sunnuntai 12. toukokuuta 2019

Lukkareita, kanttoreita ja Herralle veisaavia

Olin kuulemassa, kun Kosken kanttori, Hannu Ilola, ystäväni kertoi jossain tilaisuudessa julkisesti seurakunnalle kuinka hän oli tullut uskoon. Se oli rehellinen vuodatus ja pysäyttävä tieto, joka pani miettimään kristillisen seurakunnan työntekijöiden uskovaisuutta. Oli harvinaista, että virassa oleva kanttori kertoo avoimesti omista epäuskonvuosistaan ja kuinka hän oli vuosikausia ollut vain kirkkomuusikko vailla hengenelämää ja Jeesuksen tuntemista – nuotteja oli tullut plarattua ja soittoa oli silti riittänyt. Näitä tapauksia, joissa seurakunnan virassa oleva henkilö todistaa uskoon tulostaan, on todella vähän. Siksi nämä rohkeat Kristuksen sotilaat tarvitsevat esirukoustamme, etteivät pelkäisi ihmisiä, yleistä mielipidettä ja varmasti tulevaa arvostelua, jota kääntymättömät ja muotojumaliset sylkevät päälle. Sillä hengellinen herätys joutuu aina arvosteltavaksi.

Kirkon tutkimuskeskus oli tehnyt yllättävän havainnon tutkiessaan kirkkomusiikin ammattilaisten työhön sopeutumista ja innostusta: Vanhemman polven kanttorit ovat selvästi nuoremman polven kanttoreita edellä kutsumuksellisuudessa ja kertovat työn kokemisen elämäntehtäväksi. Sen sijaan nuoria kanttoreita luonnehtii halu toteuttaa itseään työssä. Vastaava ilmiö näkyy myös pappien keskuudessa, muttei yhtä vahvana. Eli tämä suunta on nyt menossa ja pohjaa ei ole vielä näkyvissä. Kun ei ole uskoa, tai se on hyvin ohkaista, eikä mitenkään henkilökohtaista, ei tunneta Vapahtajaa, ei uskota Raamatun sanaan, eikä siis tiedetä kuinka päästään taivaaseen, sekoillaan vain yhteiskunnallisissa kysymyksissä ja muissa heille kuulumattomissa asioissa. Surullinen lopputulos oli luettavissa kirkon tiedotuskeskuksen tutkimusraportissa. Jeesus sanoikin, että kun Ihmisen Poika saapuu, löytäneekö tältä uskoa? Onhan käsittämätöntä, että meillä löytyy seurakunnan työntekijöitä, jotka pyrkivät kansanedustajiksi ohjaamaan Suomen asioita, vaikka omakin elämä on ihan sekaisin?

Lukkari (alk. ruotsin klockare, joka merkitsee kellottajaa, kellojen soittajaa) oli keskiajalla oli pitää huolta kirkosta, sen esineistöstä ja hoitaa huolehtia kirkonkellojen soitosta… myöhemmin se merkitsi kirkonvartija, kirkonpalvelija ja lasten opettaja, joka toimi ns. papin apulaisena…. Lukkari-sanan merkitys kuitenkin muuttui vähitellen, ja sitä käytettiin pitkään merkityksellä kanttori (canto - laulaa). Se oli ajatus siitä, että kaveri on seurakunnan laulunjohtaja. Nykyään kanttorit ovat arvonsa tuntevia, pitkälle kouluttautuneita kirkkomuusiikkoja, jotka viihtyvät enemmän urkujen parissa kuin seurakunnan ihmisten seurassa. He eivät myöskään tule vapaaehtoisesti mihinkään hengelliseen tilaisuuteen, eivät istu omalla ajallaan sanan kuulossa, rukoustilaisuudessa tai kansanmusiikin edistämisessä uskovien keskuudessa. Heistä on hyvin vähän hyötyä Jumalan valtakunnalle tällaisessa formussa. Asian parantamiseksi seurakuntien pitäisi saada käyttökanttoreita, jotka ovat uskoon tulleita ja motivoituneet Jeesuksen seuraajiksi, jotka laulavat sydämestään Jeesus-lauluja tavallisten ihmisten kanssa.

Kanttorien nykytilasta saatiin hiljattain palautetta, kun luimme uutisista: - Kanttori Pekka Leskelä pitkästyi työhönsä: "Pelkästään harrastekuoroja ja hautajaisia"….Syyksi irtisanoutumiselleen Leskelä sanoo kyllästymisen. – Työ ei tuonut niin paljon positiivisia asioita tai muutoksia…. Pelkäsin pitkästymistä. Ja niin kävi.
Lienee niin, että kaveri oli hakeutunut alalle, joka ei ollut hänelle sopiva? Mutta oliko syy yksin hänessä itsessään, eikö seurakunnan olisi ollut tarpeellista kertoa etukäteen, mitä häneltä odotetaan ja millainen on oltava hengellisen musiikkityöntekijän asema ja kutsumus. Olisikohan vanhasta Lukkari virkanimikkeestä ollut apua, jos kaverille olisikin laitettu palvelijan puku päälle ja siihen sisällytettävää Raamatun opetustehtävää?

Asuessamme Naantalissa aikoinaan oli seurakunnan virassa innostava kanttori, Toivo Lankinen, joka halusi aina todistaa Herrasta. Hän oli ihanasti pelastunut ja kohdannut elävän Jeesuksen. Tämä oli muuttanut hänen elämänsä suunnan ja tarkoituksen. Hän veti puhallinyhtyettä, johti kuoroja ja osallistui kaikkeen seurakunnan toimintaan esimerkillisesti. Kerran olimme sitten erään ystävän hautajaisissa siellä asuessamme ja jossain vaiheessa kuulutettiin puheiden välissä virsi, kanttori astui pianon ääreen ja siihen nojaten hän lyhyesti kertoi pelastuneensa. Huomasin, että tämä yllättävä kanttorin puhe hermostutti joitakin itse mielestään fiksuja vieraita. Sillä heidän mielestään kuoleman kokouksessa olisi oltava kuoleman hiljaa ja puhua korkeintaan vainajasta hyvää?

Eräässä Karjalaisessa kodissa, Jaakkiman pitäjässä, oli tapana pitää kodissa iltahartautta perheen keskuudessa yhdessä ennen nukkumaanmenoa. Isä kertoi, että kolme ja puolivuotias Kaarlo pyysi eräänä iltana hänen mielilauluaan yhteislauluksi: - Lauletaan se laulu, minkä isä opetti: Nouse sika ylös!' Ja vaikka mitä koetettiin, ei mikään ehdotetuista lauluista kelvannut hänelle. Kaarlo vain itkien pyysi sitä laulua, jossa on sanottu: nouse sika ylös. Äiti sanoi lopulta, että lauletaan: 'Levolle lasken, Luojani'. Silloin Kaarlo sanoi: - Se justii, se justii!' Ja siinähän eräässä paikassa olivatkin sanat: "Jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi'!"

Vanhan Testamentin Jumalanpalvelus oli suurimuotoinen tapaus, jossa oli runsaasti osallistujia ja jokainen tiesi paikkansa tarkkaan. Daavidin aikana Herraa kunnioitettiin ja rakastettiin veisaamalla ja soittamalla paljon. Tähän tehtävään Daavid asetti Aasaf (= kokooja) nimisen miehen. Aasaf johti kuoroa, soitti useita instrumentteja ja lauloi hurmoksessa (profeetallisessa hengessä). "Silloin, sinä päivänä, ensi kerran Daavid asetti Aasafin ja hänen veljensä kiittämään Herraa näin: - Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansojen keskuudessa. Laulakaa hänelle, veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä. Hänen pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän, jotka etsivät Herraa. Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää alati hänen kasvojansa. Muistakaa hänen ihmetöitänsä, jotka hän on tehnyt, hänen ihmeitänsä ja hänen suunsa tuomioita, te Israelin, hänen palvelijansa, siemen, Jaakobin lapset, te hänen valittunsa. 1.Aik.16:7-13.
Oli varmasti innostavaa olla Aasfin johtamissa tilaisuuksissa rakentumassa yhteisestä uskosta Herraan. Hän oli myös saanut profeetallisessa hengessä useita virsiä, jotka kirjattiin muistiin psalmien kirjaan. Niissä Kristus puhuu edelleenkin kansalleen, uskoville. Nämä syvälliset laulut merkittiin usein mietevirsiksi, jotka siten puhuivat niiden syvällisestä merkityksestä ja avartavasta vaikutuksesta kuulijoilleen.

Perhe, opettaminen, hengellinen kotielämä ja arjessa ilmenevä Jumalan kunnioittaminen, rukous ja kuuliaisuus tulevat esille Aasafin psalmeissa. Niissä korotetaan Herran nimeä, persoonaa, hänen ihmetöitään ja tunnustekojaan. Niissä Jumalan voima koetaan inhimillisen heikkouden alaisissa ihmisissä. "Mitä olemme kuulleet, minkä olemme saaneet tietää ja mitä isämme ovat meille kertoneet, sitä me emme heidän lapsiltansa salaa, vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka hän on tehnyt." Ps.78:3-4.

Psalmissa 73 on Aasaf käynyt todella syvällä miettiessään ihmiselämää, jumalattomuuden voittokulkua ajassa, vääryyden menestystä, uskovien kärsimyksiä ja kuritusta. Hän on lähellä kompastua tällaisiin havaintoihin, joissa näkeminen meinasi syrjäyttää uskon. Luulen, että edelleen hänen kokemuksensa ovat hyvin todellisia eri aikoina, sillä ihmiset ovat kovin samanlaisia käyttäytymisineen ja puheineen. Synti ja siitä seuraava turmelus eivät ole katoamassa, vaan rehottavat voikukkien tavoin kevätmerkkeinä kaikkialla ilman erillistä istuttamista.
Psalmin loppujakeet ovat varsinainen joutsenlaulu, jossa valtava kiitollisuus Jumalaa kohtaan. Siinä Aasaf kuittaa kaikenlaisen ulkoisen ja sisäisen kärsimyksen, koettelemukset ja vaivat yhtenä suurena painolastina, joka kuitenkin on mitättömän kevyt Herran tuntemisen rinnalla. Hän piirtää laulajien silmien eteen kaksi tietä valittaviksi: elämän tie ja Jumalan tahdon seuraaminen ja vaihtoehtona synnin ja luopumuksen tie kadotukseen. "Sinä talutat minua neuvosi mukaan ja korjaat minut viimein kunniaan. Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli. Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka haureudessa sinusta luopuvat. Mutta minun onneni on olla Jumalaa lähellä, minä panen turvani Herraan, Herraan, kertoakseni kaikkia sinun tekojasi." Ps.73:24-28.

Aasaf oli se evankelista, joka kirjoitti nuo ihanat sanat, jotka ovat tuoneet pelastuksen ja toivon miljoonille etsiville, kaipaaville ja murretuille sieluille: "Uhraa Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan nähdä Jumalan autuuden." Ps.50:14-15,23.

Jumalan sana oli keskeinen Aasafin elämässä, julistuksessa ja kirjoituksissa. Todellinen elämän uskallus, rohkeus kulkea Jumalan johdattama tie ja tarttua hänen tarjoamiinsa haasteisiin korostuvat näissä kirjoituksissa. Onhan niin yleistä, että uskovat unohtavat Jumalansa, kun elämässä on myötämäkeä ja helpot päivät kuluvat kalenterissa. Herra joutuu vitriiniin ja ihmiset ajattelevat tarttuvansa häneen vain äärimmäisessä hädässään ja kuoleman kolkutellessa. Aasaf oli itse herännyt ja muitakin kohtaan hyvin herättävä kanttori, jonka saama sanottava elää edelleen.
"Hän asetti todistuksen Jaakobiin, hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme julistaa ne lapsillensa, että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat tietää vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä lapsillensa. Niin nämä panisivat uskalluksensa Jumalaan eivätkä unhottaisi Jumalan tekoja, vaan ottaisivat hänen käskyistänsä vaarin." Ps.78:7-8.

Aasafin mietevirsi Psalmi 74 on rukousta, joka sopii edelleen Jumalan seurakuntaan:

1. Miksi sinä, Jumala, hylkäsit meidät ainiaaksi, 
miksi suitsuaa sinun vihasi laitumesi lampaita vastaan?
2. Muista seurakuntaasi, jonka muinoin omaksesi otit, 
jonka lunastit perintösuvuksesi. Muista Siionin vuorta, jolla sinä asut.
3. Ohjaa askeleesi ikuisille raunioille. 
Vihollinen on raiskannut kaiken pyhäkössä.
10.Kuinka kauan, Jumala, vihollinen saa herjata, 
vihamies pilkata sinun nimeäsi lakkaamatta?
16. Sinun on päivä, sinun on yö, sinä valmistit valon ja auringon.
17. Sinä määräsit kaikki maan rajat, sinä asetit kesän ja talven.
20. Katso liittoasi. Sillä maan pimennot ovat väkivallan pesiä täynnä.
21. Älä salli sorretun kääntyä häväistynä takaisin. 
Kurja ja köyhä saakoot ylistää sinun nimeäsi.
22. Nouse, Jumala, aja asiasi. 
Muista, miten houkat herjaavat sinua kaiken aikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti