lauantai 9. kesäkuuta 2018

Auta mua.... kanna kotiin saakka....


Paikallisseurakunnan kuukausiliite tipahti postiluukusta ja innolla katselin sen läpi. Hienoja juttuja, upeaa tekstiä, näyttäviä kuvia, toiminnan runsas kirjo esillä, myönteinen kristillisyyden ilme aivan pursusi joka sivulta, työntekijöiden hymy oli vertaansa vailla, kuin juuri palkankorotuksen saaneita. Kirkko oli puukattu täyteen konsertteja, kirkonmenoja löytyi joka lähtöön, ihmisten piti vain löytää taivaskanavan aaltopituus omille mitoille ja toiveille. Julkisivu oli kunnossa kuin kirkon vuosisatainen kiviseinä tai hautausmaan hoidetut vainajien muistomerkit. Kaiken kaikkiaan siitä ei puuttunut mitään? Vai puuttuiko sittenkin? Missä oli Jeesus, mihin hän oli jäänyt, vai oliko hän jäänyt pois väärällä pysäkillä löytämättä loistavaa seurakuntaa? Ehkä hän oli mennyt naapuri seurakuntaan tai peräti kirkon taakse?

Ei yhtään juttua Jeesuksesta, ei yhtään todistusta hänen voimastaan, vallastaan, uskostaan, rakkaudestaan, toivostaan. Maailmankaikkeuden tärkein henkilö on yksinkertaisesti ohitettu, unohdettu. Hän, joka on antanut nimen kirkolleen, ei ole mitään, ei minkään arvoinen. Hänestä ei puhuta, hänestä ei kirjoiteta, häntä ei rukoilla, eikä kehoteta ihmisiä kääntymään hänen luokseen. Kirkko ei tarvitse Herraansa, Jeesuksen on taas suostuttava vain syntisten ja sairaitten seuraan. Kaikenlaiset valuvikaiset ja elämänsä kriisissä olevat puhelevat hänelle. Ihmiset, joissa ei ole teologian hajuakaan, etsivät Herraa ja pyrkivät hänen seuraajikseen.

Eräänä päivänä lapsenlapsemme Emilia, 2 v. alkoi laulaa leikkiessään lattialla lelujen kanssa voimakkaasti: - auta mua, auta mua… Mä en selviäkään tästä ilman sua… Auta mua, auta mua… Minulle entuudestaan tuntematon laulu sai uuden tulkinnan ja sanojakin tuli vain tuon, ilmeisesti kertosäkeen verran. Minua hymyilytti, pieni tyttö lausui melkoisen tärkeät sanat edes itse ymmärtämättä niiden sisältöä?

Kautta Raamatun ovat Herran omat rukoilleet hänen puoleensa avunhuutonsa, avuttomuutensa pukeneet sanoiksi ja nöyrtyneet Jumalansa edessä. On havaittu, ettei selvitä ilman Jeesuksen käden apua, ilman Jumalan sanan muuttavaa ja uudistavaa valtaa. On tullut aika heittää kaikki murheet Herralle ja luovuttava omasta viisaudesta ja yrityksestä selvitä omin voimin. On tullut aika luopua luottamasta näkyviin ratkaisuihin, materiaan, maailmaan, aikaan, rahaan, ihmisiin. On tullut Jeesuksen aika, uusi aika, uusi elämä, uusi voima, uusi Henki, uusi näky, uudet sanat, uusi vapaus, uusi ilo, uudet kielet, uusi sydän.


"Autuas olet sinä, Israel; kuka on sinun vertaisesi! Sinä olet kansa, jota Herra auttaa, hän, joka on sinun kilpesi ja suojasi, sinun miekkasi ja korkeutesi." 5.Moos.33:29

"Niin israelilaiset sanoivat Herralle: "Me olemme syntiä tehneet; tee sinä meille aivan niinkuin hyväksi näet, kunhan vain tänä päivänä autat meitä." Tuom.10:15.

"Herra, auta! Vastatkoon kuningas meille, kun huudamme." Ps.7:10.

"Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistykseni." Jer.17:14

"Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee." Sef.3:17.

"Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa." Sak.10:6.


Ilmeisesti suurin osa ihmisten puheista ja lauluista on kuin kaiku jostakin kaukaisuudesta, jonkun toisen ääni, joka tuntuu sillä hetkellä sopivan itselleen? Mutta ajattelevatko ihmiset lainkaan, mitä laulavat, mitä puhuvat, vai onko se vain tyhjää toistelua. Itsekin ajattelin joskus nuorempana, että nämä hengellisen viihteen tähdet laulavat sydämestään syvällisiä Jumalan totuuksia? Ehkä joku tekeekin niin? Vähitellen kävi kuitenkin ilmi, etteivät laulajat juurikaan ajatelleet sanottavaansa omakohtaisesti, esitykset olivat vain kunnian, suosion, rahan ja menestyksen keräilytapahtumia. Se tuli esille heidän elämänvalinnoissaan, haastatteluissaan, ratkaisuissaan ja suhteessaan materiaaliin. Jumala ei mahtunut mukaan, hänellä ei ollut edes äänestysoikeutta "tähtien" tarinassa. Ja jos sitten joku ystävällinen uskova kysyi, että mihin Jeesus hävisi, nämä "tähdet" motkottivat. Heillä oli siihen mahdollisuus, koska he olivat koko ajan median myllyssä näkyvillä. Joskus tosin tuntuu, että ei seurakunnassa olekaan muita ihmisiä kuin nämä "tähdet", joista osa kylläkin on jo aikaa sitten kadottanut valonsa - Jeesuksen - mutta laulua ja juttua tulee edelleen kuin vanhalla poliitikolla, jonka ajatus on katkennut vuosituhannen vaihteessa.


Kyllä ihminen joskus pyytää Jumalaa avukseen, mutta vain hätätilanteessa, umpikujassa, suuressa pimeydessä, kun vene alkaa vuotaa ja tietää olevansa hukkumassa. On niitäkin, jotka pyytävät apua päivittäin Jeesukselta, jotka ovat tottuneet riippuvaisuuteen hänestä. Nämä Herran soturit pitävät Jumalan sanan sydämessään, eivätkä luovu Jeesuksesta, eivät kumarra Baalia, vaan taistelevat Jumalaansa turvaten. He taistelevat oman paikkakuntansa puolesta, seurakuntansa puolesta, sukunsa puolesta, naapuriensa puolesta, lähetystyön puolesta, evankeliumin ja Jumalan sanan menestymisen puolesta, pelastumattomien sielujen puolesta, pimeyden teillä kulkevien puolesta, synnin tekijöiden ja suosijoiden puolesta, ateistien ja vapaa-ajattelijoiden puolesta, uskosta luopuneiden puolesta, sairaiden puolesta, ahdistettujen puolesta, yksinäisten puolesta, hylättyjen puolesta, avuttomien puolesta, lasten ja nuorten puolesta.

Päivällä kävimme pienellä kierroksella lähitienoolla lastenlasten kanssa ilman mitään suuria tavoitteita. Sitten pikkuneiti, Emilia, alkoi taas laulaa, nyt vanhaa hevosesta ja pikkutytöstä kertovaa laulua, jossa esiintyivät mm. säkeet: - Ihahaa, hepo hirnahtaa... Kanna pikku Siljaa... Kanna kotiin saakka…. Jossain vaiheessa suurin osa muuta tekstiä häipyi taka-alalle ja kotiin päin tullessamme tyttö toisti vain tuota: - Kanna kotiin saakka... kanna kotiin saakka.... Vastaantulevat kadun kulkijat saivat kuulla, mikä oli sillä hetkellä tärkeää: Kotiin pitäisi päästä ja saada siihen apua, laulussa tosin vain hevoselta?


Uskova voi tulla niin huonoksi, että hänen pitää rukoilla Jeesusta: - Kanna kotiin saakka! Olisihan tietysti ylevämpää, jos itse pystyisi siihen, että ei tarvitsisi apua? Mutta Jumalan suunnitelmissa on tarpeen, että ihminen tulee heikoksi, syntiseksi, huonoksi, avuttomaksi, ja kannettavaksi Jumalan suhteen. Kun uskova riisutaan terveydestään, voimistaan, omavanhurskaudestaan, ei jäljelle jää paljon mitään - mitätön ihminen, ihmisraunio, jonka kanssa ei kukaan tahtoisi vaihtaa osia. Mutta ihmeellisesti taivaan valo loistaa juuri tuohon mitättömyyteen, ihmeellisesti armo kohottaa maahan lyödyn, ihmeellisesti rakkaus eheyttää arvottoman, ihmeellisesti Jeesus kantaa kotiin kypsää taivaan viljaa - pelastunutta sielua, hänen omaansa, lunastamaansa raukkaa.

Nykyisessä virsikirjassamme numerolla 272 on tuntemattoman tekijän runo, joka heijastaa syvää Kristus-suhdetta ja suurta uskoa Kaikkivaltiaaseen Herraan. Siinä on rukous avun tarpeesta ja toivo taivaaseen pääsemisestä. Nykyisessä riisutussa asussaan siihen on jätetty viisi säkeistöä, mutta vahassa jo 1701 virsikirjassa siinä oli 10 säkeistöä. Seuraavassa painoksessa 1888 oli sama määrä, mutta sitä seuraavassa virsikirjassa 1938 oli pudotettu pari säkeistöä pois? Tässä versio: vuodelta 1888 virsikirjassa numerolla 265.


1. Oi Jeesus, auttaja ja armon antaja, synnittä kuolit aivan, meiltä otit synnin vaivan; Nyt elät taivaassasi, aina autat omiasi!

2. Ah Jeesus auttakoon, tarpeemme antakoon! Hän sydämeemme tulkoon, rukouksemme kuulkoon!
Jeesusta, sieluni kiitä, ja häneen itsesi liitä!

3. Mun henkeni Jeesus loi, elämän mulle soi; Ravinnon Jeesus antaa ja kaikki tarpeet kantaa, aina Jeesus neuvon tietää, avuksi tahtoo rientää.

4. Mun Jeesus lunasti, mun Jeesus pelasti, pois helvetistä osti ja kuolemasta nosti; Hän tuntee tarpeeni ja ehtii avukseni.

5. Jeesus suo uskoa ja holhoaa heikkoa; Hän Pyhän Hengen antaa, se kaikki lahjat kantaa; Niillä Jeesus sielun täyttää, armonsa aina näyttää.

6. Meitä Jeesus suojelee, vaaroista varjelee; Myös rauhaa Jeesus tuopi, ja terveyden suopi; Vahingot Jeesus estää; Iäti armonsa kestää.

7. Meitä Jeesus hallitsee, öin päivin vartioitsee; Ei väsy hän, ei makaa, vaan ompi valpas, vakaa; Jeesuksen nimeen elän, Jeesuksen nimeen kuolen.

8. Mä, Jeesus, olen sun, sä iäti olet mun, mun vaivan tiellä tällä, mun taivaissa ylhäällä, mun, Jeesus, kaikin paikoin, mun aina kaikkiin aikoihin.

9. Jeesus, Lunastajani! Jeesus, Vapahtajani! Mua nyt ja aina auta, suo autuus armosi kautta! Kun päättyy elon hetket, mun taivaan iloon kätket.

10. Nyt kaikki kiittämään, Jeesusta ylistämään! Oi Jeesus, Herra taivaan, mun kunniani aivan! Jeesuksen kiitos olkoon, meitä, amen, Jeesus kuulkoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti