Tuli joskus koulussa laulettua
Kesäpäivä Kangasalla laulua tietämättä, että se tulisi kerran olemaan osa
elämäämme. Maakuntalauluja ja muita kansallistunnetta nostattavia
hengentuotteita viljeltiin ahkerasti. Siihen aikaan koulussa isänmaallisuus oli
kovassa kurssissa, sillä sotakorvauksia vielä maksettiin ja maa-alueita jäi
naapurin omaksi. Osa kansasta ajatteli, että voi tulla vielä uusikin sota?
Tuskin kuitenkaan edes tiesin, missä Kangasala sijaitsi, enkä ollut siellä
käynyt koskaan. Kotikaupunkini oli Turku ja siinäkin vain muutama kaupunginosa
oli tallattavanani. Nyt on tullut asuttua Kangasalla 19 vuotta ja kesää,
huomaan, että kyllä Jeesuksen kanssa voi asua missä tahansa.
Topelius kirjoitti runon ruotsiksi
käydessään Kangasalla 1800-luvulla. Suomi oli Venäjän valtakuntaa ja maassa
maksettiin ostokset ruplilla. Otto Mannisen käännöksessä sanotaan:
Ma vain olen lintu pieni ja siipeni
hennot on,
ja lentäisin kauas, kauas luo
Iäisen istuimen,
ja etehen Kaikkivallan ma vaipuisin
visertäen.
Runo on kaunis, mutta
epätodellinen, sillä eihän Kotka pääse kovin korkealle. Finnairkin lentää
korkeammalle kerosiinin avulla. Tosin metallikoneet putoavat myös helpommin
kuin kotkat. Topelius ei ilmeisesti tiennyt, että Isän istuimen luo ei ole
suoraa lentoyhteyttä, vaan kaikkien pitää mennä sinne Golgatan kautta? "Mutta
jotka Herraa odottavat, ne saavat uuden voiman, niin että he menevät siivillä
ylös kuin kotkat;" Jes.40:31 (Bibl.). Herran odotus on tässä avain
sana. Uusi voima ei tule ylhäältä vaan alhaalta, syntisen vastaanottaessa
Jeesuksen. Kristuksen veri puhdistaa kaikki, jotka kääntyvät Herran puoleen.
Mitä siitä, jos on heikot siivet
tai peräti taittuneet? Mitä siitä vaikka syntynyt räpeltäjäksi kuin vanha kana,
vaikkei koskaan pääsisi näyttävään liitoon? Mitä siitä, vaikka katsomossa
nauretaankin heikkoa esitystä? Niin, sillä Herra on heikoissa väkevä ja hänelle
kelpaavat kaikenlaiset siipirikot ja syöksykierteiset. Alhaalta, ihmisen
kurjuudesta, kuuluu Jumalan korviin ihmeellinen rukous, johon hän aina vastaa:
"Sinuun, Herra, minä
turvaan, älä salli minun joutua häpeään iankaikkisesti. Pelasta minut, vapahda
minut vanhurskaudessasi, kallista korvasi minun puoleeni ja auta minua. Ole
minulle kallio, jolla saan asua ja jonne aina saan mennä, sinä, joka olet
säätänyt minulle pelastuksen. Sillä sinä olet minun kallioni ja linnani."
Ps.71:1-3. Kun ei ole kottaraista kummempi ja peräti maassa kiinni kuin
vanha mato, on turvattava Herraan ja hänen voimaansa. Helppoa, kun ei ole
mitään. Mutta kuka onkaan sellainen? Missä heitä tavataan?
Päivittäinen kävelylenkkimme kulkee
usein Vesijärven rantaan ja siitä kiertäen vanhan sairaalan takaa takaisin
metsän kautta. Kodistamme on linnuntietä järven rantaan 500 metriä. Topelius
katseli Haralan harjulta, Kangasalan pohjoispuolelta, samaa maisemaa hieman
korkeammalta ja runoili:
Ja siintäin kuin elon aamu, kuin
lemmityn silmä sees,
on myötä myös Vesijärvi, sun
heijuvat heijastees.
Ja sataiset saaret vehmaat sun
siintoas seppelöi,
kuin luonnon haavelmat herkät veen
vahmassa viheriöi
Meiltä näkyvässä Vesijärven osassa
ei ole kuin muutama saari, mutta runoissa ilmeisesti kaikki on mahdollista?
Kesäpäivää on sittemmin markkinoitu paikkakunnalla menestyksekkäästi erilaisin
mainoksin. Paikallisen marketin seinässä oli iso mainos: Elä kuin viimeistä
kesäpäivää. Höysteenä oli kuvaan lykätty grilli herkkuineen. Paino oli
ilmeisesti tarkoitettu sanaan kesäpäivä, sillä pitihän kunta tulla näkyviin?
Mainoksissa oli aina nättejä ihmisiä, nuoria, terveitä, rikkaita, elinvoimaisia
ja hymyileviä. Tavara oli saatava kaupaksi ja mainokset olivat sitä varten. En
nyt kuitenkaan ostanut tällä kertaa viimeisen kesäpäivän eväitä - joskus
toiste? Jumala ei kuulu näihin mainoksiin, eikä hänen kohtaamistaan yleensä
mainosteta valtamediassa? Mutta ei ihminen kuolemassa häviä olemattomiin, eikä
hänen lorunsa ole lopussa, kun grilliherkut on syöty ja päivä päättynyt. Yksi
sielu vähemmän helvetissä on kunnianosoitus Kristukselle ja hänen työlleen.
Kotiin ajaessani mietin, että miten
pitäisi elää, jos olisi viimeinen kesäpäivä alkanut? Jos siis tietäisin, että
on minun viimeinen päiväni, tai jonkun läheiseni, tuttavan tai ystävän
viimeinen kesäpäivä? Uskovana listasin nopeasti muutamia elintärkeitä asioita:
- kannattaisi pitää kotiseurat
lähipiirilleen.
- olisi tarpeen todistaa
läheisilleen uskosta Jeesukseen.
- voisi laittaa viimeiset
tekstiviestit ja sähköpostit jäähyväisiksi. Päivittää facebook jälkeen jääviä
varten.
- pitäisi rukoilla itsensä ja
muiden puolesta pelastumista ja isämeidän ja Herran siunaus ja Jumalan rauhaa
tuntuvasti olemukseensa.
- ei olisi pahitteeksi lukea myös
joitakin hyviä hengellisiä kirjoja rohkaisuksi.
- jos mahdollista nauttia vielä
ehtoollista toisten kristittyjen kanssa ja pyytää, että Kristuksesta vuotaisi
uutta elämää koko olemukseen.
- jos on jäänyt velkaa, nyt olisi
aika maksaa velat pois ja palauttaa itselle kuulumattomat tavarat
omistajilleen.
- jos on anteeksiannettavaa tai
pyydettävää, nyt se pitäisi hoitaa mahdollisimman nopeasti.
- Herralle voisi laulaa nyt
kiitoslaulun ja taivaslaulun.
- odottaisin, että Kristus tempaa
minut taivaaseen.
"Ja sinä päivänä Herra,
Herra Sebaot, kutsui itkuun ja valitukseen, pään paljaaksi ajamaan ja säkkiin
vyöttäytymään. Mutta katso: on ilo ja riemu, raavaitten tappaminen ja lammasten
teurastus, lihan syönti ja viinin juonti! "Syökäämme ja juokaamme, sillä
huomenna me kuolemme." Niin kuului minun korviini Herran Sebaotin
ilmoitus: "Totisesti, ei tämä teidän syntinne tule sovitetuksi, ei
kuolemaanne saakka, sanoo Herra, Herra Sebaot." Jes.22:12-14.
Jumalalla on oma järjestyksensä, eikä hän muuta sitä. Kun ihminen tekee vastoin
Jumalan tahtoa, hän hankkii itselleen vaikeuksia. Siksi olisi hyvä ajatella
viimeistä kesäpäiväänsä ennen kuin se tulee. Syömisen ja juomisen voisi hyvin
unohtaa tärkeämpien asioiden tähden.
Kansa haluaa sirkushuveja - on aina
halunnut. Perisynnin olemukseen kuuluu se, että kansa haluaa tehdä jotain
hullua, epätavallista ja nautinnollista. Houkutuksia on tarjolla ja sitten
niitä keksitään lisää, että olisi hauskaa - edes hetken verran. Tunteiden
vuoristorata kiidättää paikasta toiseen, välillä ollaan ylhäällä, useimmin
montussa, mutta vauhtia riittää. Olemme sidoksissa toisiimme ihmisinä, meihin
vaikuttaa suuresti se, mitä muut meistä ajattelevat ja sanovat. Olemme
olevinamme vapaamielisiä, mutta usein kovin riippuvaisia ympäröivästä
maailmastamme.
Silloin on uskovalle saumaa olla
Herran todistajana omassa ympäristössään. Joskus paikka ei ole kiva, eivätkä
ihmiset kovin ystävällisiä, mutta heitäkin Herra rakastaa ja tahtoo pelastaa.
Aikanaan sitten ilmenee, mitä on itse kullekin jäänyt takkiin.
"Mutta minä tahdon, että
te, veljet, tietäisitte, että se, mitä minulle on tapahtunut, on koitunutkin
evankeliumin menestykseksi, niin että koko henkivartioston ja kaikkien muiden
tietoon on tullut, että minä olen kahleissa Kristuksen tähden,"
Fil.1:12-13. Tietysti herättää sekin kysymyksiä, että mikä Jumala on
sellainen, joka sallii omiensa kärsiä ja joutua tappiolle, vainotuksi ja
kuolemaan? Voittoisa Jumala menisi paremmin kaupaksi ja sodat, riidat ja pikku
kärhämät poistava Jumala olisi helpommin ymmärrettävissä. Jos Jumala poistaisi
sairaudet ja kärpäset, käärmeet ja hyttyset, sudet ja rotat, niin moni
tarttuisi siihen Jumalaan. Mutta Jumala, joka antaa omansa virua kahleissa
pimeässä vankilassa ja hyväksyy tämän pään katkaisun, on suurimmalle osalle
ihmisistä aivan vastenmielinen.
Päivälehdissä on muistokirjoituksia
lähes joka päivä. Siellä sitten kerrotaan kuinka hyviä, taitavia ja
aikaansaavia nuo vainajat ovat olleet. Nostamme heille hattua ja pidämme
hiljaisen hetken. Harvemmin siellä on mitään Jumalasta, paitsi jos suvun ainoa
uskovainen on päässyt kynänvarteen kiinni. Raamatussa on kuitenkin todella
innostavia ja rohkaisevia tekstejä edesmenneiltä ja myös sellaisia, jotka ovat
kirjoitetut juuri ennen kuin ao. lähtee täältä ajasta - eli viimeinen
kesäpäivä!
"Ja Daavid kiitti Herraa
koko seurakunnan läsnäollessa; Daavid sanoi: "Ole kiitetty, Herra, meidän
isämme Israelin Jumala, iankaikkisesta iankaikkiseen. Sinun, Herra, on suuruus
ja väkevyys ja loisto ja kunnia ja kirkkaus, sillä sinun on kaikki taivaassa ja
maan päällä. Sinun, Herra, on valtakunta, ja sinä olet korotettu kaiken pääksi.
Rikkaus ja kunnia tulevat sinulta, sinä hallitset kaikki, ja sinun kädessäsi on
voima ja väkevyys. Sinun vallassasi on tehdä mikä tahansa suureksi ja
väkeväksi. Me siis kiitämme sinua, meidän Jumalaamme; me ylistämme sinun ihanaa
nimeäsi. Sillä mitä olen minä, ja mitä on minun kansani, kyetäksemme antamaan
tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan kaikki tulee sinulta, ja omasta kädestäsi
olemme sen sinulle antaneet. Sillä me olemme muukalaisia ja vieraita sinun
edessäsi, niinkuin kaikki meidän isämmekin; niinkuin varjo ovat meidän päivämme
maan päällä eikä ole, mihin toivonsa panna."1.Aik.29:15.
Kesäpäivä Kangasalla laulun
viimeisessä säkeistössä Topelius tulee jo melko alas, eikä kurkota kuuseen. Hän
pyytää lauluääntä, että voisi kiittää kaikesta hyvästä ja kauniista, mikä on
nähtävänä tänään. Isänmaallinen paatos päättää laulun. Mitähän keisari ajatteli
tästä itsenäisyyttä ihannoivasta sanomasta suuressa Venäjän maassa? Laulussa
olisi tietysti voinut nostaa esiin tämänkin ajallisen kauneuden katoavaisuuden
ja viitata Jumalan valtakuntaan, joka ei koskaan katoa, ja joka vielä kauniimpi
- paratiisi.
Oi taivahan pyhä Herra myös
lintusen laulaa suo!
Oi kuink´on sun maasi kaunis ja
taivaas korkea tuo!
Oi liekkiä rakkautemme suo
järveimme läikkyihin,
ja rakkaus tää pyhä anna maan
rakkaan tään rantoihin.
(suom. Iivo Härkönen)
Jeesus, vie ihmiset katsomaan sinun
kauneuttasi, valtakuntasi ihanuutta, kuulemaan pyhää sanaasi ja taivaallisia
sointuja. Sinä viet meitä näköalapaikoille Pyhässä Hengessä, ja siksi säilytä
sydämemme sinussa näytti ympäristö miltä näytti. Anna lauluun henkeä, että se
nousisi luoksesi täältä alhaalta. Sillä sinä olet aina kiitoksen arvoinen ja
sinun hallussasi ovat kaikki asiat ja ihmiset. Pyhä, Pyhä, Pyhä, olet sinä
Herramme ja Vapahtajamme nyt ja aina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti