Eräs äiti kertoi,
kuinka hän oli rukoillut poikansa puolesta vuosia, että tämä
ryhdistäytyisi ja menisi töihin. Nyt hän kertoi minulle iloisena,
kuinka Herra oli vastannut rukouksiin ja muutos oli totta. Perheessä
elettiin onnellisia hetkiä. Eihän peräkamarin pojat ole mitään
tavoiteltavia suuruuksia? Äidin tunteet, rakkaus ja odotukset
joutuvat kovalle koetukselle, kun oma rakas vain vetelehtii ja on
kuin vanha auto - käy huonosti, yskii ja pysähtelee, sammuu ja
savuttaa? On elämänhallintaongelma.
Epävarmuus tulee
myös pintaan, kun ihmiselämässä tapahtuu yllättäviä muutoksia.
Myös tiedot kaikenlaisista maailmaa koskevista onnettomuuksista
kuluttavat hermoja. Ja yleensä uutiset ovat kielteisiä, surullisia,
riitaisia ja inhottavia; vähemmän on hyviä uutisia, vähemmän on
rohkaisevia kertomuksia ja kannustavia elämänkuvauksia. Hyvin vähän
puhetta Jumalasta ja hänen teoistaan, nekin tulevat vastaan
odottamalta suunnalta.
Hanna oli eräs
nainen, jonka lapsettomuus ajoi hänet etsimään kiivaasti Jumalan
kasvoja. Hän sai avun, hän sai pojan, jonka antoi sitten Herralle.
"Tätä poikaa minä rukoilin; Herra antoi minulle, mitä
häneltä pyysin. Sentähden myös minä suostun antamaan hänet
Herralle: kaikiksi elinpäiviksensä hän olkoon Herralle annettu. Ja
Samuel rukoili siellä Herraa." 1.Sam.1:27-28. Tämä meni
kuin elokuvissa ja pojasta tuli ihmeellinen Herran palvelija, josta
oli vain hyvää sanottavaa. Mutta toisin on monessa huushollissa,
lapset menevät maailmaan ja luopuvat jo varhain uskosta - jos sitä
on koskaan edes syntynytkään? Jo lapsena on ihmiselämä täynnä
vaaroja, pelkoja ja erikoisesti suojelijan tarvetta. Edesmennyt
evankelista Erkki Leminen sanoi eräässä puheessaan, että sikiön
kolme pelkoa, että tuleeko abortti, tunnustaako isä lapsekseen ja
ottavatko isovanhemmat päivähoitoon? Odottele siinä sitten
turvallisin mielin lähestyvää syntymäänsä? Se on myös
elämänhallintaongelma.
Olimme matkalla
Porissa ja huomasin, että Porin kaupungin vaakunassa kuvattu karhu
on tullut sen alkuperäisestä ruotsinvallan aikaisesta nimestä,
joka merkitsi karhulinnaa tai -kaupunkia (Björneborg). Siihen
vaakunaan oli liitetty rukous ja toivomus latinaksi: Deus protektor
noster (Jumala suojelkoon meitä tai Jumala on suojelijamme). Syvästi
uskonnollinen maailma oli siihen aikaan monien suurten koettelemusten
alainen ja kaupunkeja uhkasivat sodat, nälkä, kulkutaudit ja
tulipalot. Nämä tuhosivat usein kaiken aineellisen ja ihmiset. Oli
siis aihetta rukoukseen. Tosin ihmisillä on usein taikauskoinen
käsitystä Jumalasta ja hänen avustaan ja se perustuu omiin
yrityksiin olla hyvä, välttää sekoilemista ja antaa jotakin
omaansa muiden hyväksi? Tässä pelissä ei ole voittajia, sillä se
rakentuu tunteiden ja luulouskon varaan. Kuka voi olla varma
itsestään ja kunnollisuudestaan, kun Jumala vaatii täydellisyyttä?
Tässä ajassa näyttää olevan pelon ja turvattomuuden aiheena
terrorismi ja siihen liittyvä uskonnollinen kiihkoilu? Että kyllä
Porilaisten rukousta voidaan siis edelleen lainata ja lanseerata joka
paikassa, kun tulee elämänhallintaongelmia.
Israelin kansan
matkalaulu on rohkaisevaa luettavaa uskovalle ihmiselle. Siinä on
kuvattu yliluonnollinen Jumala, joka näkymättömänä kulkee
omiensa turvana, jonka enkelit palvelevat omaisuuskansaa. "Hän
ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku. Katso,
hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku. Herra on sinun
varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi."
Ps.121:3-5. Suuresta rakkaudestaan Herra osoittaa välittävänsä
omistaan ja huolehtivansa heistä. Ihminen ei edes tiedä kaikkia
vaaroja, mitä hänen elämässään esiintyy ja monet kulkevat kuin
ei Jumalaa olisikaan olemassa ja kaiken näkyvän takana odottaisi
vain tyhjyys ja ääretön avaruus? Me voimme nukkua rauhassa, kun
Herra ei nuku!
Ystäväperhe
kuljetti meitä Porissa illan tilaisuudesta keskustaan kortteeriimme.
Mies kertoi menevänsä aamulla pilkille, vaikka jäät olivat jo
hauraat? Kysyin, että eikö se ole vaarallista. Mutta hän vain
naurahti ja sanoi, ettei ole hädän päivää. Kysyin, että oliko
hän koskaan pudonnut jäihin ja hän kertoi vuosi aikaisemmin
tippuneensa avantoon. Vettä oli sen verran vähän, että miehen
jalat olivat ylettyneet pohjaan ja pää jäi pinnalle. Mutta hän ei
ollut päässyt omin voimin ylös, vaan joutunut huutamaan apua. n.
20 min. myöhemmin apujoukot saivat märän yli 100 kiloisen korston
hillattua jäälle ja mies kertoi, että vasta silloin tuntui
kylmältä. Hän selvisi, mutta moni kuolee vastaavassa tilanteessa
muutaman ahvenen tähden? Olisiko syytä ostaa kalansa kaupasta tai
lisätä rukousta ennen pilkkimistä? Jäisessä vedessä tulee
elämänhallintaongelma, jos ei ole tarjolla hiekoitettuja portaita
edessä lämpimään saunaan?
Mutta millaista
onkaan joutua hukkuvan asemaan, mitä hän tuntee ja ajattelee?
"Pelasta minut, Jumala, sillä vedet käyvät minun sieluuni
asti. Minä olen vajonnut syvään, pohjattomaan liejuun, olen
joutunut vetten syvyyksiin, ja virta tulvii minun ylitseni. Minä
olen väsynyt huutamisesta, minun kurkkuni kuivettuu, minun silmäni
ovat rauenneet odottaessani Jumalaani." Ps.69:2-4. Psalmin
sanojen syvissä ulottuvuuksissa näkyy Kristus ja hänen
kärsimyksensä meidän syntiemme tähden. Jumalan Pojan suuri
sijaiskärsimys on vertaansa vailla oleva uhri. Jumalan Karitsan
tuskat heijastavat ihmisten syntikuormaa, jotka ovat sälytetyt hänen
päällensä. Hän yksin tekee kaiken, hän yksin kantaa kuorman, hän
kärsii ja voittaa synnin, kuoleman ja perkeleen. "Päästä
minut loasta, etten siihen vajoa, auta, että pääsen vihollisistani
ja syvistä vesistä. Älä anna vetten vuon minua upottaa, syvyyden
minua niellä ja kuilun sulkea suutaan minun ylitseni. Vastaa
minulle, Herra, sillä sinun armosi on hyvä, käänny minun puoleeni
suuressa laupeudessasi." Ps.69:15-17. Mutta hukkuva ihminen
ilman Jumalaa on toivoton, hänellä ei ole tulvaisuutta. Hän putoaa
kuiluun, syvyys nielee hänet ikuisesti ja pimeys on hän ikuinen
osansa.
Elämän Eliksiiri
nimisessä avustusyksikössä Porissa pidimme tilaisuuden, jossa oli
väkeä satakunta. Monet olivat tulleet leipäkassin saamisen tähden,
olimme köyhien keskellä. Tavalliset ihmisten kansoittivat
hengellisen tilaisuuden ja kuuntelimme Jumalan sanan lupauksia uskon
vahvistukseksi. Tutkin Herran sanaa köyhistä ja huomasin, että sen
sortin tekstiä on paljon. Huomasin myös, ettei Jeesus tehnyt
politiikkaa, eikä ollut kiinnostunut yleisessä mielessä
elämänolojen parantamisesta. Hän kehotti antamaan almuja -
köyhille apuja, mutta ei antanut mitään ohjeita köyhyyden
poistamiseksi, paitsi lähimmäisen rakkauden. Siinä oli
taivaallinen sote-uudistus? Ja onkin selvää, etteivät ihmisten
itsekkyys ja omahyväisyys suo tilaa toisten huomioimiseen ilman
hyödyn tavoittelua. Perisynti sulkee sydämet Jumalan suuntaan ja
lähimmäisiin. On yleinen ajattelu, että kukin pärjätköön omin
avuin, tai "oikein väärin, kokoon käärin". Jo Jumalan
laissa oli kirjoitettu:
"Vierasta
saat velkoa, mutta luovu siitä, mitä sinulla on saamista
veljeltäsi..... Jos sinun keskuudessasi on joku köyhä, joku
veljesi jossakin porttiesi sisäpuolella siinä maassa, jonka Herra,
sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä kovenna sydäntäsi äläkä
sulje kättäsi köyhältä veljeltäsi, vaan avaa auliisti kätesi
hänelle ja lainaa mielelläsi, mitä hän puutteessansa
tarvitsee..... Anna mielelläsi hänelle, älköönkä sydämesi olko
vastahakoinen antaessasi, sillä lahjasi tähden on Herra, sinun
Jumalasi, siunaava sinua kaikissa töissäsi, kaikessa, mihin ryhdyt.
Koska köyhiä ei koskaan puutu maasta...." 5.Moos.15:3,7-8,
10-11.
Tätä ilmoitusta
vasten onkin helppo ymmärtää, että Jeesus naamioituu köyhän
pukuun uskovien muodossa keskuudessamme ja mittauttaa samalla
kannatuksensa. Miten helppoa onkaan ohittaa kärsivä, epäonnistunut,
köyhä, elämänhallintaongelmainen lähimmäinen? Se ei vaadi
erityistä nokkeluutta tai koulutusta. Yhteiskuntasovellutuksia ovat
sitten eritasoiset asuinalueet, köyhien ja rikkaiden reviirit.
Ulkomailla nämä ovat vielä enemmän kärjistyneitä kuin meillä
Suomessa. Ylikansoitetuissa maissa tuntuu siltä kuin olisikaan muita
kuin köyhiä, likaa ja kurjuutta? Elintasomaiden turistit
kauhistuvat ympärillä ilmenevää surkeutta, kun säälittävät
kerjäläiset odottavat saavansa rikkaiden pöydältä putoavia
herkkujen murusia. Mutta sielläkin Jeesus asuu, pelastaa ja
synnyttää Jumalan lapsia. Olemme ajatuksiltamme aivan liian
sidottuja tähän aikaan, maailmaan ja rahaan, valtaan ja
menestykseen, joista pidämme kynsin hampain kiinni?
Oi, Jeesus, on niin
monia, joita ei ole koskaan annettu sinulle, joiden vanhemmat eivät
tunne sinua, jotka kulkevat kaukana pimeyden teitä ja kuoleman
kujilla. Vedä luoksesi heidät. Tuo myös heidät yhteyteesi, jotka
ovat jo lapsena annettu sinulle, joiden edestä on pyydetty
taivaallista siunausta ja uskonlahjaa. Herra, on niin paljon elämänsä
tuhlanneita, rahansa haaskanneita, köyhiä, kurjia, joiden elämä
on vain arkipäivän selviytymistaistelua. Anna almujen todistaa
ajassamme sinun uskostasi keskellämme. Auta rukoilijaa, joka tulee
eteesi anomaan apua elämänhallintaongelmansa kanssa. Tule heidän
elämäänsä valoksi, suojaksi ja elämänleiväksi. Katso meidän
ihmisten alhaisuuteemme, että saisimme osaksemme vähän sinun
ylhäisyydestäsi, sillä olethan rikas antaja kaikille, jotka sinua
avuksi huutavat. Kiitos, että voimme kantaa omat rakkaamme eteesi
tänäänkin - ja koko heidän elämänsä ajaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti