perjantai 10. tammikuuta 2020

Maa on niin kaunis, mutta Jeesus on yli kaiken ja kaunein.


Virsikirjaan putkahti viimeisessä uudistuksessa laulu Maa on niin kaunis ja se sijoitettiin jouluosastoon. Monet pitävät sitä yhtenä kauneimmista joululauluista, kun siinä on helppo kuvitella talvinen maisema ja siihen enkelien ilmoitus Vapahtajasta, sukupolvien saatto ja rauhallinen kulku.
Laulun sävelmä on peräisin vuonna 1842 ilmestyneestä sleesialaisesta kansanlaulujen kokoelmasta. Sen julkaisi August Fallersleben, joka oli kansallismielinen kirjailija saksassa. Hän on kirjoittanut mm. Saksan kansallishymnin ”Deutschland über Alles” (Saksa kaikkialla, ennen kaikkea, yli kaiken). Sleesialainen sävelmä liittyi siinä vanhaan saksalaiseen lauluun ”Schönster Herr Jesu” (Kaunein Herra Jeesus). Sen otsikoksi Fallersleben on merkinnyt laulun ”Jesus über Alles” (Jeesus kaikkialla, ennen kaikkea, yli kaiken). Sävelmää pidettiin keskiaikaisena pyhiinvaeltajien hymninä.


Muutaman vuoden kuluttua laulun ilmestymisestä tanskalainen kirkkoherra Ferdinand Fenger oli nähnyt laulun saksankielisessä lähetyslehdessä. Perehdyttyään sen sanomaan hän ilmeisesti piti sitä liian hengellisenä ja Jeesus keskeisenä, koska pyysi ystäväänsä, kirjailija Bernhard Severin Ingemannia kirjoittamaan lauluun uudet sanat. Laulun teksti on kuin varjo esikuvastaan, sen on karkea väärennös ja mielivaltainen yritys tehdä vakavasta asiasta viihdyttävä. Tätä versiota kuitenkin me nyt Suomessa laulamme?
”Schönster Herr Jesu” teksti on julkaistu painettuna ensimmäisen kerran jo 1677 katolisessa kirkossa. Se on Saksassa Uusia virsiä 2009-kokoelmassa numero 25, nimellä "Oi pyhä Jeesus". Maa on niin kaunis laulusta on pari varhaista suomennosta tekijöinä P. J. Hannikainen ja Hilja Haahti, jonka suomennos sai enemmän suosiota sujuvuutensa takia. Myös virsikirjakomitea on sittemmin peukaloinut tekstiä. Ja tämä käytössämme oleva versio on siis alkuperältään tanskalainen. Virsi on myös Ruotsin kirkon virsikirjassa, osastossa "Pyhiinvaellus", numerolla 297 saman sorttisena kuin meikäläinen versio.

Alkuperäinen Saksalainen teksti oli kirjoitettu seuraavasti:

1. Schönster Herr Jesus, Herrscher aller Welten, Gottes und Marien Sohn.
Dich will ich lieben, dich will ich ehren, du meiner Seele Freud und Wonn.
2. Schön leucht die Sonne, schön auch sind der Monde und die Sterne ohne Zahl.
Jesus leucht schöner, Jesus leucht reiner als seine Engel allzumal.
3. Alle die Schönheit Himmels und der Erden ist gefaßt in dir allein.
Nichts soll mir werden lieber auf Erden als du, der schönste Jesus mein.

Ja sama vapaasti suomennettuna:

1. Kaunein Herra Jeesus, kaikkien maailmojen hallitsija, Jumalan ja Marian poika.
Haluan rakastaa sinua. Haluan kunnioittaa sinua koko sielustani täynnä rauhaa ja riemua.
2. Aurinko paistaa kauniisti, kuu on myös kaunis ja lukemattomat tähdet.
Jeesus loistaa kauniimpana, Jeesus loistaa enemmän kuin Hänen enkelinsä koko ajan.
3. Kauneuden alla ovat taivas ja maa, sisältyvät sinussa yksin. Mitään ei pitäisi olla minulle rakkaampaa maan päällä kuin sinä, kaunein Jeesukseni.


Hänestä oli ennustettu jo satoja vuosia aiemmin, että Messias tullessaan kansan keskuuteen tuo mukanaan ihania sanoja, jotka rohkaisevat väsyneen ihmisen kääntymykseen ja Jumalan luo. "Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla." Jes.50:4
Laulu rakkaudesta, psalmi 45 on häälaulu, jossa kuningas ja hänen morsiamensa ovat keskiössä. Siellä ylistetään kuningasta, joka on Messiaan esikuva. "Minun sydämeni tulvii ihania sanoja; minä lausun: kuninkaasta on minun lauluni, minun kieleni on kerkeän kirjurin kynä. Sinä olet ihmislapsista ihanin, suloisuus on vuodatettu sinun huulillesi, sentähden Jumala siunaa sinua iankaikkisesti." Ps.45:2-3. Ihmislapsista ihanin on meidän Herramme, Jeesus, kuningas, joka on tuonut Jumalan valtakunnan ihmisten keskuuteen jälleen. Hänen huulensa puhuu elämän sanoja, suloisia sanoja, rakkauden sanoja, pelastavia, hoitavia, rohkaisevia sanoja, Jumalaan sanoja. Hänellä on vyöllään miekka, joka on Jumalan sana, työkalu kaikkien ihmisten pelastumiseksi. ”Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy kunniaasi ja korkeuteesi. ” 45:4. Siinä miekassa ovat terinä sekä laki että evankeliumi, totuus että armo, kuritus ja siunaus, ennustukset ja täyttymys, rikkaat lupaukset. Sankarin lailla hän taistelee vihollisen valtoja vastaan voittaakseen petettyjen sydämet takaisin Herralle. Hänelle soitetaan kauniisti ja kiitollisesti ylistystä hallitsijan valtansa vuoksi. Messias voittaa vihollisensa ja taistelu on yksipuolisen näköinen, kun vastustajat kaatuvat yksi toisensa jälkeen. ”Sinun nuolesi ovat terävät, kansat kaatuvat sinun allesi; kuninkaan vihollisten sydämet lävistetään.”45:6. Jokaisella hallitsijalla on vallan merkkinä sen symboli, valtikka. Hänellä on kädessään valtikkansa, se on paimensauva. ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti; sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. ”Ps.45:7. Hän on hyvä paimen, joka ohjaa laumaansa oikein ja vie sen vihreille niityille lepäämään. Se edustaa myös hänen oikeuttaan, vanhurskauttaan, joka riittää auttamaan kenen tahansa kurjan kulkijan Herran huomaan ja perille. Hän tuoksuu messiaalle: "Mirhaa, aloeta ja kassiaa tuoksuvat kaikki sinun vaatteesi" 45:9. Ne puhuvat ennustusta Herran ruumiin voitelusta, tulevasta hautaamisesta, sekä itämaan tietäjien lahjoista hänelle poikavauvana Betlehemissä. Herran seurakuntakin on kuvattu kauniina kuin ylkänsä, se on puettu kultaan, taivaalliseen uskoon ja kaunistukseen, joka peittää sen häpeän ja turmeluksen. "morsian seisoo oikialla kädelläs sulassa kalliimmassa kullassa." 45:10.

Luther kuvaa Kristus-kuningasta psalmin 45 pohjalta:
- Ensimmäinen ihanuus ja kauneus on se, että Kristus itse on totinen Jumala ja totinen ihminen, ei pahannäköinen ja ruma niinkuin me kaikki muut ihmiset, jotka olemme perisynnissä syntyneet ja joita Jumalan viha on haavoittanut, sillä ei yksikään ihminen ole synnitön, vaan kaikki synnymme, elämme ja kuolemme ilman vanhurskautta, ellei Kristus meitä auta, ja kuta viisaammat ja suuremmat kuninkaat ovat, sitä rumemmat he ovat Jumalan silmissä. Käsitämme siis ensiksi kauneuden hengellisesti tarkoittavan Kristuksen olentoa, että Hän on puhdas ja pyhä, siinnyt Pyhästä Hengestä ja syntynyt neitsyt Mariasta, ollakseen synnitön, täynnä armoa ja totuutta, ja niin kokonaan sielun ja ruumiin puolesta pyhä, että jokainen Kristuksen hiuskarva ja veren pisara on aurinkoa puhtaampi. Se on sellainen, että Hän on kerrassaan kaikkein kaunein ihmisten lapsista, niin että Hän yksin pysyy ihanana ja kauniina, mutta kaikki muut ovat muodottomia ja rumia, heitä kun on turmellut paha tahto ja heikkous vastustaa syntiä ja muita paheita, jotka luonnosta meissä ovat. Mutta jos meillä olisi hengelliset silmät, näkisimme totisesti, kuinka suuri rumuus se on, että ihmisen tahto on kääntynyt Jumalasta, että ihminen pilkkaa Jumalaa, itselleen anastaa Jumalan kunniaa ja majesteettia, on täynnä Jumalan ja lähimmäisten halveksimista ja vihaa, täynnä haureutta, ylpeyttä, ahneutta jne.
Meidän kuninkaamme, jota tässä laulussa ylistetään, on täynnä laupeutta, armoa ja totuutta, Hänessä on ihmisrakkaus ja suurin suloisuus, Hänen ääntänsä, niinkuin Jesaja sanoo, ei kuulla kaduilla, Hän ei ole karkea ja kova, vaan kärsivällinen ja pitkämielinen ja langettaa tuomiota jumalattomia ja pilkkaajia vastaan, mutta armahtaa katuvaisia syntisiä. Hän on siis kaikkein suloisin ja ihanin kuningas, jonka vertaista ei ole koko maailmassa ja jossa on suurin hyvyys ja suurin rakkaus Jumalaa ja ihmisiä kohtaan.
Näillä kaunistuksilla on tämä kuningas koristettu, Hänessä kun ei ole mitään ylpeyttä, pahaa halua, himoa eikä mitään muuta pahaa taipumusta, jommoiseksi näemme Hänen olevan evankeliumeissa esitetyn ja tosiolot Hänet todistavat. Hän ei liittynyt pyhiin, mahtaviin ja viisaisiin, vaan hylättyihin, kurjiin syntisiin, onnettomiin ja vaikeiden, parantumattomien tautien vaivaamiin ihmisiin, Näitä hän parantaa, lohduttaa, rohkaisee ja auttaa ja vihdoinkin Hän kuolee syntisten puolesta, Ei Hän, niin kuin Mooses, pelota eikä tapa, vaan kutsuu luokseen, ilahuttaa, lohduttaa, parantaa ja auttaa kaikkia, jotka tulevat Hänen luoksensa. Hän on siis kuningasten kuningas, jonka vertaista ei ole, jos vaan katselet Häntä Hengen että lihan ulkonaisen muodon mukaan. Ja tämän asian tieto tuottaa mitä suurimman lohdutuksen ahdistetuille ja raskautetuilla omilletunnoille.
  
Nasaretissa oli eräänä sapattina normaalit kirkonmenot aina siihen asti kun muuan paikallinen puuseppä ryhtyi lukemaan Raamattua ja selittämään sanaa. Silloin kokouksen lämpötila nousi muutaman asteen ja porukka herkistyi joka solullaan kuuntelemaan hänen todistustaan. "Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen." Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"Luuk.4:20-22. Kuitenkin, kun Herra astui kotiseurakuntansa synagogassa puhujan paikalle ja rupesi selittämään kirjoituksia, tuli levottomuus sinne ja lihallinen mieli pyrki turhentamaan Kristuksen aseman. Pian he olivat täynnä vihaa, kun Jeesus vielä viittasi naapurimaan muutamaan kansalaiseen, joita Jumala oli auttanut ruokkimalla ja parantamalla heidät eikä juutalaisia. Tämä eriarvoisuus sai heidät raivostumaan ja Jeesuksen kansansuosio oli hetkessä mennyttä. He aikoivat heittää hänet alas vuorelta miesvoimin, mutta Jumala esti sen. Ei ollut vielä Vapahtajan aika kuolla, eikä tällä tavoin.

Pyhän Hengen avaamin silmin katseleva opetuslapsi kirjoitti Jeesuksesta: "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. "Joh.1:14. Jeesus oli se sana, jota katseltiin. Hänessä ilmeni Isän rakkaus, pyhyys, ja pelastuksen kirkkaus, joka kutsui ja veti syntisiä pimeydestä valkeuteen. Uskovan silmin hän oli ihana katsella, kaikista kaunein, kirkkain ja vetoavin. Näky oli pysähdyttävä ja niin tapahtuu edelleenkin, kun syntiensä kuormittama ihminen saa katsella pelastajaansa. Hän ei vain näytä hienolta ja kutsuvalta, vaan hän myöskin puhuu. Hänen huulensa kertovat suloisia sanoja Jumalaa kaipaavalle sielulle. "Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." Joh.16:33.

Herra, laulamme usein: Maa on niin kaunis, mutta se on vain katoavaa multaa. Kuitenkin Jeesus sinä olet yli kaiken ja kaikkein kaunein. Avaa, Herra, silmämme näkemään sinun ainutlaatuisuutesi, taivaallinen kauneutesi, josta Isäsikin todisti ihmisten kuullen, josta kaikki pyhät Raamatun kirjoitukset kertovat. Auta meitä sokeita näkemään, mitä luonnollisilla silmillä ei voi nähdä. Auta meitä kuuroja kuulemaan, mitä näillä luonnollisilla korvilla ei voi kuulla. Auta meitä uskossa tarttumaan sinuun, johon meidän luonnolliset kätemme eivät yllä. Auta meitä tuntemaan sinut, ja rakkautesi, jota luonnollinen tunteemme ei voi koskaan tavoittaa. Auta meitä köyhiä tulemaan rikkaiksi sinun luonasi, kun emme loppujen lopuksi kuitenkaan omista täällä kuin katoavia aarteita ja turhuuden markkinoiden romua. Auta meitä alastomia pukeutumaan sinun vanhurskauteesi ja kultaasi, kaunistuksin, joita vain sinä voit lahjoinasi meille antaa ilman omaa ansiotamme. Auta meitä tuntemaan toiset sinun omasi, joiden kanssa voimme matkaa tehdä täällä alhaalla lyhyesti ja sitten ikuisesti luonasi kirkkaudessa. Aamen.

tässä tämä laulu sovitettuna suomeksi

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti