Turun yliopiston kulttuurihistorian
professorin Hannu Salmen mukaan tarinoita turhiksi osoittautuneista
kuolemattomuuden lähteen etsinnöistä on olemassa paljon.
- Tavallaan nuoruuden lähteen etsinnät
ovat pakenevia haaveita, joita ihmisellä on taistelussa ajan
hammasta vastaan. Ennen kuolemattomuus tai pitkä ikä riippui
pitkälti Jumalan armosta, tai sitten piti tehdä sopimus paholaisen
kanssa. Jotkin tarinat ikuisen nuoruuden etsinnästä ovat melko
synkkiä.
- Synkkyys tulee siitä, että ihmisen
kohtalo ja elinikä ovat Jumalan käsissä eivätkä ihmisen itsensä
määriteltävissä. Kun ihminen alkaa sitä itse muokata, hän astuu
saappaisiin, jotka eivät hänelle kuulu. Tiede on sittemmin ottanut
uskonnon roolin.
Teknologian ja lääketieteen
kehittymisen myötä on elätelty toiveita kaikenlaisista keinoista
pidentää elämää. Hurjimmat fantasiat löytyvät Salmen mukaan
transhumanisteilta.
- Hurjapäisimmät transhumanistit
ajattelevat, että kone voisi taata ikuisen elämän.
Transhumanismissa on paljon sellaista ajatusta, että teknologia tuo
ratkaisun ja ihminen voi siirtyä järjestelmään, jota pidetään
ikuisesti yllä.
Kuolemattomuuden tai ikuisen nuoruuden
tavoittelua on pidetty aina jokseenkin sopimattomana.
- Ajatellaan, että ihmisen kohtalo on
lapsuus, aikuisuus ja vanhuus. Tämä kehityskaari on luonnollinen
osa ihmistä.
- Vaikka sitä pidennetään, se tulee
jossakin vaiheessa päätökseen, Hannu Salmi sanoo.
Uskovalla on hyvin asiat, kun ei
tarvitse miettiä enää kuoleman ongelmaa. Sillä Jeesus on
voittanut kuoleman ja hänellä on valta sen yli. Häneen uskova on
siirtynyt kuolemasta elämään ja vaikka eräänä päivänä
kaverit viettävätkin uskovan hautajaisia ja sukulaiset jakavat
hänen vähäisen omaisuutensa, niin uskova elää ikuisesti ja
mennyt jo Jumalansa luo taivaaseen.
Tapasin tässä hiljattain muutamia
uusia tuttavuuksia, jotka olivat löytäneet yhteyden Jeesukseen.
Sitten juttelin muutaman vanhan ystävän kanssa pitkästä aikaa
rauhassa ja vuosien kulutus ei ollut syönyt heidän iloaan
pelastuksen ihanuudesta. Mietin vielä yksinäni muutamaa muuta
tuttavuutta ja heidän Jumala-suhdettaan. Huomasin yhden merkittävän
piirteen näissä kaikissa ja se näytti olevan heille yhdistävänä
tekijänä? Nämä kaikki olivat kohdanneet Jumalan yksinäisyydessä,
ilman toisia ihmisiä. Tosin varmisti näissä kertomuksissa oli
eroavaisuuksia ja aika ja paikat vaihtelevia, mielen laatu ja
herkkyys erosivat toisistaan. Mutta nyt he kaikki olivat uskossa
tasapainoisesti - hienoa. Minäkin olen tällainen yksin uskoon
tullut heppu.
Istuin vuoden alussa Veikon kanssa
vierekkäin ystäväkodin sohvalla ja juttelimme pitkästä aikaa
kaikenlaista, kuulumisia ja tapauksia elämästämme. Jossain
vaiheessa seuroja hän ehdotti innostavaa laulua, jonka kertojaksossa
sanat menevät: ”Uskossa nostan katseen ylös pilviin, kotimaani
siellä nähdä saan”. Laulu alkaa: ”Kun Jeesus saapuu....”
Lähtiessään tämä perhe vei kotiinsa vielä Fanny Crosbyn levyn
”Tavataan taivaassa”. Sitten läksimme tahoillemme. Yhdeksän
päivää myöhemmin Veikko hukkui pilkkireissullaan mereen, ystävät
ilmoittivat siitä. Sitten muistin, että Veikko oli juuri yksi
noista yksin uskoon tulleista ystävistäni – ja hänen kohdallaan
Jeesus saapui yllättäen.
"Mutta sinä, meidän Jumalamme,
olet hyvä ja totinen; sinä olet pitkämielinen ja hallitset kaikkea
laupeudella. Sillä vaikka me teemmekin syntiä, olemme kuitenkin
sinun, koska me tunnemme sinun voimasi. Mutta me emme tahdo syntiä
tehdä, koska tiedämme, että meidät luetaan sinun omiksesi. Sillä
sinun tuntemuksesi on täydellinen vanhurskaus, ja sinun voimasi
tuntemus on kuolemattomuuden juuri." Viis.15:1-3.
Kun ihminen tulee yksin uskoon,
seuraukset ovat siitä kauaskantoiset. Hän kiinnittyy silloin yksin
Kristukseen, eikä ole riippuvainen seurakunnasta tai
herätysliikkeestä, ei ole ihmismielipiteitten varassa. Hänen
uskonsa rakentuu Vapahtajan persoonan ja sanojen varaan. Jokaisen
olisi tietysti hyvä päästä tähän jossakin vaiheessa
uskonelämäänsä. Mutta ilmeisesti moni purjehtii avoimin mielin
toisten mukana ajattelematta asiaa syvällisemmin?
Pettymyksien koulu voi katkeroittaa
etsivän kristityn ja mieli saattaa katkeroitua, kun ei tule
hyväksytyksi tai löydä apua kanssaihmisistä. Mutta parhaimmillaan
tuollainen kokemus voi juurruttaa ihmisen vahvasti Raamattuun, jota
ihminen itse yksinään tutkii. Tunnen vahvasti uskossa olevia, jotka
ovat kokeneet Jumalan puheen ja uskollisuuden syvissä vesissä,
pimeyden ja heikkouden ilmapiirissä. Kun Jumala tahtoo kiinnittää
meitä Kristukseen, hän riisuu meitä ajallisista ja ulkoisista
tekijöistä. Emme ole rikkinäisen kahvikupin arvoisia mesosimme
miten paljon tahansa?
"Tuhkaa on hänen sydämensä, ja
hänen toivonsa on vähemmän arvoinen kuin multa, ja hänen elämänsä
on savea arvottomampi, koska hän ei tunne sitä, joka on hänet
valmistanut ja puhaltanut häneen toimivan sielun ja vuodattanut
häneen elävän hengen, vaan pitää elämäämme leikkinä ja
elinaikaamme voittoa tuottavina markkinoina; "sillä" -
niin hän sanoo - "täytyy hankkia voittoa mistä vain, vaikka
pahastakin".Viis.15:10-12.
Pyhännälkä on kummallinen ilmiö,
joka voi kohdata ketä tahansa ihmistä. Silloin hän suuntaa koko
olemuksensa Herraan, Kuninkaaseen, Korkeimpaan, Jeesukseen. Hänen
henkensä ei saa tyydytystä, eikä rauhaa mieleensä muuten, kun
etsiytymällä Jumalan yhteyteen, avaamalla kirkon oven, menemällä
sinne, missä Raamattua luetaan ja selitetään. Pyhännälkä
tyydyttyy vain Pyhän kohtaamisella. Syntisen pitää löytää
synnitön Jumalan Poika, tuomitun pitää löytää edestään
kärsinyt Vapahtaja. Mustan lampaan pitää löytää Jumalan
Karitsa. Ylpeän luonteen pitää löytää nöyrä Kristus. Heikon
ihmisen tulee löytää Kaikkivaltias Jumala. Puutteellisen pitää
saada avukseen Jumalan armo. Syntisen veriviat pitää tulla
puhdistetuksi Jeesuksen synnittömällä verellä sydämen oven
pihtipieliin siveltynä.
Itselläni oli monta kuukautta
vaivannut jäykkäselkäisyys - liekö sukua uppiniskaisuuteen?
Istuttuani jouduin aina uudelleen oikomaan hitaasti itseäni suoraksi
ja näytin toisten mielestä kuoleman rajaa lähestyvältä äijältä?
Alaselän ojentajalihaksisto oli varsin jumissa ja sen kyllä
huomasi. Tuommoista vaivaa voi yrittää korjata kävelemällä
kumarassa tai hieman kallistaen vinossa, hidastaen ylösnousemistaan
tuolista, katselemalla ympärilleen ja leikkiä laskien. Mutta ei se
sillä parannu. Puolestani rukoiltiin, söin pillereitä, jumppasin
ja ihmeellistä, eräänä päivänä selkä oli taas kunnossa. Olin
kiitollinen Jumalalle ja ymmärtäväisille ystävilleni. Sairaana
tuli ajateltua enemmän Jumalaa ja omia vikojaan. Mutta kuukausia
kestävä vika alkoi tulla osaksi persoonaani. Jaksoin, vaikka
kanssakulkijat säälittelevätkin, että kyllä se on mennyt
huonoksi?
Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli
ollut heikkouden henki kahdeksantoista vuotta, ja hän oli
koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä.
Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle:
"Nainen, sinä olet päässyt heikkoudestasi", ja pani
kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi
ja ylisti Jumalaa." Luuk.13:11-13.
Ei tällä naisella ollut ensi
sijaisesti selkävaiva, vaan hänessä oleva heikkoudenhenki. Se
tarkoitti sairaan ihmisen olemusta, joka ohjasi hänen elämäänsä
ja käyttäytymistään. Hän oli aivan alistunut tilaansa, niin
ettei edes osannut odottaa muutosta. Parantuminen ja siihen tähtäävä
aloite tuli Jeesukselta.
Voimme oppia sairaan naisen asenteesta;
1. että on suostuttava Jumalan tahtoon ja niin myös Jumalan
aikatauluun. 2. On mentävä hengelliseen tilaisuuteen omaan
seurakuntaansa, vaikka ei olisikaan näyttelykelpoinen, vaikka kaikki
eivät tykkäisikään. 3.Kun ihminen saa tulla kutsuttuna Jeesuksen
luo, hän löytää onnen, ilon ja rauhan. 4.Vaikka ihmiset
hylkäisivät, niin Herra rakastaa häntä. 5. Kaikkein huonommaksi
itsensä tunteva ihminen kelpaa Vapahtajalle.
Voiko siis olla onnellisempaa ihmistä,
kuin hän joka on päässyt heikkoudestaan, joka on löytänyt
Kristuksen? Tästä on hänellä kokemus ja ymmärrys, sekä halu
suostua siihen. Kokemuksenkoulu on kova ja vaikea opinahjo, jossa L:n
papereita ei juuri ole jaossa. Se johtuu siitä, että suurin osa
ihmisiä luulee sellaisia löytyvän korkealta, mutta Herra on
laittanut sen alas, polvistumisen tasolle! Jos siis tahtoo oppia
Kristuksen tuntemista ja edistyä kristillisyydessä, kannattaa
kuunnella sairaita ja syntisiä, epäonnistuneita ja murheellisia,
vangittuja ja vaivaisia, köyhiä ja alaspainettuja, nälkäisiä ja
alastomia, hylättyjä ja rusikoituja.
Nöyryytyksen ja luopumisen alatiellä
ei leuhkita, ei siellä huudeta, että tykkään tästä kovasti.
Mutta siitä horisontista taivas näyttää tosi isolta ja
tavoiteltavalta. Siellä tunnetaan hylättyjen Kristus, joka on
kaikkein suurin aarre, mitä ihminen voi koskaan saada. Ne, jotka
valkkaavat kaverinsa tarkkaan jäävät helposti yksin, koska etsivät
vain fiksujen seuraa ja pian he huomaavat, että fiksut eivät heistä
välitäkään - vaan valitsevat vielä fiksumpia?
”Kolme on minusta kaunista, ja ne
ovat kauniit Herran ja ihmisten edessä: yksimielisyys veljesten
kesken ja ystävyys naapurien kesken sekä se, että vaimo ja mies
hyvin yhteen sopivat." Siir.25:1.
”Mutta jumalattomat kutsuvat kuoleman
tykönsä teoillaan ja sanoillaan, pitävät sitä ystävänänsä ja
ikävöitsevät sitä. He ovat tehneet liiton sen kanssa, koska
ansaitsevat joutua sen omiksi." Viis.1:15.
”Uskollinen ystävä on vahva turva;
joka sellaisen löytää, se aarteen löytää. Uskollinen ystävä
on korvaamaton, eikä hänen arvonsa ole punnittavissa. Uskollinen
ystävä on elvyttävä lääke, ja jotka Herraa pelkäävät, ne
sellaisen löytävät. Herraa pelkääväinen harrastaa oikeata
ystävyyttä, sillä miestä myöten on hänen läheisimpänsä."
Siir.6:14-16
”Älä hylkää vanhaa ystävää,
sillä uusi ei ole hänen vertaisensa. Uusi ystävä - uusi viini:
kun se tulee vanhaksi, sitten sinä juot sitä ilolla."
Siir.9:10.
”Jokainen ystävä sanoo: "Ystävä
minäkin olen", mutta moni on ystävä ainoastaan nimeltä. Eikö
se ole murhe aina kuolemaan asti, jos kumppani ja ystävä muuttuu
vihamieheksi? Voi, sinä paha mielenlaatu! Mistä olet sinä
vyörynyt, niin että peität vilpillä maan? Moni kumppani nauttii
ystävästä silloin, kun on iloa, mutta ahdingon aikana on häntä
vastaan, Moni kumppani näkee vaivaa yhdessä ystäväänsä kanssa
vatsansa hyväksi, mutta sodan tullen tempaakin kilven. Älä unhota
mielestäsi ystävääsi, äläkä ole muistamatta häntä, kun olet
rahoissa." Siir.37:1-6.
Jeesus kutsuu omiaan ystäviksi ja hän
on tosi ystävä, uskollinen ja vakaa, joka ei hylkää helposti. Hän
puolustaa omiaan, puhuu ystäviensä hyväksi, vaikka nämä eivät
sitä ansaitse. Hän suojelee ja seuraa omiaan, vaikka nämä eivät
siihen aina kiinnitä huomiota. Jeesus jakaa omilleen kaiken
tarpeellisen, mutta useimmat eivät tyydy siihen, vaan hamuavat aina
vain lisää. Vasta kuoleman edessä, kun paristojen virta alkaa olla
lopussa, kone alkaa yskiä, monet vaivat kertovat lopun lähestyvän,
moni irrottaa otteensa aineesta ja kiinnittyy ikuiseen Jumalaan.
Siinä on elämän henki.
Mikä onkaan loppujen lopuksi tärkeää
minulle ja elämässäni - sinä sen tiedät Herrani. Jaa sitä niin
kuin tahdot, silloin kuin tahdot, niiden kautta, jotka olet siihen
valinnut. Olemme ihmisinä kuolevaisia, mutta sinä olet kuolematon
ja ikuinen. Anna siis henkesi elämää sydämeeni, askeleihini,
puheisiin ja valintoihini. Pidä minut ystävänäsi, sillä joskus
tunnen, ettei juuri muita olekaan, sillä moni rakas läheinen on jo
täältä lähtenyt? Anna minullekin osa sinun voitelustasi, sinä
taivaallinen Voideltu, Kristus, Messias
ja Kuningas, kaiken elämän lähde, ikuisenelämän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti