Pellolle ilmestyi eräänä iltana peura
(siis ihan oikea, ei se piispa). Notkeasti eläin kulki ruohikossa,
kunnes pysähtyi katselemaan tiettyyn suuntaan. Mietimme, että mitä
se näki? Pian ruohikosta ilmestyi kettu, joka hiipi hiljakseen
eteenpäin peurasta välittämättä. Peura pyöri siinä sitten
näyttävästi ympäriinsä ja teki hyppyjä ketun suuntaan ja
poispäin. Mutta kettu ei ollut moksiskaan ja sitten eläimet
katosivat tahoilleen.
Kettua pidetään viisaana eläimenä,
mutta peura ei varmaan ole siinä sarjassa kovin korkealla? Ilmankos
ihmiset ovat kiukuissaan nimitelleet usein lähimmäisiään
eläinperäisillä nimikkeillä: kuten ”lammasmainen tyyppi”
"senkin sika" "mikäkin kana" "varsinainen
susi" "norsu posliinikaupassa" "se on oikein
lehmä".
Tarina kertoo vanhasta leijonasta,
jalopeurasta, joka ei jaksanut enää pyydystää saalista kiinni
juoksemalla, jonka hampaat ja kynnet olivat niin kuluneet, että sen
ei ollut niin helppoa saada ruokaa kuin nuoruuden päivinään. Niin
se teeskenteli sairastavansa ja se antoi kaikille naapureilleen
tiedon, että se oli luolassaan odottamassa vierailijoita. Ja kun ne
monet pikkueläimet tulivat sen luokse tarjoamaan sille osanottonsa
uskoen pedon olevan ystävällinen niille, niin leijona nappasi
eläimet kiinni, raateli ne ja söi ne yksi kerrallaan. Leijonan
luolan edustalle alkoi kertyä iso kasa kuolleiden luita.
Aikanaan siihen tassutteli ohi
kulkiessaan kettu ja sopivan välimatkan päästä se jututti
leijonaa. Kettu tuli varovaisesti lähestyen, mutta pysyi turvallisen
matkan päässä luolasta, ja kysyi kohteliaasti sen jälkeen
leijonan terveyttä. Leijona vastasi, että hän oli hyvin sairas
todellakin, ja pyysi kettua lähemmäksi. Mutta kettu viisaasti jäi
ulkopuolelle, kiittämällä leijonaa hyvin ystävällisesti
kutsusta. Leijona kehotti kettua tulemaan lähemmäs, että voisi
paremmin kuulla ja keskustella. Silloin kettu torjui kutsun ja sanoi:
- Minun pitäisi olla iloinen kutsustasi, mutta olen huomannut, että
on olemassa monia jalanjälkiä, jotka johtavat luolaasi, mutta
kukaan ei tule ulos? - en taida tulla, sillä jäljet pelottavat!
Perkele kulkee keskuudessamme ja pitää
suurta vihaa yllä maailmassa saaden ihmiset toisiaan vastaan,
riitelemään, tappelemaan ja tappamaan. On ihmisiä, jotka ovat
vihkiytyneet sen palvelukseen tekemään murhia täysin tuntemattomia
ihmisiä kohtaan. Pimeydessään he uskovat tekevänsä hyvää
tappaessaan ihmisiä? Piru pistää vihan kiehumaan ja niin kansat
sotivat toisiaan vastaan, eikä tämä tule loppumaan ennen kuin
Kristus perustaa rauhanvaltakuntansa nähtävällä tavalla maan
päälle tuhanneksi vuodeksi.
Jeesuksen vapauttamat ihmiset eivät
enää ole orjuuden kahleissa pahaan nähden, vaan elämä on tullut
heihin, uusi elämä, taivaselämä, ikuinen elämä. Jeesuksen
luonto on tullut heihin Pyhän Hengen vaikutuksesta, sana on tullut
heissä lihaksi.
"Ja Jumala on eläviksi tehnyt
teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te
ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan
hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään
tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen
vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten
mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;"
Ef.2:1-3
Kautta seurakunnan historian piru on
pistänyt uskovat tiukoille hyökkäämällä heidän kimppuunsa.
Tässä työssä se on teettänyt likaisen työn palvelijoilleen,
Jeesuksen ristiinnaulitsijoille, luopioille, kieltäjille,
pilkkaajille ja lain rikkojille. Ja heitä on aina löytynyt, he
marssivat suurina kulkueina ylistäen saatanaa ja tämän
aikaansaannoksia. Samaa tietä he kuljettavat lapsensa ja ystävänsä,
turmeluksen suku rientää tuhoonsa otsa kiiltävänä ja kirous
suussaan, mustan kivisydämensä kanssa. Herran sana varoittaa
uskovia sen tähden vakavasti edessä olevasta vaivasta:
"Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän
vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura,
etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa,
tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin
maailmassa kestää." 1.Piet.5:8-9
Uskovan on syytä tietää, että
heillä on vastustaja, joka väkevä maailman hallitsija. Se komentaa
kuninkaat ja poliitikot, uskonnot ja yleiset mielipiteet oman
näkemyksensä toteuttajiksi. Se hyökkää, valehtelee, pilkkaa,
huutaa, kiristelee hampaitaan ja tappaa armotta. Mutta se tulee myös
ovelasti kuin tarinan sairaaksi tekeytyvä leijona. Se houkuttelee
syömäetäisyydelle ja sitten se iskee. Lampaat ovat sen herkkua,
varsinkin Kristuksen lampaat. Jos Herran omat ovat innokkaita ja
palvelevia, todistavat Jeesuksesta ja tekevät lähetystyötä, se on
oikein kiinnostunut eliminoimaan ja tuhoamaan heidät. "Varas ei
tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen
tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."
Joh.10:10.
Jeesuksen suuri rakkaus, hänen Hyvän
Paimenen huolenpitonsa ja suojeluksensa on vertaansa vailla. Jokainen
tätä maistanut tietää, ettei ole mitään tähän rinnastettavaa
maan päällä. Taivaallinen Vapahtaja pitää omistaan huolta ja
hänen omansa tukeutuvat häneen, riippuvat hänessä, ovat
läheisriippuvia Jeesuksesta.
Mutta heikkouksiemme tähden olemme
uskovina alttiita joutumaan pahan vaikutuspiiriin. Monen houkutuksen,
himon ja synnin tähden uskovat lankeavat, rikkovat Jumalaa vastaan
ja hänen liittonsa, ovat hengellisen avion rikkojia. Silloin he
menettävät hyvän ja turvallisen asemansa Jumalan yhteydessä.
Perusvaiva on aina ylpeys, joka on nostanut heitä itseään ihmisinä
Jumalan vertaiseksi, omavaraiseksi ja turhan tärkeiksi. Toinen
reitti tässä sarjassa on maailman rakkaus, joka on vienyt monet
pois Jeesuksen luota. Piru on naruttanut heidät pois uskosta =
niellyt heidät, niin kuin oli ennustettu. Siinä vaiheessa, kun
heidän olisi pitänyt vastustaa paholaista, he ovat sokeudessaan
menneet virran mukana. Siihen on heidän tunteensa vietellyt,
tietonsa ohjannut ja tahtonsa kehottanut. Loppujen lopuksi he ovat
olevinaan jopa tyytyväisiä ratkaisustaan, sillä nyt heidän ei
enää tarvitse välittää Jumalan sanasta eikä toisten uskovien
mielipiteistä.
Kävelimme vaimoni kanssa eräänä
päivänä suuren marketin pihalla ja huomasin edessäni avoimen
kukkaron. Poimin sen maasta. Siinä oli näkyvissä sukulaisten
pieniä valokuvia, pankkikortteja ja sen saalista. Katselin
ympärilleni, mutten tavoittanut ketään köyhää, joka olisi ollut
kukkaron tarpeessa. Vaimoni tuli siihen ja kerroin löytäneeni
kukkaron, mutten tiennyt kenen? Aioimme lähteä viemään sitä
neuvontaan, kun näin erään hermostuneen miehen tulevan
parkkipaikan poikki kaupan pääovea kohti. Hänellä oli laatikoita
käsissään ja hän pudotti yhden niistä poimien sen nopeasti
käsiinsä. Samassa avasin kukkaron ja katsoin olisiko siellä
henkilötunnistetta? Näin siellä miehen kuvan ja nimen. Mielestäni
hermostuneen oloinen mies muistutti hieman passikuvaa ja niin huusin
parkkipaikalla kukkarosta löytämääni sukunimellä. Mies kääntyi
puoleeni ja tunnisti nimensä. Sanoin, että löysin maasta hänen
kukkaronsa. Hän vaikutti huojentuneelta ja kiitti. Vaimoni toivotti
hänelle Jumalan siunausta, josta hän myöskin kiitti. (On sanottu,
että jos alkaa liiaksi muistuttaa passikuvaansa, on jo loman
tarpeessa?)
Tavallisen ihmisen elämä rakentuu
suuresti kukkaron ympärille ja hänen omaisuutensa on usein pelkkiä
euroja? Eiväthän poliittiset johtajatkaan, jotka yrittävät ohjata
kansojen vaiheita, ole kiinnostuneita muusta kuin rahasta. Ihmiset
ovat heitä varten vain rahan tähden ja kun tulee Englannin
kaltaisia itsenäisen valtion päätöksiä, parkuvat raharikkaat ja
tavararuhtinaat menetyksiään? Kärjistyneesti voisi sanoa, että
uutiset, valtakoneisto, herrat ja narrit kumartavat rahan valtaa ja
palvelevat sitä. Meille luodaan mielikuva, että onnellinen ihminen
ostaa ja myy, hankkii ja kuluttaa, nauttii ja toteuttaa mieltään.
Mutta todellisuudessa ihminen on onnellinen vain silloin, kun hän
löytää Jumalansa ja elää hänen yhteydessään. Mitä siis
ihminen voi menettää, mitä saavuttaa elämässään, mikä on
todella arvokasta? Hän voi menettää Jeesuksen ja silloin hän
menettää kaiken. Mutta hän voi myös saavuttaa Jeesuksen, silloin
hän saa kaiken. Muu on vain kehystä ja kosmetiikkaa, joka palaa
kerran poroksi.
1.Kun olet, Herra omanani, en huoli
koko
maailmasta; Ei muu kuin sinä sieluani
voi virvoittaa sen vaivoissa. Mikä on
maailman
huvitus! Sä olet mulle lohdutus.
2. Jos vaipuis ruumiini, sielunikin,
Sä, Herra,
olet turvani; Kun lohduttain sä tulet
liki, niin ka-
too kaikki tuskani; Kun sä vaan olet
puolellani,
muu kaikki olkoon vastahan!
3. Kun sinä olet tavarani, niin kaikki
onkin mi-
nulla; Kun virvoitat mun sieluani, mua
kuolokaan
ei kauhista; Sä kallein olet osani ja
ainoo autuus
sieluni.
vanha virsikirja 298. Friedrich von
Hardenberg (Novalis), (saks.)
s. 1772 † 1801.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti