lauantai 19. tammikuuta 2019

Jumalan kaupunki ja ihmisten


Vuonna 2016 kotipaikkakuntamme Kangasalan asukasmäärä on noussut Suomen kunnista kolmanneksi eniten, 1,9 prosenttia. Kangasalan edellä olevat vain Sipoo ja Vantaa. Kangasala julistautui vuosi sitten kaupungiksi kansalaisten vastustuksesta huolimatta; reilun 31000 asukkaan joukosta kerättiin toistatuhatta nimeä käsittävä adressi ja vaadittiin kansanäänestystä. Mutta herrat päättivät asian demokraattisesti oman tarpeensa mukaan. Meidän kannaltamme ei mikään muuttunut paitsi kunnallismaksut ylöspäin. Maisema on sama, myös tiet ja palvelut, on yhtä pitkä matka Tampereelle, joka täällä ympäristökunnissa on ainoa, joka mielletään kaupungiksi. Ruotsinvallan ajalta oli meillä semmoinenkin erikoisuus kun kauppala, pieni kaupunki, joka nimitys sitten poistettiin kokonaan rekisteristä. Nykyään on vain kuntia ja kaupunkeja.


Lapsuudessani asuin syntymästäni saakka kaupungissa, Turussa, mutta sen syrjäseuduilla, joissa oli siihen aikaan paljon vielä karjanhoitoa, maanviljelystä ja metsiä. Olikin kohokohta, kun lähdimme keskustaan katsomaan näyteikkunoita ja torielämää, ostamaan silakoita tai menemällä nonstoppiin. Liikennettä oli vähäisessä määrin ja muistan, kuinka torikauppiaat lykkäsivät käsipelillä myyntikärryjään kadulla. Oli tunne, ettei kukaan kiirehtinyt mihinkään, kaikilla ei ollut edes omaa kelloa. Lauantait olivat työpäiviä ja koulupäiviä, sunnuntaina maailma oli hetken pysähdyksissä. Voisi kuvitella, mitä ihmiset olisivat silloin sanoneet yhden tunnin junayhteyden saamisesta Turun ja Helsingin välille? Linja-autolla kuljettiin ja matka isoäidin luo Kustaviin (siihen aikaan n. 75 km) kesti jopa neljä tuntia mutkaista hiekkatietä, syötiin välillä eväitä, joku oksensi mutkaisilla teillä paperipussiin ja bussi pysähtyi aina sopivin väliajoin, että ihmiset pääsivät asioilleen. Kyydissä olivat polkupyörät lastenvaunut ja matkalaukut. Pian tultiin taas takaisin kaupunkiin, kotiin. Perheemme osti talon rakentamista varten tontin mieheltä, joka oli suunnitellut alueelle sikalaa, mutta kaupunki oli sen evännyt. Oli tullut päätös, ettei semmoisia saa enää tehdä kaavoitetuille alueille.


Työpaikat, huvit ja asuminen ohjaavat kansan valintoja; niitä ei ole enää maalla riittävästi, mutta kaupungeissa löytyy. Ihmiset muuttavat yhä enemmän maalta kaupunkeihin ja tämä suuntaus on jatkunut jo vuosikymmeniä. Ulkomailla se on aiheuttanut mielettömän suuria kokonaisuuksia, joita kukaan ei enää hallitse. Suuret keskukset ruuhkautuvat ja saastuvat liikenteestä, hukkuvat roskakasoihin, rikollisuus kasvaa sosiaalisuuden kustannuksella, korruptio hallitsee, asunnoista on pula ja sitten niiden hinnoilla keinotellaan, kaikensorttinen synti rehottaa, lapset uhrataan urheilun ja viihteen alttareille, rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät. Poliitikot yrittävät ratkaista ongelmia, mutta heidän ongelmansa on kansan suosio; heidän pitäisi kyetä tekemään vaikeita ratkaisuja hyvin, mutta se ei tuo suosiota ja niin he päättävät tyytyä kompromisseihin.


Yksi maailman historian suurvalta oli aikoinaan kaksoisvirtain maassa sijainnut Baabel, Babylonia. Se sijoittui nykyisen Irakin alueelle ja siitä ovat jäljellä vain rauniot, raamit, koreuden ruoto. Alueella taistelevat valtion joukot vastassa pienet valtaan pyrkivät sotilasjoukot. Muinaisen Babylonian valtakunta on ollut esikuvana kaikenalaisen jumalakielteisyyden, epäjumalanpalvonnan, rahanahneuden ja siveettömyyden paikkana. Nykyään tätä nimikettä hyödytetään kaupan ja kulttuurin merkkinoilla. Suomessakin on lukuisia tämän nimisiä yrityksiä. Raamattu kuitenkin ennakoi nimikkeen surullista loppua:
"Voi, voi sinua, Babylon, sinä suuri kaupunki, sinä vahva kaupunki, sillä sinun tuomiosi tuli yhdessä hetkessä!" Ja maanpiirin kauppiaat itkevät ja surevat häntä, kun ei kukaan enää osta heidän tavaraansa…. Niiden kauppiaat, ne, jotka rikastuivat tästä kaupungista, seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa, itkien ja surren,…. ja huusivat nähdessään hänen palonsa savun ja sanoivat: "Mikä on tämän suuren kaupungin vertainen?"…. Ja he heittivät tomua päänsä päälle ja huusivat itkien ja surren ja sanoivat: "Voi, voi sitä suurta kaupunkia, jonka kalleuksista rikastuivat kaikki, joilla oli laivoja merellä, kun se yhdessä hetkessä tuhoutui!" Ilm.18:10-19.

Kerran tämä maailmantalouden keskus ja kaikenlaisen itsekkyyden ja pahuuden keskus tuhoutui, ja sama tulee toistumaan, se on vain ajan kysymys. Silloin itkevät he, jotka ovat panneet toivonsa ajalliseen, materiaan ja ihmisiin. Tämän hetken lähestyminen on varma kuin auringonnousu. Jeesus sanoi sen selvänä merkkinä tulee olemaan hillitön ostamisen ja myymisen buumi. Kauppaan pitää päästä yötä päivää, koko ajan ja jos niiden ovet ovat kiinni, niin osta netistä, sillä onhan siellä joku aina vahdissa ja jossakin maailmankolkassa on parastaikaa myyntipäivä.

Kaupunki on kuitenkin myös seurakunnan esikuva, vaikka ei koskaan ylläkään täällä ajassa paratiisin asemaan. Siksi se onkin kiikutettu taivaaseen. "Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme." Gal.4:26. 22. "…vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö…" Hebr.12:22. Maalliset kaupungit ovat rappiolla olevia betonierämaita, synninpesiä ja kurjuuden kyliä, jossa asuu orjia. Ongelmana on vain se, etteivät ihmiset itse tiedä sitä, he ovat kuuroja, sokeita, rampoja. Turmeluksen ja synnin käsittämiseen tarvitaan Jumalan sana ja Pyhä Henki. Vihollinen pitää yleensä taitavasti ihmiset erillään pyhistä pelastusta koskevista asioista ja niin ei synny hengellistä herätystä. Elämä jatkuu samanlaisena kuolemanilmoitukseen asti.


Taivaallinen kaupunki on täydellinen, siinä ei ole mitään maallisia ongelmia tai puutteita. Siellä on kaikki hyvässä järjestyksessä, siellä vaikuttaa keskinäinen rakkaus ja toinen toisensa kunnioittaminen, ei ole kyyneleitä, surua, puutetta, köyhyyttä, sairautta, heikkoutta vanhenemista. Siellä ei purnata veroista tai eläkkeistä, sosiaaliavustuksista, asunnottomuudesta tai keinottelusta. Siellä ei ole syntiä, rikollisuutta, kateutta, hylkäämistä, syrjimistä, pahaa missään muodossa.
"Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu." Ilm.21:2. Täydellinen kaupunki on Jeesuksen unelma, uskovien joukko, joka tulee saamaan keskeisen aseman uudessa maassa, uuden taivaan sinessä. Ajassa kärsineet uskovat eivät joudu enää katselemaan tämän rappiomaailman kurjuutta, heiltä on otettu pois vaiva ja uurastus. Heidän yhteytensä Kristuksen kanssa on ikuista onnea.

"Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa. Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa. Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole, ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet. Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan." Ilm.22:22-27. Jeesus on Isän antama valo, ei tarvita enää muuta valoa. Perille päässeiden on helppo kulkea hänen loisteessaan. Yötä ei koskaan enää tule, taivasta ei pyöritetä mihinkään, se on Jumalan asunto. Näkyvän maailmankaikkeuden takana on Jumala, suuri ja mahtava, kaiken alkuunpanija, hallitsija, josta sanotaan: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on." Ilm.4:8. "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä." Ilm.5:9-10. "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut." Ilm.4:11. "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen." Ilm.5:12. "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ilm.5:13. Kansojen kunnia ja kalleus on elävät uskovat, jotka ovat tunnustaneet Jeesuksen Herrakseen, sovitetut hänen uhriveressään ja seuranneet elämässään Vapahtajaa.


Sinun kaupunkisi, Herra, on täydellinen, niin kuin sinun kaikki tekosi; ne eivät muutu. Sinä piirrät sanassasi taivaalliseen kaupunkiisi oven, tien ja sen ääriviivat. Tiedämme niin vähän tästä ja kuitenkin riittävästi kiinnittyäksemme uskossa Raamatun lupauksiin. Menemme kohti ajattomuutta, jossa vain sinä ja sinun omasi ovat kaiken uudeksi luodun keskellä. Auta meidät olemaan kerran edessäsi voittajina, pelastettuina, vapautettuina, katsomassa sinua kasvoista kasvoihin. Aamen.
"Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet." Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani." Ilm.21:5-7

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti