Wilhelmi Malmivaara oli
körttiläisyyden johtohahmoja 1900-luvun alussa, kun herännäisyys vielä
herätteli syntisiä parannukseen. Malmivaara oli myös virsirunoilija. Lähes
jokainen suomalainen on kuullut hänen kirjoittamansa virren joissakin
hautajaisissa: "Oi Herra, jos mä matkamies maan". Laulu syntyi suuren
murheen alla, kun hän menetti vaimonsa ja kaksi lastaan sairauden kautta. Hän
uudisti heränneiden laulukirjan Siionin Virret. Myös Achreniuksen Hengelliset
laulut on hänen kielellisesti korjaamansa. Hän perusti Hengellisen
Kuukausilehden, joka ilmestyy edelleen. Malmivaara oli herätysmies, joka kantoi
murhetta kääntymättömistä, pelastuksen ulkopuolella olevista sieluista. Myös
luopiot ja muotojumaliset hän huomioi julistuksessaan ja kirjoituksissaan, jotka
ovat edelleen sangen ajankohtaisia ja hengellisesti rakentavia. Eräs hänen
herätyslauluistaan kuului tuohon uudistuskokoelmaan:
1. Seisahdu jo, syntisparka, tutkimaan sun tietäsi,
kun on
vielä vähän arka sinun omatuntosi!
jos sen yhä paadutat, synnin uneen nukutat,
varmaan hukut synneissäsi, koska loppuu elämäsi.
2. Luulet tietäs’ oikeaksi, vaan se tie on helvetin.
Luulet
Herraa laupiaaksi, vaikka suostut synteihin.
Kristuksehen luotat vaan, vaikk'et
aio ollenkaan
kääntyäkään maailmasta, saatanata seuraamasta.
3. Mielesi on muuttumaton. Olet aivan tunnoton,
Herran
puoleen taipumaton. Sydämes’ kuin kivi on
ja kun Herra kutsuupi, nuhteitansa
tarjoopi,
käyt kuin rosvo pakosalle kuolleen tietouskos’ alle.
4. Perkele on jumalasi, maailma on taivaasi.
Niillä etsit
autuuttasi, niihin palaa himosi.
Silmäin pyyntö, koreus, lihan himo, haureus,
riettaat puheet, ajatukset ovat sulle huvitukset.
5. Jos sä joskus kirkkoon tulet Herran sanan äärehen,
sydämesi siltä suljet, vaivut usein unehen.
Sielt' on kiire synteihin, turhiin
ajanvietteihin,
syömään, juomaan, tanssimahan, Jumalata piikkaamahan.
6. Herran kalkki huulillasi kerran vuodess' käydä saa.
Silloinkin sä himoillasi palvelet vain saatanaa,
jonka oma sydän on, Koska olet
haluton synneistäsi
luopumahan, ristin Herraa seuraamahan.
7. Pilkkanas’ on Herran sana, Armonhengen suuret työt.
Pidät
synnin rakkaampana, maailmalle Herran myöt.
Herran kansaa halveksit, paljon
sitä paheksit,
kun se kääntyy maailmasta synnin tietä kulkemasta.
8. Armon vielä omistaisit, taivaaseenkin toivoisit,
Kun vaan
aina elää saisit niin kuin itse tahtoisit.
Rakastaisit maailmaa sekä joskus
Jumalaa,
jos hän sua puolustaisi eikä rauhaas’ kukistaisi.
9. Mutta kukaan ei voi tulla syntinensä taivaaseen.
Aivan
turha toivo sulla ompi Herraan Jeesukseen.
Alla Herran tuomion hukkuminen sinun
on,
jos vain et tee parannusta elämästäs’ totutusta.
10. Vielä kutsuu Herran sana, paljastaa sun syntejäs’.
Pidä
se jo rakkaampana kuin tuo syntielämäs’!
Herää itses’ tuntemaan, Herraa avuks’
huutamaan,
ettet paatuis’ mielehesi omaks’ kadotukseksesi!
Olin eräässä seurakunnassa
vierailulla ja siteerasin tuota virttä puheeni yhteydessä. Tilaisuuden jälkeen
luokseni tuli körttipappi, joka halusi tietää, mikä olikaan virsi, jonka
sanomaa olin lainannut? Näytin sitten virren ja tekstin, sekä sen järjestysnumeron.
Hän ei ollut koskaan kuullutkaan tuota virttä - eipä tietenkään,
nykykörttiläisyys oli "puhdistanut" Siionin virret kokoelman
myöhemmän uudistuksen yhteydessä pois kaikki tämän sukuiset laulut. Ne eivät
enää sopineet nykyaikaiseen ajatteluun ja tämän ajan maailman menoon? Vähän
ajan kuluttua luin tuon samaisen körttipapin kuolinilmoituksen lehdestä ja
ajattelin, tulikohan hän uskoon, vai kävikö niin kuin heidän omassa
mielivirressään (on myös Malmivaaran käsialaa) veisataan: "On tekemättä
vielä mun parannukseni ja aivan alussansa on kotimatkani. Maailma iloinensa
minua viehättää, ja syrjään jatkuvasti iäinen autuus jää."
Niinpä niin, millä voi pelastua
vedenpaisumuksesta, jos ei astu arkkiin? Miten voi pelastua, jos ei lukenut
kuin teologiaa? Millä voi saada syntinsä anteeksi, jos ei löydä tietä
Golgatalle Jeesuksen ristille ja tyhjälle haudalle? Millä voi pelastua, jos on
vain oman ymmärryksensä ja kavereiden mielipiteitten varassa ilman Pyhää
Henkeä? Miten voi löytää uuden elämän, jos ei pääse maistamaan Herran hyvyyttä
ja Kristuksen veren voimaa?
Viimeinen säkeistö tuossa virressä
on ratkaisevasti muutettu nykyiseen SV-kirjaan, sillä alkuperäisessä runossa
rukoillaan Jeesusta elämään pelastajaksi ja rauhan tuojaksi: "Oi Herra,
käänny tänne, Sinua hapuilen, Luo katsees sydämeeni. Sulata routa sen, Mua
paina rintaas vasten, Niin että löydän sun Ja suuren armos kautta Ainaiseks'
rauhoitun!"
Luin lehdestä pari haastattelua
entisistä uskovista. Molemmat olivat olleet monta vuotta mukana seurakunnan
toiminnassa ennen irtiottoaan. Petri niminen mies kertoi avoimesti asioista,
mitkä hän oli kokenut vaikeiksi uskovien piirissä. Hän sanoi: - En ikinä saanut
rauhaa, vaan minulla oli koko ajan epävarmuus omasta kelpoisuudesta. Ajoittain
koin pelastusvarmuutta, mutta se jäi tunnetasolle, eikä mennyt syvemmälle….
Kriisin keskellä hän yritti kuunnella ylistysmusiikkia, että olisi päässyt
vapaaksi sisäisestä ahdistuksesta. Mutta se ei onnistunut. Pari läheisten
ystävien kuolemantapausta oli viimeinen pisara hänen uskovaisuudelleen. Hän
ajatteli, ettei Jumala auttanut noita, miten hän auttaisi häntäkään?
Moni käy elämässään läpi
samanlaisia tunnelmia, on suuria odotuksia ja merkittäviä lupauksia, innokasta
rukousta ja sitten vastenmielinen lopputulos? Mietin, että puuttuiko lopullinen
ratkaisu, vai oliko väärä odotus syynä pietiin? Tavoiteltiinko sittenkin
jotain, mitä ei Jumala ollut tarkoittanutkaan? Vai oliko usko kadoksissa koko
ajan, oliko kristillisyys vain ulkoista kirkonmenoa, kokouskulttuuria,
ihmiskeskeistä näkyvien asioiden pyrkimystä? Miksi ihminen ei löydä Kristusta,
miksi hän ei löydä rauhaa, miksi ahdistus vain kasvaa koko ajan? Mietin myös
sitä, miksi vika näissä kertomuksissa lähes aina löytyy seurakunnasta tai
uskovista? Miksei uskonsa menettänyt koe itseään ongelmaksi tai virheelliseksi?
Vai onko niin, ettei pimeydessä kulkeva kestä syyllisyyttä, jonka joutuu yksin
kantamaan ilman auttajaa? Miksi ihminen panee välit taivaaseen poikki kerralla
ja pysyvästi? Miksi parannuksen tekeminen on niin vaikeaa?
Toinen tapaus samassa lehdessä oli
Elina, joka alkoi etsiä apua. Itsekseen nuori tyttö luki hengellisiä kirjoja,
hakeutui seurakunnan toimintaan ja tuli uskoon. Noin kymmenen vuoden päästä
usko alkoi kuitenkin horjua. Elina uupui työtaakan alle vapaakirkollisessa
seurakunnassaan. Pian hän kyseenalaisti sen, että Raamattu on kirjaimellisesti
Jumalan sanaa. Uskosta luopuminen kokonaan tapahtui kuitenkin hitaasti. Elina
päätti avata vielä Raamatun ja antaa Jumalalle mahdollisuuden. Lukiessaan hän
kuitenkin tajusi, ettei Jeesus näyttäytynyt hänelle enää Jumalana, vaan
inhimillisenä. Hän kertoi: - Kun olin todennut, että uskoni oli loppunut,
helvetin pelko myös katosi. Jos ei usko helvettiin, ei silloin myöskään pelkää
sitä. Itkin ja tein surutyötä siksi, että uskoni oli kuollut.
Hänen elämässään Jeesus oli aikansa
Jumala, ihmeellinen, vapauttaja ja sankari, mutta jostain kumman syystä
Kristuksen karisma laski ihmisen silmissä ja vähän ajan kuluttua ei nainen
häneen enää uskonutkaan? Jeesus muuttui erehtyväksi juutalaismieheksi, joka
kuoli ristillä ja lopuksi ihmisen sydämessä ja mielikuvissa? Jumala jäi
salaisuudeksi, etäiseksi, kun ihminen tarttui itse järjestelemään asioitaan?
Paljon yritystä ja touhua sisältänyt uskonelämä olikin rakentunut vain
toimintaan, ei Jumala-suhteeseen? Kun kavereita ei ole, tai ne vaihtuvat
ateisteihin ja sen sellaisiin tyyppeihin, voidaan uskolle pitää hautajaiset
suitsevan kynttilän valossa?
Jumala hoiti, huolehti, johti ja
siunasi kansaansa, mutta väki käänsi hänelle selkänsä. Niin Herra luki
aikoinaan lakia kansalleen, joka simppaili häntä vastaan: "Mutta luopiot
ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat.
Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen
puutarhoista, jotka te valitsitte. Sillä teidän käy kuin tammen, jonka lehdet
lakastuvat, ja kuin puutarhan, joka on vailla vettä. Ja mahtaja tulee
rohtimeksi ja hänen tekonsa kipinäksi, ja molemmat palavat yhdessä, eikä ole
sammuttajaa." Jes.1:28-31.
Murheellinen viesti, joka on synkin
värein maalattu. Mutta ajattelevatko ihmiset näin? Eivät ajattele. Vallalla
meillä on ajatus kaiken kattavasta optimistista, jossa teki mitä tahansa, eli
kuinka tahansa, kaikki päättyy hyvin kuin elokuvissa - aina onnellinen loppu.
Jeesus sanoi: "se portti on
ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen
löytävät." Matt.7:14. Kreikan sana oligos merkitsee tässä harva, muutama,
vähän. Näin ilmenee muutama tärkeä huomio, uskon saanut on todella suuren lahjan
omistaja ja suurin osa ihmisistä on matkalla kadotukseen. Olisi syytä tarkkaan
katsoa, missä joukossa marssii, kenen kanssa ja mitä lauluja laulaa. On
jokaiselle aika, jolloin Jumala puhuu ja kutsuu, ei se aina ole, ei se aina
tule.
Herra on ihmeellistä lukea historiaa,
jossa sinun vaikutuksesi on edelleen havaittavissa ja joka on kuin silta meidän
aikaamme sinun tuntemisessasi. Kiitos, että viitoitit heidän tien, annoit
heille uudet ajatukset ja täyteyden. Kiitos Raamatun sanasta, jossa kuulemme
äänesi ja löydämme tahtosi. Auta vastaanottamaan taivaasta tullut lahjasi,
elämän sana ja sydämessä se säilyttämään kalliina aarteena, henkilökohtaisena
Jumalan kutsuna.
Jeesus, sinussa on ihmisten eteen
tullut taivaan ovi, tie ja tulevaisuus, sinussa voi kurjinkin löytää uuden
elämän ja saa kiinnityksen iankaikkisuuteen. Herätä seurakuntasi. Tee meistä
kaikista heränneitä ja johdata heränneet uskoon. Anna suuhun uusi virsi,
iloinen todistus pelastuksen ihanuudesta ja Jumalan lapseudesta. Anna Pyhän
Henkesi yhdistää pelastuneet keskinäisen rakkauden sitein toinen toisiinsa,
että toteutuu Raamatun sana: on vain yksi lauma ja yksi paimen. Siihen johdata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti