Laestadiolaisuus arvostaa suuresti Juhani
Raattamaata (1811 - 1899), maallikkosaarnaaja ja Raamatun opettajaa,
Laestadiuksen aisaparia ja uskonystävää. Hänestä on sittemmin kirjoitettu
lukuisia kirjoja ja tutkimuksia. Aulis Zidbeck kirjoitti Raattamasta
1940-luvulla pari kirjaa "Juhani Raattamaa eräiden Lutherin ydinnäkemysten
uudistajana" ja "Pohjolan suurin maallikkosaarnaaja". Nämä
kirjat ovat olleet pohjana myöhemmälle elämänkerralle, jonka nimeksi tuli
1980-luvulla "Ole vapaa vapaaksi ostettu lauma - Juhani Raattamaa -
opettaja ja sielunhoitaja".
Aulis Zidbeck tunnettiin kirjailijana,
joka työsti laestadiolaisuuden historiaa ja teologiaa. Hän toimi pappina
Eräjärven, Hollolan, Salon ja Merimaskun seurakunnissa. Hän toimi myös 11
vuotta uskonnon opettajana Turun Klassillisessa lyseossa, jossa minäkin kävin
aikoinaan keskikoulun vähän myöhemmin.
AZ oli koko ikänsä kiinnostunut
laestadiolaisista ja heidän opistaan, mutta uskalsi liittyä heihin vasta kun
oli eläkkeellä 81-vuotiaana. Tosin yrityksiä liikkeen yhteyteen oli ollut
pitkin hänen elämäänsä useamman kerran, mutta varovaisuus ja lievät pettymykset
pitivät hänet ulkopuolella. Ilmeisesti suurin vaikutin myöhemmin siirtymiseen
oli sielunhoitoon liittyvä rippikäytäntö. Erilaiset omatunnon syytökset
vaivasivat häntä pitkin elämää. Vasta tuolloin hän koki löytäneensä vastauksen
etsintäänsä? Ja toki liikkeen veljet ottivat hänet katuvana iloiten joukkoonsa.
Olihan nyt yksi kadonnut löytynyt ja päässyt oikeaan joukkoon sisälle – muualla
kun ei ole pelastusta?
Omassa elämäkerrassaan hän toteaa, että
heillä oli koko pitkän avioliiton ajan vaimonsa kanssa erilainen uskonnäkemys;
AZ puhui opista, vaimo ihmisistä. Hän kirjoitti: "Tämä jatkuva kiistely
heitti varjon aviollisen polkumme ylle. Se mikä meitä kuitenkin yhdisti, olivat
lapset, jotka aina pidimme riitamme ulkopuolella." Rankkaa kokemusta ilman valoa.
Näin ulkopuolisen silmin katsottuna AZ on
tyypillinen ihminen, joka ei löydä elävää Kristusta, uskonnon kyllä, kirkon ja
sen viran, teologian tohtorin arvon, kourallisen opinkappaleita ja erilaisia
perinnäissääntöjä, ihmismielipiteitä. Mutta sitten tähän etsintään ja
kaipaukseen ilmestyy kuin tyhjästä herätysliike, joka imaisee kaverin kuin
lihansyöjäkihokki kärpäsen – tosin imu kesti 50 vuotta. Yhtäkkiä hänestä alkoi
tuntua, että nämä mainitun herätysliikkeen ihmiset olivat kuin eri planeetalta
olevia olentoja, täynnä ylitsevuotavaa rakkautta, ymmärtämystä, veljellisyyttä,
uhrautuvaa lähimmäishoivaa ja auttamishalua. Lisäksi heillä on aivan
erinomainen raamattuopetus, johon sisältyy sen sovellutus elämän arkipäivään ja
ihmissuhteisiin. Ja kuin koristeeksi kakulle sen piiristä löytyy erikoinen
opillinen korostus, joka tuo ihmeellisen vapauden kurjuudessa kamppailleelle
tarpojalle. Sen jälkeen tuloksena on taas yksi, joka todistaa, ettei maailmassa
ole mitään parempaa kuin meidän lahko? Muissa ovat kaikki viat, puutteet,
sekavuus, epävarmuus, rakkaudettomuus, mukaan luettuna valtakirkko, jossa hän
palveli suuren osan elämästään.
Omassa elämässäni näitä ystävä-lähtöjä on
ollut tukku vuosien varrella, eikä minulla ole ollut niihin sanan sijaa. He
ovat tehneet ratkaisunsa paljolti toisten ihmisten mukaan ja tunteittensa
ohjauksesta? Yleensä kaava on kuitenkin hyvin samanlainen: ensin mennään
katsomaan ja kuuntelemaan, sitten ihastutaan ja vähän myöhemmin ollaan
heittäytymässä tähän virtaan koko painollaan, samalla hylätään kaikki entiset
kaverit ja uskonystävät – he kun eivät ole enää sopivaa seuraa. Itseni kannalta
tietysti on ollut murheellista se lopullisuus, kun kaikki Kristus-yhteys on
yhtäkkiä mitätöitynyt elämässämme. Jotenkin tulee mieleen, että varmaan näiden
ihmisten mielessä on taivaassakin jonkinlainen parempien uskovien reservaatti
aidalla eristettynä tavallisista uskovista?
Opin jo uskon tieni alussa Jumalan
koulussa, että on olemassa vain yksi lauma ja yksi paimen, nämä ovat Jeesus ja
hänen uskovansa. Kaikki muu on vain kehystä, ihmistekoista sähläystä ja
sekoittamista, vaikka kerskutaan Jumalan johdatuksesta. Sillä Jumala ei voi
olla itseään vastaan ja ristiriidassa sanaansa kohtaan. Ihmisten vain on niin
vaikea tunnustaa tyhmyyttään, sielullisuuttaan ja virheitään. Voisin sanoa,
että olemme uskovinakin vielä paljon enemmän pimeydessä ja synnin sitomia kuin
itse tiedämmekään. Ratkaisumme ovat usein kovin sielullisia, yhteisöllisiä ja
toisten hyväksymistä hamuavia. Olemme kuitenkin ja myös paljon enemmän
riippuvaisia Vapahtajasta kuin koskaan käsitämme. Todellinen Pyhän Hengen
yhteys uskovien välillä ei ole ensisijassa näkyvää vaan näkymätöntä. Se on
herkkä, haavoittuva ja varovasti säilöttävä Jumalan lahja. Sen rikkovat
lahkolaisuus, eriseuraisuus, ylpeys, ahneus ja erilaiset eksytykset, joita
pidetään totuutena. Se säilyy vain Kristus-uskon voimalla, se koostuu
nöyryytetyistä sieluista, jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen. Jos ihminen
löytää Jumalan armon, hän jaksaa elämässään monenlaista, myös epätäydellisiä
kristittyjä, ongelmallisia seurakuntia ja nyrjähtäneitä herätysliikkeitä.
"Vahvistu siis, poikani, siinä armossa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa….
Kärsi vaivaa niinkuin ainakin jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies….. Muista
Jeesusta Kristusta, joka on kuolleista herätetty ja on Daavidin siementä minun
evankeliumini mukaan…. Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen
tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;"
2.Tim.2:1-24.
Näkyvän uskovien yhteyden etsiminen on
kuitenkin normaalia ja tavallista. Varsinkin uskon elämän alussa se olisi
jokaiselle suorastaan välttämätön. Tosin näissä retkissä moni sitten nyrjähtää
perusteellisesti ja luopuu kokonaan uskosta, kaikkialla kun on niin paljon
epätäydellisyyttä. Ilmeisesti pienempi ryhmä kuitenkin näkee asiat opillisina
ongelmina verrattuna vaikka ihmissuhteisiin ja käyttäytymisiin?
Jumalan sana antaa hyvin yksiselitteisen
ohjauksen uskovan valintaan tulevaisuudestaan, mutta kelpaako se kenelle? Vanha
luonto pyrkii korkeampaan ja erikoisempaan, hienompaan ja suurempaan. Kuka
tyytyy vähään ja halpaan, yksinkertaiseen ja tavalliseen? "Pysyköön kukin,
veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu." 1.Kor.7:
24. Tuo yksi ajatus on kuitenkin avain kaikkeen: "Jumalan edessä".
Sen varassa voi heikkokin kestää koettelemuksia ja toimia ilman näkyvää
menestystä vaikeissakin olosuhteissa. Jos kadottaa tämän näyn, kadottaa
näkymättömän Jumalan ja yhteyden häneen ja seurauksena on pyrkimys paikkaamaan
puutos korvikkeella. Tämä ilmenee esimerkiksi sakramenttiuskovaisuutena, jossa
ne ottavat Kristuksen paikan. Kasteesta tulee automaattisesti sielun pelastaja,
vaikkei ole mitään tunnustusta, ehtoollisen jälkeen ilmoitetaan, että nyt
kaikki ovat vastaanottaneet Kristuksen, vaikka elämässä ei ole mitään muutosta
ja ripin seurauksena julistetaan, että he ovat nyt sisällä Jumalan
valtakunnassa, vaikka ovat vain erään herätysliikkeen kokouksessa. Sakramentit
ovat voimassa ja toimivat Herran itsensä kautta ja vaikutuksesta - edelleen.
Karismaattisella puolella kaikenlainen meuhkaaminen katsotaan Hengen työksi ja
sitä tavoitellaan, vaikka Jeesus olisi aikaa päiviä lähtenyt pois heidän
liikkeestään kyllästyneenä ihmiskeskeisyyteen.
Kerrotaan kahdesta miehestä, jotka
matkustivat aikoinaan junassa ja keskustelivat uskonasioista. Ensin he
iloitsivat yhteisestä uskosta ja heillä oli sama näkemys, mutta sitten mielet
menivät vähitellen eri suuntaan. Vielä toinen sitten nosti panoksia ja sanoi
sulkevansa kokonaan taivaan valtakunnan toiselta, johon toinen vikkelästi
vastasi: - että sulje vaan, mä oon jo sisäpuolella!
Toinen vastaavanlainen tapaus liittyi
avainten valtaan, kun eräs uskova mies sanoi, että vain hänellä on heidän
kylällään ainoastaan annettu taivaan valtakunnan avaimet. Tähän sitten
tuttavansa paikkakunnalla totesi: - että kyllä on keljulle miehelle avaimet
annettu!
On valtava Jumalan armo löytää Jeesus
elämänsä sisällöksi, silloin ei ole riippuvainen ulkoisista olosuhteista tai
ihmismielipiteistä, silloin voi toimia kaikkialla pelkäämättä tai alistumatta
ihmisten orjaksi. Kristuksen suuruudesta ja vallasta käsin kaikkialla on
ihmisiä, jotka Herra haluaa pelastaa ja viedä taivaaseen. Silloin uskova ei
tarvitse ensin hyviä olosuhteita, hyvää seurakuntaa ympärilleen, menestystä ja
näkyvää siunausta askeleihinsa, hänellä on Jeesus maailman Vapahtaja,
ostajansa, maksajansa, vapauttajansa, elämänsä lähde ja virvoitus.
"….olivat kuulleet, mitä Johannes
sanoi, ja seuranneet Jeesusta. Hän tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi
hänelle: - Me olemme löytäneet Messiaan, se on käännettynä: Kristus. Ja hän vei
hänet Jeesuksen tykö." Joh.1:40-42.
Moni katsoo, että Jeesuksen luo vieminen
on ainoastaan herätysliikkeeseen matkaamista ja johonkin huoneistoon sisälle
kulkemista, tiettyjen julistajien ja pappien vaikutuspiiriin pääsemistä.
Ajatellaan, ettei ihminen voi tulla yksin uskoon, olla yksin uskossa, eikä
uskonelämää voi elää kuin yhteisössä. Mutta usein uskovan elämä on yksinäistä,
sairauden sävyttämää, ilman erinomaisia tunteita, riisumisesta toiseen
vaeltamista, menetyksiä, kuivaa erämaata, heikkoutta ja puutteita. Siinä ei ole
suuria kokemuksia, erikoisia ihmeitä, ei mitään mainittavaa, mutta se on
kuitenkin elävää yhteyttä Herraan ja Kristuksen sanan siunaamaa arkipäivää.
Raamatun asema ja ilmoitus korostuu uskovalle. Silloin Pyhä Henki johdattaa
pientä kulkijaa, joka rukoillen turvautuu Jeesukseen - elävään Jeesukseen.
Uskovaisuus siis rakentuu silloin Jeesuksen varaan, Golgatan uhrin
turvapaikkaan, Herran ylösnousemuksen riemujuhlaan ja taivaan aukenemiseen.
Näillä näkymillä henki elpyy, sielu virkistyy ja ruumis ryhdistyy, löytyy ilo
ja kiitollisuus, tyytyväinen mieli ja Jumalan rauha.
Herra, missä kulkevat sinun lampaasi
tänään, kalliisti ostamasi lauma, yksi lauma, niin kuin sanot sanassasi? Missä
kuljet lampaittesi edellä, mihin viet ne lepäämään ja syömään, hoitoa
saamaan?Missä ovat he, jotka olet uudestisynnyttänyt elävään toivoon, joiden
sydämiin olet painanut lunastuksesi sinetin ja merkannut omaksesi taivaallisen
kutsumuksen ja syyttömäksi julistamisen kautta. Vai ovatko sudet syöneet
lampaasi, Herra, ovatko ne joutuneet vapaudesta pakkoon, armosta lain alle,
valtakuntasi avarilta laitumilta suljettuihin häkkeihin?
Kiitos, Jeesus, että olet kaiken keskus,
alku ja loppu, seurakuntasi Herra ja valtias. Kiitos, että johdat omasi kotiin,
parannat sairaat palvelijasi, sidot haavoittuneiden haavat, kannat heikkoja,
ruokit nälkäisiä, suojaat arkoja, olet suuri maksajamme, jonka luona velkamme
mitätöidään ja synnit annetaan anteeksi. Käy, Herra, tänään herätysliikkeiden
pääkallonpaikoille, kokoustiloihin, uskoviin, sydämiin ja tule elävänä
uudistamaan kuolleet opinkappaleet, tapakristillisyyden rauniot ja
tunnevauriot, pelokkaat lapsesi, sidotut, alistetut, epäilevät ihmiset, jotka
roikkuvat Jumalassa ja lupauksen sanssa ohuin sitein ja joskus vain pienen
langan varassa lapsuuden kokemuksesta. Anna kaikille omillesi suuren
ihmisrakkautesi taivaallinen valo - tänään! Aamen.
Kiitos, oli todella hyvä kirjoitus!
VastaaPoista