Venäjän hallitsija tsaari Nikolai I oli 1800-luvulla kiusaantunut erään
kirkontornin rappeutumisesta Pietarissa. Pietarin ja Paavalin kirkko sijaitsi
Pietari-Paavalin linnoituksessa ja kirkon risti oli vahingoittunut myrskyssä ja
enkeliltä murtunut siipi. Tornin korkeus oli 122 m. Korjaustyö oli vaikea ja
vaarallinen. Ne korjasi syksyllä 1830 Pjotr Teluskin, joka oli varsinaiselta
ammatiltaan katonkorjaaja. Kukaan ei uskonut, että hän onnistuisi tehtävässään,
ja työtä seurasi sankka väkijoukko. Korjaaminen kesti kaksi viikkoa ja hän oli tehnyt itselleen turvavaljaat,
joiden avulla hän hivuttautui ylemmäs ja ylemmäs, aina huipulle asti. Teluskin
ei pyytänyt palkkioksi mitään tiettyä summaa: - Mitä annatte, se on hyvä, hän
sanoi. Pietarin kaupunki maksoi hänelle 5000 ruplaa, joka oli iso raha siihen
aikaan. Taideakatemian johtaja esitteli Teluskinin tsaarille, joka antoi vielä
lisää rahaa ja hopeamitalin "ahkeruudesta". Ristin ja enkelin
korjaaminen teki Teluskinista kuuluisan, ja hänestä on kirjoitettu kirjojakin.
Kerrotaan, että Teluskin sai tsaarilta paperin, jossa sanottiin, että hänelle
piti antaa ryyppy missä tahansa kapakassa aina kun hän halusi. Tätä kutsuttiin
”kultaiseksi kolpakoksi”. Tarinan loppu on onneton. Urhoollinen ristinkorjaaja
joi itsensä hengiltä kolmessa vuodessa. Menestys ei sopinut hänelle, mutta
koetus oli hänelle ominta.
Tapasin eräissä kotiseuroissa Marin, yli 80-vuotiaan mummon, joka oli ollut Leningradin
liepeillä elämässä lapsuuttaan inkeriläiskylässä sota-aikaan. Hän kertoi ruokaa
olleen niin hintsusti, että he joskus söivät pelkkää ruohoa kuin eläimet. Mutta
kaupungissa olivat asiat vielä huonommin, sillä sitä piiritettiin 900 päivää
saksalaisten ja suomalaisten toimesta. Sitä myöskin pommitettiin. Elämä oli
ankeaa, noiden päivien aikana kuoli miljoona ihmistä sodan, nälän, kylmyyden ja
tautien seurauksena. Taloissa ei ollut lainkaan lämmitystä, koska ei ollut
puuta eikä öljyä. Viimeisenä piiritystalvena sieltä pakeni miljoona ihmistä
Laatokan jäätien kautta. Vain 600 000 ihmistä jäi eloon. Piirityksen aikana
leipä oli säännöstelyssä ja sitä sai 125 g päivässä, tehdastyöläiset, jotka
palvelivat sotakoneistoa, saivat tuplaten leipää. Nälänhädän ollessa
pahimmillaan ihmisiä kuoli pitkin katuja. Kaikki kissat ja koirat teurastettiin
ruoaksi. Ihmiset söivät mitä tahansa pysyäkseen hengissä. Myös ihmislihaa
syötiin kuolleista ruumiista. Eräässä dokumentissa, joka tuli televisiosta
helmikuussa, mies kertoi nuoren naisen synnyttäneen vauvan, joka sittemmin
kuoli. Äiti oli laittanut kuolleen lapsensa ikkunan ruutujen väliin kovassa
pakkasessa ja syönyt lapsen ruumiin nälkäänsä.
Eräs venäläinen naislääkäri kertoi minulle, että oli yleistä piirityksen
aikana tapahtuneissa synnytyksissä jääneistä istukoista valmistettiin ruokaa!
Oman elämäni varjoisissa hetkissä luin kerran nuorena
uskovana E J Hakalan vanhaa kirjaa ”Te myös todistatte” vuodelta 1955. Siinä
oli teksti: - Jonka Jumala Herra on, sillä on kaikki, mitä ihminen voi saada.
Hänellä on enemmän kuin maailma voi antaa. Ellei hänellä olekaan tämän maan
hopeaa, hänellä on taivaan katoamatonta kultaa. Usko Jumalaan auttaa
synkimpinäkin aikoina luottamaan, että "vaikka koettelee, eipä hylkää
Herra". Jumalan oma on onnellinen, autuas. Hän on onnellinen silloinkin,
kun hänen toiveensa ajallisiin nähden raukeaa. Jumalaan uskova sanoo;
"Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni
kallio ja minun osani iankaikkisesti." Ps.73:26. Sanoma osui kohdalleni
otolliseen maaperään ja olin piirtänyt
huutomerkin kirjan reunaan tuolle kohdalle. Tuntui kuin koko vanha
aadamini olisi murrettu siinä tuhanneksi pirstaleeksi, mutta samalla suloinen
siunaus valui vaivattuun tuntooni. Muistan vieläkin synkän elämäntilanteeni ja
siitä johtuneet raskaat murheet. Mutta tuo sana vei minut silloin lähelle
Herraa, koin sen Jumalan puheena sydämelleni. Olin silloin vielä kovin vihreä
uskonasioissa, juuri tielle lähtenyt ja täysin koettelematon. Mutta Jeesus
opetti minua ja minä kuuntelin. Taivaallinen rikkaus, joka ilmeni oman
köyhyyteni kustannuksella alkoi hiljalleen kirkastua. Luin tuon sanan monta
kertaa uudelleen, se oli kuin kulta-aarre pimeässä luolassa, valon vilahdus
taivaasta.
Jokaisen Jeesuksen seuraajan on varauduttava koetuksiin
uskonelämässä. Sen opettaa meille Jumalan sana, siihen Herra meitä aina joskus
vie. Ne ovat myönteisiä koettelemuksia. Kielteisiä koettelemuksia aiheuttavat
meille myös paha henki, maailma ja oma minä. Siksi on tärkeää koetella itseään
Raamatun sanan valossa: ”Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa
itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin
ette kestä koetusta.” 2.Kor.13:5. Tässä oleva koettelemista merkitsevä sana
merkitsee mm. ”saada esiin tai vahvistaa olemassa olevaa hyvää”, joka
tarkoittaa Jumalan hyvää työtä uskovassa.
Koetusta ilmaiseva kreikan sana adokimos merkitsee tässä
”koettelematonta, koetuksen kestämätön, kelvotonta, hylättyä, arvotonta,
käyttökelvotonta”. Sanaa käytettiin yleensä miehestä, joka ei nauttinut
kunnioitusta. Sama sana on käytössä myös Room.1:28, jossa Jumala hylkää
yhteydestään synnin paatumuksessa elävät entiset uskovat kelvottomina.
Paavali kuritti ruumistaan, ettei hänestä tullut adkimos!
”….vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille
saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.” 1.Kor.9:27. Kurittaa tuo mieleen
ruumiillisen kurituksen, piiskaamisen, joka oli aikoinaan paljon käytetty
rankaisumuoto Suomessakin. Myös katolinen kirkko suosi itseruoskimista ja Cilice-nauhaa, so. vuosisatoja vanha
itsekidutusväline, jota käytetään edelleen
uskonnollisissa katumusharjoituksissa. Myös selibaatti kuuluu tähän
sarjaan. Joissakin katolisissa maissa on käytössä ihmisten ristiinnaulitseminen
lyhytaikaisesti. Mutta kurittaa on tässä alkukielen mukaan ”iskeä silmän alle”,
eli päin näköä. On siis olemassa Jumalan antamaa koetusta, joka on tarkoitettu
uskon vahvistukseksi ja sitten omavanhurskasta itsekoetusta, jolla ei ole
mitään arvoa, joka ei korota Kristuksen arvoa, eikä vie ihmistä lähemmäs
Jumalaa, vaan päinvastoin.
Koetukset eri elämänalueilla ovat jokapäiväisiä ja eri
ikäkausina erilaisia. Joudumme koetuksiin suhteessa omaisuuteen ja sen
haalimiseen, koetuksiin nautintojen määrässä ja laadussa; koetuksiin suhteessa
alkoholiin, seksuaalisuuteen, vallan käyttöön, tunteiden hallintaan, ajan
käyttöön, rehellisyyteen, asetettuihin tavoitteisiin, suhtautumisessa
erilaisiin ihmisiin ja heidän käsityksiinsä. On luonnollista, että peli menee
usein överiksi ja sotkemme oman ja toisten elämää häiriöksi asti. Vain Jumala
voi meitä auttaa. Kestämme paremmin kielteisen ja pimeän kokemuksen tuoman
olotilan, kuin menestyksen, onnellisuuden, nautinnon ja rikkauden tuoman
kokemuksen? Mistähän se johtuu? Seurakunta, uskovat ovat paremmassa vireessä
ollessaan jatkuvassa pienessä pinteessä, kuin auringon paisteisessa kesätuulen
hyväilyssä. Silloin usko pakkaa lässähtämään?
Usko on kuitenkin ainoa väline, minkä Jumala antaa meille
koetuksen kestämiseksi ja niistä selviämiseksi. Sen apuna käytämme tietysti rukousta,
yhteisiä uskovien kokoontumisia ja ehtoollista. Tiedämme, että usko tulee
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanasta, niin siksi jokaisella on
edellytykset selvitä omista taisteluistaan. Näissä kisoissa on kuitenkin vähän
voittajia, koska meillä on luonnollinen taipumus etsiä apua kaikkialta muualta.
Otamme vastaan huonoja neuvoja, terapiaa, taputuksia, potkuja, lääkkeitä,
ylitöitä, turhia tavoitteita, lahjuksia, kestityksiä, omia lupia,
välistävetoja, ylistä mielipidettä, harrasta tunnelmaa, valheita ja kaljaa. On
niitä, jotka pyrkivät kiipeämään aina vain ylös torniin ja niitä, jotka aina
myös putoavat sieltä. On niitä, jotka aina itkevät oloaan ristin juurella ja
aina saavat siellä lohdutusta Herran vaikutuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti