Oli menossa
ensimmäinen koulupäivä elämässäni, se tapahtui Turussa, Kähärin
kansakoulussa v. 1959 1. syyskuuta. Lapsia oli paljon ja kaikki oli
uutta ja jännittävää. Istuimme pulpeteissa, jotka olivat selvästi
pienempiä kuin isompien lasten pulpetit. Luokka oli maatasossa,
sinne ei ollut portaita ja sen ikkunoista näkyivät pihan suuret
lehmukset. Opettaja kertoi yleisiä asioita koulusta, koulunkäynnistä
ja tulevaisuudesta. Otimme tietoa vastaan kuin linnunpojat evästä
nokka auki. Silloin hiljaisuuden katkaisi yhtäkkiä pienen tytön
huuto, joka sai minutkin pelästymään. Aikansa hän huusi kovaan
ääneen ja me muut katsoimme häntä, että mitä tapahtuikaan
seuraavaksi? Sitten huuto lakkasi ja hän sai itkultansa sanotuksi: -
Mä haluun kotiin! Opettaja otti tilanteen hallintaansa ja sanoi
tytölle: - voit mennä kotiin ja tulet sitten huomenna uudestaan.
Tyttö otti pienen kassinsa ja käveli pulpettien lomitse
luokasta pihalle. Tilanne ei enää toistunut syksyn aikana.
Myöhemmin, kun
kouluaika oli vakiintunut, meille opetettiin virsiä. Jokaisen piti
tuoda kouluun oma virsikirja ja siitä sitten tempaistiin aamutuimaan
laulu, joka oli samalla päivänavaus. Tämä suoritettiin seisten,
jolla osoitettiin kunnioitusta pyhiä arvoja kohtaan. Yksi paljon
siihen aikaan laulettuja lauluja oli Hilja Haahden "Tule
kanssani Herra Jeesus, tule siunaa päivän työ". Muistan, että
sen sanoma upposi lapsen mieleeni ja halusin sen olevan totta
elämässäni. Mutta ilman seurakuntayhteyttä, Raamatun lukemista,
rukousta, ei sanoma sulautunut minuun. Vähitellen herkistynyt mieli
paatui maailman menoon muiden tapaan. Jeesus sai vielä odottaa
vuoroaan. Mutta nyttemmin on tämä virsi tullut hyvin
ajankohtaiseksi ja tärkeäksi elämässäni. Laulan sen edelleen
vähintään kerran viikossa ajatellen, mitä laulan.
Vain avuttomuutemme
ajaa meitä rukoilemaan, koska emme pärjää omillamme, tiedollamme,
ymmärryksellämme, tahdollamme, tunteellamme. Rukoilemme, koska
ihmisten apu ei auta, emme voi olla ihmisten varassa, tarvitsemme
Lunastajaamme ja hän on yllättävän lähellä. Hän sallii meille
pimeyttä elämään, että odottaisimme hänen valoaan
johdattajaksi. Hän antaa meidän masentua, että kaipaisimme hänen
läheisyyttään ja rakkauttaan. Hän sallii elämäämme murheita,
että löytäisimme ilon hänen yhteydessään. Hän irrottaa meitä
ihmisistä voidakseen luoda yhteyden kanssaan. Hän antaa nälän,
että voisi ravita meidät. Hän saattaa köyhäksi, että voisi
henkemme rikastuttaa. Se on armoa! Jeesus sanoo: "Kaikkia
niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan;
ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja
kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä
käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja
hän minun kanssani." Ilm.3:19-20. Hänen
tavoitteensa jokaisen kohdalla on kääntymys.
Synnin orjana vai
Jeesuksen pelastamana
Olemme Kristuksen
edessä kuin Israelin kansa erämaassa myrkkykäärmeiden puremien
jäljiltä, heikkoina, kuolevina, parantumattomina, onnettomina. Jos
meille sanotaan, että meidän tulisi ryömiä hänen luokseen, emme
jaksa tai kykene siihen. Jos meidän tulisi päästä kosketuksiin
hänen kanssaan, on se aivan liikaa vaadittu, olemme liian kaukana
hänestä. Sairaat paranivat silloin katsomalla kuparikäärmettä,
niin nytkin ja aina. "Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja
pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja
tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon."
4.Moos.21:9. Evankeliumi on ihmeellinen Jumalan antama lääke
syntiselle ja kurjalle. Tiedämme, että syntikäärmeet ovat purreet
meitä kuolettavasti ja ne aivan roikkuvat meissä kiinni. Hyvästä
ihmisestä tulee kerralla tai vähitellen huono. "Niin
huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain,
että paha riippuu minussa kiinni;" Room.7:21. Monen ihmisen
elämässä kuluu vuosia, joskus vuosikymmeniä, että hän käsittää
olevansa syntinen, parantumattomasti synnin orja, täysin hukassa
ilman Vapahtajaa, ilman armoa autiomaassa petojen pelotellessa. Moni
herää vasta epätoivon kolkuttaessa eteisessä, kuoleman
hengittäessä niskaan pakenevaa. Se on Jumalan tie, jolloin Jeesus
kolkuttaa hätämme kautta sydämen ovella. Hiljaista kolkutusta emme
kuulisi kuin hädän aikana, sillä maailman meteli ylittää sielun
tarpeen. Ja kerran aika pysähtyy ja ensimmäinen todellinen
valonsäde syöksyy ihmisen pimeyden keskelle, Jeesus ilmestyy
näkyviin niin kuin ei koskaan ennen. "Ja
niinkuin Mooses
ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika
ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi
iankaikkinen elämä." Joh.3:14-15. Syntiset ylentävät
Vapahtajan, ensin pahoilla töillään, synneillä; sitten
pelastettuna sydämen ilolla rauhan saaneina ja viimein vain Herraa
katsellen, ajatellen ja seuraten. Suuret taistelut ovat
syntitaisteluja, siinä ovat voittajia vain ne, joilla on Jeesuksen
usko. He poistavat synnin Golgatan ristin pelastuksen tuleen,
tuliseen uhriin, Kristukseen. Mutta Paavali kokosi kasan risuja,
ja kun hän pani ne nuotioon, tuli kyykäärme kuumuuden tähden
esiin ja kävi kiinni hänen käteensä. Kun asukkaat näkivät tuon
elukan riippuvan kiinni hänen kädessään, sanoivat he toisilleen:
"Varmaan tuo mies on murhaaja, koska kostotar ei sallinut hänen
elää, vaikka hän pelastuikin merestä." Mutta hän pudisti
elukan tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa.”
Apt.27:3-5.
Jumalan läsnäolossa
vai Jeesuksen kanssa
Rukous on Jumalan
kanava, jolla hän pyrkii vaikuttamaan meihin, eikä päinvastoin.
Nykyään on muotia, että varsinkin karismaattisten kristittyjen
kokoontumisissa ei enää pyydetä Jumalalta, vaan vaaditaan Jumalaa
näyttämään voimansa. Myös saarnaava profetia on saanut enemmän
jalansijaa, siinä rukoilija puhuu Kristuksen asemassa toisille
uskoville. Tähän sisältyy varmasti aitoa , hengellisesti
rakentavaa, mutta myöskin sielullista kuvittelua, manipulointia ja
ohjailua? On myös ryhdytty käyttämään sanontaa: "Jumalan
läsnäolossa", joka tahtoo vakuuttaa kokemuksellista tuntumaa,
aistittavaa Jumalaa? Tässä on ilmeisesti pohjana englanninkielinen
käsite "the presence of God". Se on käännetty
suomalaisissa raamatunkäännöksissä: "Herran kasvojen edessä"
"Jumalan johdattamana" tai "Jumalan edessä".
Alkukielen sana merkitsee näyttämistä, ilmoittamista ja
ilmestymistä, mutta ei läsnäoloa. Kristityn ei pidä tuudittautua
aina tunnettavaan Jumalaan, se ei ole mahdollista. Mutta hänen pitää
tarttua uskossa Herraan joka tilanteessa, tuntui miltä tuntui,
näytti miltä näytti. Rukoilemme: "Tule Herra Jeesus" ja
silloin ajattelemme riippuvaisuutta hänestä kaiken aikaa. Harvoin
tunnemme (aistimme) Jeesuksen, mutta usko on silti vahva, rohkaiseva,
kuljettava ja turvallisuutta tuova voima. Sen lähtökohta on aina
Raamattu, josta usko syntyy kuuntelemalla ja elää tunnustamalla.
Se, joka elää tuntemustensa uskossa, tulee pettymään raskaasti.
Tällä tiellä on niin paljon vaikeita asioita, ikäviä kokemuksia,
ahtaita aikoja, pelottavia tapahtumia, että vain usko Jeesukseen
kantaa niiden läpi.
Korkeampaa tietoa
vai suuri Jeesus
Alkukristittyjen
piirissä alkoi jo silloin esiintyä ns. korkeampaa tietoa (gnosis -
tieto - gnostilaisuus, jonka kristityt hylkäsivät eksytyksenä),
joka syrjäytti kirjoitetun Raamatun sanan. (Semmoinen seurakin on
nykyään toimimassa Suomessa ja sen tunnuksena on viisisakarainen
tähti. Heillä on mm. Juudaksen evankeliumi, jonka mukaan Juudas oli
kaikkein lähinnä Jeesusta ja omasi muita opetuslapsia korkeampaa
tietoa). On ilmeistä, että evankeliumin lähipiirissä pyörii
aina porukkaa, jotka eivät koskaan löydä Kristusta, eivätkä
pelastusta, eivät koskaan mene sisälle ahtaasta portista, eivätkä
elämän tielle? Nämä ihmiset pyrkivät korvaamaan Vapahtajan
korvikkeella, joka voi olla uskonto, salainen tieto, riitti tai
vihkimys (esim. vapaamuurarit ja muut salaseurat, teosofit ja sen
muunnokset, new age). Jos salaisesta tiedosta tulee elämän sisältö,
seuraa tuon tiedon seuraaminen kuin se olisi totuus (Kristus).
Äärimmilleen vietynä se on oppi, joka saa nykyäänkin (nuoret)
ihmiset uskomaan valheita, taistelemaan eduistaan, keinottelemaan,
tappamaan, vihaamaan ja tuhoamaan, irtautumaan seurakunnasta. Jeesus
uskoo omillensa salaisuuksia, joista maailma ei tiedä mitään. Ne
on sanottu Isä meidän rukouksen kolmessa ensimmäisessä osassa: 1.
Jumalan nimen pyhittäminen 2. Jumalan valtakunnan tuleminen 3.
Jumalan tahdon tapahtuminen. Elävä kristillisyys elää näissä
tiedoissa. Näiden salaisuuksien vaikutuksesta usko vahvistuu ja
ihmiset kiinnittyvät lujemmin Kristukseen. He rukoilevat: "Tule
askele askeleelta minun kanssani kulkemaan".
Helppo elämä vai
Kristuksen tie
Tuomas Emil Ponsimaa
toimi koko ikänsä pappina Kangasalla, ensin pitkään kappalaisena
ja sitten muutaman vuoden 60-luvulla kirkkoherrana. Hän lukeutui
heränneisiin. Hän kirjoitti joitakin kirjoja ja runoja. Eräässä
sellaisessa hän julistaa kuinka vaikeaa on pysyä uskossa ja
armossa, kuinka elämän kallein asia meinaa luisua koko ajan käsistä
oman huonouden tähden. Runo ei luota omaan yritykseen olla (hyvä)
uskovainen, vaan turvaa ainoastaan Kristukseen. Se on hyvä esimerkki
rukouksen vaalimisesta uskossa, vaikeuksissa, taisteluissa,
johdatuksessa, toisten kanssa ja maailmassa. Se ei anna liian
ruusuista kuvaa kristillisyydestä ja näkee turmeluksen todellisen
luonteen ja siihen liittyvät vaarat.
1.Olen vankina
täällä, mä tiedän sen, mitä kuoleman korpea kuljen,
mutta silti sen
hyötyä etsiskelen ja sen saalista syliini suljen.
Näin kahlehissain
koen toimehen tulla ja viihtyä vain.
2.Hyvin tunnen
turhiksi turvat maan ja sen aartehet arvottomiksi.
Yhä niihin mä
kuitenkin luotan vaan, yhä lainaan ne lohduttajiksi.
Tätä maata mä
vain yhä katselen taivahan matkallain.
3.On kilvoitus
veltto ja vilpillinen, sydämessä on synnillä valta.
Olen kristitty
keskellä kristittyjen, otan kiitosta maailmalta.
Taas kauhistun tätä
kurjuutta luontoni turmellun.
4.Oi Herra, mä
synnistä syntihin vaan käyn tuttua tietäni pitkin.
Se valtaansa
viettelee uudestaan, vaikka juuri sen iskuja itkin.
Yhä lankean vaan ja
taakkaani kartutan matkalla maan.
5.Sinun armosi
istuimen luokse mä käyn kuin syntinen nainenkin ammoin.
Taas nähdä sun
silmäsi saa saman näyn: Sydän särkyvä, vaikein vammoin
nyt nyyhkyttää, ja
helmaasi painuu syntinen pää.
6.On luonasi laupeus
loppumaton, sinä kurjalle armosi annat.
Siis vaivojen tiellä
se toivoni on, että kuormani, kahleeni kannat
Ja raadollisen Viet
kyynelten laaksosta taivaasehen.
Tule askele
askeleelta minun kanssani kulkemaan. On onnellista olla omasi,
Jeesus, sinun kanssasi vaeltaa ja elää. En ole huomannut
jalostuneeni uskovana, mutta sinä olet ollut uskollinen ja sanassasi
luotettava. Harvoin tunnen sinun vaikutustasi, mutta näen sen
elämässäni monissa käänteissä ja johdatuksessa. Tahdon olla
kasvojesi edessä, avoimesti, yksin ja muiden kanssa; niiden kanssa,
joilla ei ole ketään kantajaa, esirukoilijaa, metsään eksyneitä,
liian korkealle kiivenneitä, syvälle pudonneita, ihmisiin
loukkaantuneita, tuulten kuljettamia lastuja, meren aaltojen
kaltaisia seikkailijoita, heikkouksiensa heittelemiä,
vajaamittaisia, keskeneräisiä, ontuvia, jälkeen jääneitä, jotka
pyytävät kanssani: Tule kanssani Herra Jeesus…. tule kanssani
kulkemaan…. Sua ilman en saata olla…. pysy luonani ainiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti