Olimme vaimoni kanssa lasten
kunnallisessa päiväkerhossa isovanhempien päivässä. Se oli mukava kokemus ja
täysin erilainen, kuin meidän tavanomaiset päivämme. Oli lauluja, näytelmiä,
leikkejä, askartelua ja tarjoilua. Lasten innokasta telmimistä oli mukava
seurata. Useamman tunnin miittinkin aikana huomasin, että lapset ovat
käytöksissään kovin erilaisia. Oli rohkeita, arkoja, lujatahtoisia, hiljaisia,
perässäkulkijoita, sosiaalisia, puolensapitäviä, alistuvia. leikkiviä,
sivustaseuraajia. Tuntui kuin heidän perimänsä luonteenpiirteet olisivat olleet
vanhempien samaisia pienoiskoossa? Ja miten erilaisia nämä pienet ihmiset
olivatkaan ulkonäöltään ja tavoiltaan - ei kahta samanlaista? Ja miten
riippuvaisia he ovatkaan vanhemmistaan kaikessa, ruoassa, puhtaudessa, kodissa,
suojeluksessa, opettamisessa ja esirukouksissa?
Jumalan lapseuteen
pääseminen on ihmeellinen Jumalan lahja ja työ, jossa ihminen ikään kuin astuu
toiseen maailmaan, so. Jumalan valtakuntaan. Itsekin muistan, millaisen
muutoksen tuo vaihe toi elämääni, ajatteluuni, tavoitteisiini ja puheisiini.
Ennen niin merkityksetön Raamatun henkilö kuin Jeesus, tuli elämän keskukseksi.
"Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta
syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me
pääsisimme lapsen asemaan." Gal.4:4-5
Jumalan lapseuteen kuuluu
erilaisuus ja yksilöllisyys, jotka toteutuvat ryhmässä. Tasapäistäminen on
vaarallista, sillä usein siinä kadotetaan kutsumuksen rikkaus, armolahjat ja
johdatus. Pelastuminen on henkilökohtainen asia, Jumala kutsuu jokaista
henkilökohtaisesti, vapauttaa henkilökohtaisesti, liittää seurakuntaan
henkilökohtaisesti. Muuten me olemme kuin lauman kanat orrella rivissä ja
elämme vain munimista varten? On onnellista ja iloista olla Herran oma ja elää
hänen lapsenaan. "Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt
meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" Niinpä
sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös
perillinen Jumalan kautta." Gal.5:6-7.
Jumalan lapsen kehityksessä
kaksi ensimmäistä vuotta ovat tärkeimmät, sillä ne näyttävät suunnan
tulevaisuuteen. Herodes pyrki tappamaan kaikki alle kaksivuotiaat ja Jeesuksen
siinä ohella, eikä piru ole muuttanut ohjelmaansa tässä suhteessa. Parin vuoden
kuluessa olisi syytä päästä kiinni seurakuntaan, Raamatun terveeseen
opetukseen, uskovien yhteyteen ja saada itselleen hengellinen vanhempi,
uskon-isä tai -äiti - kummisetä. Jumala on rakentanut uskovaiset semmoisiksi,
että tarvitsemme toisiamme. Oma kokemukseni alkuajoista oli sellainen, että
monet uskovat hätäilivät puolestani, kun minulla ei ollut ensin mitään
seurakuntayhteyttä. Tämä taas johtui paljolti siitä, että olin töissä
yöravintolassa siihen aikaan. Mutta ei se kokonaan sitä selitä, sillä ystävien
merkitys oli siihen tilanteeseen varsin suuri.
Yksinäinen uskova on helppo
saalis kuin avuton lammas susille. Yksin on vain omat mielipiteensä, tietonsa
ja taistelut pitää käydä yksin. Monenlaiset houkutukset ja synnit pyrkivät
valtaamaan uudistetun ihmisen, uskovan asemasta käydään jatkuvaa taistelua
henkivalloissa. Vain Herraan luottavat selviävät. Vähättelijät, ylpeät ja
itseriittoiset putoavat varmasti kuoppaan ja kuolevat. 5.Moos.4:9-10.
"Ole vain varuillasi ja ota itsestäsi tarkka vaari, ettet unhota, mitä
omin silmin olet nähnyt, ja ettei se lähde sinun sydämestäsi koko elinaikanasi,
vaan että ilmoitat sen lapsillesi ja lastesi lapsille: mitä tapahtui sinä
päivänä, jona seisoit Herran, sinun Jumalasi, edessä Hoorebilla, kun Herra sanoi
minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat
pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat
lapsensakin siihen.'" Jonkun on otettava vastuu Jumalan sanan ja
viisauden jakamisesta, muuten koko porukka joutuu pimeyteen.
Joskus liian innokkaat
uskovaiset yrittävät synnyttää ihmisiä uskoon liian varhain ja näistä
tekeleistä tulee vain käännynnäisiä ilman uudestisyntymistä Jeesuksen Golgatan
uhrista, ja ylösnousemusvoimaa Kristuksen kuolleista nousemisesta. Heistä tulee
hengellisiä keskosia, makailijoita, joiden jalat eivät kanna, ruoansulatus ei
toimi, he ovat heiveröisiä, kannettavia rääpäleitä. Toisia on tämmöisiä hankeen
synnytettyjä, joista kukaan ei ole huolehtinut. Heidän puolestaan on rukoiltu
ja kerrottu minimaalinen määrä totuutta, mutta jälkihoito on aivan retuperällä.
Vastuunkantajat ovat kadonneet etelän aurinkoon? "Voi teitä,
kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja
mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin
teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse
olette!" Matt.23:15
Hengellinen keskonen on
1.syntynyt liian aikaisin -
herätys ei ole vienyt itsetutkisteluun
2.sielullinen Hengen
kustannuksella - lihallinen uskovaisuus - ei köyhyyttä, kärsimystä, ahdistusta,
pilkkaa, hylätyksi joutumista, itkua, kuritusta
3.hankeen syntynyt - ei
hoidettu uskovien yhteydessä
4.edelleen synnissä, se
pitää edelleen hallintavaltaa - Krituksen aseman katoaminen
5.ilman armoa, se ei ole
kirkastunut lainkaan - on vain moraalia, lakia, lahkoa
6.tunnekristitty, se on
syrjäyttänyt kirjoitetun sanan - Raamatun arvovallan kutistuminen
7.antanut itse itselleen
anteeksi - ottaa Kristuksen paikan - ei rippiä, ei parannusta
8.itsevalittussa
jumalisuudessa - Jeesus ei ole tie, totuus ja elämä
9.yrittänyt olla itseään
parempi - "kyllä minä voin ja jaksan"
10.Nikodeemus-kristitty -
yrittää järkeillä hengelliset asiat
Armonjärjestyksen mukaan
olisi tarpeen, että jokainen ihminen tulisi ensin herätetyksi näkemään oman
surkean ja kadotetun tilansa ilman Kristusta ja sitten Pyhä Henki saisi
valmistaa ihmisen uudestisyntymää varten. Aikanaan sitten Kristus kolkuttaa
omatunnon ovelle ja pyytää tulla sisälle aterioimaan, armahtamaan ja ottamaan
Herran ja ainoan Jumalan paikan. Terveitä Jumalanlapsia syntyy oikean murheen,
synnintunnon ja todellisen parannuksen kautta. Siinä ratkaistaan tulevaisuus
kerralla astumalla sisään ahtaasta portista (Jeesus), kulkemalla kaitaa tietä
(Jeesus), suostumalla toisten uskovien seuraan (Jeesuksen omat), valitsemalla
Herran (Jeesus) tahto elämän valinnoissa, luovuttautumalla hengen, sielun ja
ruumiin puolesta Jumalalle (Jeesus) täällä ja kerran perillä.
Aagur on aikansa Aaltonen,
jolla oli peli pahasti sekaisin ja Jumala-suhde on hakoteillä. Toisaalta hän
kuitenkin toi avoimesti oman epäonnistumisensa julki ja näki perisynnin
valtavan tuhovoiman elämässään. Hän vertasi itseään toisiin ja koki olevansa
huono. Kuitenkin hän kaipasi Jeesusta - Jumalaa - Pyhintä - ja se oli hyvä
asia, sillä myöhemmissä teksteissään hän vähän valottaa löytöjänsä Jumalan
valtakunnasta.
"Aagurin, Jaaken
pojan, sanat; lauselma. Näin puhuu se mies: Minä olen väsyttänyt itseni,
Jumala; olen väsyttänyt itseni, Jumala, ja menehdyn. Sillä järjetön olen minä
mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä; enkä ole oppinut viisautta,
tullakseni tuntemaan Pyhintä." Snl.30:1-3.
Aagurin nimi merkitsi
"kokoojaa", ja saattoi olla siten jo profeetallinen ilmoitus hänen
tulevasta tehtävästään? Sillä Jumala kasvattaa todelliset palvelijansa
erämaassa ja ilman maallista rikkautta, ilman ihmissuosiota ja usein
monivuotisesti.
Itsekin muistan olleeni itse
mielestäni heti valmis hengelliseen työhön, kuin lukkari sotaan? Mutta Herra
laittoi jarruja innostumiseen ja kertoi suunnitelleensa henkilökohtaisen
koulutusohjelman minulle. Eikä ollut tarjolla vaihtoehtoja. Mikään ei minusta
tuntunut tapahtuvan Jumalan valtakunnassa tarpeeksi nopeasti, mutta se oli vain
hengellistä näköharhaa. Hän laittoi minut kouluun, Jumalan kouluun, jossa
edettiin hitaasti mutta varmasti. Välillä oli käytännön harjoitusten aika ja
oppimani piti laittaa koetukselle, oli itse syötävä se leipä, mitä tarjoili
muille. Joskus tuntui, etten opi mitään tai käytäntö tuntui liian vaikealta.
Kun uusi luomus laitetaan todistamaan Jeesuksesta, niin vanha ihminen meissä
pistää kaikkensa vastaan ja yrittää tekosyillä turhentaa koko Jumalan tahdon.
Uskovaisuuden kehityksessä
lapsuudesta kohti miehuutta tulevat esteeksi myös puutostaudit, joita ei voi
korvata luontaistuotteilla. Niitä ovat uskonpuute ja rakkaudenpuute. Nämä
löytyvät Raamatusta. Jos uskoon tullut ei saa Jumalan sanan väärentämätöntä
maitoa, elämän leipää, niin siitä seuraa luulouskoa ja muodollista kristillisyyden
oloista touhuilua. Silloin ihminen puolustelee syntejään ja keksii vaikka mitä
verukkeita, ettei tarvitsisi tehdä parannusta. Kirkollisesti kaikkein härskein
julkinen opetus onkin se, että riittää kun on kastettu, niin pääsee taivaaseen,
vaikka olisi elänyt kuinka tahansa. Tämä on lähtöisin katolisesta kirkosta ja
siitä johdetaan toinen kummallisuus; ajatellaan, että ei voi tietää ajassa
pelastusta, se selviää vasta kuoleman jälkeen. Siksi rukoillaan kuolleiden
puolesta ja on kiirastulioppi ja kaikenlaiset tekopelit. Mutta todellinen
pyhyys tulee vain Kristukselta: "Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää
mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana,
elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa
vaelluksessanne pyhiksi." 1.Pie.1:14-15
Ruotsalainen Johan Kahl
kirjoitti aikoinaan 50 virttä ennen varhaista kuolemaansa - hän hukkui 25
vuotiaana. Nuoren uskovan vuodatuksissa on edelleen tuoreutta ja henkeä, jotka
kuvaavat hyvin Jumalan lapsen kaitaa tietä:
1. Sun voimas, Jeesus,
vain Mä muinoin tuta sain.
Se särki sydämeni
Suureksi ihmeekseni,
Sain ilolla myös nähdä,
Kuink' autuaaks voit tehdä.
2.Mä muistan Taaborin,
Joss' olit ihanin,
Kun jouduin raukka tähän
Nyt laaksoon pimeähän,
Joss' en näe valkeutta,
Vaan synkkää kauheutta.
3.Syy surkeuteeni On
hataruuteni.
Herkesin kerjäämästä,
Ristilläs pysymästä,
Irroitin sydämeni
Sinusta, Jeesukseni.
4.Leiviskän' tuhlasin Ja
kalliit kihlatkin,
Entisen palavuuden Ja
halut, hartauden.
Nyt olen synkän' tiellä.
Ah, anna anteeks vielä!
5.Nyt aika entinen
Mulstuupi mielehen.
Rukoilen, vaikeroltsen Ja
toivon, ikävöitsen,
Ett' saisin vastauksen Ja
mielen uudistuksen.
6.Mun heikko toivoni
Vahvista, Herrani!
Mä näännyn pimeähän Ja
eksyn korpeen tähän.
Suo armos päivän koittaa,
Mun epäilyksen' voittaa!
7.Pois pilvet hajoita Ja
silmän' kirkasta!
Osoita sanallasi Mull'
armoistuintasi!
Suo ykskään säde sieltä
Virkistämähän mieltä!
8.Mun murhe hitaaks saa,
En jaksa odottaa.
Mä kaipaan kovin sua Ja
kaiken kadottua,
Mitä mull' ennen oli, On
nyt vain raskas huoli.
9.Vaivattu mieleni,
Virvoita, Herrani!
Suo uutta lohdutusta Ja
veres priiskoitusta!
Mua vedä puolehesl,
Suojahan siipiesi!
10.Suo, että kuulla saan
Sun ääntäs uudestaan!
Vaikuta voimallasi, Tee
minuun asuntosi,
Yhdistä itses kanssa,
Puhdista kokonansa!
11.Opeta valvomaan,
Näkemän' uskomaan,
Armohon juurtumahan,
Kiusoissa muistamahan,
Ett' olen lunastettu,
Kuolemaas istutettu!
Harvalla on nykyään onni
syntyä perheeseen, jossa on yhden avioliiton isä, äiti, isoisä ja isoäiti, ja
jotka ovat vielä uskossa ja rukoilevat perhekuntansa puolesta. Mutta uskoon voi
tulla heikommistakin lähtökohdista, orvoista, perheettömistä, hylätyistä,
eronneista, rikkinäisistä ihmissuhteista, kaiken menettäneistä ihmisraunioista
ja koko kansan surkimuksista, kylähulluista ja itsekeskeisistä narsisteista.
Kuka tahansa voi saada kutsun Jumalalta pelastukseen ja voiman tulla Jumalan
lapseksi, valtuutuksen Pyhältä Hengeltä elää Herralle hänen antamillaan
lahjoilla. "Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut,
että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma
tunne meitä, sillä se ei tunne häntä." 1.Joh.3:1. Kun Jumalan rakkaus
tulee kohti ihmistä, hän murtuu Herran hyvyyden syliin kuin lapsi, kuin
tuhlaajapoika, kuin syntinen nainen, kuin kieltäjä-Pietari. Maailma menettää
otteensa, aika menettää merkityksensä, omat tavoitteet siirtyvät
toisarvoisiksi, ihmisten sanomiset jäävät taka-alalle. On ihana olla Jeesuksen
oma.
Herra, sinä puhut meille
aikuisille lasten kautta, näemme ja kuulemme heissä syvän inhimillisyyden ja
sinun luomistyösi valtavan toteutumisen. Kylvä jo pienenä heidän elämäänsä
evankeliumi, joka pelastaa heidät ja annan kasteen lahjan kirkastaa heille
sinun armoasi. Anna näille pienille sinun elämäsi, sinun uskosi, sinun
rakkautesi. Herätä heille esirukoilijat, jotka kantavat heidän maallisia
vaiheitaan alati kasvojesi eteen. Siunaa ja varjele heitä, anna enkeliesi olla
heidän teillään johtamassa luoksesi. Avaa meidän aikuisten uskonsilmämme
näkemään, mikä on jumalanlasten suuri kutsumus ja päämäärä, koti, jossa kaikki
on kerran lopullisesti täydellistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti