lauantai 21. heinäkuuta 2018

Riittääkö Kantti vai tarvitaanko Jeesusta?


Kangasalan harrastelijateatteri oli valikoinut kesäohjelmaansa yhden vanhan klassikon sadan vuoden takaa, Minna Canthin Työmiehen vaimo näytelmän. Se on syntynyt ajalla, jolloin sekä naisten että työväestön asema on ollut varsin rajoitettu ja uuden ajan äänet olivat jo vahvistumassa muutoksen puolesta. Se oli sen ajan politiikkaa, josta vielä nykyään monet ammentavat tavoitteensa ja sanottavaansa. Mikä siis voisikaan olla ihanne ihmisen aseman parantamisessa ajallisesti, tai milloin voidaan sanoa saavutetun riittävän muutoksen tai parannuksen? Onko edes mahdollista, että kaikki muuttuisi paremmaksi ja voitaisiin olla tyytyväisiä oloihin, elämään ja talouteen? Ja onko mahdollista toteuttaa näitä pyrkimyksiä ilman Jumalaa niin, että niistä olisi jotain kestävää hyötyä? Nyt näyttää siltä että sekä naiset sekä työväki on valjastettu markkinavoimien palvelukseen osto ja myynti rulettiin, jolla rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Samalla yritetään pitää sosiaalista ääntä ja toimintaa riittävästi, ettei synny vallankumousta, anarkiaa ja liikaa tyytymättömyyttä. Onko kaikki siis vain suurta näytelmää, johon kutsutaan vapaaehtoisia ja palkattuja näyttelijöitä – meitä? Kansa, jolle tarjotaan sirkushuveja ja kehitysopillista humanismia on helppo ohjata mihin tahansa. Maltillisesti tiputetaan karkkeja kadulle ja löytäjät mainostavat niitä muillekin? Muta mihin tämä tie johtaakaan?
Minna Canthia pidettiin omana aikanaan hyvin radikaalina. Hänessä oli ainesta vaikka uuden puolueen perustamiseen. Canth kritisoi kirkkoa, mutta henkilökohtainen uskonnollisuus veti häntä puoleensa. Hän luki hengellisiä kirjoja ja yritti vaikuttaa yhteiskunnalliseen muutokseen. Jeesuksen Vuorisaarna vetosi häneen ja Tolstoilainen humanismi innosti. Uskonnollisuus oli hänelle oikeita elämän ratkaisuja ja hyviä käytöstapoja, rehellisyyttä, omatunnon oikeutta. Mutta herkkinä hetkinä hän kaipasi Jumalaa ja oli Herran kutsun edessä. Tästä hän ei kuitenkaan paljon puhunut.

Ollessaan 42-vuotias, Canth tapasi muutamia sen ajan merkittäviä hengenmiehiä, kuten Elis Bergrothin (Suomen ensimmäinen merimiespappi, Räisälän kirkkoherra, päätoimittaja ja valtionpäivämies), josta hän kirjoitti: - Häntä elähdytti todellinen kristillisyys, ei siinä ollut fanatismia eivätkä he myöskään uskontoa minäkään manttelina pidä, jonka alla kätketään inhottavimpia itsekkäisiä tarkoituksia. Kunpa meidän papit olisivat sellaisia, ei sitten hätää mitään!… Väittelimme pastori Bergrothin kanssa kaiken aikaa ja kuitenkin erosimme parhaina ystävinä. Hän osaa panna sanat niin, että ne menevät luihin ja ytimeen. Mutta kun se ensi pistos meni ohitse, pidän hänestä kuitenkin nyt kahta vertaa enemmän...


He kyläilivät toistensa perheissä ja Bergroth arvioi Canthin kirjoja ja he kävivät useita henkeviä keskusteluja. Hän näki niissä luokkataistelun aineksia ja moraalittomuutta, joita arvosteli. Canth kirjoitti: - Tekin, pastori Bergroth, tekin olette nyt ankara ja kova! Te, jolta viime kesänä, pitkän ajan jälkeen taas sain kuulla elävää Jumalan sanaa semmoisena, että sen täydellisesti saatoin itselleni omistaa. Kuinka ihanasti silloin selititte rakkauden oppia! Sananne sattuivat kuin virvoittava kaste kuivaan maahan. Olisin halunnut kuulla teitä joka päivä, isosin ja janosin sitä henkeä, joka teistä puhui. Ja riemastuin nähdessäni uskonnon edustajassa noin suurta innostusta, voimaa ja jumalallista inspiratioonia, se antoi minulle ikään kuin tukea siitä, että Kristinoppi kyllä kiirastulien läpi menee, ja jälleen puhdistettuna ja kirkkaana nousee, maailmaa valaisemaan ja ihmiskuntaa pelastamaan. Mutta kiirastuleen sen täytyy joutua, sillä paljon ovat ihmiselliset heikkoudet ja puutteellisuudet päässeet sen alkuperäistä totuutta ja henkeä himmentämään. Ja siitä syystä onkin ihmiskunta nyt tällaisessa onnettomuuden ja epätoivon tilassa.
- Tuo realistinen kirjoitustapa teitä inhottaa, pastori Bergroth. - Kuinka hyvin teitä ymmärrän, enkä sittenkään voisi toisin kirjoittaa. Onko minun syyni, että elämässä on ei ainoastaan kaunista, mutta myöskin rumaa. Siksi kirjailijan tuli olla rehellinen ja kaunokirjallisuuden olla kuvastimena, joka ihmisille näytti, minkälaisia he ovat. Hävetä heidän pitääkin, pastori Bergroth, se juuri on tarkoitus. Muuten he eivät tapojaan paranna…. Mutta hirmuista olisi, jos tykkänään olisi harhateille joutunut ja vääryyden puolella taistelisi.
- Varjelkoon suuri Luoja, ettei hänelle (Bergroth) ikävyyttä minun tähteni tulisi pidän hänestä niin paljon. Saarnatkoon vaan, hän kuitenkin on ja pysyy yhtenä niistä harvoista miehistä, joita ihailen ja kunnioitan. Hän vaan ei ymmärrä omaa itseään, ei tiedä, että hän juuri on realisti uskonnon alalla. Kyllä ne papit sentään olisivat niitä parhaita miehiä, jahka ne vaan olisivat semmoisia kuin niiden olla pitäisi.

Kaikkein herkimmin Elis Bergrothin ja Minna Canthin ystävyys ilmeni heidän kirjeenvaihdossaan Minna Canthin tyttären Hannan, 19 v. kuoleman johdosta. Bergroth oli menettänyt myös pienen tyttärensä ja kertoi itkeneensä pienen tyttönsä haudalla, kunines hän oppi tuntemaan tämän: "Herra antoi, Herra otti, siunattu olkoon Herran nimi." - Kun itsekäs sydän oli oppinut tätä kiitosi sanaa Herralle lausumaan, silloin surun ota oli taittunut - pois otetun pienen epäjumalani sijaan pääsi sydämeeni se suuri Jumala, joka yhä enemmän ja täydellisemmin on täyttävä olentomme kaikki sopukat. Kuinka monta kertaa olen rukoillut, että teidän nyt kävisi yhtä onnellisesti kuin minun silloin kävi! Ja kyllä niin käykin, sillä kuuleehan Herra rukoukset; ja ovathan hänen tiensä ihmeelliset, mutta aina ne ovat armo ja totuus.
- Rakas pastori Bergroth! Kuinka herttaisen hyvä te olitte, kun kirjoititte minulle tänä surun hetkenä! aloitti Minna Canth herkän hienon vastauskirjeensä ja sanoi tuntevansa tällaisen surun jalostavaa voimaa sekä tietävänsä: - että enemmän tulisi meidän kiittää Jumalaa surusta ja kärsimyksestä kuin myötäkäymisestä, kunhan vain olisi varma siitä, että Jumala oli sen määrännyt ja että se tuli Hänen kädestään. Mutta epäilykset ja ristiriidat tahtoivat nousta, kun ei päässyt oikein selville siitä, missä luonnon lait herkiävät vaikuttamasta ja korkeampi voima tarttuu kiinni. Ja niin - ehkei hän (tytär) olisikaan kuollut, jos heti olisi ymmärtänyt ruveta häntä oikein hoitamaan. Mutta toisaalta Hannan koko elämä oli samaa ystävällisyyttä ja hellätuntoisuutta riitti hänellä kaikille - viittasi siihen, että aikainen kuolema oli sille johdonmukainen ja luonnollinen loppu kuin aamen kirkossa. Suloista oli sitä muistella. Hän oli kuin laina taivaasta, jonka arvoa ei aina huomannut, ennenkuin se otettiin pois.


Minna Canth sanoi joka päivä vähentymättömällä mieltymyksellä tutkineensa Thomas Kempiläisen kirjaa Kristuksen seuraamisesta, jota hän oli lukenut monta vuotta yhä uudelleen kannesta kanteen. - Minun pitäisi osata se ulkoa, hän kirjoitti. - kun olen niin moneen kertaan sen lukenut, ja kuitenkin sillä yhäti on minuun sama uutuuden viehätys. Kummastelen aina, miks'ei kaikki muut ihmiset ole siihen ihastuneet samassa määrässä kuin minä.
Lähettäessään Minna Canthille Vartijassa (eräs lehti) julkaisemansa Salakarin (Canthin kirja) arvostelun Elis Bergroth kirjeessään sanoi: - Taas minä olen ollut paha teitä vastaan, rouva Canth. On tuskin päivääkään, etten hän olisi rukoillut teidän puolestanne. Olen myöskin varma siitä, että Herrani vielä voittaa teidät puolellensa ja että yhdessä tässä maassa saamme tehdä hänen työtänsä. Ja hän sanoi pyytäneensä toisiakin rukoilemaan hänen puolestaan uskoen rukouksen voimaan, jota oli itsekin kokenut. Ja niin hän uskoi Minna Canthin yhä selvemmin näkevän, kuinka valoisaksi maailma tulee iäisyyden valossa katsottuna. - Vaimoni tervehtää teitä sydämellisesti - Jumalan rauha vallitkoon sydämessänne ja kodissanne, sitä toivoo ja rukoilee tosi ystävänne.
Minna Canth kuoli 53-vuotiaana ja Elis Bergroth 51-vuotiaana.

Herra lähettää etsikkoaikoja ihmisille ja kulissien takana tapahtuu paljon sellaista, mitä emme tiedä, mistä ei julkisuudessa kirjoiteta. Joku löytää viime hetkillä Kristuksen ja pelastuu, vaikka elämä menee hukkaan. Moni ei pääse Jumalaa tuntemaan, vain etäältä hänestä juttua kuulee ja elämä jää olosuhteitten ja tapojen paranteluksi.
Raamattu sanoo: "Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;" Jaak.1:14. Luontainen sielun ominaisuus vaihtelee, mutta kaikilla ovat omat viehtymyksensä, heikkoutensa ja vaivansa. Kaikki eivät vain koskaan näe sitä, vaan kokevat olevansa muita etevimpiä pyrkimyksissään ja päämäärissään. Vain Jumalan arvio kelpaa kertomaan, mikä on hyvää mikä huonoa, mikä tarpeellista mikä vahingollista, mikä auttavaa, mikä kadottavaa. Ihmismielipiteet ovat tyhjän veroiset. "Vanhurskaan kieli on valituin hopea, jumalattomien äly on tyhjän veroinen." Snl.10:20. Ihminen ilman Jeesusta on tällainen, kaikki ihmiset, hallitsijat ja rahvas. Vasta Herra voi avata ymmärryksemme, niin että käsitämme himon ominaisuuden. Ilman Jeesusta ei yhteiskunnallisista uudistuksista ole paljonkaan hyötyä. Mitä siitä, jos on saanut nimikkokadun, tai jos on näköispatsas kuoleman jälkeen, tai kaunis hautamuistomerkki, jos on sielunsa kadottanut ikuisesti? ”Katso, minun päiväni ovat kämmenen leveys tykönäs, ja minun elämäni on niinkuin ei mitään sinun edessäs: kuinka aivan turhat ovat kaikki ihmiset, jotka kuitenkin niin suruttomasti elävät Sela!” Ps.39:6 (biblia)


Alkuseurakunnan vaikutus maailmaan oli hengellinen herätys, lähetystyö, Jumalan sanan julistaminen ja Kristuksesta todistaminen. Sillä ei ollut poliittista ohjelmaa, eikä yhteiskunnallisia tavoitteita. Kaikki muutokset maailmassa olivat seurausta siitä, että ihmiset tulivat uskoon ja alkoivat elää Jeesuksen seuraajina. Vasta paljon myöhemmin, 300-luvulla kirkko järjestäytyi ja rupesi käyttämään valtaa ja tekemään politiikkaa. Samalla se kadotti evankeliumin ja kutsumuksensa, jota Herra sitten lähetti tavalliset uskovansa kansan keskellä kertomaan ydinasiasta, Jeesuksesta. Se taas synnytti vainon ja katolinen kirkko teki kaikkensa voidakseen säilyttää valtansa ilman uskoa ja Kristusta. Ja se on jatkunut ja sama syöpä on pesiytynyt kaikkiin kirkkokuntiin, joten ei hyödytä rientää etsimään täydellistä yhteisöä - sellaista ei ole. Vaan jokaisessa vajavaisessa seurakunnassa voi toimia uskovana Jeesuksen omana ja asialla, mutta se ei koskaan käy ongelmitta.
Jeesuksella ei ole politiikkaa, hän suostuu toimimaan vääryyden maailmassa, epäoikeuden, sodan, vihan ja vääryyden keskellä. Hän ei puuttunut Juudakseen rahan varasteluun ja tämän jälkeen on uskovien keskuuteen puikahtanut jatkuvasti varkaita, jotka aikansa harrastavat tätä syntiä. "Hän ei sanonut tätä kuitenkaan siksi, että olisi huolehtinut köyhistä, vaan siksi, että oli varas. Rahakukkaron hoitajana hän otti itselleen siihen pantuja varoja." Joh.12:6. Rahanhimo oli vaikutin Juudaksen kavaltajaksi tulolle. Rahojensa tähden hän myös viimein kuoli - ilman rahoja.
Aina silloin tällöin putkahtaa tätä Juudaksen asennetta, syntiä, seurakunnissa esiin. Ihmiset kauhistelevat, rehelliset ihmiset, joku rukoilee varkaiden puolesta, joku menee raastupaan hakemaan saataviaan, mutta taivas tuntuu olevan kovin hiljaa? Miksi? "Te olette kärsineet vankien kanssa ja ilolla suvainneet omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempaa ja pysyvää omaisuutta." Hebr.10:34. Jumala on siis laittanut meille koetuksen, jossa ilmenee, kuinka paljon olemme kiinni ajallisessa? On turha odottaa rehellisyyden voittavan täällä synnin ja valheen maailmassa. Tämä ei ole paratiisi, eikä sellaiseksi tule.
Muistan erään työtoverini, jolla oli rikollinen tausta ennen uskoon tuloaan ja hän joutui siitä kärsimään pitkin elämäänsä myöhemmin. Ilmeisesti suurin syy kuitenkin oli se, ettei hän yrittänytkään hyvittää kolttosiaan läheisten ja sukulaisten kanssa, vaan pakeni joutumasta kasvotusten menneisyyden kanssa. Aikansa hänkin kuulutti julkisesti oikeudenmukaisuuden politiikkaa, yhteiskunnallista vanhurskautta, joka tarkoitti lähinnä vasemmistolaista puoluepolitiikkaa? Mutta en tiedä mitä olisin ajatellut, kovin ristiriitaiselta se tuntui?
On siis osattava ja opeteltava elämään Jumalan lahjoista tai sitten yritettävä itse touhuta muutokset, uudistukset ilman Jumalaa omalla vastuullaan ja ansiollaan. "Älkää eksykö, rakkaat veljeni. Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa." Jaak.1:16-17

Elämme täällä lyhyen ajan ja etsimme mieltymyksiä, mutta harvoin sinua, Herra Jeesus. Olet meille kuin hätävara, johon turvaudumme vasta äärimmäisessä hädässä, kuoleman edessä. Mitä siis voimme ajatella: Tulkoon kuolema rajoitetusti liki, että sielut pelastuisivat. Sinä sallit sen aikoinaan tulla Lasaruksen kotiin, että saatoit herättää hänet takaisin elämään. Sen kodin suuren surun keskellä sinä olit ainoa valo, voima, viisaus, rakkaus, sääli ja toivo, ylösnousemus ja elämä. Omat tarpeemme ovat aina päällimmäisiä ja sinun tahtosi vasta niiden jälkeen rukouslistallamme. Armahda meitä, jotka muuttaisimme yhteiskuntaa ja lähimmäisiämme, muttemme anna sinun muuttaa itseämme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti