Nuorena miehenä olin juuri vaihtanut
koulua ja saanut tukun mukavia uusia ystäviä. Tuntui kuin elämä olisi ollut
pelkkää myötämäkeä? Koulu tuntui silloin pitkästä aikaa mukavalta ja sinne meni
mielellään. Kaverit innostivat ja suunnitelmissa oli valmistua ammattiin,
työelämään ja suunnitella uraa. Eräs uusista ystävistäni tutustutti minut omiin
ystäviinsä ja niin toveripiirini laajeni. Eräästä tällaisesta tuttavuudesta
tulikin sitten merkittävä vaikuttaja omaan arvomaailmaani. Kerran menimme hänen
kotiinsa ja harmikseni huomasin hänen äitinsä olevan vanha historianopettajani.
Yritin olla ajattelematta menneisyyttä ja entisiä oppitunteja, mutta maikka
otti minut entiseen tapaansa heti syyniin. Hän muisti minut - valitettavasti
kielteisesti. Hän katsoi minua niin kuin olisin henkilöitynyt hänen ainoaksi
oppilaakseen siinä 600 pojan koulussa, jota olin käynyt. Sitten hän sanoi: -
Kyllä te olitte aivan hirveitä! (mahdottomia, kamalia, toivottomia).
Olisin voinut aivan hyvin vajota maan
alle siinä tilanteessa, jos se olisi ollut mahdollista. Menin sanattomaksi,
sillä täti oli aivan oikeassa. Tilanne oli lyhyt ja häivyimme taas tahollemme
kaverini kanssa. Mutta asia oli läsnä takaraivossani, vaikka siitä ei enää
keskusteltu. Opettaja oli oikeassa, olimme olleet hirveitä. Ongelma oli siinä,
että minä olin edelleenkin samanlainen - kauhukakara. En tuntenut Jumalaa,
minulla ei ollut uskoa, eikä puolustajaa. Miten syytetty voi selvitä, ellei
kukaan puolusta häntä, ellei hänellä ole armahtajaa? Olin pimeydessä. Mieleeni
tuli myöskin sekin juttu, jossa luokanvalvoja oli sanonut meistä kuudelle
vaikeimmalle tapaukselle, että jos ei muutosta tule, niin tulee potkut? Yksi
lähti vapaaehtoisesti, me muut sinniteltiin.
Uskovan pitäisi olla aina rehellinen, se
helpottaisi hänen asioittensa käsittelyä taivaassa ja maan päällä. Olemme
kuitenkin varustetut suojamekanismilla, johon kuuluu itsensä puolustaminen,
toisten syyttely, olosuhteista valittaminen ja monenlaiset heikkouden
aiheuttajat, kuten väsymys, alkoholi, lääkkeet, sairaus, masennus, liika into,
luuleminen ja tyhmyys. Aivan oman ryhmänsä muodostavat erilaiset naamiot, joita
käytämme peittääksemme itsemme, häpeämme, alastomuutemme, avuttomuutemme ja
kykenemättömyytemme hyvään.
Uskovainen käyttää hurskaita naamioita,
maailman ihminen taas yrittää olla kova, tietävä, rikas, hallitseva. Uskova
opettelee käyttäytymismalleja tullakseen hyväksytyksi porukkaan, hän opettelee
sanontoja, jotka takaavat pääsyn sisäpiiriin? Uskova ostaa hyväksymistä
vaikenemalla, ettei menettäisi kavereita ja jäisi yksin? Mutta uusi elämä tulee
Kristuksesta, kun ihminen on valmis hylkäämään oman vanhansa. "Älkää
puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen
tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä
ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata,
vaan kaikki ja kaikissa on Kristus." Kol.3:9-11.
Uskovalla on kova työ yrittää minimoida
virheitään ja hairahduksiaan, syntejään ja harhojaan. Mitä enemmän hän on
Jumalan valossa, sen viheliäisemmäksi hän näkee itsensä, sen voimattomammaksi
muuttamaan itseään edes millin vertaa. Mitä enemmän uskova saa kuulla ja oppia
Jumalan viisautta, sen hullummaksi hän näkee itsensä, maailman ja kaiken
inhimillisen koohotuksen ajassa. Mitä lähemmäs Kristusta uskova pääsee
elämässään, sen vähemmän hän luottaa itseensä tai hurskauteensa. Syntisenä hän
tulee ja on Vapahtajan luona, Herran vanhurskauden varassa ja turvissa. Sillä
viholliset ovat väkevät: piru osoittaa säälimättä kaikki vajaavaisuudet,
entiset erheet ja lisää vielä tulevaisuuden pelon. Maailma ei armahda, ei
välitä ihmisestä kuin hyöty mielessä. Maailmalle nätti ihminen on vain mato koukussa
toisia houkuteltaessa rikkomaan Jumalaa vastaan. Omatunto on lahjomaton
syyttäjä, joka kauhistaa, kolkuttaa ja tuomitsee mielen, sanat, teot ja
laiminlyönnit. Yritä siinä sitten olla uskovainen?
Hyvän ihmisen naamio istuu naamaan ja
elämään yllättävän hyvin, vaikkei olisikaan saavutuksia? Tämä pinnallinen
käsitys on perisynnin tuottamaa valhekuvaa ihmisyyden edellytyksistä ja istuu
meissä sitkeästi läpi elämän. Siitä syntyy humanismi ja sen seurannaiset ja
sivutuotteena kehitysoppi. Hehän saavat omenapuunsiemenestä kasvamaan
yleiskoneita tuottavan hedelmäpuun?
"Mutta hän sanoi hänelle: -
Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
Mark.10:20. Moni tulee
Jumalan luo esittämään fiksuuttaan ja synnittömyyttään, lainkuuliaisuutta ja
hyviä tekojaan - mutta turhaan. Taivaan ovi ei aukene näillä tiirikoilla ja
käteen jää oikean uhrin sijasta vain luu. On siis joko lisättävä yritystä olla
hyvä ja pyhittyä enemmän tai sitten heittäytyä kurjana syntisenä Kristuksen
armon varaan. Katoliset ovat kehittäneet oman opin tähän ongelmaan ja siinä
hyvät teot lasketaan +pisteiksi ja Jumala sitten auttaa lopun matkaa
vajauksesta? Sama piirre on vallalla kaikissa uskonnoissa, ne ovat
ihmisvetoisia?! Huonoutta on yritetty myös korjata pyhällä vaatetuksella,
iloisilla / surullisilla ilmeillä, julistamalla kuolleita tyyppejä
pyhimyksiksi, paastoamalla ja rukoilemalla, tekemällä lupauksia kunnon ryhdistä
elämässä.
Samarian nainen oli aika epeli ja
miestennielijä - aikansa hän sekoili synnissä, kunnes Jeesus tuli ja kertoi
hänen vikansa. Niin naamio putosi ja sen takaa tulivat esiin valhe ja petos,
aviorikos ja haureus, kadotuksenalainen tila ja kuoleman ilmapiiri. "Jeesus
sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne." Nainen vastasi ja
sanoi: "Ei minulla ole miestä." Jeesus sanoi hänelle: "Oikein
sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä', sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja
se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."
Joh.4:16-18. Totuus vie ihmisen rehelliseen läpivalaisuun ja itsensä
näkemiseen Jumalan valossa - se ei ole kaunista katseltavaa, eikä siitä voi
kehua. Mutta se on ainoa mahdollisuus pelastua ja päästä ylös suosta, johon on
uponnut sieluaan myöten.
Raamatun suuri hurskastelijoiden ja
omavanhurskasten joukko muodostui aikoinaan fariseuksista. Tämä väki ja puolue
on kuollut, mutta heidän oppinsa elää hyvin myös nykysuomessa. Meillä on
luontainen kykymme naamioida pahuutemme hyvyyden ulkokuorilla ja erilaisilla
liturgisilla, puhdasoppisilla ja näyttävillä liikkeillä. Otamme mielellämme
kunnian tekemisistämme ja simppailemme, kun meitä ei huomata ja sivuutetaan
valinnoissa. "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te
ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne
kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja
kaikkea saastaa! Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä
hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja
laittomuutta." Matt.23:27-28. Emme ole noita kavereita kummempia, emme
mitenkään vapaita kuolleista töistä. Vanha uskovainen on taitava näyttelemään
nuorta uskovaista, mutta usein arkielämän tarkastelu osoittaa, että asialla on
vanha konna, lurjus, peluri ja välistävetäjä. Pudota naamiosi, niin jäljelle ei
jää kuin sinä - ja Jumala.
Asuimme Viialassa koko 80-luvun. Kirkossa
oli erikoinen alttaritaulu, sen oli maalannut taidemaalari, professori Lennart
Segerstråle. Sen keskuksessa on työläisperhe, jolla näyttää olevan kaikki
elämän vaikeudet kuormanaan ja taustalla suuri Jeesus-hahmo täynnä elämää,
valoa ja rakkautta. Lukemattomia kertoja katselin tuota kuvaa kirkossa
istuessani ja puhuessani. Se oli mielestäni harvinaisen puhutteleva ja
onnistunut kokonaisuus ja sopi hyvin yhteen Suomen punaisimpaan kuntaan. Sama
taiteilija on tehnyt suuria freskoja kansan tarpeisiin. Yksi näyttävimmistä on
Rovaniemen kirkossa alttariseinänä valtavan suuri "Elämän veden
lähde". Siinäkin Kristus on kaiken kuvattavan keskus.
Segerstråle oli tunnustava kristitty ja
hänen mielestään maailman kriisin syvin syy oli selän kääntäminen Jumalalle.
Hän kritisoi materialistista maailmannäkemystä ja korosti, ettei ihmisen
kannattanut tavoitella ”muuta kuin mikä sydämeen käy ”.
Evankelista Frank Mangs piti Suomessa
herätyskokouksia sota-aikana, joissa monet tulivat uskoon hän matkusti silloin
Porvooseen ja asui Runoilijankodissa, jossa oli Lennart Segerstråle kodin
isäntä. - Kuulehan, Lennart sanoi Mangsille, meillä on nyt melko monta
venäläistä sotavankia. Näitä miehiä meidän tulee kohdella rakkaudella, joka on
niin hellää ja todellista, etteivät he koskaan ole kokeneet sen kaltaista.
Meidän tulee antaa venäläisille veljillemme niin yksinkertaista ja selvää
opetusta pelastuksen todellisuudesta ja pelastuksen tiestä, että he tahtovat
käydä sitä tietä ja että sen kulkeminen on heille myös mahdollista.
Ymmärräthän, että meillä täällä Suomessa on suuri tilaisuutemme juuri nyt tulla
siunaukseksi näille ihmisille, jotka tällä merkillisellä tavalla on johdettu
tiellemme. Ne, jotka tällä merkillisellä tavalla oli johdettu meidän tiellemme,
olivat nuo venäläiset sotilaat ja vangit.
Hän näki kulissien taakse, hän näki
ihmisen, kääntymättömän ihmisen, hän näki Kristuksen, joka oli tullut etsimään
ja pelastamaan kadonnutta ja synteihinsä kuollutta raukkaa. Vapahtaja esiintyy
aina suurimpana siellä, missä on pieni ihminen, joka luottaa häneen.
David Wilkersonin poika, Gary, kertoi
muistelmissaan isänsä naamion putoamisesta: - Seuraava konferenssi ei ollut
aivan yhtä raskassävytteinen. Isä jatkoi parannussaarnaansa, mutta korjasi itse
itseään heti, kun huomasi menneensä liian pitkälle. Näin tapahtui Puolassa
vuonna 1986, jolloin isä piti viimeisen koko kaupungin kattavan kokoussarjan.
Hän kertoi tapauksesta Jim Cymbalalle, joka myöhemmin sai vahvistuksen
tapahtumien kulusta puolalaisilta isänniltä. Isä oli saarnannut siellä suurelle
kuulijakunnalle, kun Pyhä Henki oli yhtäkkiä pysäyttänyt hänet kesken saarnan.
Isän saarna käsitteli Vanhan Testamentin uhrikäytäntöä ja puhe korosti sitä,
että vain virheetön karitsa oli pyhälle Jumalalle kelvollinen uhri. "Tuokaa
Jumalalle vain pyhitetty sydämenne," isä oli kehottanut kuulijoita. "Älkää
tuoko syntistä sydäntä kuvitellen, että Hän hyväksyy sen." Yhtäkkiä
isä oli valahtanut kalmankalpeaksi. Hän oli kääntynyt kohti tulkkia ja vaatinut
tätä kääntämään sanasta sanaan sen, mitä hän aikoi seuraavaksi sanoa. "Kaikki,
mitä äsken puhuin, oli valhetta," isä oli julistanut. "Ei
teidän tarvitse tuoda mitään Jumalalle. Ei teillä ole mitään, jolla on jotain
arvoa. Tuokaa Herralle syntinne, tuokaa itsenne särkyneinä ja
säälittävinä." Isä ei ollut edes ehtinyt esittää alttarikutsua.
Ihmiset olivat vyöryneet eteen tuoden särkyneet elämänsä Jumalalle.
Oi, Jeesus, miten jaksat rakastaa meitä
syntisiä, kavalia, kieroja, pettäjiä, epärehellisiä, kurjia, kaiken
tuhlanneita, alastomia, rikkinäisiä, luusereita, tyhmiä, virheellisiä,
vajavaisia, lankeavia, sinua häpeäviä, sinut kieltäviä, valehtelijoita? Lopeta
nämä naamiohuvit, paljasta paholaisen metkut maailmassa ja lihallisuus
seurakunnassa, vuodata armosi ja totuutesi, ikuinen sanomasi kuultavaksi ja
julistettavaksi, elämän leipänä syötäväksi joka päivä. Herätä nukkuvat sielut
antamalla valomerkki, keskeyttämällä turha tarjoilu. Suo ristisi loistaa
pimeydessä ja kutsuvasti. Ota suojiisi etsivät lupauksesi mukaan. Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti