lauantai 5. tammikuuta 2019

Ei mitään-uskovia Jeesuksen seurassa


Sanomalehdessä oli kolumni otsikolla "Keskinkertaiset ja tumpelot pelastavat meidät", jissa kirjoittaja arvioi Jeesuksen opetuslasten identiteettiä javalmiutta kutsumuksessaan. Varsin osuva ja realistinen pohdiskelu ei antanut opetuslapsille paavin tai piispan arvoa, päinvastoin, he olivat varsin heikkoa materiaalia. - Uudesta Testamentista päätellen Jeesuksen opetuslapset olivat tolvanoita…. opetuslasten pölvästiys on lohduttavaa. Nämä samat tumpelot ja keskinkertaisuudet saivat kuitenkin aikaan sen, että Suomessakin joulu on yhä kristillinen juhla tavaranpaljoudestaan huolimatta. Opetuslasten tarina on yksinkertaisuuden ja keskinkertaisuuden ylistys. Opetuslapset ansaitsevat täyden kunnian, sillä vähäisten ja keskinkertaisten varassa yhteiskunnat yhä toimivat, palveluista maanpuolustukseen asti.

Näinhän Raamatussa on jo sama asia ilmoitettu: "Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä." 1.Kor.1:26-29. Tästä alkuasetelmasta kristikunta on pyrkinyt pääsemään eroon koko olemassaolonsa ajan keksimällä mitä ihmeellisimpiä virkoja kirkkoon, vaatimalla teologista koulutusta työntekijöiltään, kieltämällä armolahjat ja Jumalan ihmisvalinnan. Sanomalehden juttu päättyi toteamukseen: - Miltä mitättömyys ja keskinkertaisuus näyttävät heidän jälkeensä? Se selviää jokaiselle meistä peiliin katsomalla. Sitä ei pidä hävetä, sen varassa on kaikki. Hieno loppulause, mutta kertoo vain osan totuudesta, sen mikä on ihmistä. Sillä kaikki näkyvä on todellisuudessa näkymättömän Jumalan varassa, Jeesuksessa on alku ja loppu, hänelle on annettu kaikki valta.
Oman arvonsa, paikkansa ja elämänsä sisällön määrittäminen on varsinainen elämäntehtävä, joka ei selviä kaikille koskaan. Ateisti ottaa elämäntehtäväkseen pyrkimyksen saada mahdollisimman monta eroamaan kirkosta. Mieletöntä, sanoo uskova. Joku uhraa elämänsä urheiluun, taiteeseen, nautintoon, politiikkaan, rahan keräämiseen, matkustukseen. Mieletöntä sanoo uskova. Joku yrittää elää terveellisesti, ekoloogisesti, humaanisti rakentaen maan päälle uutta paratiisia. Mieletöntä sanoo uskova. Jeesukseen uskova uhraa elämänsä Herralle ja tahtoo seurata häntä kaikessa sekä odottaa pääsevänsä Vapahtajan luokse taivaaseen kuoleman jälkeen. Mieletöntä sanoo maailma. "Vanhurskaan kieli on valituin hopea, jumalattomien äly on tyhjän veroinen." Snl.10:20. Jumalattomia on paljon, valitettavan paljon ja nämä tyhjän älyn veroiset hallitsevat tässä maailmassa?

Georgiana M. Taylor, Anglikaanisen papin tytär työskenteli nuorten naisten kristillisen yhdistyksen toiminnassa, kirjoitti kirjoja ja joitakin lauluja. Meille Suomeen rantautui 1800-luvulla eräs sellainen, joka sai käännöksen: Ah, jospa mitään en oisi… Uskonelämäni alkuaikoina tätä laulua veivattiin usein Raision seurakunnassa nuorten illoissa, mutta en oikein päässyt sisälle sen sanomaan. Ajattelin, ettemmehän me ole mitään erikoisia, miksi siis rukoilla, ettei olisi mitään? Näkihän sen jo, kun katsoi ympärilleen? Ehkä olisikin ollut paikallaan rukoilla, että olisin jotakin? Tuollainen teksti osoitti, että kirjoittaja oli kovinkin korkealla ja katseli sieltä alaspäin elämän ja ihmisyyden raadollisuuteen? Nyt myöhemmin tutustuin laulun alkutekstiin ja huomasin, ettei siinä oikeastaan olekaan tuollaista toivomusta? Se oli sanomaltaan hyvin evankelinen, jossa kohtasivat suuri Jumala ja pieni ihminen, uskova, joka oli nähnyt olevansa "ei mitään". Hän kirjoitti:


1. Oi, olla ei mitään, ei mitään! Vain makaamaassa Hänen jalkojensa juuressa,
rikkinäisenä ja tyhjennettynä astiana, Mestarin käyttötarkoitusta varten.
Tyhjennetty, jotta Hän voisi täyttää minut, ja minä menen Hänen palvelukseensa,;
Rikkinäinen, että niin esteettömästi, että Hänen elämänsä voi virrata minuun.

Uudestisyntymisessä ihminen tulee Jeesuksen omaksi ja Herran kantajaksi sydämen uskossa. Pelastunut on silloin lapsi Kristuksessa ja hänen hengellinen ymmärryksensä on myös lapsenomaista ja vielä kovin alkeellista. Moni ajattelee kuitenkin silti hyvin inhimillisesti, että Jumala on valinnut ihmisen tämän ominaisuuksien ja taitojen tähden, aivan kuin hänen valtakuntansa toiminta tarvitsisi juuri näitä ihmisen piirteitä? Meissä uskovinakin elinvoimaisena oleva vanha ihminen pelkää kuollakseen joutumasta juuri tuohon ei mitään-tilaan, sillä se julistaa sille ristiä ja kuolemaa, minän alaspainamista ja väistymistä käskijän paikalta. Liha haluaa päättää, saada kunnioitusta, ohjata asioita mieleisikseen, valita ystävänsä, laatia aikataulunsa, päättää raha-asioistaan, elämänmuodostaan, asuinpaikastaan, seurakunnastaan. Liha loukkaantuu, kehuu, haukkuu, katkeroituu, valittaa, on tyytymätön, hylkää, pelkää ja kärsii.
Mutta rikkinäisenä, tyhjänä sielu on altis Jumalalle; silti on usein vielä pitkä matka etsiä Herran suunnitelmaa oman elämänsä johdatukseksi. Tyhjennys omasta itsestään on tuskallinen vaihe, mutta aivan välttämätön uskon syntymiseksi uudeksi elämäksi. "Rikkaana minä lähdin, mutta tyhjänä Herra antaa minun palata. Miksi siis kutsutte minua Noomiksi, kun Herra on minua vastaan todistanut ja Kaikkivaltias on tuottanut minulle onnettomuutta?" Ruut 1:21. On arvokasta nähdä oman elämänsä vaiheet Jumalan tahtona, silloin niiden käsittely helpottuu. Sitten pitää vielä päästä kalvavasta syyllisyydestä eroon tunnustamalla syntinsä ja syntisyytensä ilman mainittavia tekojakin. Puutteellisuus kääntyykin siunaukseksi Jumalan käsissä ja sen oloinen ihminen löytää paikkansa Jumalan valtakunnassa hän saa Jumalan armon ja uskollisuuden, joita ei koskaan ansaitsisi. "Minä olen liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut…" 1.Moos.32:10.

2. Oi, olla ei mitään, ei mitään! Ainoastaan kuin Hänen kätensä johti;
Hänen porttinsa lähettiläänä, vain odottamassa Hänen käskyänsä;
Vain valmiina Hänen tahdostaan kiitoksensa instrumenttina kuulumaan.
Suostun, ja jos Hän ei vaadi minua, niin Hiljaisuudessa odotan Häntä vielä.

Joskus on aivan koomisen näköistä, kun joku ihminen yrittää kovasti olla jotakin, vaikkei ole mitään. Mitättömyytensä tunnetta ihminen yrittää rakentaa itselleen linnanomaisen kodin, ostamalla komean auton, korjata ulkonäköään pukeutumalla kalliisti, koristamalla, värjäämällä ja voitelemalla itseään, etsimällä arvokkaita seuralaisia, silmäätekeviä valtakunnan vaikuttajia ja lahjakkaita esiintyjiä. Ihmisen luontainen halu on olla jotain, nousta korkeammalle, tulla rikkaammaksi, saada enemmän voimia ja tulla huomatuksi. Alhaisen itsetunnon omaava ihminen vaihtaa nimensä fiksummaksi, kun alkuperäinen on liian monen tavallisenkin tunnuksena?
Kuka nyt haluaisikaan olla heikon, avuttoman, köyhän ja yksinkertaisen kaveri, kuka haluaisi viedä kotiinsa yksinäisiä, raajarikkoja ja sairaita, kuka voisikaan olla kiinnostunut sellaisesta, joka ei ole mitään? Jumala, sillä sellaisina hän haluaa meidät kohdata! Lähtökohtaisesti olemme ilman Jeesusta aina miinusmerkkisiä ihmisiä, täysin turhia ja tarkoituksettomia, heliseviä hernepurkkeja, peräsintä vailla olevia laivoja meren aaltojen vietävänä. Mutta Jumala luo tyhjästä, olemattomasta "niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat." (alkukielen mukaan: ei olevat kuin oleviksi) Room.4:17. Jeesus antaa tyhjälle ihmiselle tarkoituksen ja uuden elämän.

3. Oi, olla ei mitään, ei mitään! Nöyryytys voi olla tuskallinen,
se painaa minut alas tomuun saakka, että maailma voisi nähdä Vapahtajani.
Ennemmin olla ei mitään, ei mitään! Hänelle he antavat äänensä kohota:
Hän on siunauksen lähde, vain Hän on sopiva ylistettäväksi.


Joskus näitä nykyajan "hengellisiä" lauluja ja puheita kuunnellessa saa helposti semmoisen käsityksen, että uskovaisuus on tosi helppoa ja vaivatonta kaiken kattavaa hyvinvointia. Ei näy eksytyksiä, ei vaaroja, ei epäilyjä, ei heikkoutta, ei synti enää vaivaa, ei tauti rutista kehoa, eikä sielu joudu mankeliin? Uskovaisuus kuvataan silloin auringonpaisteiseksi lomamatkaksi varusteltuna kaikilla herkuilla, hyvillä ystävillä, kansan suosiolla ja pitkällä ongelmattomalla iällä, jonka loppupäässä on keinutuolissa hiljaa hyräilevä aina onnellinen harmaapää kirjoittamassa valtavasta omaisuudestaan testamenttia perillisille?
"Katso, kämmenen leveydeksi sinä teit minun päiväni, ja minun elämäni on sinun edessäsi niinkuin ei mitään. Vain tuulen henkäys ovat kaikki ihmiset, kuinka lujina seisokootkin. Sela." Ps.39:6. On tilinteon aika, kun luemme Jumalan sanaa; sen peilissä näemme itsemme sellaisina kuin olemme. Se on totuuden valoon asettumista. Vaaksanmittainen elämämme hiipuu hiljalleen hautaan - mutta on onnellista olla Herran oma ja pelastettu.

Jumalani, ihmettelen valintaasi, kun etsit, valitset, kutsut, valtuutat ja pidät kämmenelläsi mitättömiä ihmisiä, tumpeloita, tavallisia, keskinkertaisia, yksinkertaisia, pölvästejä ja tolvanoita. Kiitos Jeesus, että olet meille siunauksen lähde, josta virtaa elämä ja uskollisuus, Jumalan rakkaus ja usko. Tue meitä nöyryytyksen päivinä, ahdistuksen kokemuksissa ja silloin kun tiedostamme selvemmin kuin koskaan, että emme ole mitään. Annan taivaallisen armosi valo mitättömyyteemme, avuttomuutemme, heikkouteemme. Kiitos sinulle kaikesta. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti