perjantai 22. marraskuuta 2013

Rikas mies jos oisin…. niin…?


Viulunsoittaja katolla näytelmässä Tevje niminen köyhä, juutalainen maitokauppias ja suuren perheen isä jossakin maalaiskylässä Venäjällä laulaa: "Rakas Jumala, olet tehnyt monia, monia köyhiä. Ymmärrän tietenkin, että se ei ole häpeä olla köyhä. Mutta se ei ole suuri kunnia! Joten, olisiko ollut niin kauheaa, jos olisin saanut pienen omaisuuden?  …..Rikas mies, jos oisin…. Herra, joka olet tehnyt vihaisen leijonan ja lampaan, olet säätänyt, mitä minun pitäisi olla. Olisiko valtava ikuinen suunnitelmasi mennyt piloille, jos olisin varakas mies?"
Mutta köyhänä ja vainottuna hän sitten kuitenkin elämäänsä kulkee ja siihen se loppuu. Laulu oli vain täyttymätön haave, kaukainen unelma, kaunis uni.

Köyhän unelmana on tulla rikkaaksi ja toteuttaa maallisia haaveitaan materiaalin suhteen. Tämä kaikki tietysti kestää kuitenkin vain hetken, mutta on monen mielestä sen arvoista – kuin lottovoitto, hyvä känni juopolle?  Puhelimessa minulle tarjotaan silloin tällöin jotakin ”arvokasta”, jota ilman ei kuulemma kannattaisi edes elää: ”Olisiko teillä hetki aikaa…. haluaisimme tarjota teille tämän erikoisen ilmaisen lehden postikulujen hinnalla…  60 vuodessa…. tai ….päivää, minkälainen puhelinliittymä teillä on…. nyt saisi 4G, 5G ja PA-liittymän uskomattomaan hintaan….. lisäksi
bonuksena saat pääsyn Linnanmäen huvipuistoon puoleen hintaan kesämaanantaina aamupäivällä heinäkuun viidennellä viikolla… ja kesäkuussa ilmaisen lumenluonnin pihaltanne… tai… Osta tämä tuote, se on käsittämättömän edullinen, lähes käsintehty ja niitä on vain rajoitetusti liikkeellä…. saat myös arvokkaan yllätyslahjan ostoksen yhteydessä… jos et kuitenkaan halua tätä arvokasta lahjaa hyvitämme ostoksestasi 2 €….. Eräs nuori nainen luetteli haaveitaan, jos olisi rikastumassa: Ensin hän ostaisi oma ponin. Toiseksi oman asunnon. Kolmanneksi hän ostaisi uuden tietokoneen. Neljänneksi kaikki maailman muotivaatteet. Viidenneksi hän söisi joka päivä ravintolassa. Kuudenneksi hän lähtisi matkustelemaan. Ja ehkä siihen voisi lisätä, että kotiin palattuaan hän seitsemänneksi alkaisi taas säästämään?

Rikkaus putoaa köyhän syliin melkein taivaasta nykyään, kun netissä saattaa putkahtaa englannin kielellä tällainen viesti: ” Rakkaani, olen varma, että tämä posti olisi tullut yllätyksenä sinulle, koska emme ole koskaan tavannut ja voit myös kysyä, miksi olen päättänyt valita juuri sinut lukuisten internetin käyttäjien joukosta maailmassa….  Näin profiilisi Internetissä….. Kaikkivaltias Jumala siunatkoon, että näkisin sinut läpi tämän tehtävän… jos olet huolellisesti lukenut ja sulatellut viestin….. olen äiti, xxxxx, 87-vuotias nainen… Ennen mieheni kuolemaa, meillä oli suunnitelma tehdä lahjoitus hyväntekeväisyyteen koteihin…. tällä hetkellä talletettu Shekki….. sinulle summa £ 360000 Englannin puntaa…. en tiedä nykyistä osoitettasi, jotta voisit vastaanottaa paketin…. En löydä sitä…. voit ottaa yhteyttä tämän lahjan välittäjään xxxxxx…. Ainoa kustannus, jota he pyytävät sinulta on 165 puntaa….  se pitää sisällään turvallisuuden kustannukset…. En halua sinun kiittävän minua…. Kun saat tämän rahan, käytä vain £ 110000 euroa omaan tarpeeseesi ja lahjoitta loput hyväntekeväisyyteen koteihin…. Kunnioittaen Mrs. xxxxxx

Tuollainen tarjous lienee saanut muutamat tarttumaan syöttiin, onhan luvassa tosi paljon rahaa ja se kaikki vielä Jumalan siunauksen varjossa. Toivoa sopii, että ei sitten kuitenkaan kävisi kuin vanhalla hiirellä meidän talossamme, se oli juuri saanut juuston suuhunsa, kun niskaan lävähti kuolettava loukku. Varojen käyttö on konstikas juttu, jossa menestyjiä on harvassa ja tappiot tekevät elämästä katkeran. Pienen rahan kansa kuvittelee olevansa joku Steven Elop, joka niistää Nokian bonuksia miljoonia yhdellä kahmaisulla? Sitten köyhä kuvittelee rikastuttuaan olevansa suuri hyväntekijä, joka jakaisi rahaa muille ja hänestä tulisi hyväntekijä – mesenaatti… Mutta hän ei ajattele, ettei hän olisi kauan rikas, jos jakaisi omaisuutensa muille? Raamattu neuvoo uskovaa käyttämään varansa Herran viisauden ja johdatuksen mukaan: ”Kehota niitä, jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea nautittavaksemme, kehota heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat, kooten itsellensä aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuuden varalle, että saisivat todellisen elämän.” 1.Tim.6:17-19.

Oikea rikkaus ei sittenkään ole materiaa, vaan elämä, elämänlaatu, elämänsisältö, elämänkumppani. Usko Jeesukseen on rikkautta ja toiset uskovat ovat myös rikkautta. Yhteys uskovien välillä on rikkautta. Olen joskus yrittänyt rakentaa yhteyttä uskonystäviin pelkästään Jeesuksen kautta – mutta huonolla menestyksellä. Varsin monella aktiivikristityllä on siksi vahvat siteet omaan herätysliikkeeseen ja seurakuntaansa, että sen sarjan koristukset ja rikkaudet tulevat mukana aina viimeistään peräkärryssä tai jälkijunassa. Niin se hyvin alkanut yhteys kuolee siihen lahkohenkiseen ilmapiiriin, jossa tärkeää onkin vain kolehti ja kannattajat meille runsain mitoin. Alussa keskusteltaessa on olevinaan aito ja hieno siunaava Jumalan vaikutus ja Pyhän Hengen vaikuttama yhteys, mutta seuraavassa vaiheessa se on haihtunut ja tilalle on tullut pelkkä muodollinen tuttavuus, johon ei olla valmiit uhraamaan mitään – paitsi moi!

On aivan valtavaa omistaa evankeliumi täällä ajassa ja olla sitten kerran taivaassa sen perusteella: ”Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta…” Ef.3:8. Tavallinen, kääntymätön ei näe tätä, sillä hän on sokea, kuolemaan marssiva kohtaloon-uskoja, sattuma-kauppias ja helppo-heikki, jolla on elämä päälaellaan hengellisesti arvioiden. Hän on kuin Raamatun rikas mies, Luuk.16:19 ” Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti….” Aikanaan kaveri kuoli ja silloin alkoi hänen ikuinen kärsimyksensä vaivan tulessa. ” Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: "Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!” Mutta muutosta ei tullut, eikä tule, hän oli valinnut kerran väärin ja kärsi siksi ikuista rangaistusta. Siellä ei hänen rikkaudellaan ollut enää mitään virkaa, osat olivatkin vaihtuneet ja naapurin Lasarus, uskova mies, pääsi Herran luokse iloon, mutta tämä kaveri ei voinut enää asemaansa muuttaa. Se on edelleen todellinen herätyshuuto kaikkialle, missä ihmiset Sanan kuulevat. Evankeliumi on siinä, että Jeesus tuli pelastamaan syntiset helvetistä, ei antamaan jotain helpompaa ja makeampaa ajallista elämää, ei taivasbonuksia, ei tarjouksia, ei maailman kiinnikkeitä, ei turhaa krääsää ja tarpeettomia tavoitteita. Monen uskovan osa onkin olla koko elämänsä sairas ja köyhä, ja hetkellinen menestys on vain katoavaa.

Vapahtajan tuoma evankeliumi tekee rikkaaksi, mutta ulkopuolisen on mahdoton nähdä sitä sisäistä elämää ja rikkautta, mikä on kätketty Kristukseen ja hänen tuntemiseensa. Raamatun sanan aarteet ovat taivaan mannaa, joista uskova elää syömällä niitä joka päivä. Raamatun ohjeet, viisaus, johdatus, valo, tuovat salatun Jumalan luoksemme ja vähitellen Herra ilmestyy ja saamme iloita kuin opetuslapset aikoinaan ylösnousseesta Jeesuksesta. Uskovien yhteys, se että Jumala puhuu meille synnyttää kiitollisen mielen, on suurta tulla kuulluksi ja saada hyväksytyksi kelpaavan leima.  Taivaan valo antaa tyytyväisen mielen ja veljellisen rakkauden, joka on tärkeää jokaiselle arkisen toimen keskellä.  Rikas elämä Kristuksessa saa aikaan myös odottavan asenteen, mutta ei pahaa ja huonoa odottavan, vaan tulevan Jumalan valtakunnan ja ikuisen elämän tulemisen odotuksen. Uskova odottaa läheistensä pelastuvan. Jeesus näki jo aikoinaan erään seurakunnan kurjan tilan ja siinä valon pilkahduksen: ”Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas…” Ilm.2:9. Eikä hän ollut valmis muuttamaan sen vaatimatonta asemaa yhteiskunnallisesti tai siunaamaan sitä ajallisella menestyksellä, sillä sen suurin rikkaus oli koko ajan hän itse, Herramme ja Vapahtajamme.

Jeesus, sinun köyhyytesi tuli meidänkin rikkaudeksemme, auta meitä ettemme koskaan pitäisi sitä halpana, emmekä vaihtaisi sitä tämän maailman turhuuteen tai synnin hetkelliseen nautintoon. Suo meille se henki ja mieli, joka oli Mooseksella, josta sanotaan: ” Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.” Hebr.11:24-26. Kulje kanssamme, Herra tämän elämän matka, opastaen, neuvoen ja valaisten, ettemme eksy, ettei vihollinen saa meitä valtaansa ja ettei pienikään rikkaus sokaise mieltämme. Sinä olet aarteemme, rikkautemme ja tavoitteemme. Sinulle kiitos kaikesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti