Olin eräässä kodissa kylässä
80-luvun alkupuolella. Meillä oli ollut ilta Kannelmäen kirkossa ja siellä oli
ensiaskeleitaan silloin ottamassa lauluyhtye Konnakuoro. Minä toimin illan
evankelistana. Kirkon penkissä istui Jukka Nieminen niminen merikapteeniksi
esittäytynyt mies, joka pyysi meidät tilaisuuden jälkeen kotiinsa. Hänellä oli
armoitusta profetian lahjan käyttämiseen ja niin tapahtuikin illalla heillä.
Tosin se ei minuun vaikuttanut juuri mitenkään silloin, ehkä se oli liian
aika-keskeinen sanoma, liian vähän Kristus-keskeinen?
Jukan vaimo, Raija, palveli ja
tarjoili meille iltapalaa. Vaimo oli kuuro ja ymmärsi siis vain viittomakieltä
ja luki suunliikkeistä sanoja. Jukka oli nuori uskossa ja hyvin innokas
julistamaan. Hänelle oli juuri siihen aikaan avautunut iso työprojekti
Tallinnaan, Finn-Stroin palveluksessa, satamaa laajentamaan. Eesti oli
Neuvostoliiton osa ja monet uskovat tekivät lähetystyötä sinne hyvien
kulkuyhteyksien takia. Laivoja ei tainnut liikennöidä montaakaan, itse kuljimme
aina Georg Ots aluksella.
”Tuo esiin sokea kansa, jolla
kuitenkin on silmät, ja kuurot, joilla kuitenkin on korvat.” Jes.43:8
Luin tässä eräänä päivänä Raija
Niemisen kirjoittaman Äänetön saari kirjan. Se on melko pinnallinen
matkakertomus Niemisen perheen muutamasta vuodesta Karibian meren eräällä
saarella, jossa Jukka oli satamatyössä. Kirjan sanoma etenee
päiväkirjanomaisesti, melko naisellisesti ja nykyään facebook tyylisesti, jossa
kerrotaan omia tuntemuksia ja ihmisten kohtaamisia vieraassa ympäristössä. Oman
värinsä tekstiin antaa Raijan kuurous, hän ei kuule kuin joitakin hyvin
korkeita ääniä. Hän opettaa siellä kuurojen koulussa ja tutustuu moniin
paikallisiin kuuroihin. Toisaalta Jukan aseman vuoksi he pyörivät myös
paikallisissa hienostopiireissä ja illanistujaisissa.
Kirjan episodihenkilö on Alfonsoksi
nimetty kuuro poika, kerjäläinen, syrjäytynyt, koditon, yksinäinen, jota Raija
perheineen yrittää kaikin tavoin auttaa, opettaa ja tukea. Poika muuttaa heidän
kotiinsa ja kaikki näyttää hyvältä, mutta sitten tulevat taas vaikeudet. Monien
vaiheiden ja epäonnistumisten jälkeen poika häipyy ja hylkää auttajansa, elää
taas omaa elämäänsä, palaa lähtöruutuunsa. Hyvä moraali ja ajatus
lähimmäisenauttamisesta hautautuu pettymykseen.
Kirjassa on paljon pettymyksiä,
paljon henkilöitä, jotka sivutetaan nopeasti tunteista riippuen. Tuntuu kuin
Raijan omat ongelmat olisivat niin suuressa roolissa, ettei hän ehdi oikein
keskittyä syvällisesti ihmisiin? Vai onko tämä nykyaikaa?
"Vain lyhyt hetki enää, niin
Libanon muuttuu puutarhaksi, ja puutarha on metsän veroinen. Sinä päivänä
kuurot kuulevat kirjan sanat, ja sokeiden silmät näkevät vapaina synkeästä
pimeydestä. Nöyrät saavat yhä uutta iloa Herrassa, ja ihmisistä köyhimmätkin
riemuitsevat Israelin Pyhästä."Jes.29:17-19
Yli kolmesataasivuisen kirjan yksi
sivu on uhrattu uskonasioille, vaikka se on painettu sen jälkeen, kun Jeesus
oli tullut tähän kotiin? Herää tietysti kysymys, että oliko tämä kuuro nainen
itse päässyt syvällisesti tuntemaan
Jumalan armoa Kristuksessa. Ilmeisesti Jukka oli tullut tuolla saarella uskoon
yksinäisyydessä Raijan käydessä Suomessa? Ainakin heidän esikoispoikansa
kääntymys rippileirillä on vaikuttanut kovasti perheeseen.
Raija kirjoittaa:
- Emme puhu mitään siitä, mitä
Jukka on kirjoittanut minulle kotiin Suomeen. Olen liian hämilläni siitä,
vaikka tunnen, että minun pitäisi sanoa olevani iloinen Jukan ratkaisusta ja
haluavani kannustaa häntä.
Keke tuli uskoon rippikoululeirillä
ja sen jälkeen keskustelin hänen kanssaan usein iltaisin puoleen yöhön saakka.
Jukka puski noihin aikoihin töitä kaiket illat ja viikonloput — hän oli vetänyt
Kotkan Hietasen sataman organisointiprojektia ja suunnitteli sen jälkeen
toimintojen siirtämistä tietokoneille. Huomasin, että vaikka olin pikkutytöstä
saakka uskonut Jumalaan, en kuitenkaan ollut tietoisesti ajatellut koko asiaa. Nyt
minun oli pakko keskustella Keken kanssa ja lukea kirjoja ja aloin nähdä kaikki
asiat eri tavalla kuin aikaisemmin. Toisinaan puhuin myös näistä ajatuksistani
Jukalle. Ja nyt yksin ollessaan Jukka on lukenut ja miettinyt ja tullut
ratkaisuun. Eniten häneen olivat vaikuttaneet säkeet Birgitta Yavarin kirjassa
"On rakkaus": "Mitä se hyödyttää ihmistä jos hän täysin purjein
ihailun ja juhlinnan myötätuulessa vaeltaa halki maailman mutta päätyy hylyksi
ikuisuuden rannalle." "Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän
voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon"...
Ehkä minua hämmentää se, että Jukka
on yhtäkkiä päässyt pitemmälle kuin minä. Minun on pakko mennä perässä, jonkun
kynnyksen yli. Kirjat ja kirjoitukset, jotka ennen ovat olleet fraaseja,
avautuvat yhtäkkiä, olemme kuin löytäneet avaimen niihin.
”Te kuurot, kuulkaa, ja te sokeat,
katsokaa ja nähkää.” Jes.42:18
Jukka Nieminen kirjoitti 90-luvulla
kirjan "Profeetan tilitys", jonka sivuilla hän kertoo
yksityiskohtaisesti Jumala-suhteestaan. Kirjassa on paljon henkilöitä, nimiä,
jotka ovat tulleet itselleni tutuiksi vuosien varrella. Tietysti siihen ovat
valikoituneet pääasiassa yläluokan uskovaiset, silmäätekevät, titteleineen,
saavutuksineen, yhteiskunnan napamiehet. Niinhän se on, nimimiehet mainitaan ja
korotetaan, mutta hattusen arskat, tilhen topit, mutikaisen maijat ja takasen
ainot unohdetaan - hehän eivät ole mitään suurten rinnalla? Vai olisiko
Jumalakin erikoistunut parempiosaisiin, kauniisiin ja rohkeihin, menestyviin ja
terveisiin? Voi meitä muita?
No, tuossa kirjassa Jukka kertoo,
että heille tuli mm. Sana-lehti St. Lucian saarelle noiden vuosien aikana. Sen
oli tilannut heille Langinkosken kirkkoherra Toivo Lemmetyinen. Tämä ja erään
uskovan liikemiehen vierailu ja lapsuuden hengelliset kokemukset ajoivat Jukkaa
kohti Kristusta, uskonratkaisua. Hän kertoo:
- Raija oli matkustanut Suomeen
poikien luo talvilomaa ajaksi. St.Lucialla helmikuu oli parasta aikaa. Elimme
ilmaston puolesta kuin paratiisisaarella. Oli viikonloppu. Olin yksin kotona
Jerin, suuren 6-vuotiaan rottweileruroksen kanssa! Istuin yksin hiljaa
ruokailuhuoneen pöydän ääressä. Tiedän kokemuksesta, että pitkä ja raskas
työviikko aiheuttaa usein viikonloppuisin masennusta silloin kun on yksin eikä
ole mitään selkeää ohjelmaa. Tämä viikonloppu oli toisenlainen. Sisälleni
työntyi voimakas kuolemanpelko ja jatkuvia kysymyksiä: minne joudun, mitä
tapahtuu perheelle. Paine kasvoi kasvamistaan. Huomasin, että Jumala, josta
olin kuullut nuoruudessani ja josta minulle viestitettiin monella eri tavalla,
oli ottanut minut puhutteluunsa. Hän oli käsitellyt minua aina hyvyydellä. Sama
hyvyys oli nytkin taustalla nähtävissä. Tunsin, että minulle ei annettu enää
mahdollisuutta paeta ratkaisua. Se oli tehtävä puoleen tai toiseen. Herra oli
antanut vielä viimeisen mahdollisuuden.
Kahden tunnin taistelun jälkeen
tein päätöksen: Herra, tässä olen. En osannut rukoilla. Ainoat sanani olivat:
anna syntini anteeksi, ohjaa minua tielläsi. Vapauduin täysin. Yhtäkkiä minut
valtasi voimakas ahdistus ja hätä. Minun täytyi kirjoittaa äidilleni ja
kahdelle vanhemmalle ystävälleni ratkaisustani. Äitini täytyi saada tietää asia
jos minulle sattuisi jotain ennenkuin tapaisimme tai saisimme puhua
puhelimessa. Tämä kaikki tapahtui helmikuussa 1977. Äitini oli rukoillut
puolestani lakkaamatta 28 vuotta.
Jumala taivutti minut hyvyydellään.
Hän ei käyttänyt yhtään voimakasta otetta. Hän oli määrännyt ajan. Hän ei
perääntynyt. Hän ei hyljännyt rukouksen lasta. Kutsu oli viimeinen. Job sanoo
(Job 33:28-29): "Hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun
henkeni saa iloiten katsella valkeutta. Katso, kaiken tämän tekee Jumala
kahdesti tai kolmastikin ihmiselle."
Nämä kaksi kovin erilaista kirjaa,
aviopuolisoiden kirjoittamia, eri maanosissa, eri tunnelmista, tiedosta ja
uskosta, antavat kuvan ihmisistä, jotka tarvitsivat Jumalaa enemmän ja
vähemmän. Pysähdyn miettimään, mikä on Jumalan osuus tästä kaikesta, mikä on
pelkkää ihmistä, missä on Hyvän Paimenen ääni, missä pelkkää lampaan
määkimistä? On varsin mielenkiintoista havaita, miten onnistuneesti Herra
sotkee ihmiselämän suunnitelmia ja totuttuja kuvioita, miten hän astuu ihmisen
elämään ja sydämeen, millainen on Vapahtajan vaikutus. Monen ihmisen koko elämä
menee uusiksi, suunta muuttuu hänen käännyttyään taivaan tielle. Sekoilujen
tilalle tulee Jumalan rauha ja mielentasapaino. Surullista, mutta totta on
sekin, etteivät kaikki etsijät, herätetyt koskaan löydä Kristusta. He ovat
tuntevinaan Jeesuksen, mutta kulkevat edelleen oman tahdon tietä, elävät
lihallisesti ilman Jumalan rauhaa ja pelastavaa uskoa. Jos Kristus ei pääse
meidän syvyyteemme, ei pinnallinen uskonnollisuus voi auttaa koetuksen päivänä.
Kuinka tärkeää olisikin, että elävä
todistus Herrasta kuuluisi keskuudessamme, että Jumalan sanan valo loistaisi
maailman pimeyteen, sydänten murheeseen. Tarvitsemme seurakunnassa
profeetallista sanaa, Herran etsivää rakkautta, ja parannuksen vaatimusta.
HS. ilmoitti lehtiuutisessaan:
Kuurojen Liiton kulttuurikeskuksen
entinen johtaja Raija Nieminen kuoli sairauskohtaukseen lomamatkalla
Pertunmaalla Etelä-Savossa 28. kesäkuuta 2004 67-vuotiaana. Hän oli syntynyt
Jämsänkoskella 14. helmikuuta 1937. Jukka Nieminen elelee ilmeisesti nykyään
Helsingissä?
"Sillä hetkellä hän juuri
paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle
sokealle hän antoi näön. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja
kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä,
rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään,
köyhille julistetaan evankeliumia. Ja autuas on se, joka ei loukkaannu
minuun." Luuk.7:21-23
Sinä, Herra olet pyhä ja teet aina
oikein ja meidän ihmisten kannalta kaiken oikeaan aikaan. Mutta meistä tuntuu,
että sinä sekoitat elämämme suunnitelmat ja tavoitteet, ihmissuhteet ja työt.
Joudumme nöyrtymään edessäsi ja suostumaan tahtoosi, kieltämään itsemme ja
kääntymään pahoilta teiltämme etsimään sinun armoasi. On ihmeellistä, että sinä
puhut kuuroille, niin että kuulevat ja teet palvelijoistasi kuuroja maailman
äänille. Auta meitä kuulemaan sinun Hyvän Paimenen äänesi, että aina
seuraisimme sinua, mihin ikinä menetkin.
Mielestäni Raija Niemisen kirjoittama "Äänetön saari" oli hyvin vaikuttava teos. Se ei ollut pinnallinen. Siinä pohdittiin lähes ylittämätöntä kuilua syntymäkuurojen ja kuulevien ihmisten maailmojen välillä. Kyse ei ollut Niemisen perheen sisäisistä ongelmista eikä hienoston kutsuista.
VastaaPoista