Naapuri tuli traktorilla meidän tontin
luo ja menin pellolle juttelemaan hänen kanssaan. Olimme morjestelleet vuosien
aikana monta kertaa, mutta varsinainen keskustelu oli jäänyt. Nyt ajattelin,
että pitää korjata tilanne. Siinä meni sitten rajalla asioita selviteltäessä 1½
tuntia kepeästi. Kävimme Amerikassa, Venäjällä, Karjalassa, eduskunnassa,
muutamassa kirkossa, sairaalassa, kuoleman porteilla, peltoviljelyssä,
historiassa, talonkorjauksessa, talokaupoissa, pappilan mailla, naapureissa,
vanhoilla teillä, edesmenneissä. Huomasin, että hän tiesi paljon enemmän
paikkakunnan asioista kuin minä ja tuntui siltä, että kaikki oli kovin selvää
ja helppoa? Pistin muutamia kristillisiä juttuja syötiksi keskusteluun, mutta
naapuri ei tarttunut niihin erityisemmin? Kala ei vielä käynyt pyydykseen? Ehkä
ensi kerralla on menestystä? Pois tultuani kotiin mietin, mitenkä paljon hän
lienee tiennyt minusta ja taustastani? Ilmeisesti tiesi riittävästi laittamaan
minut mielessään lokeroon: hätävara-naapuri – hätätilassa soita, mene käymään
ja tee elämänkysymys Jumalasta? Ainakin hän oli hyvin ystävällinen ja halukas
keskusteluun. Rukoilen, että hän pelastuisi, samaa rukoilen myös muille
naapureille, koko tälle seudulle - muu on pelkkää kosmetiikkaa ja kehystä,
ajankulua. ”Uskollinen todistaja on hengen pelastaja, mutta joka valheita
puhuu, on petosta täynnä.” Snl.14:25. ”Vanhurskaan hedelmä on elämän puu, ja
viisas voittaa sieluja.” Snl.11:30. Tarvitsen siis joka aika todistajan
rohkeutta, elämän puun hedelmää ja Kristuksen vanhurskautta. Kaikki
tarvitsevat, mutteivät tiedä sitä!
Uskovaisuus on vastakohtaisuuksien
ympäristö, jossa kasvaa kauniita kukkia ja rikkaruohoja, mutta ei sovussa.
Uskovaisuudessa ovat voima ja heikkous jatkuvassa jännitteessä. Perustaistelu
käydään kuitenkin lihan ja hengen välillä päivittäin. Kai jokainen ottaisi
mieluummin pyhyyden ja syyttömyyden aina ennen kuin kurjuuden kuukaudet ja päivänpaisteen
ennemmin kuin pimeät yöt? Kuka haluaisi olla aina huono, jos on mahdollista
olla hyvä? Mutta uskovaisuuteen nähden olemme aina saamapuolella, odottavia,
anovia, kaipaavia ja täysin Jumalasta riippuvaisia. Olemme tyhjiä ja
tarkoituksettomia, pilaajia ja paleltuneita, sokeita ja mykkiä, lapsellisia ja
itsekkäitä, etuilijoita ja tönijöitä. Meillä on täysi työ oman
puurolautasellisen syömisessä, mutta kuitenkin hosumme lusikoinemme naapurin
puuroa? Kauhistelemme naapurin roskaista pihaa, mutta omat rappuset ovat aina
vain lakaisematta? Näemme suuret virheet toisissa ja luulemme kykenevämme
ratkaisemaan kädenkäänteessä mielessämme jopa valtioiden ja kansojen ongelmia,
mutta samalla vältämme peilin edessä seisomista alasti - sillä näkymä on
surkea, jälkeenjäänyt, epämuodostunut ja väärin korostunut, puutteellinen,
piloille mennyt, säröinen kuppi - häpeäksi Herralle? Mutta ihmeellistä
taivaasta tulee sanoma: - Minä rakastan sinua - tuollaisena!
Jumalan palvelijalle Mooseksellekin alkoi
vasta vanhoilla päivillä avautua uutta ja armo kirkastua: ”Ja silloin minä anoin
Herralta armoa sanoen: 'Herra, Herra, sinä olet alkanut näyttää palvelijallesi
valtasuuruuttasi ja väkevää kättäsi; sillä kuka on se jumala taivaassa tai
maassa, joka voi tehdä sellaisia töitä ja niin voimallisia tekoja kuin sinä?”
5.Moos.3:23-24. Eikö siis tulisi rukoilla, että Herra taas alkaisi näyttää
palvelijoilleen kunniaansa ja voimaansa?
On tapana etsiä asiantuntijoita antamaan
lausuntoja asioista ja niitä pidetään totuutena. Ne ohjaavat päätöksentekoa ja
ratkaisuja. Mutta uskovaisuuden asiantuntija on armahdettu syntinen, sillä hän
tietää rikkomuksensa Jumalan ja ihmisten edessä, hän voi kertoa omantunnon
syytöksistä, perkeleen hyökkäyksistä ja lukemattomista kiusauksista, jotka ovat
häntä vaivanneet pitkin matkaa. Kysy siis uskosta ja armosta häneltä, joka on
mennyt sisään ahtaasta portista, kuuntele syntistä, joka on armahdettu,
helvetistä pelastunutta, Kristus-valon löytänyttä, ojasta tielle palannutta,
valheen verkosta vapautunutta, hengessään uudistunutta, orjan kahleista
vapautettua. Hänellä on raikas, tuore, uutinen Vapahtajasta. Hänen silmänsä
loistavat evankeliumin hunajan vaikutuksesta, hän huokaa tyytyväisenä elämän
veden ja leivän ravinnosta. Sairaana hän on kiiruhtanut Golgatalle, Jumalan
Karitsan luo, uhriveren luo saamaan anteeksiantamuksen parantavaa lääkettä
kipeään olemukseensa. Hän on löytänyt lepopaikan Jeesuksen haavoissa, turvan
vihollisten hyökkäyksiä vastaan, voittajan valtakunnan. Hän saa syödä Kuninkaan
pöydästä taivaallisia herkkuja ilmaiseksi, vaikka ei ole kovin kummoinen
ihminen, mutta uskovainen. Uskova oppii senkin ajallaan, ettei taivaan
valtakunnassa ole korruptiota, eikä meillä ole millä maksaa hänen hyvyytensä:
”Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain Herra, suuri,
voimallinen ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta, joka hankkii orvolle ja leskelle oikeuden
ja joka rakastaa muukalaista ja antaa hänelle ruuan ja vaatteen.”
5.Moos.10:17-18.
Virressä, joku
aikansa kristitty kilvoittelija/asiantuntija/Jeesuksen-ystävä on
rukoillut aikaa ja muutoksia kestävän sanoman, joka ilahduttaa
uskovaa edelleen:
1.Vielä Jeesus
korjaa syntiset ja sitoo tunnonhaavat,
vielä levottomat
sydämet hänessä levon saavat.
Jotka murehtivat
syntejään ja kauhistuvat itseään,
heitä Jeesus
varmaan auttaa.
2. Sydämen halusta
rakkaasta Hän tuli meidän luokse.
Hän piinaan tuli
taivaasta synteimme suurten vuoksi.
Vajoten meidän
vaivaamme ja meidän kuolemaamme,
elämän hankki
meille.
3. Hän pelästyneet
sulkee syntiset helmaansa,
tuskissa heitä
tukee ja päästää murheistansa,
ja armostansa
heittäen kaikki synnit syvään mereen
hän uskoon heitä
auttaa.
4. Lävistetyillä
käsillään heitä Isän tykö kantaa
ja Isän mielen
kääntää hän, että armon heille antaa
ja ottaa heidät
lapsikseen ja heidän omaisuudekseen
elämän
lahjoittaapi.
5. Kun näkisit tuon
sydämen, kuin toivoo tulevaksi
tykönsä köyhän
syntisen häneltä armahdettavaksi,
jos taipuu tai on
haluton! Hän mieluisesti mennyt on
myös publikaanein
luokse.
6. Eikö hän
Pietariakin lankeavaa armahtanut?
Jokaista syntistä
hän niin on säälien katsahtanut.
Hän aina on yhtä
totinen, vanhurskas, hyvä,
suloinen tykönsä
tuleville.
7. Siis, synnin
orja, joudu nyt, jos autuaaks’ tahdot tulla!
Ei ketään Jeesus
hylännyt, ken tahtoi häntä kuulla.
Ah, miksi sinä
viipyisit, surmallesi suotta rientäisit,
kun Jeesus tahtoo
auttaa?
8. Saat alastonna,
kurjana Jeesuksen tykö tulla,
vaikka onkin synti
kuormana, Siellä armo ompi sulla.
Hänellä on sydän
avattu, sä olet vieras toivottu,
hän juoksee sua
vastaan.
9. Voi, voi, et
sanoa sä saa: - Syntinen olen suurin,
ei Herra voi mua
armahtaa! Hän kutsuu luokseen sunkin,
tyhmyyttäs’
neuvoo suremaan, haavoissaan turvaa hakemaan,
niin pääset armoon
vielä.
10. Vaan älä sano:
- vastakin on kyliin aikaa vielä,
kun ensin syntiin
kyllästyn, Saan armon sitten siellä.
Kun kutsuu hän, et
estää saa, vaan uskossa heti kiiruhtaa
Jeesusta halajamaan.
11. Oi Jeesus,
kuolosi kivulla sun tykösi vedä meitä
sua ikävöimään
halulla, myös köyhä sydän täytä!
Kun kurjuutemme
paljastuu, auta, ettei kelpaisi meille muu
kuin veresi
puhdistukseksi!
Olimme vierailulla Porissa 4.10. Elämän Eliksiirin järjestämässä tilaisuudessa teemalla "Hyvän olon ilta", josta oheinen pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=AO6KHB0xVtY
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti