Tapio Nousiainen oli tunnettu puhuja
70-luvulla Suomessa. Hän kirjoitti myös monta kirjaa, joiden sanoma siunasi
monia. Meilläkin on niitä hyllyssä ainakin kymmenen. Alkuajan tiukkuudesta
selvästi avartuneena hän oli myöhemmin hyvin laajojen piirien hyväksymä ja
odotettu vierailija seurakunnissa. Alun kielteisestä kirkon asenteesta hän pääsi
irti myöhemmin ja sai näistä piireistä myös paljon ystäviä ja esirukoilijoita.
Muistan erään hyvin puhuttelevan radion aamuhartauden, jonka hän piti
70-luvulla eräänä lauantaiaamuna. Hän aloitti puheensa kertomalla, että Jumala
antoi hänelle uuden sanoman sitä tilannetta varten ja hän siirsi sivuun aiemmin
miettimänsä puheen. En ollut koskaan ennen kuullut radiosta niin vaikuttavaa ja
hengellistä puhetta kuin silloin. Se siunasi minua ja vahvisti uskoani. Kiitin
Jumalaa.
Vähän ennen kuolemaansa Nousiainen
kirjoitti kirjan "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa", joka
poikkesi kaikista hänen edellisistä kirjoistaan. Se oli vanhenevan ja sairaan
miehen tilitys, jossa oli hyvin henkilökohtainen sävy. Siihen oli helppo
samaistua ja se oli rehellisyydessään vertaansa vailla. En muista lukeneeni
vastaavaa muuta kuin Raamatun katumuspsalmeista?
Nousiainen kirjoittaa: - Eräs Jumalan
kärsimyskoulun muoto on kasvatus uskovaisten perheessä. Kasvatus ja hiominen
taivasta varten. Ja se onkin kova koulu. Nyt tullaan alueille, joista
mieluummin olisi vaiti. Kuitenkin täytyy asiasta jonkin verran puhua, vaikka se
paljastaakin maailman ihmisille sen, että uskovaiset eivät suinkaan ole
enkeleitä ilman siipiä. On puhuttava asiasta, joka on niin monelle kristitylle
kaikkein tuskallisinta Jumalan korkeakoulua.
Nousiainen pohtii kirjassa uskovien
heikkoa yhteyttä ja keskinäisen rakkauden puutetta huomioimalla, että nuorilla
uskovilla on liian suuret odotukset vanhoihin nähden ja sen tähden heidän
uskonsa alkaa horjua näkemänsä epätäydellisyyden vuoksi. Hän mainitsee, että
eroa aiheuttavat usein opilliset näkemyserot. Toisena eron syynä hän mainitsee
keskinäisen kateuden ja sitä seuraavan valtataistelun nokkimisineen ja
juonitteluineen. Eräänä suurena syynä hän kirjaa ylös anteeksiantamattomuuden.
Näistä johtuen uskovat välttelevät toistensa seuraa ja tekevät ohimarsseja kuin
Jerikon tien kulkijat aikoinaan (Luuk.10)
Peiliin katsomalla nähdään yleensä vain
vaatteet ja ihmisen komea ulkomuoto kaikkine koristuksineen kaunistuksineen.
Mutta komeuden alla on alaston totuus, jonka näkee vain Jumala. Uskovalle tämän
pitäisi olla selvä asia, mutta joskus siihen menee pitkä aika. Nousiaisen
elämässä tämä tapahtui elämän ehtoo puolella hänen jäädessään eläkkeelle ja
silloin hän, toiminnan mies, koki syvän masennuksen suon.
- On surkuhupaista nähdä, miten ihmiset
katsovat tekijän suuriin, ulkonaisiin raameihin ja ajattelevat, millainen
peljättävä mies on heidän edessään. He eivät arvaa, että näiden raamien sisällä
värjöttelee pelokas, pieni poika… Kun mies oli työelämän ja hengellisen
toiminnan pyörteissä, masennuksella ei ollut aikaa puhjeta esiin. Heikkoa
itsetuntoa ja selittämätöntä alemmuudentuntoa pönkitettiin jatkuvilla
suorituksilla. Lakitieteen lisensiaatti, lakitieteen tohtori, teologian
kandidaatti, kirjailija, runoilija ja jos jonkinlaista toimikuntaa,
johtokuntaa, komiteata ja hallitusta. Aina uusia virstanpylväitä, uusia
suorituksia ja uusia tehtäviä, jotka pönkittivät itsetuntoa.
Uskovan vanhemman suuri huolenaihe on
lapsien pelastuminen, eikä mikään materia, tavara, omaisuus, näkyvä voi koskaan
korvata sielun pelastusta ja sitä iloa, minkä omien rakkaitten Jeesus-uskosta
säteilee koko elämään. Tapio Nousiainen kamppaili oman isyyden kanssa suhteessa
lapsiinsa, eikä hän ollut tyytyväinen lopputulokseen. Vaikka tietysti hänenkin
arvionsa oli vain inhimillinen ja henkilökohtainen nyt hetken näkemys. Jumala
voi aina enemmän kuin me ymmärrämme tai osaamme anoa.
- Rakas menevä sananjulistaja. Annan
sinulle kokemuksesta karvaasti koetun neuvon. Älä laiminlyö lapsiasi. Jätä
matka tekemättä ja uhraa aikaasi lapsillesi. Puhu heille Jeesuksesta, ettet
tarvitsisi kerran raskaasti katua. Eikö lapsesi sielu ole yhtä tärkeä kuin
jonkun ventovieraan sielu? Raamattu sanoo (Snl. 22:6): "Totuta poikanen
tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea."
Vai onko sinun elämänvanhurskautesi
kotona niin heikkoa laatua, etteivät sanasi auta? Tätä tekijä epäilee omalla
kohdallaan.
Sairauden koetellessa häntä, joutui usko
syyniin, kun lähimmäiset tekivät omia havaintojaan vanhenevasta saarnamiehestä:
- Oronmyllyn miestenpäivillä kuulin:
"Kylläpä Nousiainen oli huonon näköinen. Ei se varmaan näe enää seuraavia
miestenpäiviä."… Tällaista tuppaa olemaan uskovaisten myötätunto, tuki ja
kannustus kristiveljelle. Arvatkaapa, rohkaiseeko se ja tuleeko tiheään
kokouskutsuja?… Sairaus on todellinen Jumalan korkeakoulu. Opimme siinä ainakin
yhden läksyn. Kun Jumala painaa kätensä ylitsemme, me emme pääse liikkumaan
eteen emmekä taakse Kaikkivaltiaan käsissä. Sairaudessa opimme tuntemaan
Jumalan valtasuuruuden ja oman vähäpätöisyytemme.
Joskus karismaattisuuden huumassa aina
joku innostuu julistamaan sairaudet voitetuiksi, kun vaan on riittävästi uskoa
ja esirukoilijoita. Ajatellaan, että ihminen voisi ottaa työvoiton julmasta
vastustajasta ja selättää sen tahdon voimalla. Kun siihen lisätään vielä
rohkeat profetiat, mahtipontinen kuuluttaminen ja öljyllä voitelu, niin voidaan
pitää lähes varmana, että käänne parempaan tapahtuu minä hetkenä hyvänsä. Mutta
sitten käykin päinvastoin ja kaveri hiipuu, kuihtuu ja kuolee - mitä jää
jäljelle uskosta? Olisi hyvä lukea Raamattua: "Erastus jäi Korinttoon,
mutta Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan." 2.Tim.4:20.
Nousiainen on omistanut kirjassa yhden
luvun otsikolla helmasynnit. Siinä hän käy järjestelmällisesti läpi
tavallisten ja todellisten syntien vaikutusta uskovan elämässä. Alkuaikojen
innostus ja luulo omasta hyvyydestä on silloin karissut pois ja edessä on kova
omatunnon kriisi, josta ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään. Hän tuo esiin
myös ripittäytymisen vaikeuden, koska siinä oma näyttävä profiili rapistuisi
olemattomiin. Hän kertoo synnin usein voittavan uskovan, vaikka pitäisi olla
päinvastoin. Helmasynneistä (siis usein toistuvista uskovan elämässä) hän
mainitsee kolme tärkeintä:
- Lihan himo ilmenee haureutena,
huoruutena, itsetyydytyksenä, hekumointina, likaisina ajatuksina,
silmähuoruutena, juoppoutena ja huumeorjuutena… lesbolaisuutta ja homoseksualismia.
- Minäelämä ilmenee itsekkyytenä,
ylpeytenä, erehtymättömyytenä, kateutena, vallanhimona, juonitteluna ja
riitaisuutena.
- Ahneus ilmenee rikastumisen himona,
saituutena ja rahanahneutena. Se johtaa helposti petoksiin, kavalluksiin.
Näitä lukiessa onkin hyvä kysyä
Jeesukselta, rakastaako hän uskovaa ja voiko hän auttaa kurjuuden kahleissa
kolistelevaa, lihansa kanssa hikoilevaa, nurkkaan ajettua, umpikujan perukoille
vaipunutta kristittyä? ”Käänny minun puoleeni, armahda minua, sillä minä olen
yksinäinen ja kurja. Minun sydämeni pakahtuu tuskasta; päästä minut
ahdistuksistani. Katso minun kurjuuttani ja vaivaani, anna kaikki minun syntini
anteeksi." Ps.25:16-18.
Eräs luku on otsikoitu: Saatanan
syvyydet ja siinä hän käy läpi sielunvihollisen metkuja, joilla tämä pyrkii
suistamaan uskovan pois Kristuksesta, seurakunnasta, uskosta ja kaidalta
tieltä. Hän mainitsee viisi erilaista "virkaa", jotka kuuluvat
paholaiseen toimintatapoihin: 1.Murhaaja, jolloin hän yrittää kuolettaa
hengellisen elämän, rukouksen ja valvomisen. 2.Valehtelija, jolloin hän
pyrkii viemään uskovan pois Jumalan sanasta, totuudesta ja tietysti Jumalan
rakkaudesta. 3.Eksyttäjä, jolloin hän pyrkii antamaan vääriä näkyjä,
profetioita ja ilmestyksiä, ohjaamaan ylihengellisyyteen (sielullisuuteen). 4.Hyökkääjä,
jolloin hän ampuu palavia nuolia uskovaa kohti, haavoittaen ja heikentäen. 5.Syyttäjä,
jolloin hän käyttää koko pirullisen arsenaalinsa lannistaakseen uskovan
mielen ajamalla tämän epätoivoon. Näistä kustakin Nousiainen pitää kirjassa
oman selityksensä, eikä ryhdy demonisoimaan uskovan käyttäytymistä taistelujen
aikana ja lopuksi hän rohkaisee lukija Jumalan sanalla: "Olkaa siis
Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä
pakenee."Jaak.4:7.
Kirjan loppusanoissa Nousiainen syyttää
vain itseään huonosta terveydestään. On peiliin katsomisen paikka. Varmaan moni
ihminen voisi oppia näistä kokemuksista ymmärtämään, ettei Jumala on
aiheuttanut näitä vaivoja, vaan oma tyhmä elämä ja sen itsekkäät valinnat. Kuitenkin
Nousiaisen kokemukset ovat varsin tavallisia keskuudessamme ja monen uskovan
tavanomainen elämäntyyli, tietysti sillä erotuksella, että ilman Jeesusta
kaikki ihmiset päätyvät ikuiseen kuolemaan ja tuhoon.
- Vuosikymmeniä ennen uskoontuloani,
ryyppäsin raskaasti, tupakoin raskaasti, valvoin öitäni ja tein ylenpalttisesti
työtä. Ja uskoon tultuani omaksuin menevän miehen roolin. Parhaana vuotena noin
250 kokousta noin vain ohimennen viranhoidon ja muiden töitten ohella.
Kirjallisia töitä, tuhansia kilometrejä autolla. Ei ajatustakaan hoitaa
itseään, kehoaan ja suoda olemukselleen edes hetken lepoa…. Onko ihme, että
Jumalan luonnonlait ovat viime vuosina piiskanneet miehen ruumista? On ollut
verenpainetautia, sokeritautia ja kylmän autonistuimen aikaansaamaa eturauhasen
liikakasvua. Ja kun mies on mättänyt vuosikymmeniä rasvaa ja sokeria, nyt on
tämä vamma maksassa ja sapessa…. viimeinen koettelemus klassillinen
sydäninfarkti....
Kirjan mollivoittoisesta sävystä lopetus
nousee duuriin ja siellä puhuu Jumalan kärsimyskoulun läpikäynyt uskova mies,
jonka suhde Kristukseen on hyvä ja usko vain vahvistunut pimeiden päivien ja
synkän laakson taivalluksessa. Hänen kokemuksensa ovat tarpeellisia muistiin
merkintöjä kaikille uskoville, jotka ovat omassa Jumalan koulussaan ja haluavat
selvyyttä ja ymmärrystä vaikeuksiinsa. Harvoin kuullaan tämän kaltaista
tilitystä uskovalta, sillä aivan yleisesti kerromme vain voitot, menestyksen
hetket ja suuret saavutukset, merkittävien henkilöiden ystävyydet ja
mainitsemisen arvoiset tekomme:
- Kun katselen uskonelämäni
alkutaipaletta minun on painettava pääni häpeästä. Miten Jumala on voinut
sietää tällaista lihallista kristittyä? Ja katsellessani viimeaikaisia
kärsimyksiäni, minun täytyy tunnustaa, että en ole Paavalin tavoin vielä
oppinut mieltymään kärsimyksiin ja Jumalan kurikouluun.
- Suuri kiitollisuus valtaa mieleni Isää
kohtaan, joka on nähnyt niin paljon vaivaa tällaisen kurjan kanssa. Ihailen
Jumalan kekseliäisyyttä. Miten hän on löytänytkään juuri sopivat lääkkeet minua
varten? Ja vielä on tunnustettava eräs suuri kiitoksenaihe. Olen kiitollinen
rakkaalle Vapahtajalleni, että hän on vaivautunut olemaan kanssani
kärsimyskoulussa ja istunut kärsivällisesti ahjon ääressä.
Älä murehdi, masennu ja pelkää rakas
lukijani. Sillä Kristus on sinunkin kanssasi kärsimyksen koulussa.
Rukous kirjan runon Alatien Kristus kanssa:
- Missä olet sinä voittoisa ja äänekäs
Kristus? Jota seuraavat ilakointi, naurunremahdukset ja hallelujahuudot? Auta
minua, sillä Baasanin härät piirittävät minua. Minun voimani on kuivettuneet
kuin saviastian siru ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun. Minun ystäväni
ja läheiseni pysyvät syrjässä minun vitsauksestani. Missä olet sinä voittoisa
ja äänekäs Kristus?… Anna anteeksi sinä alatien Kristus. Juuri sinua minä nyt
tarvitsen. Kukaan ei ymmärrä tuskaani. Kenellekään en voi selittää asioitani.
Silloin alatien Kristus hymyili ja sanoi:
- Mutta minäpä ymmärrän sinua poikani, sillä minä olen ollut samoissa
tulissa. Olen koko ajan vartioinut ahjoasi ja odottanut, että huutaisit minua
avuksesi. Minäpä autan sinua. Tule syliini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti