perjantai 13. huhtikuuta 2018

Yöretki helvettiin 179 € / hlö


Eräässä päivälehdessä oli erikoinen mainos, jossa tarjottiin ainutlaatuista yöretkeä helvettiin heinäkuussa, hinta oli 179 € henkilö. Luettuani ilmoituksen, pyysin vielä vaimoani tarkistamaan asian, olihan kysymys uskomattomasta tarjouksesta? Mutta niin siinä sanottiin. Tarkemmin asiaa tutkittuani, huomasin kyseessä olevan luontomatkailusta Ruovedellä paikkaan, jota kutsuttiin helvetiksi. Mistä lie paikka nimensä saanut, mutta se oli selvästi liioiteltu.
Jossain siellä ihmismielissä on ollut pahan paikan mielikuva, joka siten on himmentynyt ja siitä on tullut vain ahdas kallionkolo ja turistinähtävyys? On kuitenkin tuleva Herran päivä, joka osoittaa kaikille heidän tulevaisuutensa ja pääteasemansa: "Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa." Mal.4:1.

Lehden tarjous olisi hengellisesti kovin houkutteleva, koska silloin oikeasta helvetistä voisi päästä vielä pois. Se olisi vain sellainen kokemusmatka, ohimenevä elämys. Mietin, että tällainen kokemus synnyttäisi suuren herätyksen, sillä seuraavana aamuna kaikki haluaisivat tehdä parannuksen, panna pois syntinsä ja kääntyä pikaisesti Herran puoleen. Omien tekojensa ja vikojensa seurausten näkeminen olisi varsin valaiseva hetki. Mutta helvetti ei ole koekatseltavissa. Jumala voisi tietysti vaikuttaa tällaisen yöretken vaikka unissa koko kansalle, mutta sellaista ei ole luvassa, sillä hän on säätänyt niin, että kaikki riittävä tieto tulee edelleen luettavaksi Raamatusta. Jokainen saa riittävästi tietoa tästä lähteestä voidakseen valita elämän tai kuoleman, Jeesuksen tai saatanan, ja jos joku ei ole tätä tietoa saanut, niin hänet tuomitaan omatunnon lain perusteella. Oikeus kyllä toteutuu aina, ei kukaan joudu helvettiin vahingossa.

Yöretki helvettiin ei ole todellinen elävien maassa, sillä viholliset ovat edelleen olemassa ja taistelu paikasta auringossa jatkuu edelleen. "Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt." Joh.1:5. Kiusaukset, lankeemukset, lihan heikkoudet, maailman viettelykset ja perkeleen petokset vaanivat Jeesukseen uskovia. Kuolleet hautaavat kuolleitaan ja kaikki näyttää toistavan rataansa? Ihmiskunnan pimeydellä ei ole ääriä. Kuka ei tiedä tai huomaa tätä, on jo hengellisesti kuollut. Hänen takkinsa on viety etukäteen tuonelan narikkaan odottamaan sisältöään. Synnin vallassa on monenlaisia ihmisiä hyvää tarkoittavia ja pahaa harjoittavia, pikkurikollisia ja suuria syntisiä. Erikoisen historiallisen saaton muodostavat itse mielestään puhdasoppiset, jotka ovat aina vainonneet uskovia: "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin." Matt.23:33-34.

Kautta kirkkohistorian helvetin olemassaoloa on arvoteltu ja lievennetty, on puhuttu vertauskuvallisuudesta, ja hetkellisyydestä, rangaistusajasta. Kaikkein röyhkeimmät ovat ilmoittaneet tulleensa siihen tulokseen, että helvettiä ei olekaan, vaan kaikki pelastuvat - myöskin perkele. Katolinen kirkko kehitti anekaupan ja kiirastuliopin helpottamaan ihmismieliä tuomion problematiikasta. Maailman kirjallisuudessa ihmiselämän kurjat kokemukset maan päällä ovat rinnastetut helvettiin. Sitten on semmoista opetusta, jossa sanotaan kaikkien helvettiin liittyvien asioiden olevan vain mielipide kysymyksiä, näkemyseroja, tulkintoja? Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan joka kolmas evankelisluterilaisen kirkon papeista ei usko helvettiin. Lisäksi kaikista kirkon työntekijöistä joka seitsemäs uskoo kaikkien pelastuvan. Mihin siis kirkkoa tarvitaan, miksi Jeesuksen piti tulla tänne, jos ei ole tuomiota? "Sydämeni vapisee rinnassani, kuoleman kauhut vyöryvät päälleni. Pelko, vavistus ja kauhistus valtaavat minut." Ps.55:5-6.

Raamatun mukaan tuonela on kuolleiden sielujen olotila ennen lopullista tuomiota, josta seurauksena on ikuinen helvetti. Tämä on synnin seuraus, koska ihmiset ovat rikkoneet Jumalaa vastaan hänen käskynsä, tahtonsa. Lopussa kaiken keskuksena on silloin Kristus, Jumalan poika ja hänen sanansa. Hän on korotettuna tuomarin asemassa ja hänen sanansa määrää jokaisen ikuisuus kohtalon. Raamatun sanaan kelvottomasti suhtautuneet, synnintekijät, arvostelijat, pilkkaajat, halveksijat, hylkääjät tuomitaan armotta. Myöskin kaikki Jeesuksen kieltäjät joutuvat ulos heitetyiksi, suuren ryhmän muodostavat myöskin he, jotka eivät ole antaneet lähimmäisilleen anteeksi heidän rikkomuksiaan. Tässä näemme, että kaikki tulee menemään täysin päinvastoin kuin maailmassa on yleensä totuttu havaitsemaan. Todellisuudessa ei asioilla ole elokuvan kaltaista onnellista loppua. Viimeisen tuomion yhteydessä ei enää äänestetä asioista, eikä suuren enemmistön mielipiteellä ole mitään merkitystä; vain Jeesus päättää asioista.
"Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.' Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." Matt.25:30,41.

Helvetti askarruttaa edelleen ja monet ovat kuin tulisilla hiilillä, kun sisällä vellova syyllisyys kovertaa tuntoa, eivätkä huumeet edes tuo rauhaa. Ihmiset kirjoittavat nimettöminä tuntojansa mediassa ja tämäkin kysymys vilahtelee siellä usein. Tässä niistä muutamia:
- Pelkään oikeasti välillä joutuvani kuolemani jälkeen helvettiin...
- Pelkään joutuvani helvettiin, kun olen harrastanut seksiä useamman kuin yhden kanssa…..
- Pelkään siis sitä, että jos elän tai uskon eri tavalla kun minun ”pitäisi”, niin ennemmin tai myöhemmin menetän uskoni kokonaan eli joudun helvettiin. En halua uskoa, että kukaan joutuu helvettiin. Enkä halua uskoa, että se mitä tämä uskonto sanoo, on kirjaimellisesti totta, ja ainoa oikea totuus….
- Pelkään joutuvani helvettiin, koska en ole täydellinen. Olen todella ahdistunut tämän asian takia…..
- Vaikka haluaisin, en kykenisi tekemään itsemurhaa. Pelkään kuolemaa, joten en halua kuolla….
- Olen elänyt kauan omassa yksityisessä helvetissäni…..

"Pelasta ne, joita kuolemaan viedään, pysäytä ne, jotka surmapaikalle hoippuvat. Jos sanot: "Katso, emme tienneet siitä", niin ymmärtäähän asian sydänten tutkija; sinun sielusi vartioitsija sen tietää, ja hän kostaa ihmiselle hänen tekojensa mukaan." Snl.24:11-12.

Muusikko Jukka Tolonen tuli jokin aika sitten uskoon vankilassa ja lauloi sitten äänitteellä virsiä. Eräs nykyisen virsikirjan vähemmin laulettu virsi 274 on Ruotsin arkkipiispa J O Wallinin käsialaa (alkuperäisessä on ollut 13 säkeistöä, joista 6 on muokattu tähän). Virsi on ilmeisesti hyvin tulkinnut Jukan tuntoja, koska se on valittu ykköskipaleeksi? Virren katumushenkinen sanoma on parasta asennetta vastustamaan helvettiin joutumista. Siinä apu tulee Herralta, eikä tunteiden anneta sanella ratkaisuja. Kaiken ajallisen vaivan ja kärsimyksen keskellä ihminen kääntyy Luojansa ja Lunastajansa puoleen. Synnintunnon kärvistämä sielu ryömii Golgatalle Kristuksen uhrin ja veren osallisuuteen. Hän ei puolustele itseään tai tekemisiään, vaan suostuu syylliseksi, tuomituksi ja rangaistuksen ansaitsevaksi. Virsi on rehellinen syntisen vuodatus ja väkevää rukousta, jossa syntinen anoo armoa Jeesukselta. Virren sanoma on hyvä esimerkki myös meidän ajallemme, suosittelen tätä erikoisesti seurakuntien työntekijöille, koska heidän vastuunsa on kerran kaikkein suurin viimeisellä tuomiolla - etteivät joutuisi helvettiin.

1. O Herra, tieltäs eksynyt Mä olen kauhiasti, Vaivainen sielun'
siit' on nyt Tuskissaan kuoloon asti; Mua vihollinen vietteli,
Mun petti mailma, lihani Ja saatti surman tielle.

2. Sun armos, jota tarjosit Halveksin ylpiästi, Sanallas vaikka
varoitit, Mä elin ilkiästi; En kuunnellut mä neuvojas. Totellut
varoituksias Vaan paaduin pahuudessa.

3. Jos joskus omatuntoni Mua alkoi soimaella, Uusilla
rikoksillani Koin sitä vai'ennella; Niin pahuudesta pahuuteen
Ja rikoksesta rikokseen Mä synnin orja kuljin.

4. Nyt tuntea ma ruumiissan' Saan kyllä rangaistuksen, Vaan
eipä auta sieluan' Se alta ahdistuksen, Kosk' omatunto kalvaapi,
Jumalan viha polttaapi Öin päivin sydämessä.

5. Kuitenkin kiitän sinua, O Herra maan ja taivaan. Kun näin
viel' armon ajalla Mun saatit tähän vaivaan; Siis armohon nyt
tarttua Mä tahdon siihen turvata, Synteini kuorman alla.

6. Syntini anna anteeksi Sun veres kalliin tähden, Tee sillä
sielun' terveeksi, Ennenkuin täältä lähden! Ah katso, Herra,
kurjuuttan', Mun älä muista pahuuttan', Vaan armos avaruutta!

7. Minuhun uusi sydän luo, Aut' että katumuksen' Sun armos
kautta myötään tuo Pysyvän parannuksen! Kaikissa kiusauksissa
Hengelläs mua vahvista Ja estä lankeemasta!

8. Se armo tee nyt minullen, Kuin muinoin ryövärillen; Mä
sielun annan sinullen; Tee laupeutta sille; Verelläs puhdistettuna,
Uskossa uudistettuna Se ota suojaas, Herra!
 
Auta Jeesus kaikki pelastusta kaipaavat ja sitä rukoilevat löytävät luoksesi uuden elämän vaikutuspiiriin, Jumalan valtakuntaan, Herran Henkeen ja uskon uuteen elämään. Pelasta hukkuvat sielut, joita kuljetetaan synnin kahleissa joka päivä surmapaikalle ja jotka suistuvat kääntymättöminä tuonelan pimeyteen, jota ei oltu heille tarkoitettu. ("…hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon;" Juuda 4.) Vain sinä Herra, voit laittaa kätesi onnettomien, synnin orjien, fariseusten, pimeyden kahleisiin sidottujen elämään. Vain sinä voit osoittaa tien taivaallisen rakkauden portille, ristisi luokse, uhrisi yhteyteen, veresi puhdistavaan voimaan, uudestisyntymiseen ja todelliseen Jumalan lapseuteen. Sytytä valosi pimeyteen, sielujen yöhön, kuoleman varjon laaksoon, toivottomuuden kaupunkeihin, tyhjiin mieliin ja heikkoihin ihmisiin. Anna armosi tulla elämäksi kaikille, jotka etsivät ja kaipaavat syntienanteeksiantamusta ja haluavat katumuksessa paeta turviisi. Kanna kurjat helvetin reunalta paratiisiin. Aamen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti