Näin yleensä kerrotaan, kun joku on kuollut. Tosin, siitä
saa sellaisen vaikutelman, kuin hän olisi itse päättänyt lähtönsä ajankohdan
suuren taiteilijan tavoin? Usein näihin kertomuksiin liittyy myös kuvauksia
mainitun henkilön saavutuksista, hyvyydestä, kiltteydestä ja erinomaisuudesta,
vaikka kaikki tuttavat tiesivät hänen olleen vaikea luonne, kelju tyyppi ja
aina rähjäämässä? Lisäksi kertomuksissa mainitaan, että kaveri meni vielä
parempaan (ei välttämättä taivaaseen), mutta enkelikuoroon, autuaammille
metsästysmaille (jos hän oli metsästäjä), vaihtoehtoisesti piirtelee nyt pilven
päällä (jos oli taidemaalari), soittelee yläkerrassa (jos oli muusikko). Mutta
mitä hän lieneekään olla tekemässä sitten, jos hän oli täällä haudankaivaja,
teurastaja, tarjoilija, makkarakauppias, rajavartija, sotilas, poliisi,
poliitikko tai suntio? Ilmeisesti vain vanhuuseläkkeellä ilman
virkavelvoitteita? No, taivaassa ei Ilmarista enää tarvita, siellä on kaikki
toisin. Kerran eräs mies sanoi minulle, että joku kaveri potkaisi tyhjää ja
tarkoitti ilmeisesti, että tyyppi ei pysynyt pystyssä? Hän oli todellisuudessa
kuollut ja haudassa. Mutta jumalattoman tie päätyy aina vaivaan: ”Tahdotko
seurata iänikuista polkua, jota pahantekijät vaelsivat, ne, jotka kukistettiin
ennen aikojaan ja joiden perustuksen virta huuhtoi pois, jotka sanoivat
Jumalalle: 'Poistu meistä. Mitä voisi Kaikkivaltias meille tehdä?' Job 22:15-17
Koulupoikana olin muiden mukana aina ulkoilemassa ja
urheilemassa. Eräs vuotuinen harrastus olivat syysjäät, joiden kestoa
testasimme kohtalokkain seurauksin. Putosin monta kertaa kylmään veteen. Jään
vahvuus riippui pakkasista ja veden virtauksista. Heikoilla jäillä piti edetä
varovasti ja tunnustellen, mutta monesti hermot eivät kestäneet moista
hiiviskelyä ja niin piti parantaa askellusta – ja hups, siellä oltiin taas.
Sitten piti mennä lujaa kotiin, sillä märät vaatteet painoivat ja kylmä alkoi
kangistaa nopeasti. Kokemusta rikkaampana taas lähdimme seuraavana päivänä
kokeilemaan uutta jäätä kuivin vaattein…..
Uskovalla on sama vietti, joka vaivaa häntä läpi elämänsä
suhteessa syntiin. Pitää koettaa, miten pitkälle voi mennä, missä ovat synnin
rajat, mitä uskaltaa tehdä ilman, että siitä tulee seuraamuksia. Koettelemme
Jumalan hermoja ja kärsivällisyyttä. Uhkarohkeus, yltiöpäisyys ja itsekkyys
ohjaavat käyttäytymistämme hillittömyyteen, asioihin, jotka eivät kuulu meille,
ihmisiin, jotka eivät liity meidän elämäämme. Jumala luo sopivat reitit ja
kulkutien, että voimme selvitä uskossa. Mutta se on aina kaita tie, sitä ei
kannata keinotekoisesti leventää ja muuttaa. Se ei kulje heikoille jäille,
ettei kukaan poistu keskuudestamme.
Voisimme siis sanoa joistakin entisistä ystävistämme, että
he ovat poistuneet keskuudestamme ja ottaneet vapauden luopua uskosta. ”Meistä
he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he
olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme
pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.”
1.Joh.2:19. He eivät kulje enää uskovien kanssa, eivät välitä
seurakuntayhteydestä, Jumalan sanasta ja tahdosta, eivät kuuntele varoituksia
tai kehotuksia, he hylkäävät hengelliset auktoriteetit ja vaihtavat ne uusiin
harrastuksiin (peleihin), ihmisiin (kääntymättömiin), nautintoihin (himoihin),
rahaan (sijoituksiin) ja tavaraan (omaisuuteen). Tähän heitä ajaa vanha liha,
joka puseron alla pullottaa päivä päivältä pulskempana. Kokeilunhaluisina he
löytävät aina jotain uutta ja haastavaa. Lasten tavoin he kyllästyvät pian
samoihin leluihin ja hiekkalaatikkoleikkeihin ja tarvitsevat uudet maisemat ja
uudet santakasat, hiekkalinnat, uimarannan, visiot ja äänet. Jos siihen joku
vanha uskova tuo elämänviisautta kokemuksestaan, ei se tunnu missään, eikä vaikuta
mitään. Meno jatkuu entisenlaisena.
Valhe on pirun ansoista kavalimpia, koska siihen se laittaa
valkoisen kaavun päälle. Se kirkollistaa, hengellistää ja kuorruttaa kakkunsa
kiinnostavaksi. Mutta se sisällyttää siihen annoksen myrkkyä, joka koituu valheen
muodossa uskovan tuhoksi. Luopiotien valinnut ei huomaa höynäytystä ja
maiskuttelee myrkkykakkua ja tarjoilee muillekin. Siksi kokonaisia seurakuntia
menee harhaan ja eksyy Kristuksesta. Mutta syvimmältään ongelma on aina
hengellinen, vaikka se saa maallisia muotoja; uskova joko seuraa Vapahtajaa tai
sitten luopuu hänestä. ”Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana.
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian."…. Niin hän,
otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö.” Joh.13:27,30. Vaaravyöhykkeessä
oleva on Juudas Iskariotin kaltainen, hän roikkuu Jeesuksen ja tämän omien
piirissä, mutta mieli seikkailee jo muissa suunnitelmissa. Saarnat eivät
kiinnosta, rukous tuntuu vastenmieliseltä ja taivaaseen on luvattoman pitkä
matka? Sana sanoo: ”kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen
kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää
syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää
hänen kanssaan,…” Room.6:6-8. Vanha ihminen ei siis ole kuollut, se on
hoippunut äkkiä alas omalta ristiltään ja treenannut itsensä taas
tanssikuntoon? Uskova ei siis olekaan kuollut Kristuksen kanssa, vaan onkin tapahtunut
lihan elpyminen ja vanhat jutut tulleet taas kuvaan mukaan. Hurskaasta sielusta
on tullut taas synnin palvelija. Hän on kuin liikenneympyrässä aikansa
kierrellyt joka lähtee takaisin samaa tietä kuin oli tullutkin. Ehkä mielessä
on ajatus: Mikähän minuun meni, kun rupesin sekoilemaan uskovien juttuihin?
Vanhurskautumista ei tapahtunut, ja jos onkin tapahtunut aikanaan, niin hän on
sen myöhemmin hylännyt. Yleensä lankeemukset tapahtuvat perinteisillä alueilla,
kuten raha, puoliso tai alkoholi. Näistä on olemassa sitten lukuisia
variaatioita.
Keskustellessani niiden ihmisten kanssa, joilla menee
heikosti, mutta jotka tahtoisivat olla Jeesuksen omia, Jumalan lapsia ja
matkalla taivaaseen, huomaan yhden yhteisen piirteen: He eivät juurikaan lue
Raamattua, vielä vähemmän hengellisiä kirjoja, he eivät hoida uskonelämäänsä,
eivät arvosta kristillistä kastettaan, eivät käy säännöllisesti ehtoollisella,
eivät tarvitse uskovien yhteyttä, eivät rukoile kuin muodollisesti tai hädässä.
Jossain vaiheessa heidän otteensa Vapahtajasta on irronnut, tai sitten se ei
ole koskaan ollutkaan olemassa, kaikki onkin ollut vain luulouskoa, perinnettä
ja mykkää kuolemaa. He eivät uskalla sanoa olevansa uskossa, eivät kykene
todistamaan Jeesuksen ainutlaatuisesta asemasta, eivät iloita Herrassa, eivätkä
johtaa ketään Herran tykö, sillä heidän epäuskonsa on hyydyttänyt heidät
tavallisiksi maailmanihmisiksi. He ovat tyhjiä, tarkoituksettomasti vaeltavia
sieluja, hengellisiä tuulihattuja sekatäytteellä, toinen makea, toinen suolainen.
He muistuttavat nuorukaista, joka on saanut ensimmäisen auton ja jonka
kaasujalka on äärettömän raskas ja katsomo kaipaa näyttöä kuinka lujaa sillä
oikein pääsee. No, lehdestä voimme sitten lukea myöhemmin: Poistui
keskuudestamme – liian nuorena.
”he turmelevat itsensä. Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin
tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat
niskoitteluunsa niinkuin Koora! He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne
julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten
ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita,
juurineen maasta reväistyjä, rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia
häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.”
Juuda 10-13. Tämä on erikoista sakkia, aikansa he sähläävät ja sotkevat asioita
uskovien joukossa, sitten he perustavat uuden porukan ja alkavat tehdä omaa
uskoaan vastaavaa toimintaa (sitä ainoaa oikeaa, joka ei kulje vanhojen
mukaan). Heillä riittää energiaa ja monenlaista touhua, mutta heidän jälkensä
ovat pelottavat, luopumusta, mielisairautta, kaikenlaisia lankeemuksia Raamatun
sanasta.
Olen tavannut heitä, joille ei mikään totuuden sana ei näytä
enää menevät perille, mutta itse he ajattelevat tekevänsä edelleen matkaa
uskossa? He ovat poistuneet keskuudestamme ja se on murheellista. Elävä
seurakunta, Kristuksen omat, koettelee kaiken hengellisyyden, siinä ei
suunsoitto tai huuto auta, vain nöyrtyminen Herran edessä.
Aivan oman saarekkeensa muodostavat puhdasoppiset, jotka
tekevät Uudesta Testamentista toisen lakikirjan ja ajattelevat
kuuliaisuudellaan pystyvänsä seuraamaan Herraa. Tästä joukosta voidaan sanoa,
että he eivät yritäkään viedä ihmisiä Kristuksen luo, vaan tyytyvät ainoastaan
muodon täyttämiseen kuin fariseukset aikoinaan. He antavat pelastuksen vain
niille, jotka tekevät oikein, jotka täyttävät mitan, ovat heille kuuliaisia.
Mutta heidän joukossaan haisee vahvasti liha, ihmisviisaus ja samoin
hengellinen kuolema. Siellä ei myöskään tule kukaan uskoon, sillä syntiset
karttavat tätä porukkaa. Eikä siellä ole Kristusta, sillä se on sukua
Laodikean-seurakunnalle.
Vaikka sanommekin, että kaveri poistui keskuudestamme, voi
olla ettei hän ole enää pitkään aikaan ole ollut meidän kanssamme? Ihmisen
sisäinen elämä sisältää kuoleman elementtejä runsaasti, eikä ulkoinen ilme,
hymy, nauru tai heiluminen vielä todista muuta, kuin että ruoka kulkee, suoli
toimii ja ollaan elävien kirjoissa. Kun ympäröivä ryhmä ei enää kiinnosta, eikä
vastaa kaverin odotuksia, hän lähtee pois. Kun hänen tasonsa tuntuu olevan
selvästikin paremman puutteessa, hän lähtee pois. kun hän kyllästyy
puolisoonsa, alkaa katsoa uutta valloitusta kuin autoa tai hevosta, hän lähtee
pois. Kun työ alkaa olla yksitoikkoista, huonosti palkattua, aliarvotettua,
vaikeita työkavereita, hän lähtee pois. Kun seurakuntayhteys, johon Jumala on
hänet johtanut tuntuu kuivalta ja vanhusvoittoiselta, hän lähtee pois. Kun
kirkossa ei lauleta enää kuin virsiä, hän lähtee pois. Kun se alkuajan rakastumisen
kohde, Jeesus, alkaa tuntua liian vaativalta, liian vähän siunaavalta, liian
hengelliseltä, liikaa synnistä ja taivaasta puhuvalta, liian vähän
varjelevalta, liikaa tahtoansa korostavalta, liian vähän rukouksiin
vastaavalta, liian vähän omaisuutta antavalta, liian huonoihin uskoviin
sitoutuneelta, liian vähän maailman asioihin puuttuvalta, liikaa suvaitsevalta
joidenkin uskovien kohdalla, liian tiukalta minun suhteeni….. hän poistuu
näyttämöltä kuin esitys olisi loppu. Hän poistui keskuudestamme ties mihin,
ties miten pitkäksi ajaksi, ties kenen seuraan, ties miksi?
Karismaattisuus on saanut ajassamme vahvan aseman
kristillisissä piireissä. Ainoastaan hyvin kirkolliset, vanhakantaiset ja
tiukasti perinteessä pitäytyvät ovat kyenneet torjumaan karismaattisuuden
luotaan. Jopa puhdasoppiset ovat tehneet myönnytyksiä sen suhteen. Omassa
elämässäni karismaattisuus on aina ollut tavalla tai toisella mukana matkassa
ja kokemukseni siitä ovat myönteisiä. Pidän sitä Jumalan tahtona, lahjana ja
seurakunta virkistävänä asiana. Nykyaikana olen kuitenkin enemmässä määrin
joutunut huomaamaan, että karismaattisuuden vanavedessä kulkee myös mieltä
sekoittavaa ainesta, joka tulee eri nimisenä esiin kulman takaa. Varsinkin
mielisairauteen taipuvaisilla herkillä sieluilla pitäisi olla jokin
turvaverkosto, joka suojelisi heitä.
Jos uskova joutuu pöpilään hoitoon sen tähden, että on ollut uskovien
kokoontumisissa mukana, ovat asiat pahasti sekaisin. Joko siellä on opetus
pielessä, tai sitä ei ole ollenkaan, tai sitten mieltä kiihotetaan ja
manipuloidaan virittymään kireäksi ja jännittyneeksi sielullisesti ilman Pyhää
Sanaa ja Henkeä. Jos kokoontumisen
pääasia ovat ihmeet ja merkit, ollaan jo pielessä.
Kaiken hengellisen kokoontumisen pääasia on aina Kristus,
hänen arvostuksensa, kiitoksensa, hänelle laulaminen, hänen tahtonsa
kyseleminen, hänen suhtautumisensa syntisiin, hänen armollinen asenteensa,
hänen totuuden sanansa, hänen rakkautensa toisiin uskoviin, hänen neuvonsa,
varoituksensa, viisautensa, kehotuksensa, kuiskauksensa omilleen. "Tämä on
minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä."
Matt.17:5. Kun kuulemme Jeesusta, Jumala on siinä, siinä on elämä. Hänestä
virtaa uusi elämä, hän luo uutta, ei ihmistekoista, vaan taivaallista ja kestävää.
Ei ole syytä lähteä hänen luotaan pois, sillä hän pitää meistä huolta, eikä hän
hylkää meitä huonoutemme tähden. Seurakunta, joka kadottaa Kristuksen, on
kuollut. Siitä Herra voi syyllä sanoa: Poistui keskuudestamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti