lauantai 28. tammikuuta 2017

Nes Gadol Haya Po - suuri ihme tapahtui täällä


Olimme Venäjällä matkalla, meidät oli kutsuttu juutalaisten Hanukka-juhlaan. Se on vuosittainen pikkujuhla, jonka viettämisajankohta liikkuu muutaman kuukauden sinne tänne. Hanukka ei kuulu Israelin suuriin juhliin, jotka on kaikki määrätty Jumalan laissa Mooseksen kirjoissa. Hanukka on temppelin uudelleen vihkimisen muistopäivä. Israel sai valloitettua viholliselta Jerusalemin temppeleineen takaisin ennen Jeesuksen syntymää. Silloin he löysivät hieman pyhitettyä öljyä temppelistä ja alkoivat käyttää sitä kirkonmenoissaan. Öljy riitti ihmeen kautta kahdeksan päivää ja niin alettiin puhua öljyn ihmeestä. Tästä johtuen juutalaiset polttavat Hanukan aikana kynttilöitä kahdeksan päivää yhdeksänhaaraisen kynttelikön muodossa. Alkaen yhdestä ja lisäten joka päivä yhden kynttilän. Lisäksi juhlaan kuuluu ilo ja makeat leivonnaiset, joita meillekin syötettiin runsaasti.

Tällä kertaa Hanukka oli heti joulun jälkeen meidän kalenterimme mukaan. Paikalla oli satakunta ihmistä, ja meitä suomalaisiakin oli kohtuullinen määrä. Puheet tulkattiin ja niin pysyimme koko ajan kartalla. Bändi soitti hengellisiä lauluja ja kuoro lauloi. Oli onnitteluja ja seurustelua. Paikallisella juutalaisyhteisöllä ei ole omia kokoustiloja näin suureen juhlaan ja siksi olimme vuokratiloissa. Miehille annettiin kipa-lakit päähän ja ne sai sitten pitää muistona tilaisuudesta.
Juontaja kertoi paikallisen juutalaisyhteisön historiaa: väki oli supistunut kymmenesosaan 25 vuoden aikana, osa oli kuollut, osa muuttanut Israeliin. Yleensä yhteisön juutalaisuuden tietoisuus on ollut varsin heikkoa, tavat ovat unohtuneet, jos eivät ole kaikki koskaan edes omaksuneetkaan? Myös Raamatun lukeminen ja tuntemus on onnettoman huonoa. Esimerkkinä juontaja kertoi, kuinka he aikoinaan olivat aloittaneet järjestää sapattiateriaa ja eräs paikallinen oli varannut pöytään myöskin venäläiseen tapaan porsasta?! Myöhemmin on sitten opeteltu näitä kulttuuriin liittyviä tapoja ja siirrytty hurskaampiin raaka-aineisiin. Tilaisuuden hengellinen anti oli varsin ohkainen, mutta muutama vierailijoiden puheenvuoro paikkasi hyvin puutetta. Sillä muuten olisi mennyt koko kisa pelkäksi kulttuuriksi.

Juutalaisuus etsii juuriaan ja samalla Raamatun profetiat täyttyvät. Mutta vielä ei ole kansallisen heräämisen aika syvimmässä mielessä. Suurin osa juutalaisista ovat kovin maallisia ja uskolle kielteisiä. Kun siihen vielä lisätään oikeaoppiset juutalaiset, on vaikea ajatella tapahtuvan mitään suuria muutoksia nopeasti - paitsi Jumalan vaikutuksesta?  Ps.115:2-3. Miksi pakanat saisivat sanoa: "Missä on heidän Jumalansa?" Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee." Jumalan suvereenisuus on tiedossa, mutta se ei näy, eikä kuulu heidän keskuudessaan. On tarvetta herätykselle. Jeesus tuli meille juutalaisista ja on nyt kääntynyt meidän pakanoiden puoleen vähäksi aikaa, kunnes taas kääntyy juutalaisten puoleen. Odotamme Messiaan aikaa.

Voimattomuus ja avuttomuus on taattu tavaramerkki ihmisessä, joka rukoilee Herraa avukseen. Heikkous, suojattomuus, neuvottomuus ja monenlainen kipu ovat kuin tilausta Messiaan tulolle. Oikea jumalanpalvelus ja oikea uhri, oikea käyttäytyminen ja vaellus löytyvät vain Jeesuksen kautta. Siihen ei riitä kivistä rakennettu temppeli tai papinpukuiset miehet, eivät pyhät esineet, temppelivuori tai edes Jerusalem. Tarvitaan Kristus, Isän lähettämä, voitelema, Herran Hengen pyhittämä ja synnyttämä Vapahtaja.
Ps.115:9-11. "Israel, turvaa Herraan - hän on heidän apunsa ja kilpensä. Te, Aaronin suku, turvatkaa Herraan - hän on heidän apunsa ja kilpensä. Te, Herraa pelkääväiset, turvatkaa Herraan - hän on heidän apunsa ja kilpensä." Mutta ei se ole sen helpompi tämä avuntarpeen tunnustaminen täällä Suomenniemelläkään, emme ole kovin esimerkillisiä. Etsimme apua rahasta, vallasta, ihmisistä, mutta yleensä kaikkein viimeksi Jumalalta. Kuitenkin aina voi tehdä parannusta ja kääntyä Herran puoleen.

Jumala katsoo taivaasta kansansa puoleen, kuuntelee huokauksia ja rukouksia, ojentaa kätensä ja auttaa. Hän muistaa ihmisiä kuin aikoinaan ristinryöväriä, joka naulojen raastaessa kitui Mestarin vierellä Golgatalla ristiinnaulittuna. Kyllähän moni vetoaa ryövärin armoon, mutta ei ole kiinnostunut niistä vaivoista, jotka tätä veljeä rusensivat mieltä myöten. Jumalan huolenpidossa kaikki saavat mahdollisuuden kuulla evankeliumin ja jokaiselle tarjotaan pelastusta. Ei se haittaa, jos on syntynyt huonoon sukuun ja koko porukka on kelvottomia tyyppejä. Hän voi pyhittää mahdottoman ja uskoon täysin sopimattoman tyypin. Ps.115:12-13. "Herra muistaa meitä ja siunaa, hän siunaa Israelin sukua, hän siunaa Aaronin sukua, hän siunaa niitä, jotka Herraa pelkäävät, niin pieniä kuin suuriakin." Jostain hän herättää ihmisissä Herran pelon ja kunnioituksen, etsivät mielen ja pelastuksen kaipuun? Yllättävästi Jumalan työ ilmenee usein jossain hämärätyypeissä, elintason takamailla ja peräkamarien hiljaisissa hetkissä. Latvasta lahot, kiskoilta pudonneet, heikkohermoiset ja surkimukset ovat Jeesuksen ykkösketjua. He eivät häpeä häntä. Ei siis ihme, että Kristus pitää mielellään tätä porukkaa kuin kukkaa kämmenellään. Siinä moni itse mielestään fiksu jää nuolemaan näppejään ja odottelemaan keräilyerien alkua? Se on suuri ihme, Jumalan ihme, taivaallinen pyhällä öljyllä voitelu. Siinä Herran Henki puhaltaa kuolleisiin luihin ja ne alkavat elää, ei vain kahdeksan ihmeen päivää vaan ikuisesti.

Maassa, maan päällä, ihmiset asuvat, elävät ja toimivat. Maa on meille annettu Jumalan lahja, jota tulisi hoitaa kiitollisin mielin. Luoja on sen arvoinen. Maasta olemme tulleet maaksi jälleen tulemme ja suurimman osan ihmisistä elämän tehtävä tuntuukin olevan vain maallisten asioiden hoitaminen - sääli? Mutta muutamat pääsevät Jumalan tuntemiseen, Herran tuntemiseen, pyhään kaupunkiin, Jumalan seurakuntaan. He löytävät Kristuksen oikean temppelin ja oikean uhrin. He saavat Herran tuntemisessa Pyhän Hengen öljyn osakseen ja parannuksen mielenmuutokseksi ja niin alkaa ilojuhla, uskovan Hanukka. Se on kristityn elämänaika, jossa kaikki kunnia ja kiitos osoitetaan Herralle - hän on sen arvoinen nyt ja aina. Ps.115:16-18. "Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille. Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista. Mutta me, me kiitämme Herraa, nyt ja iankaikkisesti. Halleluja!"

Kaarlo Aukusti Terhi (Hammar) (1872—1921) oli raittiusmies, kuoronjohtaja, laulunopettaja, toimittaja ja kirjailija. Hän syntyi Salossa ja kuoli Helsingissä. Hän kirjoitti mm. Uusmaalaistenlaulun sanat, jotka Sibelius sävelsi. Hän kirjoitti myös lukuisia runoja ja Turun-murteella juttuja kirjaksi. Vanhassa Hengelliset laulut ja virret kokoelmassa oli muutamia hänen laulujaan. Tässä eräs itsetutkistelu, joka sopii vaikka rukoukseksi meille ja juutalaisille tänään:

1.Sun tarhassas, oi Herra, on niin paljon, paljon puita. Mä yksin lienen toivoton ja kuihtuneempi muita. Ja usein oon mä kysellyt mua miksi näin oot kärsinyt?

2.Mä kauhistun, kun muistan vaan, ah, kuinka monta vuotta oot tullut taintas katsomaan, ja hedelmää etsit suotta. Pois käännyit mielin raskahin, ja itkevän sun huomasin.

3.Ja minä kuitenkin, jos ken oon rakkauttas saanut, soit huoltas mulle tuhlaten, et auttamasta laannut. Miks olen tällainen mä vain, niin kuiva, kehno laadultain?

4.Niin kaatunut mä olisin pois hakattuna varmaan. Vaan armon sain mä kuitenkin sun äänes tähden armaan: Tää vuosi vielä sille suo, se hedelmän kai vihdoin tuo.

5.Niin, vuosi vielä, Herrani! Mä tunnen mieles laadun: Sä katkaista et tahtoisi, sä suret, jos mä kaadun. Oi, vielä auta armostas mua vihannoimaan tarhassasi.                     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti