Juttelin erään ihmisen kanssa, joka oli oppinut
kovan lain tien uskonelämässään. Hän moitti itseään ja valitti huonouttaan. Hän
kertoi niistä suunnitelmista ja tavoitteista, jotka olivat vielä toteutumatta
hänen ajatuksistaan. Tein kysymyksiä ja kommentoin. Monen tunnin keskustelun
jälkeen huomasin, että tuo hänen negatiivinen asenteensa oli monen tekijän
summa ja heijastui lähes kaikkeen hänen elämässään. Se oli ilmi lapsuudessaan,
se oli ilmi työelämässään, se oli ilmi ihmissuhteissa, se oli ilmi
seurakunnassaan, se oli ilmi kotonaan. Hän ajatteli kovin ihanteellisesti
kristinuskosta ja ajatteli sen olevan jonkinlainen inhimillisen
voimanponnistus, tms. Ennen tällaisista ihmisistä sanottiin, että he pyrkivät
pyhittämään lihansa? Kyllä hän tunsi Jeesuksen, mutta ei Jumalan armoa, tai ainakin se oli kovin monen oven takana kaapissa, jossa luki: vain tosipyhille – syntiset älköön vaivautuko! Jossain vaiheessa veinkin keskustelun armon ymmärtämiseen ja hän torjui sen huomauttamalla, että nykyään aivan liian helposti armahdetaan vain ihmiset ilman vastuuta. No, saimme rukoilla ja kantaa hänet asioineen Herran eteen. Minun taitoni eivät häntä kyenneet auttamaan, mutta Herralla on suuri rakkaus jokaista kaipaavaa kohtaan. Myöhemmin mietin vielä keskustelujamme ja rukoilin hänen puolestaan.
pyhittämään lihansa? Kyllä hän tunsi Jeesuksen, mutta ei Jumalan armoa, tai ainakin se oli kovin monen oven takana kaapissa, jossa luki: vain tosipyhille – syntiset älköön vaivautuko! Jossain vaiheessa veinkin keskustelun armon ymmärtämiseen ja hän torjui sen huomauttamalla, että nykyään aivan liian helposti armahdetaan vain ihmiset ilman vastuuta. No, saimme rukoilla ja kantaa hänet asioineen Herran eteen. Minun taitoni eivät häntä kyenneet auttamaan, mutta Herralla on suuri rakkaus jokaista kaipaavaa kohtaan. Myöhemmin mietin vielä keskustelujamme ja rukoilin hänen puolestaan.
"Sillä me olemme muukalaisia ja vieraita sinun
edessäsi, niinkuin kaikki meidän isämmekin; niinkuin varjo ovat meidän päivämme
maan päällä eikä ole, mihin toivonsa panna." 1.Aik.29:15.
Lienee paljon seurakunnissa ihmisiä, jotka eivät ole
löytäneet Jumalan armoa avukseen oikeaan aikaan? Jos heiltä kysyy, milloin
Jeesus tuli heidän elämäänsä, he vastaavat, että lapsuudestaan asti he ovat
uskoneet Jumalaan, tai että kirkko on ollut heille tuttu vuosia, tai että he
ovat yrittäneet tehdä aina oikein ja kunnioittaneet pyhiä asioita. Sitten on
paljon sellaisia seurakuntalaisia, jotka eivät sano yhtään mitään, eivät
vastaa, eivät ota kantaa. Heille Jumala ja usko on yksityisasia, suljettu
salakammio, pimeä huone, jonne ei muilla ole asiaa. Se ei tule olla kuuluvaa,
näkyvää tai sosiaalista, ei tunnustavaa eikä tavoittavaa. Erään tutkimuksen
mukaan suomalaiset käyvät kirkossa 1,8 kertaa vuodessa. Merkillinen luku?
Taitavat siis olla yhden kirkonmenon alusta loppuun ja toisesta jättää pois
kanttorin loppusoiton?
Nuorukaisena tuli kuunneltua kaikenlaista
iskelmämusiikkia. 60-luvulla oli suosittu bändi Hollies, jonka musiikkia tuli
ostettua vinyylilevyinä. Heillä oli eräs runo ja laulu, josta tuli sitten
listamenestys. Laulun kertosäkeessä lauletaan antaumuksella: ”He ain't heavy,
he's my brother” (ei hän ole raskas, hän on minun veljeni). Laulun tarinasta on olemassa parikin
erilaista verisota, jotka lienevät kumpikin motivoineet säveltäjiä. Ensimmäinen
sijoittuu johonkin kaukoitään, jossa oli pieni länsimainen ryhmä käymässä.
Siellä nuori tyttö, ehkä 10 - 12 v. kantoi selässään lasta, joka pyöri
selkäpussissa sinne tänne. Joku matkalaisista kysyi häneltä, että eikö tuo ole
raskas kantaa, johon tyttö vastasi: Hän ei ole raskas, hän on veljeni.
Toisen kertomuksen mukaan laulun nimi liittyy vuonna
1917 katolisen papin Edward Flanaganin Omahaan Nebraskaan perustamaan Boys
Town-nimiseen kommuuniin, josta saivat tulla hakemaan apua kodittomat tai
muuten ongelmista kärsivät pojat. Vuonna 1941 Flanagan luki The
Messenger-nimistä lehteä ja näki sattumalta kuvan, jossa poika kantoi selässään
itseään nuorempaa poikaa. Kuvan alla oli kuvateksti ”He ain't heavy Mr., he's
my brother”. Flanagan otti fraasin käyttöön ja siitä Boys Townin motto. Hän
myös teetti kuvasta patsaan johon lause oli kaiverrettu ja siitä tuli kommuunin
tunnuskuva.
Laulun sanat menevät suurin piirtein näin:
Tie on pitkä, sillä on monia mutkia.
Tämä johtaa meidät ties minne kuka tietää milloin.
Mutta olen vahva, riittävän vahva kestämään häntä.
Hän ei ole raskas, hän on veljeni
Joten mennään ja hänen hyvinvointinsa on huoleni.
Ei ole taakka häntä kantaa.
Pääsemme sinne, sillä minä tiedän, ettei hän rasita
minua.
Hän ei ole raskas, hän on veljeni
Jos olen kuormattuna ollenkaan,
sitten olen täynnä surua,
että jokainen sydän voisi olla täytetty ilolla
toisten rakkaudesta.
Se on pitkä, pitkä tie, josta ei ole paluuta.
Vaikka olemme matkalla sinne,
miksi en jaa kuormaa.
Ei paina minua ollenkaan,
Hän ei ole raskas,
hän on veljeni, hän on veljeni
Hän ei ole raskas, hän on veljeni...
Oman läheisensä tunteminen ja auttaminen on
kutsumustehtävä, jossa onnistutaan tai sitten ei. Joskus suvun riidat saattavat
kaivaa maata jalkojen alta ja erottaa ihmiset kauas toisistaan. Joskus joku
kantaa sukulaistaan koko elämänsä, hän kun ei tunnu ollenkaan aikuistuvan, eikä
ota vastuuta tekemisistään ja elämästään. Vauva menee vielä mukavasti, mutta
aikuinen lapsi on painava.
Jumala valitsee veljet emme me. Ystävät voi valita,
sukulaisia ei voi valita. Jumalan täytyy voida aina ja kaikkialla saada sanoa,
ketkä ovat hänen omiaan, kenen kanssa meidän tulee tulla toimeen ja elää. Tosin
tätä velvoitusta kierretään nykyään hyvin hurskaasti sanomalla, että
lähdettiin, kun oli niin epähurskasta meininkiä meidän seurakunnassa.
Päätettiin pistää paremmaksi ja ruveta itse hoitamaan ylipapin tehtäviä. Ja
onhan se huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse olla tekemisissä ärsyttävien
ja toisinajattelevien ihmisten kanssa? Saa sitten itse valita toiminnan muodon
ja järjestyksen, saarnaajat, laulajat, rukoilijat ja kolehtikohteet, ajan ja
paikan. Tuntuu kuin olisi tehnyt jotain oikein merkittävää. Toinen ja paljon
vaikeampi tie onkin se, että lähden vasta sitten, kun heittävät pihalle.
"Petetty veli on vaikeampi voittaa kuin vahva
kaupunki, ja riidat ovat kuin linnan salvat." Snl.18:19. Pettymyksen aallot käyvät
joskus korkeina ja heikko usko meinaa hukkua niihin. Uskoviin pettynyt on
katkera ja vetäytyvä. Hän suojelee itseään uusilta iskuilta, eikä näyttäydy
samoissa piireissä, jossa on joutunut piiskattavaksi. Nuhtelun kestäminen
vaatii uskoa ja Herran siunausta, sillä omien virheiden ja heikkouksien näkeminen
ei ole yleistä. Mutta kun ne toiset ovat munanneet asiat ja sotkeneet, en minä?
Siinä olisi nyt hyvä tilaisuus löytää Kristus jonkin uskollisen ystävän kautta.
Siihen olisi tilausta. "Ystävä rakastaa ainiaan ja veli syntyy varaksi
hädässä." Snl.17:17.
Jeesus kohtasi ylösnousemuksensa jälkeen
opetuslapset lämpimästi ja toivorikkaasti. Hänellä oli heille uusi sanoma,
josta tuli käänteentekevä koko seurakunnan historiassa. Siinä ei ollut paikkaa
pelolle, sillä se rakentui hänen elämääantavan henkilönsä varaan. "Silloin
Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun
veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä."
Matt.28:10. Voiko olla mitään sen suurempaa uskovalle, kuin nähdä
Vapahtajansa, kuulla häntä, seurata häntä ja palvella häntä? Voiko olla
suurempaa, kuin että Jumala kutsuu ihmistä veljekseen? Voiko olla mitään
suurempaa, kuin että Jumalan Poika tahtoo ohjata elämäämme kohti ikuista
kirkkautta?
Jeesus on uskovan isoveli, joka kantaa heikkoa
lastaan selkärepussa läpi ahdistavien vaiheiden. Vain hän voi sanoa, että et
ole raskas taakka, että hän kantaa sinut mielellään, että hän on tullut juuri
siksi maailmaan. Hän tuntee tien, ajan ja vastukset. Hän tuntee sinut, hän
tietää surusi ja ilosi, toiveesi ja rukouksesi. Hän tahtoo, että olisit aina
hänen lähellään, sillä hän ei vetäydy pois. Hänellä on hyvä tahto sinuun
nähden. Hänen ikuiset käsivartensa ovat ojennetut sinua varten, hänen
taivaalliset sanansa tuovat sinulle valoa ja viisautta. Siksi hän sanookin: "Minä
julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä."
Ps.22:23. Epäjumalanpalvelijat ostavat palvottavalta hyväksymistä ja
suosiota, mutta Jeesus, ainoa oikea Jumala, rakastaa sinua, vaikka tietää sinut
perin kehnoksi. Hän sanoo sinusta Isälleen: Hän ei ole raskas, hän on
veljeni.....
Kristityn suhtautuminen toisiin uskoviin, veljiin ja
sisariin, ilmaisee, millainen on hänen oma Jumala-suhteensa. Se on suoraan
verrannollinen siihen. Kristitty, joka ei jaksa toisia uskovia, ei ole uskova.
Kristitty, joka hylkää toiset uskovat, ei ole uskossa. Kristityn tulisi aina
suhtautua vakavasti niihin ihmisiin, jotka Herra johdattaa hänen tielleen.
Kristitylle on koko elämän ajaksi oppimista siinä, miten metkoja tyyppejä
Kristus on kutsunut joukkoonsa, sillä monetkaan heistä eivät ole ollenkaan
sinun näköisiäsi, eivät tasapainoisia, viattomia, samoinajattelevia,
puhtaanvalkoisia, eivät laatuluokitukseltaan valioita, eivät muistutakaan
vitriinissä kiilteleviä pokaaleja?
Kristittyjen yhteys on varmasti yksi kaikkein
vaikeimpia asioita, joita uskossa joutuu opettelemaan. Siitä koulusta ei selviä
ilman Kristusta, eikä kukaan ilman kolhuja. Raamatun sana antaa tässä valoa ja
voimaa. Kristitty huomaa, että tämä ei ole hänen yksityisalueensa, vaan kyse on
Herran kallisti verellään lunastamasta laumasta, jossa on monenlaisia lampaita.
"Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja
ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta,
ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta. Sillä tämä on se sanoma, jonka te
olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme eikä
olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän
tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä
teot vanhurskaat. Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa. Me
tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei
rakasta, pysyy kuolemassa. Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te
tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä
pysyisi. Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä
meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä. Jos nyt
jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa,
mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä
hänessä?" 1.Joh.3:10-17.
Omassa elämässäni on ollut joskus aivan hämmentävää,
kuinka täysin tuntemattomat ihmiset ovat tulleet läheisiksi tuntemalla ja
tunnustamalla saman Jeesuksen kuin minä. Parhaimmillaan pyhien yhteys on
silloin, kun Jeesus Kristus saa olla keskellämme meitä siunaamassa sanallaan ja
Hengellään. Katson siis Häneen, joka on minua kantanut....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti