Elokuussa 1862 oli Suomen Lähetyssanomissa ilmoitus:
"tulevalla Lokakuulla avataan täällä Helsingissä Lähetyskoulu, josta
syystä niitä, joilla on halu ruveta lähetyssaarnaajiksi, kehoitetaan kirjallisesti
Johtokunnalle anomuksensa ilmoittamaan. Kouluun otetaan vastaan sellaisia
nuorukaisia, jotka ovat 15 ja 25 vuoden vaiheilla; ei siis 15 vuotta nuorempia
eikä 25 vuotta vanhempia. Heiltä vaaditaan: herännyt omatunto, hyvä tieto
kristinopin kappaleissa, hyvät luonnon lahjat ja hyvä terveys ."
Martti Rautasen kotitalo Tikanpesässä. |
Tästä ilmoituksesta alkoi suomalaisen lähetystyön historia,
jonka ensimmäisiä kohteita olivat Afrikan kansat. Inkerin maalla,
Kattila-Soikkola-Novasolkan seurakunnassa, Tikanpesän kylässä kotitalossaan Martti Rautanen
luki tuon ilmoituksen ja lähti äitinsä kanssa 17-vuotiaana Helsinkiin pyrkimään
lähetyskouluun. Helsinki oli pieni kaupunki, jossa oli vain 30 000 ihmistä.
Siellä meni sitten viisi vuotta, jonka jälkeen hänet lähetettiin matkaan. Matka
kaikkineen vaiheineen ja pysähdyksineen kesti kaksi vuotta ennen kuin Rautanen
pääsi Ambomaalle, Ondongaan, hän oli silloin 25 vuotias.
Lähetysseuran ohjesääntö uusille läheteille päättyi
vetoomukseen: - Te tiedätte, että ne varat, joilla teidät lähetämme ja edespäin
ylöspidämme pakanamailla, ovat vapaaehtoisia lahjoja, joissa on myös monta
'lesken ropoa'. Koettakaa sen tähden elättää itsenne maanviljelyksellä ja sen
maan tuotteilla, johon tulette ja tyytykää jokapäiväseen leipäänne. Koettakaa
myös muutoinkin tulla toimeen niin vähällä kuin suinkin mahdollista, niin
meillä on se uskallus Herraan, ettei meiltä ole puuttuva varoja teidän
elatukseksenne.
Paikanpäällä oli vastassa tukku ongelmia: Ihmiset puhuivat
useita eri kieliä, alueita hallitsivat heimokuninkaat, ja taikausko, noituus ja
henkienpalvonta oli yleistä. Rikkauden merkkinä pidettiin moniavioisuutta.
Valkoihoisiin suhtauduttiin varauksellisesti. Englanti ja Saksa taistelivat
siirtomaiden herruudesta. Kulkuyhteydet olivat alkeelliset, teitä ei ollut.
Rautanenkin opetteli aluksi ratsastamaan härällä, joka oli halvempi kulkupeli
kuin hevonen. Raamattua ei ollut sanaakaan käännetty paikallisille kielille.
Lähetysseura maksoi läheteille pientä palkkaa, joka kattoi noin kolmasosan
menoista. Siksi lähettien piti tehdä kauppaa ja pyrkiä omavaraistalouteen
luonnontuotteilla.
Suuria ongelmia olivat myös sairaudet, joista malaria oli
kaikista tappavin. Lähetysasemia ei ollut ja kaikki piti rakentaa alusta asti
itse. Rakentamisiin piti saada lupa kuninkailta. Alkuasukkaat käyttivät paljon
alkoholia, jota mm. saksalaiset kauppiaat myivät aseiden ohella. Lahjusten
ottaminen oli myös yleistä ja vaikeutti asioiden järjestelyjä käytännössä.
Nälkävuodet olivat varsin rasittavia kokemuksia kaikille maan asukkaille,
samoin erilaiset sodat. Paikallinen tapa - tyttöjen siirtymäriitti - aiheutti
paljon ongelmia.
Pitkin matkaa tuli myös ongelmia uusien lähettien kanssa,
sillä muutamat eivät sopeutuneet lainkaan lähetystyöhön ja joidenkin luonne oli
yhteistyökyvytön. Myös puhdasoppisuus oli välillä varsinainen vaiva, kun
teoreettisesti varustautuneet henkilöt yrittivät sitä kautta tehdä kristinuskoa
tunnetuksi Afrikassa.
Rautanen solmi avioliiton 27-vuotiaana saksalaisen
lähetyslapsi Frieda Kleinschmidtin kanssa, vuosi Ambomaalle tulon jälkeen ja
morsian oli silloin 18-vuotias. Avioliittoon antoi luvan Lähetysseuran
johtokunta Suomesta? Kaikki lähetit lähetettiin aluksi kentälle vain
naimattomina?
Pian maahan tulonsa jälkeen läheteille selvisi, että
kuvitelma siitä, että pakanat odottivat halukkaasti evankeliumia, osoittautui
vääräksi. Vastassa olivat kaikki perkeleen metkut, maailman henki ja syntien
orjuuttamat ihmissielut mielipiteineen.
Ryöstely oli myös yleinen kansantapa ja kerran Rautanen
joutui käsikähmään paikallisen nuoren miehen yrittäessä viedä hänen
omaisuuttaan. Nuorukainen löi häntä kalikalla leukaan, niin että leukaluu
murtui ja siitä tuli runsaasti verta. Rautanen sairasti useamman kerran
malarian, jota paranteli kiniinilääkekasvin avulla. Oireina olivat päänsärky,
voimattomuus, unettomuus ja hourailu. Joskus masennus valtasi hänet suuren
työtaakan alla. Hän kärsi myös munuaistulehduksesta, ruoansulatusvaivoista,
hengenahdistuksista ja reumatismista. 66-vuotiaana hänen hampaansa olivat niin
huonossa kunnossa, että lääkäri repi ne kaikki pois ja teki tekohampaat.
1892 Frieda, Martti, Frieda Katharina, Anna, Reinhold ja Johanna Rautanen |
Työ edistyi hitaasti ja paljon vaivaa kului ihmissuhteitten
hoitamiseen ja luottamuksen rakentamiseen. Tässä Rautanen oli tavattoman
taitava ja kaikki osapuolet kunnioittivat myöhemmin hänen taitojansa
sovittelijana. Ensimmäiset kristilliset kasteet Ondongassa suoritettiin 13
vuoden kuluttua lähettien tulosta alueelle. Kastekaavaan kuului aina
sanoutuminen irti perkeleestä ja uskon tunnustaminen kolmiyhteiseen Jumalaan.
Kastettaville pidettiin myös rippikoulu. Kastetut avioparit vihittiin
kristilliseen avioliittoon. Kasteet yhdistivät kristityt tiiviisti yhdeksi
kokonaisuudeksi ja niin alkoi Herran seurakunta kasvaa siellä.
Työn painopistettä yritettiin asetella monta vuosikymmentä,
sillä näkemykset kotimaan johdon ja kentän välillä erosivat suuresti
toisistaan. Varsinkin lähetysjohtajilla oli kovin vähän ymmärrystä Ambomaan
oloista, tavoista ja tarpeista. Kouluja perustettiin ja niiden merkitys
lukutaidon ja kasvatuksen suhteen oli merkittävä. Muutaman kerran esim.
yritettiin perustaa lastenkotia paikallisille, mutta menestys oli huono ja ne
piti lopettaa. Vanhana Rautanen oli monia uudistuksia vastaan, sillä hän
pelkäsi että evankeliumi katoaa työn kärjestä ja sosiaalinen työ voittaa alan.
Pelko oli aiheellinen, koska tämä onkin myöhemmin syönyt terän monelta
suomalaiselta lähetyskentältä, eikä Jeesuksesta enää puhuta lainkaan, eikä
ihmisiä johdeta parannukseen ja katumukseen synneistään.
Aluksi kentällä oli vain lähetyskoulun käyneitä lähettejä,
mutta myöhemmin lähetettiin sinne myös pappeja. He osoittautuivat täysin
sopimattomiksi lähetystyöhön ja heidät oli lähetettävä takaisin kotimaahan.
Mutta Lähetysseuran johdossa oli järjestään pappeja, siksi he eivät ymmärtäneet
tätä ongelmaa. Edelleen on sama vaikeus jatkunut, koska nykyäänkin kentille
lähetetään teologeja, vaikka sinne pitäisi lähettää uskovia? Virkapappeus on
edelleen kristikunnan suuri vaiva, joka on alkanut katolisesta kirkosta ja
pesinyt sittemmin muihinkin kirkkoihin. Rautanen piti katolista lähetystyötä
hyvin vaarallisena ja käytti siitä nimitystä "jesuiittavaara".
Rautasella oli hyvä ihmistuntemus ja hän näki pian, oliko tulijasta
lähetystyöntekijäksi, sillä valitettavan monta sopimatonta tuli Suomesta
kokeilemaan onneaan? Rautanen kirjoitti: - Asia on niin, että nykyään halutaan
sellaisia, joilla on jo koulusivistystä. Jos mahdollista ylioppilaita tai jopa
nuoria pappeja. Miksi ei oteta lähetyskouluun maalaispoikia ja käsityöläisiä?
Yksinkertaisesti siitä syystä, että he ovat liian tyhmiä. Ajat muuttuvat.
Tavoitellaan korkeita ja Herran työ kärsii siitä….. Täälläkin jo sitä puhutaan,
että lähetyssaarnaajain opillista kantaa on korotettava. Onhan täällä ollut
akademisesti kasvatettuja, vaan mitä he ovat aikaan saaneet, eivät edes
niinkään paljon kun
lähetyskoulussa kasvatetut….. On toinenkin, moderninen aate
ja käytäntö, nimittäin se, että lähetyssaarnaajat pitää olla niin kutsuttuja
teoloogeja. Tähänkin on lähetysaloilla lukemattomia esimerkkejä, etteivä
teoloogit ole niinkään paljon aikaan saaneet kuin yksinkertaiset
lähetyssaarnaajat….. olen ollut tilaisuudessa näkemään, miten pastorien
sanankuulijat ovat ani harvat ja lähetyssaarnaajien kirkot täynnä sanankuulioita.
Kun Kristus syrjäytetään saarnoista, niin se saarna ei vedä ihmisiä puoleen,
vaan se vierauttaa ihmiset kirkosta.
postimerkki, jossa on Martti Rautasen kuva |
Rautanen keräsi kasveja ja lähetti niistä tietoja Helsingin
yliopistoon. Hän hoiti myös paikallista postiasemaa. Hän kirjoitti monia
virsiä, käänsi niitä eri kieliltä ondongaksi ja kokosi seurakunnan ensimmäisen
virsikirjan. Hänen kielitaitonsa oli harvinaisen hyvä, hän puhui suomen ja
venäjän lisäksi saksaa, hollantia, englantia ja heimokieliä. Hän teki myös
paikallisen kielen sanakirjan, joka oli suureksi avuksi uusille läheteille,
joita virtasi maahan kaiken aikaa. Tärkeitä olivat myös kirkkokäsikirjan ja
monien hengellisten kirjojen kääntäminen heimokielille. Mutta kaikkein suurin
työ hengellisesti oli Raamatun kääntäminen ondongan kielelle. Se oli hänen
elämäntyönsä ja kirja painettiin kokonaisena vasta paljon hänen kuolemansa jälkeen.
Kaiken työn suurta vaivaa voi ymmärtää myös siksi, että se oli tehtävä käsin
kynällä ja juoksevalla musteella.
Tupakanpoltto ja -kasvatus ja -myynti oli yleistä myös
lähetystyöntekijöiden keskuudessa. Rautanenkin poltti piippua lähes koko
elämänsä. Aikanaan tämä synnytti suuren kriisin, kun Suomesta tuli
raittiusaatteen miehiä kentälle ja muutamat sanoivat, etteivät tupakoivat
ihmiset eivät pääse taivaaseen? Asian johdosta pidettiin monta
yhteiskeskustelua. Lähetysseuran johtokunta antoi ohjeeksi, että tupakan
käyttöä on vähennettävä niin paljon kuin paikalliset olosuhteet sallivat.
Pitkän ajan kuluttua tupakan merkitys kauppavälineenä väheni ja tilalle tuli
eurooppalainen raha.
Ensimmäinen työkausi venyi Rautaselta 23 vuodeksi, sitten
hän tuli ensimmäiselle kotimaan lomalle. Silloin hän kävi kotonaan Inkerissä,
puhui monissa lähetysjuhlissa mm. Tyrväällä, Orivedellä ja Ruovedellä,
Mikkelissä, Porvoossa, Tampereella ja Helsingissä. Hänen maineensa oli olla
"kapean evankeliumin" mies, joka piti Jumalan sanaa ainoana
tarpeellisena ja uskoi sen tekevän kaiken. Hän pani alulle myös Ambomaalla
erityiset kurssit evankelistoille. Hän sai runsaasti arvostelua osakseen ja
varsinkin vanhana Herran palvelijana häntä nöyryytettiin nuorempien taholta
monin arvosteluin. Mutta uskollisesti hän pysyi vartiopaikallaan ja työ eteni.
Hänen 80-vuotispäivänään oli Ambomaalla kastettu 16 000 kristittyä.
Vanhana miehenä hän kirjoitti päiväkirjaansa katsellessaan
Ambomaan öistä tähtitaivasta:
- Hän, taivaan ja maan Herra, jätti kirkkautensa ja meille
tutkimattoman majesteettinsa taivaassa. Silloin ajattelin raskasta eroa
rakkaista lapsistamme. Minun täytyi häveten sanoa: Herra, anna minulle ja
meille anteeksi se synti, että me kuvittelemme tuovamme Sinun valtakuntasi asialle
lähetystyössä sellaisia uhreja kuin ero lapsistamme, ja se, että me ylipäänsä
kuvittelemme tekevämme jotakin erinomaista. Opeta, oi Herra, meitä pikemminkin
tietämään ja ymmärtämään, että on Sinun erityistä suosion- ja armonosoitustasi,
että olet ottanut meidät evankeliumisi sanansaattajiksi. Nämä ajatukset Herra
itse herätti minussa, sen saatoin tuntea sisimmässäni. Oi, miten mieletöntä on
yleensä puhua uhrista, jonka me toisimme Herralle? Mitä olemme me ja mitä olen
minä, ja mitä meillä on, jota voisimme uhrata Herralle? Meillä on vain ja
yksinomaan syntiä ja taas syntiä….. Oi, miten vaikeata onkaan käytännössä
osoittaa, mitä Herra sanoo Matt 10:37: Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä
enemmän kuin minua, ei ole minulle sovelias. Pitäisihän todella olla meille ilo
kantaa jotakin raskastakin Herran asian tähden. Niin, se, mikä on raskasta,
olisikin meille ilo Herran tähden. Ah, mitä surkeita kristittyjä me olemmekaan!
Ja meidän sydämiimme tahtoo hiipiä sellainen ansioajatus ikään kuin olisi
ihmettä, mitä me teemme Herran asian hyväksi, ja Herran täytyisi pitää sitä
suurena ansiona ja uhrina, ja ihmisten edessä me tahdomme esiintyä
marttyyreina, tai ainakin, että he meitä säälisivät ja kunnioittaisivat. Oi,
miten ovela onkaan vanha käärme, saatana! Herra puhdista minut yhä enemmän
kaikesta syntisestä kuonastani….. Emme saa unohtaa, että kristitytkin ovat
vielä lapsen tasolla ja että heidän sydämissään on vielä paljon pakanuutta…..
Herra on minua, vähäisintä meistä, jotka lähetettiin kesäkuun 24. päivänä 1868,
ihmeellisesti johtanut ja siunannut runsaasti yli kaiken määrän. Hän on
osoittanut paljon kärsivällisyyttä, laupeutta ja rakkautta….. On ihmettä minun
silmissäni, että Herra on antanut minun nähdä ja kokea tämän. Herra on tehnyt
suuria sinä aikana, jonka minä olen ollut maassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti