lauantai 20. toukokuuta 2017

Olisinpa elänyt, uskaltanut, tehnyt, pitänyt, antanut.....


Lehtijutussa eräs sairaanhoitaja, joka oli työskennellyt saattohoidossa olleiden potilaiden kanssa listasi muistiin asioita otsikolla: Näitä kuolevat katuvat eniten
1.Olisinpa elänyt kuten itse halusin, enkä niin kuin muut odottivat
2.Olisinpa tehnyt vähemmän töitä
3.Olisinpa uskaltanut ilmaista tunteitani
4.Olisinpa pitänyt yhteyttä ystäviin
5.Olisinpa antanut itseni olla onnellisempi

Aika tyhjänpäiväisiä mielipiteitä, joissa heijastuu ajallinen menestys ja nautinto, itsekkyys ja turhanpäiväisyys. Ihmisten pinnallinen elämän sisältö kuplii tunteita. Luulisi nyt kuolemansairaita kiinnostavan Jumala, kuoleman jälkeinen tulevaisuus ja Raamattu? Tuo em. on kuin ilmapallo, joka helposti puhkeaa yhdestä neulanpistosta ja jäljelle ei jää kuin riekaleita ja kourallinen tuhkaa maahan laitettavaksi. Sitä he kutsuvat elämäksi? Mutta elämä ilman Kristusta, elämän lähdettä, on turha elämä, tuhoon tuomittu elämä, pimeyden valtakunta. Ja hetken kuluttua saattohoito on ohi, voidaan ryhtyä tekemään uusia tilastoja ja tutkimuksia?


Samaisessa lehdessä oli haastateltu muutamaa kuolemansairasta, jotka pääsivät elämänsä ensimmäistä kertaa lehteen. Ensimmäinen kertoi: - kun olen kuollut ruumiini ripotellaan tuhkana Kalevankankaan muistolehtoon, mutta sieluni - kai se jonnekin menee. Meneekö se sitten taivaaseen vai helvettiin, en tiedä, mutta yleensähän sanotaan, että sielu menee taivaaseen. Tapaan sitten tuttuja ylhäällä. Niin minä uskoisin. Tosin, en minä vielä ole päättänyt kuolla. Voinhan minä vielä parantuakin. Jos paranisin ja minulla olisi paljon varoja, tekisin maailmalla pienen lenkin ja ottaisin kolme poikaani mukaan.
Rukoilla sopii, että hän pelastuisi, sillä kalkkiviivojen häämöttäessä elämän juoksuradalla noin suuri pimeys on vakavampi ongelma kuin itse sairaus. Erikoista on sekin, että nämä tyypit laskevat vakavasta asiasta leikkiä, vaikka toinen jalka on jo melkein haudassa?

Toinen henkilö samaisessa haastattelussa ollut sanoi: - Minne minä kuollessani menen? Heittelenkö koksia vai soittelenko harppua? Uskon, että jotain on, mutta en ole koskaan ajatellut sitä sen enempää. Kun minun aikani päättyy, en minä sitä itse tiedä tai jos rajan takana onkin jotain, sitten minulla alkaa uusi seikkailu.
Eipä ole kovin syvälliset käsitykset tällä ihmisellä tuonpuoleisesta? Voi, voi, kun on pimeää tuo juttu. Ei voi kun sanoa entisen rovastin tavoin: - Veli tulee vielä yllättymään.

Yhä yleistyvä polttohautaus on trendikästä ja siihen liittyy sitten toivomus oman tuhkan levityksestä milloin mihinkin seutuun? Sen takana on ajatus siitä, että noin kaikki unohdetaan, jätetään taakse ja sielu pääsee kuin koira veräjästä vastuustaan ja tuomiostaan. Ajatellaan, että ei semmoista voi ottaa enää luokalleen, joka kokonaan hävinnyt ja sekoitettu muiden tuhkakasojen joukkoon? Tämä on yhtä tyhmää kuin marsiin suunniteltu avaruuslento. Jos ihminen voisi noin vain paeta Jumalaa ja siirtyä ei kenenkään maalle turvaan, niin sehän olisi silloin hänen omissa käsissään? Mutta Raamattu sanoo selvästi: "Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." Fil.2:9-11. Äänestysten aika on silloin ohi ja kansanvalta loppu. Jumala yksin hallitsee, ja määrää asiat ja pistää ihmiset jonoon. Hän kerää myös kaikki tomunsa kedolle sirotuttaneet, mereen hukkuneet ja metsiin kadonneet eteensä. Siellä tavataan kerran kaikki - pois ei voi jäädä, eikä kannata enää yrittää keksiä tekosyitä? ”Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.” Hebr.9:27-28.


Joku tuntematon suuruus kirjoitti 1600 luvulla virren, joka otettiin 1701 virsikirjaamme. Se on sittemmin kulkeutunut nykyvirsikirjaankin, mutta reilusti lyhennettynä? Se on sijoitettu 599 numerolla virren 600 Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan kylkeen. Ja tämä viimeksi mainittu on saanut kansan suosion, eikä ihme, sillä se on kovin pehmoinen vaahtokarkki edelliseen verrattuna. Alkuperäinen on vielä siitäkin terävämpi ja kantaa ottava herätyslaulu, jonka soisi kuuluvan keskuudessamme? Voikin kysyä, että mikä sai herrat sahaamaan yli puolet pois sanomasta, miksi pilattiin ilmoitus, joka oli ehkä monetkin aikanaan herättänyt valvomaan ja etsimään elämäntietä ja Jeesusta?

Alkuun virren tekijä tuo kiitoksen Jumalalle siitä, että on uskossa. Hän rukoilee Kristukselta viisautta ja voimaa, että voisi tätä oikein julkituoda:
1.Maailman menon turhuudesta. Ja häijyin tapain pahuudesta veisata aikoo kieleni: Herra, opettaja oikea, Ja taidon lähde makia! Viisaudella täytä mieleni, Että oikeaa aitaisin Käydä, suloisen veisaisin Kiitosvirren sinulle aina, Siihen minulle voimaa lainaa.

Toinen säkeistö ampuu sitten jo keskelle taulua kertomalla maailman synkän tulevaisuuden ilman Kristusta, ilman totuutta, sekä sen seuraukset:
2.Maailma synnissä iloitsee Ja hekumassa leikitsee, Vaikka siinä viimein nääntyy, ympäri juoksee, Totuutta ei kukaan tottele. Valheeksi jo totuus vääntyy. Murha, verenvuodatus, Viha, vainoja sadatus. Maalla että merellä pauhaa, Ei löydä hän rauhaa.


Hallitsijoiden arvo on tässä kuvattu yksinvaltaiseksi, joka ilmeisesti on aina ollut johtajien helmasynti? Toinen jatkuva synti on rikkauden kasaaminen kansan kustannuksella johtajille. Myös vihan ja sodan lietsominen omista turvallisista linnoistaan on aina ollut johtajien synti:
3.Tyrannit tylyt aterian Kansastansa köyhästä kauhean Korpeilla ja pedoilla julmilla, Sodan aina rakentavat, Ja surkiasta monta saattavat Maakuntaa peräti kylmilleen. Lesket täällä surussa huutavat, Orvoin kyynelet vuotavat, Yöt, päivät kuuluu kauvas, Vankein huokaus vaivassa.

Sitten käydään osoittamaan perussyntiä, joka on aina tuhonnut kulttuurit, haureutta, sen kaikissa ilmenemismuodoissaan, joista meidän aikamme on vielä jalostunut huonoon suuntaan.
4.Huoruus maan kulmat täyttänyt, Hulluutensa häijyn näyttänyt On nuorilla sekä vanhoilla, Jotka haureutta himoovat, Ja saastaisuuteen samoovat, Pettäin monta makioilla sanoilla; josta saatana saa sitten iloita, Ja joukkonsa kanssa riemuita, Että synti saa niin vallan, Vakuuden maahan tallaa.

Koreus on nykykielellä muotitietoisuus, ja toisaalta se on kulutusyhteiskunta, joka yrittää pitää ympäristöään pystyssä talouskasvun toivossa? Mutta senkin kirjoittaja näki vaarallisena syntinä, jossa juuret olivat syvällä ylpeydessä.
5.Kukoistaa maassa koreus, Peräti puoletoin prameus Miehissä ja vaimon puolissa. Jos Aadam, Eeva nousisi, He lapsiansa ei tuntisi; Päässä, käsissä, rinnoissa, vyötäröllä, Koristukset koreat kohuvat, Tyhmyydessä takaa ajavat Mailla vierailla uutta tapaa, Josta harva on silleen vapaa.


Tekijä kuvaa ihmisten asennetta kaksinaiseksi, toisaalta se näyttää komealta, mutta on sisältä mätä. Näkyvän elämän varaan rakennettu elämä ei kestä kerran ikuisuuden portilla.
6.Kalliissa puvussa vääntelee mies halpa itseänsä kääntelee. Ja ylpeästi elää sangen, Eikä ajattele hukkuvansa, Äkkiä täältä nukkuvansa, Kuitenkin kuin ruoho lankee. Kuhunka jää sinulta koreus, Maailman häijy haureus, Koska mato silmääsi kaivaa Ja perkele sieluasi vaivaa.

Toinen ihmiskunnan perussynti on jatkuva humaltuminen, huumeet ja luvattomat lääkkeet, joilla sielut yrittävät poista tyhjää mieltä ja pahaoloaan. Sen seurauksina oli silloin ja nytkin jatkuvat pahanteot, väkivalta ja turvattomuus.
7.Juopumus pidoissa pidetään Ilolla, ja sitä kiitetään; Teiden ja katuin haaroissa Räyhätään ja myös pauhataan, Taitamattomasti tapellaan Ehkä ollaan suurissa vaaroissa. Ah, viina viisaan villitsee, Eikä juomareita hillitse, Vaan syöksee viimein ansaan. Helvetin alhon ansaan.

Tekijä palaa Raamattuun ja sen parantavaan sanaan. Ilmeisesti kirkko on ollut silloin vielä iskussa, koska hänen asenteensa oli noin myönteinen? Siihen aikaan saarnat kestivät hyvin tunnin ja enemmänkin, nykyään paimenen sana voi hyytyä jo muutaman minuutin alun jälkeen ilman mitään sanomaa tai ruokaa seurakunnalle?
8.Näiden siis tähden nuhtelee, Profeettain kautta juttelee Rangaistusta Luoja suurta, Ja antaa pappein saarnata, Pahuudesta kansaa varoittaa, Vihaamaan synnin juurta. Tähdet ja merkit taivahassa Neuvovat meitä hartaasti Hylkäämään menoa pahaa, Eikä ahnehtimaan rahaa.

Tekijä poimii yhteiskunnan turmioon vaikuttavia ilmiöitä kuin kunnallispoliitikko, mutta hän ei yritä muuttaa asioita puolueellisesti, vaan kertoo sujuvasti kaiken ongelman ydin olevan uskon puutteessa.
9.Vilja maasta, merestä vähenee, Sodat, taudit meitä lähenee, Loppuun jo kaikki kääntyy; Synti ihmisissä hallitsee, Ja pahat tavat vallitsee, Loppuun jo kaikki kääntyy. Rakkaus maassa lakastuu, Moni synnistä riemastuu, Uskosta pois vääntyy; Loppuun jo kaikki kääntyy.


Viimeiset säkeistöt nostavat ääntä Herran tulemuksesta ja taivaan riemusta uskoville. Kahtiajako tulee näkyvästi voimaan Kristuksen tullessa. On tulossa tuomion aika ja armahdetut menevät Jeesuksen luo, loput helvettiin
10.Kohta Herran torvi helisee, Vuorten perustus värisee, Tuomari on oven edessä. Maan piiri tulella poltetaan, Kaikki tyhjäksi jälleen saatetaan, Kuin on kuivalle vedestä; Kuolleet kaikki ylös nostetaan, Työn jälkeen pahoille kostetaan, Joillekin piina suuri Annetaan palkaksi juuri.

Yksi säkeistö on omistettu puusta pudonneille, armon hylänneille, luopioille ja saatananpalvojille. Valomerkki tulee vääjäämättömästi ja lasku kiikutetaan jokaiseen pöytään. Jos ei ole puolustajaa ja maksajaa, niin huonosti ovat asiat silloin.
11.Tulta, sauvuu he lainoovat, Draakit, kärmeet heitä vainoovat, Voi itkun ijäistä piinaa! Helvetin susi raatelee Ruumista, jossa madot matelee, Voi itkun ijäistä piinaa! Meri pohjatöin palaapi, Tulikivestä hohtaapi Julmuuden vihan viinaa! Voi itkun ijäistä piinaa!

Sanoma pysyy upeasti koossa koko laulun ajan, eikä tekijä syyllisty lainomaiseen lihaa jalostavaan pyhitykseen. Parhaatkin tyypit ovat kerran Herran luona silkasta armosta ilman omaa ansiota.
12.Vanhurskaat iloon kannetaan, Kuin armost' heille annetaan, Ei suinkaan ansion tähden, Kussa veisaavat iloisesti Kiittävät Jeesusta suloisesti, Kolminaisuuden nähden; Aurinko kuun kanssa lakkaapi Valistamasta, itse jakaapi Paisteen pyhillensä Luoja: Heitä turvaa sekä suojaa.

Jeesuksen suuruus ja keskeisyys on viimeisessä säkeistössä kirkas kuin taivaan valkeus. Häneltä tekijä pyytää loppumatkaansa apua ja varjelusta. Hän tahtoo olla Vapahtajan oma elossa ja kuolossa.
13.Oi Jeesus, lainaa viisautta, Että välttää pirun kavaluutta Täällä murheen laaksossa voisin; Ja tuloos aina muistaisin, Synnistä itseni suistaisin, Kaikille hyvää soisin. Koska kuolema rintaani kolkuttaa. Sydäntäni taudilla poukuttaa, O Jeesus, ota huomaasi Ruumiini ja sieluni suojaasi Amen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti