoa, Pyhän Hengen masentama voi vielä nousta ja
syntinsä tunteva kaipaa osakseen Jumalan armoa.
Joskus huomaan, että Jumala laittaa
sydämelleni muutaman ihmisen aivan erityiseen asemaan. Se on merkki siitä, että
nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja esirukousta. Eivät he ole erikoisia, hyviä
tai suosittuja, ei heitä mainita suurissa juhlissa, eikä heidän lausuntojaan
lueta lehdistä. Jos kirjoitat heidän nimensä hakukoneeseen netissä, niin heistä
ei tule yhtään juttua tai kuvaa kertomaan heidän saavutuksistaan.
Velkaantuminen, rikosrekisteri, konkurssi, sairaus ja heikkous ovat heidän
tuntomerkkejään. Heillä on sydämentykytyksiä, verenpainetta, kuulon ja näön
heikkenemistä, korkea kolestroli, nousussa olevat sokeriarvot, kilpirauhasen
vaiva, bakteerikammo ja jatkuva selkäsärky. Kun näet heitä, ei tulisi
mieleesikään vaihtaa osia heidän kanssaan, sillä he ovat monin tavoin
säälittäviä. Mutta Jeesus rakastaa heitä ja ajattelee heidän ikuisuus
asemaansa, mikä onkaan se tapa millä hän saa heihin kiinnityksen. Hellästi ja
hiljaa hän puhuu heille, kun ihminen suostuu kuuntelemaan. Yllättävää kyllä,
jokaisen ihmisen perusongelma näyttää olevan torjua Jeesus sydämestään ja
kodistaan mahdollisimman kauas ja kauan. Niin jumalallinen kutsu saa odottaa,
sillä siihen ei ole aihetta, kun ihmisellä on muuta tärkeämpää tekemistä, kuten
ostokset, bisnekset, elämänlaadun kohottaminen, matkailu, harrastukset ja
sukulaisten kanssa peuhaaminen. Joillekin Jumala kuitenkin antaa sydämelle
ystävän ikävän, yhteyden kaipuun ja seurakunnan rakentumisen. "Hän
ikävöi teitä kaikkia ja on kovin huolissaan siitä, että olitte kuulleet hänen
sairastavan. Hän olikin sairaana, kuoleman partaalla. Jumala kuitenkin armahti
häntä, eikä ainoastaan häntä, vaan minuakin, etten saisi lisää murhetta."
Fil.2:26-27. Uskovan sairaus on musertava kokemus, jos hän on ajatellut
olevansa haavoittumaton, tai erikoisessa suosikkiasemassa, tai menestyksen
mannekiini, tai hyvän ihmisen näyttelijä. Kärsimys pysäyttää hänet huomaamaan
oma haurautensa. Kun siihen tömähtää vielä oikein kova synnintunto ja tajuaa
olevansa lainrikkoja, pahantekijä, valehtelija, asioiden vääristelijä ja oman
edun tavoittelija toisten kustannuksella, voi valita seuraavaksi yhteislauluksi
sopivasti: Tuhkasta nousee aamu tai En etsi valtaa, loistoa, tai Harva meistä
on rautaa.
Joskus kuolema käy aivan tuossa
vieressä, mutta joutuu vielä odottamaan aikaansa ja ihminen selviää hetkeksi
tähän maailman synkkyyteen: Vielä muutama lottorivi, kotipitsa, veroilmoitus ja
hoosianna?
Kuitenkin tarvitsemme Jumalan armoa
kipeästi, jatkuvasti, koskettavasti. Tarvitsemme sitä itsemme tähden, toisten
tähden, maailman tähden, vihollisten tähden, ystävien tähden, synnin tähden,
avuttomuuden tähden, ympäröivän pimeyden tähden, mielen murskaavien kokemusten
tähden. Jumalan armo on ihmeellinen lääke, joka parantaa vastaanottajansa. Se
antaa elinvoimaa, ilo ja vapautta. Se rohkaisee, tukee ja auttaa katsomaan
asioita totuuden valossa. Armo näkyy toisissa ihmisissä, kun heitä katselee
Golgatan kautta. Muuten on vaikea ymmärtää luomista ja ihmisen elämän
tarpeellisuutta. Sillä kaiken turhuuden keskellä loistaa Jumala valo
Kristuksessa, armon ja anteeksiantamuksen valo. On erikoinen kokemus päästä tuohon
valokeilaan. Se on hämmentävää, varsinkin syrjäänvetäytyvälle, takapulpetin
oppilaalle, "ei musta ole mihinkään" -tyypille. Jeesuksen armo
eheyttää persoonan, ihminen tulee näkyviin, ja alkaa elää. Armo nostaa ojasta,
laittaa veren kiertämään ja kävelemään, avaa suun puhumaan kauniita sanoja,
laulamaan Jumalalle ja ihmisille. Armo avaa kukkarot uhraamaan omastaan,
antamaan sen, mitä lähimmäinen tarvitsee. Armo synnyttää sydänyhteyden ja
sytyttää rakkauden Vapahtajaan ja uskoviin, Jumalan seurakuntaan. Armo pyyhkii
pois synnintahrat vanhurskauden puvusta, uudistaa kasteenliiton ja nostaa
kurjuuden kahleilla sidotut syvyydestä Kristus-kalliolle. Armo tekee
perfektionistista epätäydellisen, ylpeästä nöyrän, itseriittoisesta
Kristus-riippuvaisen, pahasisuisesta Herran lampaan.
Jeesus, me roikumme sinussa, että
saisimme osaksemme sinun hyvyyttäsi ja laupeuttasi. Sitä samaa me pyydämme
ystävillemme ja sukulaisillemme. Haluamme ajatella vain onnellista loppua ja
kirkastumisjuhlaa heidän kanssaan luonasi kirkkaudessa. Muista meitä, kuule
rukouksemme, tue meitä ja anna meidän kokea Pyhän Henkesi vaikutusta,
valaistusta ja ohjausta matkallamme täällä pimeyden maailmassa
kuolemanlaaksossa. Anna meille tuntuvaa armoa, että paremmin tuntisimme sinut.