Sodoman seurakunta
tiedottaa
Sodoman seurakunta
on ollut viime aikoina huolissaan jäsentensä aktiivisuudesta tai
oikeammin passiivisuudesta toimintaa kohtaan. Siksi onkin päätetty
suorittaa ns. innostamiskampanja, jonka toivotaan piristävän
kansaa. Seurakunta on teettänyt kalliin tutkimuksen asukkaiden
elintasosta ja viihtyvyydestä teemalla "syökäämme ja
juokaamme, sillä huomenna kuolemme". Tutkimuksessa on tullut
ilmi mm. väen sangen välinpitämätön suhtautuminen kirkon
toimintaan ja jopa halveksiva asenne henkilökuntaa kohtaan. Vain
hautausmaat ovat saaneet kiitosta hyvän hoitonsa vuoksi. Mutta nyt
tutkimuksen tultua julki, kansa on ottanut osaa ilahduttavasti
jakamalla mielipiteitään ja näkemyksiään asiasta nettisivuilla
ja facebookissa. Tästä rohkaistuneena seurakunta on miettinyt
mahdolliseksi ensi vuoden pääteemaksi syömiskulttuurin esiin
nostamista ja sen kehittämistä, että kaikki olisivat iloisia ja
onnellisia edes hetken verran. Pyritään järjestämään
viikonlopputapaamisia, joissa vain syötäisiin ja ne jotka eivät
halua syödä, voisivat etsiä nettipelin kautta pokemoneja. Nämä
alun perin japanilaiset hahmot muutetaan srk-tiedottajan taidoilla
Sodoma go - versioksi seurakunnan työntekijöiden kasvoilla
varustetuiksi hahmoiksi. Esim. keräämällä kaikki diakoniatyön
piirissä olevat työntekijät voittaa yv-keräyksen nimikkopaidan ja
keräämällä kaikki kanttorit voittaa yhden kirkkokuoron CD-levyn.
Edelleen väen
piristämiseksi ehdotetaan, että ne joilla on auto, miettisivät
uuden auton ostoa, sillä uusi auto tuoksuu uudelle ja raikkaan
tuulahduksen on kuulemma todettu tuovan piristystä elämän
harmauteen. Mutta, ettei jäätäisi vain autonvaihtoon, olisi
jokaisen perheen vakavasti mietittävä moottoripyörän ostamista,
sillä muuten seurakunnastamme saattaa tulla ulkopuolisille aivan
liian köyhä kuva? Mieluummin pitäisi hankkia vähintään 1000 cm³
kokoinen menopeli ja sekä isännälle että emännälle.
Virikkeeksi
suositellaan, että jokaista taloutta kohti tulisi olla kolme
kappaletta kesämökkejä: yksi Lapissa muuramen poimintaa
ruska-aikaan ja kevättalvella hiihtelyä varten, toinen Espanjassa
aurinkorannikolla, jossa voisi viettää kylmän Pohjolan talven ja
vielä varoiksi yksi mökki Turun saaristossa keskikesän kalastelua
ja auringonottoa varten. Ja jos rahaa on reilusti pöydällä, niin
mikä estää hankkimasta Israelista pikkuosaketta ja Viipurista
vuokrayksiötä yllätyslomia ja äkkilähtöjä ajatellen? Tärkeää
olisi, että voisi olla vuosisuunnittelussa itse kullakin tarpeeksi
tekemistä ja täysi aikataulu. Muuten seurakunta antaa itsestään
kovin tumpelon ja tosikkomaisen kuvan, eikä mahdollisia uusia
liittyjiä tulekaan?
Näin
marjastusaikaan seurakunta suosittelee jatkuvaa marjastusta, sillä
metsä on kirkon veroinen, kun monet ihanat linnut lentelevät siellä
ja jokainen voi luoda oman mielikuvansa Jumalasta ilman minkäänlaista
ennakkokäsitystä. Tunnepuolta tulisi korostaa ja elämysten
hankkimiseen pitäisi löytää enemmän aikaa. Ja kun marjastuskausi
loppuu, suosittelemme metsästämistä, kaikenlaisen riistan
ampumista surutta ja nauttien. Myös lapsille pitäisi opettaa jo
pienenä, miten rikasta elämä voikaan olla, kun saa tappaa eläimen
ja syödä sen. Sillä onhan se aivan toisenlaista, kuin ostaa
jostakin marketista valmiiksi käsiteltyä lihaa?
Näin kesäaikaan
seurakunta suosittelee myös kaikenlaisiin yleisiin juhliin ja
festareihin osallistumista muina miehinä, sillä on nähty hyväksi,
että seurakunta näkyisi kaikkialla. Emme kuitenkaan käytä mitään
kristillisiä tunnuksia, ettei kukaan loukkaannu toimintaamme,
riittää, kun jäsenet pitävät Sodoma-lippalakin päässään.
Talouden kohentumiseksi tarvitsemme kipeästi veroeurot kirkonkaton
korjaamiseen ja kaukaisena toiveen olisi naapurikirkon tapaan saada
tulevaisuudessa aito kultainen katto, josta kevätaurinko taittaa
ihania säteitään köyhien ihmisten silmiin heidän ohittaessaan
pyhätön. Tätä ilmiötä mainostetaan naapuriseurakunnan aidassa
asti.
Seurakunta on saanut
käsiinsä aivan uuden uutukaisen teologisen tutkimuksen, jonka
mukaan ihmistä ahdistavat uskonasiat ja niistä keskusteleminen.
Joten se on päätynyt suosittelemaan jäsenilleen pidättyvyyttä
näissä asioissa. Raamattua pitää varoa yksityiskäytössä, koska
se lisää ihmisten ahdistuneisuutta. Yleensä olisi viisaampaa
jättää vaikeiden asioiden pohtiminen asiantuntijoille ja varoa
kierteleviä maallikkosaarnaajia, joiden tietämys on kokemuksesta
todettu ala-arvoisiksi. Kerran kaksi kirkonmenoissa, joko sen
alkuosassa tai myöhemmin kirkkokahvilla on katsottu aivan
riittäväksi keskiverto kristitylle. Vakavasti on mietitty
palaamista alkukieliseen raamatunlukemiseen ja samalla saarnat
pidettäisiin vanhan tavan mukaan latinaksi, sillä arkistostamme
löytyy vanhoja saarnoja aina 1200-luvulta asti tällä kielellä ja
ne ovat hyvin säilyneitä. Tästä olisi se etu, että kirkkovieraat
voisivat häiriintymättä olla mukana ja mahdollisesti vaikka
torkahtaa kirkonmenojen aikana ilman suurempaa hämminkiä.
Mielestämme
laulaminen ja kaikenlainen musiikintekeminen olisi seurakuntalaisten
jätettävä ammattilaisille, jotka kyllä hallitsevat sen paremmin
ja täydellisemmin. Yhteislaulu pitäisi kieltää kokonaan, ettei
uuden kanttorin sävelkorva kärsi. Esittävää ja viihdemusiikkia
yritetään tarjota sitten sitäkin runsaammin, ettei kenenkään
tarvitse pelätä joutuvansa luopumaan musiikista kokonaan.
Valitettavasti seurakunta joutuu kuitenkin nostamaan pääsylippujen
hintoja kalliiden esiintyjäpalkkioiden vuoksi ja siksi on
valitettavasti osan köyhistä jäätävä kirkon ulkopuolelle. Mutta
ei hätää, seurakunta on järjestänyt niin, että pohjoispuolen
ikkunan taakse on asetettu vanha hylätty kirkonpenkki, jossa kuulee
ainakin jonkin verran urkujen ääntä, jos istuu hiljaa. Paikalle on
myös tarkoitus rakentaa pieni katos sitä varten, että sattuisi
satamaan konsertti-iltana. Kolehtia ei myöskään kanneta köyhien
penkillä.
Sodoman seurakunta
on myös lähettänyt kiitoskirjeen naapurimaahan uuden lain astuttua
voimaan siellä heinäkuussa, sillä se kaventaa merkittävästi
kaikenlaisten epämääräisten maankulkijoiden, matkasaarnaajien ja
lahkolaisten touhuilua raittiissa kirkollisessa ympäristössä. Mitä
selvemmin toiminta voidaan kaikkialla rajoittaa kirkkoihin,
kirkonmenoihin ja pappien puheisiin, sen varmemmin perinteinen
toiminta vahvistuu.
Tähän liittyen on
päätetty suositella kaikille rukouksesta pidättäytymisestä,
koska vääränlainen rukoilu saattaa sekoittaa kristityn ja koko
hänen ympäristönsä. Erikoisen vaaralliseksi on katsottava vapaat
rukoukset ilman ohjekirjaa, tai seurakunnan työntekijän valvontaa.
Myöskään sairaiden puolesta rukousta ei suosita, etteivät he
ahdistu tai masennu enempää. Ihanteena pidetään klo 10.00
kirkonmenojen käsikirjarukousta, jonka katsotaan riittävän koko
seurakunnalle koko viikoksi.
Myös
kuolemanilmoitukset kielletään paikallislehdessä ja kirkollisissa
kuulutuksissa, etteivät ihmiset turhaan ajattelisi noin vakavia
asioita. Vastapainoksi seurakunta on päättänyt avata vitsisivun ja
yleisönosaston (valvotun) mielipiteitä varten entisten
kuolemanilmoitusten paikalle. Sinne jokainen voi kertoa kaikki
hauskat muistot, tapaukset ja sutkaukset, sillä elämä tarkoitettu
nautittavaksi. Ja jos ei muuta hauskaa keksi, niin laittaa sinne
vaikka oman päivitetyn kuvansa kerran viikossa.
Luvassa on myös
loppukesän retkipäivä naapuriseurakuntaan Laodikeaan (Ilm.3.),
sillä sen rikkaus on maan kuulua ja toivomme oppivamme jotakin
merkittävää nykyaikaisesta toiminnasta heiltä. Ilmoittautumiset
seurakunnan kirkkoherranvirastoon tai internettiin tunnuksella "Olen
rikas, enkä' mitään tarvitse!"
Lopuksi seurakunta
toivottaa jäsenilleen mukavaa ja kirkasta kesää, rauha, rauha, ei
mitään hätää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti