Olen lukenut viime aikoina vanhaa
kirjasarjaa J R Koskimies Päivämuistoja. Tämä hartauskirjakokoelma on melko
laaja 1150 sivua, kaksi teosta jokapäivälle kirjoitettuja tekstejä painettu
vuosina 1914 -15. Luin hänestä arvion, jossa sanottiin:
- Niin kuin piispa Koskimiehen koko
luonne, oli myös hänen hurskautensa avonaista, suoraa, vilpistelystä vapaata.
Jumalan ja ihmisten edessä hän oli sitä, mitä oli. Hänelle pääasia oli
harrastus välittömästi syventyä Pyhään Sanaan ja kaivaa sieltä tutkien esille
vanhaa ja uutta.
Olin aikoinaan monta vuotta töissä
Suomen Kristillisen Työväen Liitossa, jolla oli omistuksessaan Karkun
Päiväniemen virkistyskeskus. Tuo kaunis paikka oli historiansa alkuvaiheissa
kuulunut Oulun piispa Koskimiehelle, joka oli pitänyt sitä kesämökkinään.
Vanhan päärakennuksen hirrestä tehty olemus oli korkea ja kaunis. Sen
yläkerrassa olivat makuuhuoneet sekä piispalle että piispattarelle. Minä nukuin
monta kertaa kummassakin kamarissa, joista oli mahtava näkymä yli Rautaveden.
Koskimies oli aikansa (1859 – 1936)
merkkihenkilö asemansa vuoksi. Hän oli ensin Kuopion hiippakunnan piispana ja
sittemmin ensimmäinen Oulun hiippakunnan piispa, jota virkaa hän hoiti 36v. Hän
jäi eläkkeelle vasta 69-vuotiaana. Hän oli tunettu historioitsija ja syvällinen
uskova. Hän otti kantaa mm. voimakkaasti edessä olevaan kansalaissotaan
ehdottamalla osapuolille rauhanomaista ratkaisua. Tätä varten hän laati
kirjelmän, jota muut piispat eivät kuitenkaan hyväksyneet. Hän oli ensin
nimeltään Forsman, mutta suuressa Snellmaninpäivän nimenmuutoksessa 1906 hän
suomensi sukunimensä Koskimieheksi. Hänestä kasvoi kansallisuusaatteen
idealisti, joka halusi olla ”yhtä lihaa ja verta” suomenkielisen kansan kanssa.
Routavuosina hän oli organisoimassa
hiippakuntansa papistoa suomalaisen puolueen myöntyväisyyslinjan tueksi. Vuoden
1918 sodan jälkeen hän teroitti kansallisen sovinnon välttämättömyyttä.
Koskimiehessä oli herkkyyttä ja
levotonta tunneihmistä, jonka mielialat vaihtelivat suuresta sydämellisyydestä
hermostuneisuuteen ja masennukseen. Avioliiton ristiriitaisuus ja lapsettomuus
lisäsivät hänen yksinäisyyttään, eikä hän koskaan halunnut avata toisille
kaikkein sisimpiä tuntojaan. Kerran hän arvioi aikansa kristillisyyttä:
- Ja nyt nämäkin pitkät pyhät
päättyvät muilta paitsi rukoushuonekristityiltä. Yhä akkaa lappaa kuin köyttä
rukoushuoneesta kirkkoon ja kirkosta rukoushuoneeseen niin pitkälti kuin päivää
piisaa ja yölläkin jatketaan. Tulevatko lopultakaan herätetyiksi.
Kuitenkin hän esitelmässään papeille
1908 puhui myönteisesti herätyskokousten merkityksestä. Työ ei kuitenkaan saisi
johtaa seurakuntayhteyden särkymiseen. Siinä tapauksessa kokouksilla olisi vain
ohimenevä ja sielullisia pettymyksiä aiheuttava vaikutus.
- Jollei ruveta käymään seurakunnan
jumalanpalveluksessa ja viljelemään Jumalan sanaa kotielämässä, niin tämän
kansan kohtalo kulkee turmiota kohti.
Vuonna 1910 sanoo piispa Koskimies,
että jokaisella pitäisi olla Uusi Testamentti, joka oli hänelle saattaja.
Vuonna 1915 piispa Koskimies totesi, ettei Jumalan edessä kukaan ole viaton.
- Pitäkää kalliina ja korkeana
etuoikeutena, että olette kristittyjä ja olette kutsutut perimään kirkkauden.
Vuonna 1925 huomautti piispa
Koskimies, että kristillisyyden vaikutus ilmenee kodissa mm. siten, että äiti
tai joku muu perheen jäsen on kodin pappina.
Jokainen jättää jalanjälkensä
kulkiessaan, toiset sitten arvioivat sen arvon ja merkityksen. Kaikki eivät
koskaan kirjoita kirjaa, toiset eivät koskaan kirjoita juuri mitään.
Puhelinkulttuuri sen sijaan sujuu vaikka yhdellä sormella. Monien nimiä ei
mainita historian lehdillä, mutta he voivat silti olla koko ikänsä Jeesuksen
kanssa uskossa. He ovat löytäneet tien Golgatalle, pelastuneet ja lähteneet
uuden elämän tielle. Kyllä silti kaikkien kauniiden kulissienkin taakse
kätkeytyy aina itkua ja surua, kaiken ulkoisen hyvinvoinnin takana on usein
äärettömän hengessä köyhä sielu, joka on muuttunut viinirypäleen rehevästä
muodosta pelkäksi kuivaksi rusinaksi.
Jokaisen Kristuksen seuraajan on
otettava kantaa ympäröivään maailmaan ja aikansa toisiin kristittyihin. Pitää
löytää elämässään Jumalan tahto, se auttaa eteenpäin. Vastusta on yllin kyllin,
erilaiset pelot pyrkivät lamaannuttamaan, olosuhteet muuttuvat, ihmiset ottavat
etäisyyttä ja tunnepuoli ei löydä Jumalaa. Ihmiset arvioivat meitä omista
lähtökohdistaan lähinnä hyödyn ja sukulaisuuden kannalta, mutta äänekäs
uskovaisuus joutuu aina vihollisen maalitauluksi. "Mutta Pietari ja muut
apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin
ihmisiä. Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte
puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut
Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien
anteeksiantamusta. Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki,
jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat." Kun he sen
kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he tahtoivat tappaa heidät."
Apt.5:29-33. Kun on tukevasti kiinni Kristuksessa, uskaltaa sanoa totuuden ja
seisoa sanojensa takana. Siinä ovat jalanjäljet Golgatalta, joita maailma
vihaa, fiksut karsastavat, ylpeät halveksivat ja valheelliset pilkkaavat.
Olimme vaimoni kanssa
kirkonmenoissa eräänä adventtipyhänä Kangasalla, kun huomasimme aivan
etupenkeissä istumassa mustahiuksisia miehiä runsas parikymmentä. Pian
tajusimme, että seurakunta oli kuskannut turvapaikanhakijoita paikallisesta
vastaanottokeskuksesta mukaan kisoihin. Olihan seurakunta nimennyt jo yhden
pastorin hoitamaan tätä työsarkaa aiemmin syksyllä, mutta toistaiseksi se oli
ollut vain lähinnä perinneruokien valmistamista ja seurustelua. Alkuliturgian
jälkeen tuli erikoinen osa, kun mainittu pastori ja yksi turvapaikanhakijoista
astelivat mikrofonin taakse. Paikalla olleille kerrottiin, että eräs
heikäläisistä oli tehnyt ikävän teon videoimalla pilkallisen otoksen
kirkkopuiston hautausmaalla ja lukenut siellä Koraanin säkeitä. Tämä oli sitten
laitettu yuo tubeen kaikkien ihasteltavaksi. Nyt tämä porukka oli tullut
esittämään anteeksipyynnön kaverin puolesta ja kerrottiin, että hänet oli
lähetetty kauas toiseen yksikköön. Anteeksipyynnön jälkeen pastori esitti
tulkin välityksellä anteeksiannon sanomaa koko porukalle. Vaikuttavaa,
harvinaista, ja hämmästyttävää nykypäivänä.
Sitten kirkonmenot kulkivat
perinteisen kaavan mukaan, virsiä, saarna, rukouksia, ja ehtoollisen
asettaminen. Sitten huomasimme, että monet - suurin osa - turvapaikanhakijoista
tuli polvistumaan alttarikaiteelle muun seurakunnan kanssa. Ilmeisesti he
olivat toisuskoisia, eivät kastettuja, siksi heille ei jaettu ehtoollista,
mutta pastori luki Herran siunauksen itse kunkin ylitse.
Ajattelin noita poloisia, kaukana
kodistaan, vieraassa kulttuurissa, vaikea kielimuurin edessä, kaikki tähän asti
opittu on nyt koetuksella, mihin uskoa, mitä odottaa. Samanaikaisesti uutiset
kertoivat monista kärsimättömistä maahan tulijoista, jotka olivat kyllästyneet
odottamaan ja matkustivat takaisin kotiinsa, perheittensä luokse.
Mutta Jumala kutusi nyt noita
turvapaikanhakijoita Jeesuksen luokse, se oli varma. Olisi suurenmoista, jos
nuoret miehet löytäisivät Vapahtajan ja veisivät evankeliumin mukanaan
kotimaahansa. Monet ovat rukoilleet heidän puolestaan. Mutta kuka rakasti
heitä? Jumala, Taivaan Jumala rakasti heitä, ilman näitä askeleita kaukaiseen
Pohjolaan he eivät ehkä olisi koskaan kuulleet evankeliumia? Aistimme
jalanjälkiä Golgatalle.
Kristuksen valtakunnassa on tilaa
jokaiselle, Herran Henki kutsuu aikanaan kaikkia. Monet tämän päivän
pakolaisista kohtaavat matkallaan Kristuksen ja pelastuvat, monen ulkomaanmatka
on koituva iloksi ja murhe parannukseksi, jota ei kadu. Tässä tapahtuu, että
kaveri lähtee sutta pakoon ja löytääkin itsensä Hyvän Paimenen sylistä,
Golgatalta. Kiitos Herralle näistä askelista.
"Nöyrät saavat syödä ja
tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne
on elävä iankaikkisesti. Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran
tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä; sillä Herran on kuninkuus,
ja hän on hallitseva pakanoita. Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat;
hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa
pysyä. Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan
Herrasta." Ps.22:27-31.
Ikuinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä
Henki, kuinka ihmeellisesti olet järjestänyt asiamme, elämämme ja kaiken.
Katselen mihin suuntaan tahansa, näen vain sinun käden jälkesi, ja kun
kuuntelen tarkemmin kuulen kaikkialla sinun äänesi. Minunkin jalanjälkeni on
kulkenut Golgatalle, sinne rukoilen kaikkien pääsevän. Onko siis mitään
arvokkaampaa, kuin olla sinun omasi ja rukoilla että kaikki löytäisivät sinut
Herrakseen ja Vapahtajakseen? Anna afganilaisten, irakilaisten ja syyrialaisten
löytää sinut mielenmuutoksessa ja uudestisyntymisessä ristisi ja veresi kautta.
Pyydän näiden aikalaisiemme elämään ja myös jokaiselle turvapaikanhakijalle ja
muille elämässä seikkailijalle sinun nimesi olisi pyhitetty, että sinun
valtakuntasi tulisi heidän sydämiinsä ja koteihinsa, että sinun tahtosi
tapahtuisi Suomessa ja kaikkialla. Aamen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti