Nousin eräänä aamuna ylös jo neljän
jälkeen. Oli vielä hämärää ja hiljaista. Kävelin postilaatikolle ajatuksissani.
Samassa vastaani tuli kainalosauvoilla ontuen nainen, jota en tuntenut. Yleensä
tähän aikaan ei kukaan kulje ulkona? Otin laatikosta lehden ja palasin pihalle.
Jäin katsomaan, mihin tuo onneton oli menossa. Hän jatkoi ontuen matkaansa
kohti keskustaa. Tulin takaisin tupaan ja mietin näkemääni. Miksi nainen oli
noin aikaisin ulkona, mihin hän taivalsi? Ehkä hän oli sairas ja huonouninen,
ehkä harjoitti vielä kuntonsa kohottamista kävellen, ehkä hänellä oli
tuntemattomia tavoitteita?
ilmoitus lehdessä |
Moni ontuu yksin elämässään ja
kaipaa parannusta ja muutosta rutiiniinsa. Moni etsii ystävää löytämättä
sellaista? Moni on kaksin tai ryhmässä ja kuitenkin yksin. Moni kulkee suuren
joukon keskellä kovin yksin ja sitten kun hän on todella yksin, hän kaipaa taas
sitä joukkoa ympärilleen, jonka keskellä hän juuri oli niin yksin? Kun on paha
olla, ei sille voi mitään. Ei pahaa oloa voi käskeä pois, eikä se ole ihmisen hallittavissa.
Joku turruttaa pahaolonsa lääkkeillä, joku harrastamalla jotain ajankulukseen,
joku juo viinaa jatkuvasti, joku istuu tylsänoloisesti tuijottaen tyhjyyteen,
joku soittaa ja lähettää viestejä koko ajan jollekin tai räplää työkseen
tietokonetta tai mobililaitetta, kännykkää, tablettia.
Yritin soittaa ystävälleni Paulille
useamman kerran kesän aikana, mutta puhelin oli poistettu käytöstä. Kuulin
myöhemmin, että hän oli kuollut. Hän tuli vanhana (eläkkeellä) uskoon Turussa
Martin kirkon illassa vaimonsa Anjan kanssa. Tapasin hänet kotiseuroissa ja hän
oli vaimonsa kanssa hyvin kiinnostunut oppimaan Raamatun sanan ymmärtämistä.
Kävin heillä monta kertaa ja he kävivät meillä vuosien ajan. Tutkimme yhdessä
Raamattua ja sen sanomaa. Hän teki muistiinpanoja ja aina hänellä oli uusia
kysymyksiä.
Kerran hän näki merkillisen unen:
hän oli olevinaan Pyhässä maassa pukunaan valkoinen pitkä viittamainen
raamatullinen puku. Hän seisoi jonkun kirkon tapaisen edessä muiden
valkopukuisten joukossa. Mutta siellä oli yksi, joka oli pukeutunut tummaan
pukuun ja hän kirjoitti jotakin ylös. Samassa ääni sanoi Paulin selän takaa: -
Tämä on Paavali ja hän kirjoittaa Hebrealaiskirjettä. Sitten hänelle
näytettiin aasi, joka oli valjastettu pienen kärryn eteen. Siihen mahtui
muutama kirjakäärö kerrallaan ja hänelle sanottiin: - Sinun tulee viedä
näitä kirjakääröjä, se on sinun tehtäväsi. Hän ajatteli, että kääröjä oli
niin paljon, että hän joutuu tekemään monta matkaa saadakseen kaikki perille.
Samassa kirkonkello löi seitsemän kertaa ja hän heräsi. Katsoessaan kelloa se
näytti seitsemää. Myöhemmin Pauli lähti vaimonsa kanssa Viron-matkalle
tutustumaan seurakuntiin siellä. Hän näki paljon puutetta ja tarvetta. Koko
tulomatkan hän mietti, mitä voisi tehdä. Hän osti pakettiauton ja niin
käynnistyivät Vironmatkat, joita hän teki parhaana vuonna 18 kertaa ja yli 15
vuotta vieden
avustuskuormia seurakuntiin. Vielä viime talvena hän kertoi
käyneensä siellä. Anja pääsi Jeesuksen luokse jo 10 vuotta sitten ja Pauli jäi
yksin, mutta selvisi mielestäni hyvin. Hän osasi laittaa ruokaa itselleen ja
oli muutenkin hyvin tarmokas. Joitakin vuosia sitten häneltä leikattiin toinen
jalka ja se epäonnistui niin, että hänellä oli lopunelämää kävelykeppi ja
ainainen hermosärky. Mielessäni onkin kuva Paulista, isosta miehestä, joka
keppiinsä nojaten köpötteli kokoukseen milloin missäkin.
Vahvuus, kovuus, määrätietoisuus ja
monitouhuisuus antavat monesti sellaisen kuva lähimmäisestämme, että hänellä on
kaikki hyvin, ettei hän tarvitse minua, aikaani, läsnäoloani? Eikä hän ilmaise
mitään sellaista, joka viittaisi siihen? Hänen puheensa koskevat vain
saavutuksia, tekemistä, suoritettuja asioita tai niiden suunnittelua. Ihminen
on jossakin takana, julkisivun ja kulissien kätkössä, hyvin kaunistettuna,
meikattuna, tällättynä ja etäisenä. Kun kristitty tulee sieltä korokkeeltaan
alas ihmisyyteen, hän saattaa pyytää: "Koeta päästä pian tulemaan
luokseni." 2.Tim.4:6. On tärkeä kohdata, olla yhdessä, ystävien kesken
ja jakaa arvokkaita kokemuksia. Joillekin kristityille on toiminta ainoa
motiivi kohtaamiseen, ei huvia, ei hyötyä, ei hauskaa, ei lepoa, ei
seurustelua, ei keskustelua, ei pysähtymistä, ei viipymistä seurassa. Tällaiset
kristityt lähtevät tilaisuuden jälkeen kuin entisajan tehtaantyöläiset pillin
puhallettua työn päättyneeksi äkkiä kotiin. He saattavat jopa kysyä, mitä minä
siellä tekisin, koska heillä ei ole tarvetta olla toisten kanssa yhdessä?
ilmoitus lehdessä |
Kriisi on aina Jumalan mahdollisuus
puhua ihmiselle. Kriisi on suuri tai pieni, mutta se horjuttaa totuttua menoa,
ihmisen asemaa, tilannetta tai terveyttä. Kun matto vedetään alta, maa järisee
ja talo kaatuu, auto menee ojaan ja laskut nousevat liian suuriksi, voi ihminen
keskittyä kuuntelemaan Jumalan puhetta - harvemmin ennen? Terveet eivät koskaan
tarvitse parantajaa, eivätkä rikkaat taivaan valtakuntaa. Kun ei ole ketään,
siitä on vain askel Jumalan luokse. Voihan olla, että ao. on torjunut ystävät
tai käytöksellään karkottanut heidät lyöntimatkan päähän itsestään? Voihan
olla, että hän on itse rakentanut suojamuurin ympärilleen. Myös ihmisten valinnat
ovat joskus outoja: voi olla että viallinen kelpaa paremmin kuin täydellinen,
kouluttamaton kelpaa paremmin kuin korkeasti koulutettu, voi olla että tavis
saa enemmän sympatiaa kuin erikoinen? Joskus ruma kiehtoo enemmän kuin kaunis,
joskus likainen saa mielen herkistymään paremmin kuin puhdas. "Sairas
vastasi hänelle: "Herra, minulla ei ole ketään, joka veisi minut
lammikkoon, kun vesi on kuohutettu; ja kun minä olen menemässä, astuu toinen
sinne ennen minua." Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja
käy." Joh.5:7-8. Avuton Jumalan edessä saa aina vastauksen.
Jeesuksella oli terveyden avaimet ja tulevaisuudensuunnitelma tervehtyneen
eduksi, se oli uusi elämä, tulevaisuus, toivo, Jumalan rakkaus, usko
Vapahtajaan ja turvatut askeleet Herran kanssa. Hänellä on suuri rakkaus, joka
vetää puoleensa eksyksissä olevia. On aika kertoa tosi tilanne Herralle omasta
näkökulmasta, on aika katsoa peiliin ja hyväksyä näkemänsä, totuus itsestä on
riisuva, paljastava, säälimätön, lahjomaton. Mutta Jumala ei rakenna mitään sen
varaan, hän ei laita tikkua ristiin korjatakseen vanhaa, hän luo kokonaan
uutta, ja niin ihmisestä voi tulla uusi luomus Kristuksessa. "Siis, jos
joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut,
katso, uusi on sijaan tullut." 2.Kor.5:17
Jes.19:12-17. "Missä ovat
viisaasi? Ilmoittakoot sinulle - hehän sen tietävät - mitä Herra Sebaot on
Egyptin osalle päättänyt… Egyptiä horjuttavat sen sukukuntain kulmakivet; Herra
on vuodattanut sen keskuuteen sekasorron hengen, ja niin he saattavat Egyptin
horjumaan kaikissa menoissansa, niinkuin juopunut horjahtaa oksennukseensa.
Eikä menesty Egyptille mikään teko, tekipä sen pää tai häntä, palmunlehvä tai
kaisla. Sinä päivänä Egypti on oleva naisten kaltainen; se vapisee ja pelkää
Herran Sebaotin käden heilutusta, kun hän heiluttaa kättään sitä vastaan. Ja
Juudan maa on oleva Egyptille kauhuksi;" Egypti kuvaa ihmisen vanhaa
elämää, ilman Jumalaa kuljettua vaellusta. Kun uskova alkaa kiintyä Egyptiin ja
menneeseen aikaan, se on kuva luopumuksesta Herran sanasta ja irtiottoa Jumalan
suunnitelmasta. Egyptin olojen vastine on kulku erämaan kautta luvattuun
maahan, joka osoittaa uskon tien, ristin tien, Jumalan tahdon tielle.
Egyptiläisyys ilmenee uskovassa koetuksissa, raskaina ahdistuksen aikoina,
yksinäisyyden hetkinä, avuttomuudessa, silloin kun tarvittaisiin lujaa uskoa
näkymättömiin. Egyptiläisyys on kuva meidän luonnollisista ominaisuuksistamme,
sielullisuudesta, ihmisedellytyksistä, mielipiteistä ja tiedosta. Eikä näillä
ole loppujen lopuksi mitään voimaa tiukan paikan tullen auttaa meitä pätkääkään
eteenpäin. Palmunlehvä kuvaa korkea-arvoisuutta, kaisla taas mitätöntä ihmistä.
Pää on johtaja, häntä on palvelija tai luuseri, kummankaan teot eivät auta
menesty, vaikka kuinka huudettaisiin. Juudan maa on kuva Jeesuksen kotimaasta,
Jumalan seurakunnasta ja valtakunnasta, jossa Jeesus on Herra ja Vapahtaja.
Siksi tuo kuva on sangen osuva, kun Juudan maa on oleva kauhuksi Egyptille.
Sillä, ei liha tahtoisi koskaan kuolla, eikä tehdä parannusta, vaan sählätä
hautaan saakka Jumalan selviä sannoja vastaan. Siksi Herran lähettämä sekasorto
sekoittaa Egyptiä, eli Henki sotii lihaa vastaan (Gal.5:17). Kyseessä on Pyhän
Hengen työ uskon puolesta. Vapina ja pelko on pihan ominaisuus, heikkous, joka
ilmenee sen jouduttua koetuksiin. Mitä Egypti siis eniten pelkää: Herran käden
heilutusta, sillä Jumala on lihallisuutta vastaan. Lihan paikka on ristillä,
ristiinnaulittuna Jeesuksen kanssa. Näin uusi elämä saa tilaa, näin usko
viriää.
Porissa käydessäni tapasin vanhan
ystäväni Vuolanteen Matin. Olin pitänyt hänen kanssaan yhteisiä tilaisuuksia jo
vuonna 1979 ja silloin hän oli vielä nuori ja voimakas. Monta koitosta on
sitten tullut muistiin sen jälkeen Matin kanssa. Nyt tapasimme Porin seurakuntien
palvelukeskuksen edessä. Matilla oli musta puku ja päässä punainen lippalakki,
jossa luki "Jeesus rakastaa sinua". Pikku hiljaa hän köpötteli
vierelläni pitkin Porin keskustaa, vastaantulijoista hän tunsi melkein joka
toisen ja puheli heidän kanssaan, tervehti ja tokaisi jotain ajankohtaista.
Oikea paimenen asenne, ajattelin, helposti lähestyttävä, kansan keskellä ja
ihmisen oloinen. Kävimme yhdessä kodissa rukoilemassa ja sitten vielä
iltakirkossa sanan ja rukouksen illassa. Matin askel oli lyhentynyt, mutta
henki oli vireä ja Jeesus rakas. Huomasin myös hänen muistinsa olevan hyvä, kun
kykeni nopeasti hahmottamaan kohtaamiensa ihmisten nimet ja asiat. Lähtiessäni
näin hänen punaisen lakkinsa heilahtelevan verkkaisesti kirkon takana, kun
Matti kulki hitaasti kohti autoaan.
Herra, monet kulkevat hitaasti,
muutamat ontuvat, ja meno on vaatimatonta, mutta sinun ikuinen rakkautesi on
toivomme ja turvamme. Tarvitsemme sinua Jeesus aina, joka hetki, päivällä,
yöllä, yksin ja yhdessä. Varjele meitä hamuamasta Egyptin aarteita ja huveja,
sen voimaa tai päätöksiä, kotia sieltä, vaan että kulkisimme mielellämme
kanssasi erämaan halki luvattuun maahan. Anna meidän nähdä sinut päämääränämme,
tavoitteenamme, vierellämme, vahvistajanamme, tukenamme, voimanamme, ilonamme.
Kiitos näistä ystävistä, jotka ovat kriisien ja ongelmien keskellä kantaneet
sinun nimeäsi elämääni ja rukoilleet puolestani. Siunaa palvelijoitasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti