Terveyskeskuksen kuntosalissa oli
monenlaisia vempaimia, millä ihmiset voivat itseään vääntää eri asentoihin ja
toistaa liikkeitä. Yhteen kulmaan oli tehty rappuset, jotka eivät johtaneet
mihinkään, ne päättyivät seinään ilman ovea. Fysioterapeutti kertoi, että niitä
käytetään kuntoutuksessa nousemalla portaat ylös ja sitten taas alas. Seurasin
yhden vaivatun sielun yrityksiä tässä lajissa, hänellä oli reilusti ylipainoa,
huonot nivelet ja heikko tasapainon hallinta; niinpä hän vaivoin hinasi itsensä
ylös ja takaisin. Kuulin monet selitykset ja valitukset muutamien minuuttien
aikana, miksi oli niin heikko tämä esitys? Mutta tulipa portaat kokeiltua.
Virossa käydessämme ystäväperheemme
luona saimme kuntoharjoitusta kiipeämällä kerrostalon viidenteen kerrokseen
heidän luokseen, talo oli Neuvostoliiton ajoilta ja säästösyistä tai sitten
kunnonkohotuksen takia talossa ei ollut hissiä.
Meilläkin oli aikoinaan talo, jossa
oli kaksi kerrosta, teetimme sitten siihen yläkerran uudet portaat, jotka taittuivat
ylös suoraan olohuoneesta. Ratkaisu oli tyylikäs, nykyaikainen ja muodikas.
Näin myöhemmin ajatellen en olisi enää niin innostunut kipuamaan päivittäin
monta kertaa portaita?
Temppeli oli aikoinaan
jumalanpalveluksen keskus Israelissa, siellä suoritettiin rukoukset, uhrit,
suitsutukset, puhdistusriitit, vihkimiset, oikeastaan kaikki keskeinen kansaa
koskeva lähti temppelistä. Ei siis ihme, vaikka nykypäivän israelilaiset
käyvätkin jatkuvasti itkumuurilla rukoilemassa temppelin uudelleen tulemista? Mutta
sen ongelma on temppelin paikalla sijaitseva moskeija, joka estää rakentamisen!
Temppeli on Kristuksen esikuva, hän
on kaiken jumalanpalveluksen keskus ja kaikki uhrit, rukoukset ja palvelu
henkilöityvät häneen. Jeesus antaa temppelille tarkoituksen, nimen ja sisällön,
joka ulottuu kaikkiin ihmisiin maailmassa. Vt:n temppeliin oli asiaa vain
papeilla ja juutalaisilla, ylipappi meni kerran vuodessa uhriveren kanssa
kaikkeinpyhimpään kohtaamaan Jumalaa. Jeesus avasi Golgatan uhrillaan koko
maailmalle pääsyn Isän luokse ruumiinsa ja verensä, henkilönsä kautta. Monet
kylläkin tykkäävät edelleen enemmän kivitemppeleistä ja palvelevat
puurakennuksia mieluummin, yrittävät ostaa kelvollisuutta Jumalan silmissä.
Vanhan testamentin säädöksissä
Herra oli laittanut temppelin rakentamisen piirustuksissa myöskin portaat.
"Ja kuningas teetti santelipuusta portaat Herran temppeliin ja kuninkaan
palatsiin ja kanteleita ja harppuja laulajille. Moisia ei oltu ennen nähty
Juudan maassa….. Valtaistuimessa oli kuusi porrasta ja astinlauta, kullalla
kiinnitettyinä valtaistuimeen. Istuimen kummallakin puolella oli käsinoja, ja
kaksi leijonaa seisoi käsinojan vieressä. Ja kaksitoista leijonaa seisoi siinä
kuudella portaalla, kummallakin puolella. Sen kaltaista ei ole tehty missään
muussa valtakunnassa. " 2.Aik.9:11,18-19.
Mietin mitä rappusia me ihmiset
teemme toinen toisillemme tiellä Jumalan luo. Varmaan vaatimustaso vaihtelee
iän ja kunnon mukaan? Mielessämme teemme hyvien tekojen portaat, kiltteyden
portaat, synnittömyyden portaat, kunnollisen elämän portaat, sakramentti
askelmat ja rukoilemisen portaat. Sitten ajattelemme lapsellisesti, että Jumala
on noin vain petettävissä hurskastelulla ja tempuillamme? Mutta hän on Pyhä,
Vanhurskas ja lahjomaton.
Mutta hengellisesti ajatellen on
myös olemassa portaat Jeesuksen luo, semmoisia ovat Jumalan kutsu, hengellinen
herätys, hengen köyhyys, hengellinen nälkä ja jano, kääntyminen eli parannus,
syntien katuminen, uskoviin suostuminen, ristin tie, Golgata, seurakunta.
Jumalan temppeliin tuleminen on valinta, ratkaisu, johon Herra itse vie
ihmistä. Ketään ei roikoteta sinne vasten tahtoaan. Kukaan ei ole kerran
taivaassa haluamatta sinne. Uskovaisuus on täysin vapaaehtoista, mitään pakkoa
ei ole. Evankeliumi ei sisällä määräyksiä, se on pelkkää lahjaa. Silti tämä
ihmeellinen Herran armo avautuu vain harvalle ja lukemattomat ihmiset ovat
kiinnostuneita uskonnosta, jumala-uskoisia, hyviä, pikkusyntisiä, mutta eivät
pelastuneita, koska eivät tule Herran temppeliin portaita myöten.
Kerran pidimme kotiseuroja nuorten
kanssa Naantalissa, kodissamme Väinöläntiellä. Väkeä oli paljon ja innostunut
ilmapiiri, mukana oli myös vanha nainen, joka meitä opetti Jumalan sanalla ja
rukouksella. Ilta oli antoisa lauloimme paljon ja vietimme aikaa yhdessä,
rakennuimme hengellisesti Herran tuntemisesta. Eräässä vaiheessa eteiseen oli
tullut eräs nuorukainen, seurakunnan vakioporukkaa ja hän oli jäänyt sinne
istumaan ja kuuntelemaan. Silloin tämä vanha nainen huomasi jossain vaiheessa
pojan, avasi raollaan olleen oven ja tarttui poikaa käsivarresta sisälle
sakkiin. Poika istui vähän häpeillen muiden joukkoon. Nainen loi tuiman ilmeen
muuhun joukkoon päin ja sanoi terävästi: - varokaa, ettei teistä tule niin
pyhiä, ettei syntinen mahdu enää sakkiin? Ilta jatkui sitten kuin ennenkin ja
päättyikin aikanaan. Asiasta ei sen koomin puhuttu, rukoiltiin vain
tarvitsevien puolesta. Omaan sieluuni tuo naisen täräyttämä lause syöpyi
syvälle ja olen palannut siihen monta kerta vuosien aikana. Ajattelen, että
voimme olla rohkaisuksi ihmisille heidän etsinnässään ja avuksi heidän Jumalan
tykö tulemisessaan. Mutta voimme olla myöskin estämässä ihmisiä kohtaamasta
Herraa, puheemme, käytöksemme, elämän valinnat voivat viedä lähimmäiset ohi
pelastuksen, Jumalan temppelin, Jeesuksen. Uskonnollinen elitismi on
vaarallinen tauti, joka pesi kristillisissä piireissä.
Mutta onpa semmoisiakin ihmisiä,
jotka aina vaan tramppaavat portaita ylös ja alas pääsemättä koskaan perille.
He eivät löydä armoa, eivät rauhaa, eivät pelastavaa uskoa, eivät Kristusta.
Portaat ovat silloin kuin fysioterapeutin kuntoutuskäynti, ylös, alas monta
kertaa ja viimein ulos.
Myös vihollinen rakentaa aina omat
temppeliportaansa, siellä on empaattista selvänäkijää, joogavenytyksiä,
mielentyhjennystä, energiasiirtoja, suosion saavuttamista, kaupungin kermaan
kuulumista, oman nimen alleviivausta, turhamaisuuden värikylläisyyttä,
itsekkyyden ilotulitusta, rahan himoa, porsastelua ja sikailua, leuhkimista,
kateutta ja vihaa. Mutta näille portaille on aina rysis ja väkeä tunkee kuin
jääkiekkomatsissa, heikot potkitaan armotta pihalle ja köyhät kyykytetään.
Vaikka väki saa mustelmia ja vereslyömiä, vaatteet likaantuvat ja rikkoutuvat,
niin ei kuin pyrkimään uudestaan sekaan - kurjuuden kaipuu koukuttaa?
Luther kirjoitti: Usko on ainoa
porras, jolla tämän maailman Punaisenmeren poikki taidetaan tulla sisälle
luvattuun maahan. Uskovainen ei luota itse päällensä; vaan riippuu oikeassa
Päämiehessä Kristuksessa, on Hänen vanhurskautensa alle annettu, antaen tämän
olla tukenansa ja varjelluksenansa; asettaen Jumalan vihaa vastaan Vapahtajan,
Kristuksen vanhurskauden, joka myös iankaikkisesti on Jumalan edessä
seisova….. Kuunnelkaamme mieluummin
Paavalia, jotta oppisimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, ja hänet
ristiinnaulittuna (1.Kor. 2:2). Sillä hän on tie, totuus ja elämä, hän on
taivaaseen vievä porras, jonka avulla pääsemme taivaaseen, niin kuin hän sanoo:
»Ei kukaan pääse Isän tykö muutoin kuin minun kauttani» Joh.14:6.
Herännäisjohtaja, pastori,
kansanedustaja ja herätysmies, Wilhelmi Malmivaara oli papinvirassaan joutunut
moniin sielunhoitokeskusteluihin sairaiden ja vaivattujen ihmisten kanssa. Nämä
kokemukset vaikuttivat hänen kertomansa mukaan sen, kuinka heti alussa hänen
yliopistosta saamansa viisaus kaadettiin ja kaikki järjestelmät osoittautuivat
tehottomiksi. Ainoaksi taidoksi hänelle jäi vain langeta polvilleen yhdessä
opetettaviensa kanssa itkemään yhteistä sokeuttaan kaikkinäkevän Jumalan
edessä.
via nova = uusi tie |
Heränneen kansan historiassa
kerrotaan kahden Tiihosen veljeksen, Ollin ja Vihtorin tapaus Kouvolan
asemalta. - Kun veljeni kanssa menimme ottamaan kirjoja luettavaksemme
matkalaukusta, joka oli muiden tavarain kanssa pantu pinkkaan ulos vaunusta
Helsinkiin lähtevää junaa varten, kuului äkkiä huuto, että juna tulee. Käännyin
katsomaan ääntä kohden ja näin junan tulevan kohti hirmuisen kiivaasti. Silmänräpäyksessä
hyppäsin syrjään ja samassa humahti juna ohitse. Veljeni ei päässyt pois, vaan
kaatui niin, että yläpuoli ruumista jäi junan alle ja jalat ulos kiskojen
päälle. Oikea sääri murtui ihan juuresta ja vasen polven alapuolelta kahdesta
kohden. Arvaamattoman kova pisto sydämeeni oli, kun näin rakkaan veljeni junan
alla jalat melkein erillään ruumiista. Mutta ihmeellisellä tavalla Herra
varjeli jo siinä hänen sieluaan, että hänen yläruumiinsa ja päänsä säilyi
terveenä. Junan alla ollessaan hän itse vielä käsiensä varassa kohotti
yläruumistaan ja valitti kuin pieni lapsi. Vaikka ruumiini kokonaan vapisi,
kiirehdin hänen luokseen. Hän sanoi minulle: - Rakas veljeni, suutele minua.
Nyt minulta päättyy tämän elämän toivo. - Sinun tuomiosi lähestyy ihan heti,
sanoin hänelle. - Millä mielellä sinä nyt astut Herran eteen? Silloin
ruhjoutunut veli kertoi, kuinka jo onnettomuuden hetkellä sielunvihollinen oli
kuiskannut hänelle, että hänen oli turha hätäillä, sillä ei hän saa armoa
kuitenkaan. Kun Vihtori Tiihonen kuuli veljensä sanat, valtasi hänet suuri
sisäinen hätä ja hän koetti sopertaa jotakin toivon sanaa kuolevalle
veljelleen: - Kuule, rakas veli, nyt juuri tahtoo Herra sinua armahtajana
lähestyä, kun sinä kaikesta sydämestäsi rukoilet häneltä armoa. Saihan
ryövärikin vielä armon, vaikka riippui jo ristin puussa, kun tunsi syntinsä,
katui ja rukoili Jeesukselta armoa. Ja sinä olet juuri nyt samassa tilassa kuin
se ryöväri. Siihen oli kuoleva vastannut: - Mutta minä raukka en osaa
rukoillakaan, kun en muista sanoja. Neuvo sinä rukoilemaan. - Silloin valtasi minut itku, kertoo kirjeen
kirjoittaja, - ja koko ruumiini vapisi.
Sitten me yhdessä rukoilimme sopertaen kuin pienet lapset. Ei se ollut
oikeastaan rukoilemista, vaan kokonaan hätähuutoa, kun ruumiin ja sielun tuskat
hirmuisesti kirvelivät. Ruumiinsa tuskia hän ei tosin valittanut, vaan sanoi: -
Vaikka minun ruumiini leikeltäisiin pieniksi palasiksi, en sitä minään pidä,
kun vain saan sielulleni pelastuksen. Nyt ei hän epäillyt Herran armahtamista, vaan
sanoi: - Kyllä Herra armahtaa, kun me vain täydestä sydämestä häneltä sitä
rukoilemme. Hän huusi ihmeellisellä voimalla: - Herra armahda minua. Hän
rukoili siinä kaikkien ystäväinsä ja vihamiehiensäkin edestä.
Kun ruhjoutunutta miestä alettiin
kuljettaa Helsinkiin, oli koko matka yhtämittaista hätähuutoa ja rukousta.
Ihmeellistä kuitenkin oli, että kuoleva mies jaksoi kesken tuskiaan kiittää
Herraa siitä, että hän oli saanut edes vähäksi aikaa vielä parannuksen armoa.
Matkan loppuajan hän oli horroksissa, mutta heräsi tajuntaan Helsingin
asemalla. Hänen veljensä kertoo: - Siellä tapahtui minulle tuo sanomattoman
suuri ilo, että rakas veljeni heräsi vielä unestaan. Hänen kielensä oli niin
sortunut, ettei ymmärretty, mitä hän puhui. Se vain kuultiin, että hän mainitsi
Herran nimeä, ja siitä ymmärrettiin hänen rukoilevan. Kiireesti vietiin hänet
sairashuoneeseen. Mutta sinne tultua olikin jo hänen puheensa selvä ja järkensä
terve. Nyt minä tunsin, että Herra kuuli hänen rukouksensa ja antoi vielä
selvän totuuden tunnon. Ei hän nyt enää kysynyt minulta neuvoa, kuinka tulee
rukoilla, vaan nyt hän osasi jo sanatkin ja niiden sanojen mukana oli
ihmeellisen voimallinen henki. Hän joutui tuntemaan helvetin esimakua, koska
kerran huusi: - Voi kuinka musta on pimeyden valtakunta! Ja hän nosti kätensä
ylös taivasta kohden ja rukoili kuin pieni lapsi: - Armahda, rakas Herra, ja
pelasta minun sieluni. Onhan rakas Poikasi kärsinyt monta, monta vertaa
katkerammat kivut minunkin syntieni tähden, kuin minä nyt kärsin. Sitten hän
sanoi: - Nyt Herra armahti minua, ja alkoi kiittää Herraa. Taas ojensi hän
kätensä ylös ja sanoi: - Minä näen taivaan kirkkauden. Oi kuinka se on kaunis!
Hän tarttui minua käteen, antoi suuta ja lausui: - Tule sinäkin, rakas veli,
tuonne taivaan kirkkauteen. Sinne Herra on meille kodin valmistanut. Erinomaista iloa tunsin minäkin sillä
hetkellä; kokonaan se raskas murhe nyt hävisi. Isälle ja äidille käski veljeni
sanoa: - Herra antoi ja Herra otti; Herran nimi olkoon kiitetty. Kello 11.20
päivällä hän sanoi: - Herra armahti, Herra armahti ja vaipui ikuiseen uneen.
Vihtori Tiihonen päättää kirjeensä
sanomalla: - Monta päivää kaikui korvissani tuo rukoushuuto: - Tule sinäkin,
rakas veli, taivaan kirkkauteen. Tuo sama kutsumus uudistuu aina ja aina, joka päivä
sydämessäni.
Tiihosten nuorimman veljen kovaan
kuolemaan kätkeytyi Jumalan salattu armo. Ja se ei vaikuttanut vain
poislähtevän kohdalla, vaan myös jäljelle jääneissä. On hyvin kuvaavaa, että
Vihtori ja Paavo Tiihonen kirjoittivat molemmat Wilhelmi Malmivaaralle, kuinka
Jumalan armo on heitä unohtumattomalla tavalla koskettanut. Paavo Tiihosen
kirjeestä kuvastuu salattu ilo siitä, että iankaikkisuuteen siirtynyt veli oli
saanut maistaa, kuinka suloinen on Herra. Itse piispa Johansson oli pitänyt Kuopiossa
seurat Olli Tiihosen muistoksi sinä iltana, jolloin hänen ruumiinsa tuotiin
Kuopioon. Ja tavatessaan vainajan veljet oli piispa ilmaissut heille ilonsa
siitä, että Jumala oli tehnyt heidän perheelleen suuren laupeuden herättäessään
heitä tuon kovan tapauksen kautta ja pelastaessaan ihmeellisellä tavalla heidän
veljensä sielun.
Herra, auta meitä uuden temppelin
portaita luoksesi. Anna meidän nähdä ihana Vapahtajan olemuksesi ja
valtasuuruutesi Isän vierellä, uskovan suuri kutsumus ja päämäärä. Vapauta ihmiset
turhuuden rappusilta, joissa kuluttavat kallista armonaikaansa. Koko elämä
menee hukkaan ilman sinua, Jeesus, kaikki hyvyytesi jää käyttämättä, jos
ihmiset eivät löydä yhteyteesi. Avaa sisäiset silmämme näkemään kuinka kutsut,
armahdat ja vanhurskautat syntiset edessäsi. Sinua kaipaa sydämeni, sinun
luonasi on lepo ja turva - ikuisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti