Olimme
vaimoni kanssa lähdössä lomalle ja päätimme ottaa nopean ja halvan matkan, se
oli ns. äkkilähtö. Muutaman päivän varoitusajalla pakkasimme ja nousimme koneeseen
ja vasta paikan päällä selvisi millainen majoituspaikka oli varattuna. Mutta
kaikki meni hienosti ja hintaan nähden vietimme loistoloman. Rahaa kului vain
ehkä puolet tavanomaisesta. Työkiireiden takia äkkilähtö oli meille vain ylen
harvinaista.
Näin
jäiden lähdön aikaan, keväällä, putoaa moni uhkarohkea kylmään kylpyyn, jokunen
selviää kuiville voimien riittäessä ja hyvien varusteiden avulla. Toisille
edessä on äkkilähtö, joita lehtiuutiset ovat välittämässä. Sama näytelmä
toistuu syksyllä, kun pakkaset taas tulevat tänne pohjoiseen. Afrikassa tätä
ongelmaa ei ole, heillä on sitten muunlaisia äkkilähtöjä. Heikkojen jäiden väki
on kolme ryhmää: 1. Uhkarohkeat, he eivät pelkää mitään, eivätkä välitä
varoituksista. 2.Rohkeat, he seuraavat pienen matkan päästä uhkarohkeita ja
kääntävät kelkkansa, kun joku em. putoaa jäihin. 3.Maltilliset, he tyytyvät
raportoimaan rannalla hukkuneita ja henkiin jääneitä odottaen uusia pakkasia.
He eivät ole luonteeltaan äkkilähtö-tyyppejä.
Lentokoneen
apuohjaaja ajoi Ranskassa päin vuorta ja tappoi itsensä lisäksi 150 ihmistä.
Hän lukitsi ohjaamon oven, ettei varsinainen lentäjä päässyt sinne enää
wc-käynnin jälkeen kolkutuksista ja murtoyrityksistä huolimatta ja niin syntyi
riivaajahenkien paratiisi keskelle autiomaata. Tuli kaikille matkustajille
äkkilähtö ilman suunnitelmaa. Kaikki uutiskanavat kertoivat tapauksesta
vuolaasti.
Ihmiselämä
on arvokas Jumalan lahja, joka ei toistu, johon ei ole vaihtoehtoisia malleja.
Mutta tavallinen jumalaton ei mieti ikuisuuttaan, vaan rahaa, kunniaa,
nautintoja, elintason kohottamista ja siihen auttavia aatetovereita. Jumalaton
ei ajattele joutuvansa ikuiseen helvettiin, ei, hän luulee pääsevänsä
taivaaseen, maanpäälliseen paratiisiin, jälleensyntymiseen tai tyhjiin
raukeamiseen. Nämä kaikki siksi, että hän on ollut niin hyvä, riittävän hyvä
tai niin vähän huono? Jumalattomien huolettomuus, onnellinen elämä, ja varakas
meno ovat isoja kysymyksiä kaikkina aikoina, mutta harva tulee ajatelleeksi,
miten jumalattoman käy, kun tulee äkkilähtö? Se on selvästi ilmaistu Jumalan
sanassa: "He virittävät laulujaan vaskirummun ja kanteleen kaikuessa ja
iloitsevat huilun soidessa. He viettävät päivänsä onnessa, mutta äkkiä heidät
säikähytetään alas tuonelaan. Ja kuitenkin he sanoivat Jumalalle: 'Mene pois
meidän luotamme, sinun teistäsi emme tahdo tietää. Mikä on Kaikkivaltias, että
häntä palvelisimme? Ja mitä hyötyä meillä on siitä, että häntä rukoilemme?' Job
21:12-15.
"Älä
turvaa tavaroihisi, äläkä sano: "Minulla on yltäkyllin." Älä noudata
omaa mieltäsi ja voimaasi, niin että vaellat sydämesi himoissa. Älä sano:
"Kuka on minun käskijäni?" Sillä Herra on totisesti sinua rankaiseva.
Älä sano: "Minä olen syntiä tehnyt, ja mitä on minulle siitä tullut?"
Sillä Herra on pitkämielinen. Älä ole huoleton sovituksestasi, niin että kasaat
syntiä synnin päälle. Äläkä sano: "Hänen armahtavaisuutensa on suuri, hän
antaa anteeksi minun paljot syntini." Sillä hänellä on laupeus ja myös
viha, ja hänen kiivautensa pysyy syntisten päällä. Käänny viivyttelemättä Herran
puoleen, äläkä lykkää sitä päivästä päivään. Sillä äkisti tulee Herran viha, ja
rangaistuksen aikana sinä hukut. Älä turvaa vääriin tavaroihin, sillä ei
sinulla ole niistä mitään hyötyä kovan onnen päivänä." Siir.5:1-8.
1.Ah,
kuinka taivaan valtakunta niin monelle on halpa vaan.
He
nukkuu syvää synnin unta ja noudattavat himojaan.
Ja
askareissa maailman he unhottavat Jumalan.
4.Voi
varokaatte, varokaatte, ettette saisi katua!
Nyt
lahjaksi te kaiken saatte, on myöhä kenties huomenna.
On
ovet kohta lukitut, nyt kiirehtikää, kutsutut.
5.Jos
liian myöhään kolkutatte, ei ovi enää aukeekaan. Jos
kuinka itkein valitatte, ei teitä enää kuullakaan. On
monet häihin kutsutut, vaan harvat ovat valitut.
(vanha virsikirja 137)
Jo
ammoin tiedettiin, että sisältö ratkaisee ja ihmisen motiivit ovat hänen
ajatuksissaan. Niitä seuraavat teot. Pahuudella on kaivonsa ihmismielessä ja se
on nähtävänä pienestä pitäen, eikä kukaan jalostu vanhaksi tulemalla -
päinvastoin. Mutta Jumala on antanut avuksi Herran pelon. "Joka ei
hartaasti pidä kiinni Herran pelosta, sen huone luhistuu äkisti. Kun seulaa
pudistetaan, jäävät roskat jäljelle; samoin jäävät ihmisen saastat hänen
ajatuksiinsa. Uuni koettelee savenvalajan astiat, ja ihmisen koetuskivi on
hänen ajatustapansa. Miten puuta on hoidettu ilmaisee sen hedelmä, samoin sana
ihmisen sydämen aivoitukset. Siir.27:3-6. On ihana olla hyvässä puussa
oksana, Kristus-viinipuussa, pienenä oksana kantamassa hyviä hedelmiä.
Turmakoneen
avuntarjonta oli oven takana, sisältä lukittu ovi esti avuntuojan pääsyn koneen
ohjaimiin. Ihminen ilman Jumalaa toimii aina "oman koneensa"
ohjaamossa itsekkäästi. Hän kuvittelee tekevänsä oikein, viisaasti, kun tekee
ratkaisunsa järkensä ja tunteittensa pohjalta. Aikansa Jeesus koputtaa oven ja
tarjoaa apuaan ennen lopullista tuhoa, äkkikuolemaa, mutta sitten ei hänen
äänensä enää tavoita seikkailijaa, ja etsikkoaika on ohi. Mutta piru on jo
perinyt omansa ja ottanut omavaltaisesti paikkansa samassa ohjaamossa ja
Jeesuksen hylännyt kaveri ei kuuntele enää muita neuvonantajia. Piru on tullut
vain tuhoamaan ja tappamaan, mutta valehtelee kaverille, että kohta olo
helpottaa - polkaiset vain kaasua lisää? Pirulle kaikki äkkilähdöt ovat
mieleen, kun on kysymys jumalattomista. Tarvitaan Jeesus ohjaamoon, muuten
tuhoudutaan, muuten piru vie päin seinää liiskaten kuin hyttysen. Jos ja kun
oma minä ohjaa konetta, se tuhoutuu varmasti, maailma terrorisoi sen,
polttoaine loppuu, tai eksyt niin pahasti reitiltä, että joudut pimeyteen.
Herra
on aina kutsunut joitakin tavallisia ihmisiä asioidensa hoitajiksi täällä
alhaalla. Eräs sellainen oli israelilainen Eljakim (= Jumala nostaa t.
korottaa). "Mutta sinä päivänä minä kutsun palvelijani Eljakimin,
Hilkian pojan, ja puetan hänen yllensä sinun ihokkaasi, vyötän hänet sinun
vyölläsi ja panen sinun valtasi hänen käteensä, niin että hän on oleva isänä
Jerusalemin asukkaille ja Juudan suvulle. Ja minä panen Daavidin huoneen
avaimen hänen olallensa; ja hän avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä
kukaan avaa." Jes.22:20-22. Avain olalla on varsin suuri, koska sitä
pitää kantaa olkapäällä, se on vallan merkki. Tarvitaan avain, että saadaan ovi
auki, että voidaan pelastua. Hänellä on vyö, joka kuvaa totuutta, hänen
ihokkaansa kuvaa Jumalan vanhurskautta. Kädessä oleva valta kuvaa Kristuksen
sovitustyötä, jonka todisteena on naulanarpi hänen ranteessaan.
Eljakim
on esikuva Jeesuksesta, joka kantaa avainta. "Ja Filadelfian
seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin
avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa:
Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä
kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet
ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt."
Ilm.3:7-8. Jeesuksen valta on rajaton, hän tekee niinkuin tahtoo. "Jos
hän repii maahan, niin ei rakenneta jälleen; kenen hän telkeää sisälle, sille
ei avata." Job 12:14. Kun sydämen ovi on auki, Jeesus tulee
pelastajaksi, vapahtajaksi, pyhittäjäksi, lunastajaksi. Tämä uskovien jkoukko
on vähäinen voimiltaan (mikros - pieni), siksi se oli kovin sopiva heijastaan
suuren Vapahtajansa kunniaa täällä ajassa. Yksityinen uskova voi olla sairas,
köyhä, avuton, mutta siunattu oven avaajan voimalla. Hän elää Jeesuksen kanssa,
edessä, seurassa.
Tämä
otti Herran sanasta vaarin (tereo - seurata, noudattaa, säilyttää, varjella,
säästää, vartioida). Se tarkoittaa uskollisuutta Raamatulle, kirjoitetulle
Jumalan ilmoitukselle ja sen myötä kaikille, jotka sitoutuvat Herraan ja hänen
sanaansa. Sillä jokainen uskossaan rehellinen Herran oma joutuu joskus sanan
edessä tosi tiukoille ja parannuksen paikalle, ja näissä kisoissa sankareita on
vain vähän, tai oikeastaan vain yksi ainoa - Jeesus. Siksi ovi avoinna on suuri
tulevaisuus Kristuksen askelissa, valossa, totuudessa, armossa ja uskossa.
Jeesus
kehuu uskoviaan, etteivät kieltäneet (kieltää, kiistää, sanoutua irti) Jumalan
nimeä. Jumalalla on monta eri nimeä Raamatussa, mutta meidän kannaltamme
tärkeimpiä ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki, mutta erityisesti Jeesus, Kristus,
Vapahtaja, Immanuel (Jumala meidän kanssamme), Messias, ja Herra. Kun siis
uskovan koetuksenpäivä koittaa, hän joutuu ihmisten edessä tunnustamaan uskonsa
Jeesukseen, muuten hänestä tulee kieltäjä. Se ei ole saarnaamista, vaan valonsa
näyttämistä pimeille. Tätä voi kokeeksi tehdä esim. sukukokouksessa,
-tapaamisessa, harrastekerhossa, työkavereiden joukossa, naapurien kanssa,
tuntemattomien kauppiaiden ja ostajien yhteydessä, urheilussa, politiikassa,
kesämökillä, pankissa. Joskus mykkyyden henki vaivaa niin uskovaa, että
kaikesta muusta tulee juttua sujuvasti, muttei uskosta Jeesukseen? Oliko siis
Jeesus niin hävettävä? Nämä mainitut Filadelfia-kaverit olivat selvinneet tästä
testistä voittajina, he saivat Herran tunnustuksen.
Suhteemme
Jeesukseen on aivan keskeinen tulevaisuutemme suhteen. Jos Raamattu tulee
rakkaaksi ja siihen suhtaudutaan Jumalan sanana, siitä seuraa uusi ihmeellinen
elämä Herran seurassa. Myöskään maailmassa tapahtuvat myrskyt, järistykset ja
kuolemat eivät ole uskovalle tuhoksi. Jeesus tulee takaisin ja vie omansa
taivaan kotiin. Jumalankin kärsivällisyys loppuu kerran ja ihmiskunta saa
tuomionpäivän, Herran vihan päivän. Siksi uskovan on syytä tarttua Herran
kärsivällisyyden sanaan. "Koska sinä olet ottanut minun
kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja
pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin
koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat." 3:10. Siinä Raamattu
käyttää sanaa hypemone, joka merkitsee kestävyyttä ja kärsivällisyyttä. Sanaa
käytetään puhuttaessa ahdingosta ja vastoinkäymisistä. Tuo pieni hypo-etuliite
tarkoittaa alle jäämistä. Siinä on Jumalan ihmisen luottamus, joka lepää
Kristuksen uskollisuuden varassa ja jaksaa odottaa.
1.Ken
noin sydämellesi kolkuttaa Illan tullen? Ken
hellästi lääkettä tarjoaa näin tuntosi tuskihin sulle?
5.Siis
aukaise hälle, ken kolkuttaa vielä kerran, niin
sielusi rikkaimman aarteen saa ja kruunun sä saat luona Herran!
Lina Sandell-Berg
(1832—1903)
Oi,
Herra, kuinka monet sulkeutuvatkaan pimeyteensä ilman sinua, hylkäävät
pelastuksen ja vapautuksen synneistään, sinun ristinsovituksesi, sinuun uskovat
lähimmäisensä. Kuinka monen reittikone on menossa kohti äkkikuolemaa suuressa
sokeudessa, mykkyydessä ja valheessa. Sielunvihollinen teurastaa sinun
lunastamasi ihmiset, auta meitä, Kristus! Kulje tänään kolkuttamassa sydänten
ovilla, vielä kerran, jos joku herkistyisi avaamaan sinulle, kuulemaan ääntäsi
ja kutsuasi, taipuisi Isäsi tahtoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti