Synti
on aikamme ongelma, sitä ei nimittäin ole enää? Se ei tule esiin
keskusteluissa, se ei ole kirkossa puheenaiheena, maailma ei tunne
sitä, eivätkä kristitytkään kärsi siitä. Ei siis ihme,
vaikkeivät ihmiset kaipaa Jumalan apua elämäänsä, eivätkä
halua pelastua - eihän ole siihen mitään aihetta, kun ei olla
köyhiä eikä kipeitä ja palkka juoksee.
Perinteiset
syntikäsitteet on vaihdettu moderneihin ilmaisuihin:
Epäjumalanpalvelus on vain globaalia kulttuurivaihtoa, varastaminen
on vain lainaamista, tappaminen on vain hetkellinen mielenhäiriö,
haureus on vain seksuaalista tasa-arvoa, valehteleminen on vain eri
näkemyksien esiintuomista ja ahneus on vain taloudellista
taitavuutta. Mutta mitä sanoo Herra viimeisellä tuomiolla?
Piispa
oli jäämässä eläkkeelle ja uutta etsittiin kuumeisesti. Häntä
haastateltiin lähdön edellä ja hänellä tosi kummallisia
mielipiteitä? Eräs tällainen oli se, että oppi ja armo ovat
kirkossa vastakkain? Suomeksi sanottuna hän tarkoitti sitä, että
jos Raamattu sanoo haureuden olevan syntiä, niin armon avulla se on
sallittua. Tällainen elämän tapa voisi johdonmukaisesti viedä
siihen, että kuka tahansa voisi tehdä mitä tahansa ja sanoa, että
kyllä armo siihen antoi luvan? Eli Jumala olisi sitten takuumiehenä
kaikenalaisessa sekoilemisessa. Joku innostuisi ajamaan autolla
ihmisten päälle, vaikka se on rikollista ja tuomittavaa syntiä,
niin sitten keksittäisiin armo, joka antaisi siihen oikeuden? Aivan
hullua. Piispan puheenvuoro on suoranainen kehotus rikkoa Jumalaa
vastaan ja edistää syntiä. Hyvä, että jäi eläkkeelle.
Kuuntelin
sitten näiden piispaehdokkaiden puheenvuoroja ja tulin siihen
tulokseen, että sama meno tulee jatkumaan. Vähän niinkuin
suunniteltaisiin lammaslauman perustamista ja vaihtoehtoina olisivat
susi, sakaali ja kojootti lampaan vaatteissa? Ei heistä ole siihen,
pitäisi tulla ensin Herran omaksi ja Hyvän Paimenen lampaaksi, eikä
siihen riitä hieman lukuja yliopistossa tai jokin kirkon virkaura,
tarvitaan Jumalan elävä sana, Herran Henki ja suostuminen elämänsä
kadottamiseen Kristuksen tähden. Mutta kyllä ne siihen jonkun
piispan taas saavat, sen valitsevat, sitä sitten aikansa palvovat ja
aikanaan juhlallisesti hautaavat. Laittavat sitten sen kuvan
arvokkaalle paikalle kansan nähtäväksi ja voivat tehdä sille
vaikka näköispatsaan. Mutta taivaassa ei ole suurempaa tuuletusta
tämän johdosta, siellä varrotaan edelleen, että syntinen tekee
parannuksen (Luuk.15:7).
Mitä
hyötyä on kirkosta ilman Kristusta, mitä hyötyä kristitystä
ilman Kristusta, mitä hyötyä on armosta ilman Kristusta? Jumalan
sanassa ei ole olemassa mitään halpaa armoa, jota jaeltaisiin kuin
ilmaislippuja urheilukilpailuihin tai konsertteihin. Kaikki
jumalallinen armo on kallista, se on Kristuksen veren ja ruumiin
uhrin hintainen. Armo on synnintunnon korjaamisen vastalääke. "Mitä
siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi
tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me
vielä eläisimme siinä?" Room.6:1-2. Eli jos ei ole vielä
halua tulla irti leikatuksi omasta synnistä, ei ole myöskään
tarvetta armolle. Julkisynnissä eläminen on siis edelleen
jumalanpilkkaa ja sen suosiminen, hyväksyminen tai mainostaminen on
rakasta syntiä. Jos se ei uuvuta, kuormita tai vaivaa mitenkään,
on tyyppi jo kuollut synneissään. "….kun tiedämme sen, että
meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että
synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä."
Room.6:6-7. Armon salaisuus ilmestyy syntisen elämään ristiltä,
Jeesuksen ristiltä. Armon omistamisen vaikeus on käytännössä
juuri taistelussa jokapäiväistä, koska synninruumis ei halua
kuolla vaan elää, nauttia ja tuhota ympäristöään ja itseään.
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle
elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Elävä armon kokemus vie aina
uuden elämän ilmenemiseen ihmisen puheissa, teoissa ja
käyttäytymisessä. Jos armo ei vaikuta mitään mielen alueella, ei
se ole Jumalan armoa, vaan jotakin kuviteltua lottoa tai onnen
arvontaa? "Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa
ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille, älkääkä
antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa
itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne
vanhurskauden aseiksi Jumalalle." Room.6:11-13.
L
Laestadius viljeli kirjoituksissaan käsitettä "armon varas",
jolla hän tarkoitti ihmistä, joka käytti, omisti ja toimi Jumalan
armon nimissä elämässään ilman Pyhän Hengen vaikutusta. Tästä
tilasta on sittemmin myös puhuttu muotojumalisuutena, aivouskona,
lakiuskontona, jne. Sakramenteista on haettu tukea kuolleelle uskolle
rauhoittamaan herännyttä omatuntoa. Käytännössä ihminen vaan
päättää olevansa uskova ilman katumusta, parannusta, kääntymystä,
uudestisyntymistä, murtumista, uutta elämää, hengellistä
kokemusta. Jos tämä perustuisi Jumalan sanan varaan uskomiseen, sen
voisi ymmärtää riittäväksi, mutta usein se on vain
uskonnollissävytteistä huumaa omaan kirkkokuntaan,
herätysliikkeeseen tai johonkin alan vaikuttajaan. On mukana näissä
kisoissa monta tyyppiä, joiden suurin huoli on se, ettei vaan kukaan
heräisi, tulisi uskoon ja pelastuisi. Sokeat taluttavat sokeita ja
kuoppaan putoavat molemmat. Laestadius sanoi, että joillakin
ihmisillä usko on peruukissa. Hyvin sanottu ja sillä hän kuvaa
miten uskovaisuus pelkkänä ulkoisena esityksen on täysin
hakoteillä, metsässä, ojassa, armon ulkopuolella. "Mutta
laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti
on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi…"
Room.5:20.
Laestadius:
"Muutamat varastavat armoa niin paljon, että he tulevat
synnittömiksi. Omavanhurskaus ei tahdo olla riettaan (perkele)
kaltainen. Eikä omavanhurskaus tahdo olla katuvainen perkele, vaan
katuvainen enkeli….. Ja siinä kuolleessa uskossa makaa nyt koko
maailma alaskaivettuna. Myös Lutheruksen seurakunnassa elävät
ihmiset niin kuin pakanat. He juovat, kiroavat ja tappelevat, huorin
tekevät ja varastavat, ja yhtä hyvin luottavat he Jumalan armon
päälle. He sanovat: - Jumala on armollinen. Kyllä Hän antaa
meille iankaikkisen elämän ja autuuden, saati me uskomme. Ja kuka
on antanut armonvarkaille niin vahvan uskon, että katumattomat
huorat ja katumattomat varkaat pitää tuleman autuaaksi ilman surua,
ilman murhetta ja ilman kääntymystä? Rietas (perkele) ilmankin on
antanut heille semmoisen vahvan uskon. Ja suruttomat papit ovat vielä
sen uskon vahvistaneet, koska he saarnaavat katumattomille niin kuin
katuvaisille. He saarnaavat armonvarkaille niin kuin armoitetuille.
He tietävät, että kirkko on täynnä armonvarkaita, eikä sen
tähden hauku niitä. He valuttavat armoa sokian raukan suuhun. Ja
vaikka koko seurakunta olis hengellisessä sokeudessa, sanovat he: -
Rakkaat kristityt, rakkaat Jeesuksen ystävät, kyllä te tulette
autuaaksi, ei teidän tarvitse niin suurta murhetta pitää teidän
sielustanne. Jeesus on kaikki maksanut.”
Jos
armo ilmestyy ohjaamaan ihmisen elämää ilman vanhan ihmisen
kuolemaa, ristiinnaulitsemista ja totuuden hyväksymistä, se ei ole
Jumalan armoa. Sillä armo on vastalääke syntiin ja sitä saa vain
Golgatalta Kristuksen uhrista. Siksi armon tarve ilmenee silloin, kun
vanha aadam (eeva) saa miekan (Raamattu) piston ja haavoittuu, alkaa
perisynnin myrkky vuotaa esille. Armoa tarvitaan ensimmäisen kerran,
kun synti alkaa kasvaa silmissä, tulla suureksi, pelottavaksi,
hävettäväksi ja vielä enemmän, sen mittaamaton velkataakka vie
konkurssiin, hukuttaa ja avaa tien helvettiin. Kurjuus kolkuttelee jo
ovella ja ihminen aavistaa hieman oman pahuutensa syvyyttä. Mutta
kuinka käykään, siihen ryysää joku kurja, joka antaa ymmärtää,
että pitää elää niin kuin tykkää ja että hyvä kun sillä
tavoin jaksaa. Ei ihme, etteivät tule terveiksi, eivät pääse
omistamaan Jumalan armoa Herran antamana. "Kuinka siis on?
Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla?
Pois se! Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä
tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te
tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden,
vanhurskaudeksi?" Room.6:15-16.
Naatan sanoi Daavidille: "Sinä olet se mies. |
Todellinen
armo auttaa elämässä ja uskossa, eikä se ole raskasta. Mutta jos
yrittää olla semmoinen, mitä ei ole, se on raskasta. Kun
kääntymätön ihminen yrittää esittää uskovaa, se on pelkkää
näytelmää, kirkkotaidetta ja turhaa meuhkaamista. Siinä eivät
auta ylistykset eikä alistukset. Herran edessä jokaisesta tyypistä
tulee suuri raukka, hengellinen luuseri, jonka on tunnustettava,
ettei itse pysty mihinkään, ei osaa mitään, on sokea tekemään
asioita oikein, tyhmä kuin vanha saapas. Suuri löytö on se, että
armo on Jumalan lahja. "Mutta nyt, kun olette synnistä
vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne
pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Sillä synnin palkka
on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä
Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." Room.6:22-23.
Herra
armahda meitä, viheliäisiä, valheellisia, syntisiä ihmisiä. Anna
armosi avuksi synninsairauteen, suureen kaikkialla vallitsevaan
pimeyteen, joka on ottanut kirkonkin valtaansa. Näytä synti, sen
vaikutus, seuraus ja lopputulos, että ihmiset kääntyisivät
puoleesi. Anna meidän kuulla viestejä ja todistuksia armosi
pelastamista tuomituista, kurjuuden kaivoista ylös vedetyistä
sieluista, synnin kahleista vapautetuista ihmisistä, väärien
vaikutteiden, opetusten ja oman elämän valintojen orjuuttamista
puolikristityistä, jotka ovat löytäneet sinussa elämän ja onnen.
Sanasi valossa näytämme, Herra, todella mustilta, pimeiltä,
tyhmiltä, älyttömiltä, väärään rauhaan tuudittautuneilta,
myrkyn nielleiltä, alastomilta, hengellisesti penseiltä,
taivaallisista aarteista köyhiltä, tuhoon tuomituilta, kuoleman
mannekiineilta, etsikkoajan haaskaajilta ja jumalattomilta. Armahda
meitä, Jeesus, tule ja pelasta meidät, aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti