Olin kouluaikaan huono lukemaan läksyjä,
kirjoja, jne. Mutta ei se johtunut siitä, etten olisi osannut lukea, minulla
vain ei ollut riittävästi aikaa ja kiinnostusta pysähtyä tutkimaan toisten
mielipiteitä. Keskittymiskykyni ei ollut kaksinen ja minulle tuli tutuksi
kaikenlainen toiminta ja liikkuminen, touhuileminen ja urheilu. Murrosiässä
sain vielä lisää vauhtia, kun reviiri laajeni oman kodin lähitienoota kauemmas
ja maailma tuntui olevan rajaton tarjouksien ja mahdollisuuksien viidakko.
Yritin tarttua kaikenlaiseen turhaan, joka suli käsissä olemattomaksi tai lensi
pois taivaan tuuliin.
Uskoon tulo muutti minua suuresti ja
uudestisyntymisessä persoonani eheytyi ja mieleni tasapainottui, mutta ei
minusta silti tullut pyhimystä. Uuden elämän myötä sain uuden suunnan, uuden
mielen ja näkökyvyn asioihin. Aloin lukemaan, kiinnostuin kirjoista -
ensimmäisen kerran elämässäni kirjat merkitsivät jotain. Ehkä siihen vaikutti
sekin, ettei lukeminen ollut mikään pakko, vaan vapaaehtoinen tapa lisätä
tietoa ja avartua ajatuksissaan? Uskon ystäväni kertoi minulle, mitä
kirjailijoita kannattaisi lukea. Niitä olivat siihen aikaan mm. Muroma,
Hallesby, Rosenius, Wislöff. Se oli hyvin mieluisaa aikaa, kun yksinäisyydessä
tein havaintojani lukemani perusteella ja vertailin niitä aikaan, itseeni ja
muihin ihmisiin. Myöhemmin olen ajatellut, että kyllä olisi köyhää, jos ei
olisi kirjoja, jos ei olisi tietoa historiasta, ihmisistä ja elämänjuoksusta.
Mutta ilmeisesti suurin osa ihmisistä elää ns. säkki päässä nyt hetkessä
mobiililaitteidensa kokemuspiirissä, etsien tyydytystä ja nautintoja,
katsomista ja koskettamista, hajuja ja makuja, päiväperhosen hetkellistä
elämää?
Vuosikymmenten jälkeen katselin
kirjahyllyäni, joka oli paisunut melkoisesti, olihan siellä kaikenalaista
materiaalia, romaania, esseetä, pamflettia, elämänkertaa, tiedettä, muistelmia,
saarnoja, postilloja ja hartauskirjoja. Mutta muutamat niistä olivat nousseet
vuosien varrella yli muiden sanomansa puolesta ja siksi itselleni tärkeiksi:
Sellaisia olivat M Lutherin Kirkkopostilla, U Muroman Herran sanan ääressä, K
Scriverin Sielun aarre, K K Sarlinin Eräs meidän ajan profeetta, T Nousiaisen
Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa, C O Roseniuksen Elämän leipää, J Arndtin
Totisesta kristillisyydestä, O Hallesbyn Sydämen elämä Jumalassa ja muutamat
muutkin olivat lähes näiden luokkaa. Eli, kun halusin lukea tuhtia tavaraa,
kunnon kristillistä sanomaa, löysin sitä näistä kirjoista. Lisäksi tietysti on
kerrottava, että meillä on myös pari sataa elämänkertaa, jotka ovat olleet
mainittavan hyviä ja rohkaisevia, opettavia ja iloa tuottavia.
Alussa luin monta norjalaisen Hallesbyn
kirjaa, joitakin ymmärsin hyvin, muutamat avautuivat vasta myöhemmin. Hän oli
aikansa pietisti ja piti Jeesuksen koko ajan sanomansa keskeisenä persoonana.
Raamattuun hän suhtautui suurella kunnioituksella ja piti sitä ehdottomana
Jumalan sanana ja arvovaltana. Eräässä puheenvuorossaan vanhalla iällään hän
tiivisti oman uskonkäsityksensä muutamaan teesiin: 1. Älkää milloinkaan luopuko
ristin teologiasta. 2.Älkää koskaan luopuko vaikeasta ja (monia) loukkaavasta
kääntymyksen julistamisesta. Jumala antakoon teille armon saarnata parannusta
ja syntien anteeksiantamusta. 3. Älkää koskaan luopuko Seurakuntatiedekunnan
apologeettisesta (uskonpuolustus) linjasta. 4.Älkää koskaan luopuko siitä
matalakirkollisesta linjasta, jota Seurakuntatiedekunta on noudattanut alusta
pitäen tähän asti. Hyvin merkittäviä ja edelleen kunnioitettavia periaatteita,
joita jokaisen herätysliikkeen ja uskovan olisi hyvä pitää mielessään.
Rosenius oli aikansa merkittäviä
maallikkojulistajia, jolta teologitkin kysyivät neuvoa. Hänen syvälle luotaava
julistuksensa oli kansantajuista, selkeää, ilman turhia itsekorostuksia ja
sivistyssanoja. Raamatun sanasta lähdettiin aina liikkeelle ja sitä selitettiin
ymmärrettävästi. Elämän leipää kirja taitaa olla kuuluisin hänen teoksistaan ja
sekin on myöhemmin koottu hänen lukuisista kirjoituksistaan. Turun
tuomiorovasti ja SLEY:n entinen matkasaarnaaja Lauri Huovinen saattoi kirjan
suomenkieliseen muotoon. Tämän tiiliskiviopus on sitten siunannut monia
hengellisen elämän nälkäistä lukijaa. Itsekin olen lukenut tuon kirjan monta
kertaa ja aina iloinnut siitä. Rosenius ei kerro esimerkkejä, eikä seikkaile
aikalaistensa arkipäivässä, hän käy suoraan Sanan ytimeen ja kertoo, mitä se
merkitsee, miten siihen on suhteuduttava ja mitä hyötyä siitä on ihmiskielelle.
Historia kertoo, että Roseniuksen ja toisen merkittävän maallikon, Paavo
Ruotsalaisen kohtaaminen Espoossa 1800-luvulla ei sujunut ollenkaan hyvin –
heistä ei tullut ystäviä. Vahinko.
Helena Konttisen elämäkerran ja opetukset
olen lukenut monta kertaa ja hänellä oli erikoinen viisaus ja sielunhoidollinen
ote ihmisiin. Hän oli vahvasti herätyskristitty ja myös erikoisen profetian
armolahjan ihminen. Hänellä toimivat tiedonsanat ja hän neuvoi monia Kristuksen
tykö. Näistä nykykarismaatikoista poiketen hän puhui rohkeasti synnistä ja sen
hylkäämisestä, parannuksesta ja itselleen kuolemisesta, eikä sortunut
menestyksen saarnaajaksi. Tämän tähden varsinkin monet helluntaiväritteiset
uskovat hylkäsivät hänen opetuksensa, hänhän piti kiinni yhden kasteen
raamatullisesta opetuksesta ja kirkkoon kuulumisesta. Hänessä ei ollut
lahkohenkeä, eikä hän vetänyt ihmisiä omaan porukkaansa. Hän ei myöskään
pyrkinyt esiintymään jonakin suurena palvottavana henkilönä, vaan esiintyi
vaatimattomana maatalon emäntänä. Lukiessa hänen julistustaan, on se edelleen
tasapainossa lain ja evankeliumin suhteen, mikä on nykypäivän sekoilussa
äärimmäisen harvinaista.
Urho Muroman suora herättävä julistus oli
valtava lahja suomalaisille kristityille ja kuinka monet tulivatkaan aikoinaan
uskoon hänen julistuksensa kautta. Siihen aikaan kokoussarjat olivat pitkiä,
jopa kolme viikkoa saarnattiin yhtä mittaa samalla paikkakunnalla. Monta kertaa
väki kuunteli ensi päivät välinpitämättömästi, mutta vähitellen sana alkoi
tavoittaa sielut ja sitten tuli herätys, kääntymys ja uskontie. Tuollaista
tekstiä lukiessaan ajattelen, että olisi suurenmoista kuulla joskus vieläkin
kirkossa vastaavaa. Mutta ei ole tullut vastaan, kuin kaikkea vastahenkistä,
uskonkielteistä ja Raamatun vesittämistä, musta tuntuu juttelua kyllä riittää
joka lähtöön. Ilmeisesti sananpalvelijoiden pitäisi itse tulla ensi uskoon
Muroman tavoin, kokea synnintunto ja armon tarve, joutua valinnan paikalle
tienhaaraan, jossa lukee taivas tai helvetti.
Nuo erittäin vanhat luterilaiset kirjat
Luther, Arndt ja Scriver ovat ainutlaatuisia klassikkoja, joiden sivuilla on
erikoinen Pyhän Hengen siunaus. Hekin kävivät aikoinaan omat suuret taistelunsa
uskonnollisuuden ja uskon välillä. Ei yksikään heistä ollut ilman Kristusta
mitään ja ilman Vapahtajaa he olisivat olleet pelkkiä pelimerkkejä historian
lehdillä. Heidän sanomansa kumpusi siitä sisäisestä uudistuksesta, jonka vain
elävä Jumala voi saada aikaan ja synnyttää ihmissydämessä. Lisäksi on varma
elämän merkki se, että tällaisia henkilöitä on aina vastustettu uskonnollisen
väen ja maailman ihmisten taholta. Heidän arvonsa on ollut hengellinen, heidät
oli vapautettu vihollisen siteistä tekemään Herran tahtoa aikalaistensa
keskuudessa ja meikin elämme suuresti nauttien heidän hedelmistään satoja
vuosia myöhemmin eläneinä.
Valmistautuessani Jumalan antamaan
tehtävään sain kerran käsiini Lutherin kolmiosaisen kirjasarjan nimeltä
Kirkkopostilla. Olin vähissä varoissa, mutta onnekseni kirjakauppias oli
huomannut kyseisessä sarjassa syrjässä ruskeita raitoja, jotka olivat tulleet
vesivahingon seurauksena ja hän myi ne minulle pilkkahintaan. Pidin sitä
suurena lahjana ja olin hyvin kiitollinen. Myöhemmin tapasin tämän mukavan
kauppiaan useaan otteeseen ja hän kävi monissa tilaisuuksissa minua
kuuntelemassa. Lienee jo päässyt Herran iloon taivaaseen?
Lutherin opetuksessa pääsin kiinni
Vanhaan Testamenttiin ja sen salaisuuksiin. Löysin hänen avullaan ja
opetuksistaan Kristuksen, joka esiintyi kaikkialla tuon hienon kirjan sivuilla.
Aloin ymmärtää siltaa Vanhan ja Uuden Testamentin välillä. Tein paljon
muistiinpanoja ja tutkin jokaisen Raamatun jakeen, mihin Luther viittasi, olin
täynnä pyhää innostusta, vaikka en vielä silloin ymmärtänyt näiden aarteiden
merkitystä tulevaisuuteni suhteen ja siitä työssä, mihin Herra sitten minut johti
vuosikymmeniksi.
Näiden kirjojen vaikutus on ollut suuri
elämässäni, sillä ne ovat valottaneet Kristuksen olemusta ja elämää minulle
arkipäivän tasolta. Ne ovat olleet todistusta elävästä Jumalasta, joka on
kiinnostunut luomistaan ihmisistä ja heidän iankaikkisuus kohtalostaan. Ne ovat
kertoneet minulle, kuinka ihmiset itsessään ovat kadotuksen alaisia ja myyty
synnin orjuuteen ja perkeleen lapsiksi, mutta Jumalan avulla voivat päästä
takaisin siihen asemaan, joka heillä on ollut alussa. Jokainen kirjoittaja on
ollut oma persoonansa, jokainen kuvattava on ollut erilainen. Toisistaan
tietämättä he ovat eri aikoina julistaneet samaa totuutta, samaa Kristusta,
samassa Jumalan Hengessä. Siksi onkin hienoa liittyä mukaan tähän pitkään
pyhien saattoon, jossa ihmiset ovat pieniä, Jumala suuri ja kaiken keskukseksi
asetettu Jeesus on meidän Herramme.
1.On meillä aarre verraton, se
kalliimpi on kultaa.
Myös jalokivi kallein on sen rinnalla
vain multaa.
Näin suuren lahjan taivaasta me saimme
omaksemme,
sanansa Herra Jumala kun antoi
aarteeksemme.
2.Kun ruoste, koi ja aika syö muun
kaiken säälimättä,
kun usein päättyy ihmistyö valmiiksi
ehtimättä,
kun maa ja taivas häviää ja aika
loppuu kerran,
silloinkin horjumatta jää tuo pyhä
sana Herran.
3.Polvesta polveen matkallaan se samaa
voimaa kantaa.
Ei raukene se milloinkaan, vaan aina
rauhaa antaa.
Ei siitä mitään katoa muun kaiken
hajotessa.
On sanan alku, perusta Luojassa
ikuisessa.
4.Ah sana kallis, iäinen, hyljätty
monta kertaa!
Ei mikään tieto maallinen voi sille
vetää vertaa.
Lujempaa turvaa meille ken voi tuoda
mistään muusta
kuin armon sana ikuinen! Se lähti
Herran suusta.
5.Jos Herran sanaan turvasit muun
turvan pettäessä,
jos sanan suojaan pakenit maailman
myrskytessä,
niin löysit paikan siunatun, saa sydän
siellä rauhaa,
sataman löysit suojatun, ei siellä
myrskyt pauhaa.
6.Kuin vesilintu lahdella käy alle
veden pinnan
ja huuhdottuaan sulkansa taas nostaa
puhtaan rinnan,
niin puhdistuu myös henkemme sanassa
kirkkahassa
ja liikkuvansa tuntee se olossaan
oikeassa.
7.Siis kiitos, armon Jumala, nyt
lakkaamatta aivan,
kun sinä meille sanassa osoitat tietä
taivaan.
Ken nyt on köyhä, rikas ken sanasi
saatuansa!
Sen kalliin aarteen jokainen saa pitää
omanansa.
Virsi 183, Johan Ludvig Runeberg 1857
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti