perjantai 16. joulukuuta 2016

Käy, kansa, Herraasi vastaan, nyt kiiruhda riemuiten ja palmuista oksia taita ilosaatossa Kristuksen.


Otin maasta kadunkulmasta puun siemeniä ja pistin ne taskuuni. Se tapahtui Espanjassa. Kotona sitten laitoin siemenet purkkiin ja ne alkoivat kasvaa - tosin hitaasti. Siemenet olivat palmunsiemeniä. Vähitellen ne alkoivat tehdä laihoja lehtiä. Kun oli kulunut muutama vuosi ja sukulaiset saivat kasvinkasvatuksestani liian paljon huumorin aihetta - kuten: täytyy tehdä kattoon reikä, kun se suurenee? - päätin poistaa kasvin elävien kirjoista. Se oli silloin n. 40 cm - elämäni pisin palmu. Ostin sitten puutarhamyymälästä valmiiksi kasvatetun palmun n. 1 m. Tämä näyttävä kasvi on saanut sitten enemmän kunnioitusta sukulaisten keskuudessa. Itse otan usein torkut päivisin sen lehtien alla.

Mutta palmu ei ole pohjolan kasvi, se ei menesty kuin sisätiloissa näillä leveysasteilla. Israelissa se oli yleinen ja tunnettu kasvi, joka liittyi myöskin pelastushistoriaan.
"Mutta seitsemännen kuukauden viidentenätoista päivänä, kun te olette korjanneet maan sadon, viettäkää Herran juhlaa seitsemän päivää; ensimmäinen päivä on levon päivä, ja kahdeksas päivä on myös levon päivä. Ensimmäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, Jumalanne edessä. Ja viettäkää sitä juhlana Herran kunniaksi seitsemän päivää vuodessa. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen; viettäkää se seitsemännessä kuussa. Seitsemän päivää asukaa lehtimajoissa; kaikki Israelissa syntyneet asukoot lehtimajoissa, että teidän jälkeläisenne tietäisivät, kuinka minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun vein heidät pois Egyptin maasta. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3.Moos.23:39-43.
Israelin kansan tuli viettää lain mukaan vuosittain lehtimajanjuhlaa ja se on edelleenkin mukana vuosiohjelmassa. Sankat joukot valistuneita kristittyjä eri puolilta maailmaa suuntavat silloin matkansa pyhälle maalle juutalaisen kansan vieraaksi. Varmaan on joukossa runsaasti sekakansaakin, jolle vain mukana olo on tärkeää? Mutta alun perin oli tärkeää....
1.Että se oli vapautumisen juhla-aika. Se viittaa profeetallisesti Kristuksen ristin työhön.
2. Luku 7 on kuva täydellisyydestä, siinä yhdistyvät ihmisen luku 6 ja Jumalan sapatti, lepopäivä. Se viittaa Kristuksen lahjoittamaan rauhaan ja anteeksiantamukseen.
3.Kahdeksas päivä viittaa tulevaisuuteen, alkavaan uuteen viikkoon. Se merkitsee Kristuksessa osaksemme tulevaa tulevaisuutta ja toivoa.
4. Juhla-aika tuli viettää Herran kunniaksi. Se merkitsee Kristuksen tuloa ja vaikutusta uskovan elämässä pysyvästi, jatkuvasti.
5. Lehtimajassa tuli olla palmunoksia, joka on kuva elämästä, elämänlahjasta ja toimii niin ollen kunnianosoituksena elämänantajalle. Se merkitsee kunnian antamista Jumalalle, Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä.
6.Lehtimaja oli väliaikainen koti ja se purettiin käytön jälkeen. Se ilmaisee meidän kannaltamme ajallisen ja aineen katoavaisuuden, sekä esikuvallisuuden.
7.Se oli ikuinen säädös laissa. Se merkitsee Kristuksen valtakunnan päättymättömyyttä ja uskon kantavuutta tuonpuoleiseen kotiin.
8.Juhla oli muisto Egyptin orjuudesta vapautumisesta. Se on kuva siitä, että ihminen pelastuu vain Jumalan avulla ja jokainen uskoontulo on Kristuksen ihme.
9. Juhla pysäytti arjen ja työn, jolloin kiitettiin Jumalaa maan sadosta. Se merkitsee kuvaa Jumalan vaikutuksesta jokaiseen ihmiselämän alueeseen. 
10. Juhlan viimeinen viisaus oli se, että Herra oli heidän Jumalansa. Se merkitsee sitä, että Jeesus ilmestyttyään Israeliin tuli jokaisen hänen uskovan Herraksi ja Vapahtajaksi.

Ihmisten suuri odotus kautta aikojen on ollut hyvä hallitsija, joka on oikeudenmukainen, kansaa suosiva, rehellinen, ystävällinen ja epäitsekäs, heikkojen auttaja. Näitä on vaan esiintynyt historiassa kovin harvoin ja moni tullut sutena lammasten vaatteissa. Kansa on saanut kärsiä hirmuvaltiaista, jotka ovat tulleet suosituiksi katteettomilla lupauksilla ja kansan äänillä. Demokratia ei ole voinut poistaa huonoja hallitsijoita, koska synti hallitsee ihmisiä. Pahuudella on monet kasvot ja kristillisyyskin on saanut omakuvan albumiin kirkkoherrojen, paavien ja inkvisition kautta. Messiasta on odotettu, mutta millainen hän olikaan?
"Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!" Joh.12:12-13.
Mitä lie kansa ajatellut, kun se reunusti Jeesuksen aikaisen Jerusalemin sisääntuloreittiä idästä päin? Ainakin he levittivät palmunoksia tielle Kristuksen kulkea niiden yli. Se oli juhlallista ja kunnioittavaa. Se osoittaa alamaisuutta ja kuninkaallista tervehdystä riemukulkueessa. Siten myös anottiin kuninkailta armoa ja rauhaa. Kristukselle tämä tehtiin myös hoosianna, menestys huudoin laulaen.
Luther sanoi näistä: - Oksat merkitsevät profeettojen lauselmia, joista yksi on juuri tässä evankeliumissa, sellaisia jotka eivät sisällä kertomusta eikä mitään esikuvallista vaan Jumalan lupauksia. Profeettojen kirjeet ovat puita ja ne, jotka niistä kansalle noita lauselmia julistavat, karsivat oksia, hajotellen niitä kristillisen uskon tielle…. että puista karsitaan oksia ja niitä levitetään tielle, tietää saarnavirkaa ja Raamatun ja profeettojen todistamista Kristuksesta;…. sen kautta Kristus tulee tutuksi ja tunnetuksi. Syyttä ei tässä erikoisesti mainita palmunoksia…. siten nimittäin ilmaistaan, mitä on tunnustus ja mitä Kristuksesta on saarnattava ja uskottava. Palmupuu on luonnostaan sellainen, että siitä tehty malka ei notku minkään kuorman painosta, vaan se nousee painoa vastaan. Tämä tietää Jumalan sanaa; kuta enemmän sitä painaa, sitä enemmän se nousee, siinä tapauksessa että lujasti sen uskot. Sanoissa on voittamaton voima: syystä niitä voidaan nimittää palmunoksiksi. Room.1:16 "Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle." Kuoleman, synnin ja helvetin ja kaiken pahan täytyy väistyä sen tieltä. Se kohoaa sen edessä joka asettuu sitä vastustamaan.

Ihmiset tekevät toinen toisistaan epäjumalia, joiden he ajattelevat tuovan elämäänsä onnea, rahaa ja ruusuja, poistavan syyllisyyden ja tyhjyyden tunteet, antaen iloa pimeään huoneeseen. He levittävät palmunoksansa epäjumaliensa eteen ja kumartavat syvään näiden edessä, nuolevat niiden varpaita. Tähän sopivat idols, x-factor, huippu-urheilu, viihdemaailma, muoti, sijoittaminen, jatkuvan kasvun tavoittelu ja köyhien kyykyttäminen. Näissä kisoissa levitetään palmunoksia menestyvien ja tuottavien eteen ja samalla ajatellaan omaa hyötyä sen myötä – minäkin voitan, kun olen voittajan kaveri?!
Mutta pian nämä "tähdet" sammuvat, hukkuvat, tekevät jotakin hullua lisää tai peräti itsemurhan. Menestyksen huumassa joku koukuttaa heidät syötiksi toisille toheloille ja tätä onkimatoa roikotetaan kuolemaan asti koukussa omaisuuden toivossa. Pian heistä on jäljellä vain ruoto, kannattajat ja lypsyporukka ovat syöneet lihat, kauneus on jäänyt muistojen albumiin ja vain vanhoja lehtileikkeitä on pino muistoina palmunoksien vuosista. Seuraavaksi voi sitten suunnitella rahastusta kunniaa seuranneista kurjuuden vuosista, sillä ihmiset ovat kovin kiinnostuneista kuulemaan, kuinka tähti putosi pyllylleen kuralätäkköön ja tuhri kauniin esiintymisasunsa sikojen seurassa? Loukkuun jäänyt hiiri on filmaattisen kaunis, mutta se ei kelpaa enää kenellekään, se sopisi ainoastaan täytettäväksi eläinmuseoon? Roistot ovat aina myös herättäneet voimakkaita tunteita ja Barabbbas huudetaan täällä maailmassa Jeesuksen edelle, tappajaa kumarretaan mieluummin kuin armahtajaa!

Toista on Jumalan valtakunnassa, se ei kaadu, kuihdu, eikä lopu. Siellä on elämä ja ikuisuus. "Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri. He ovat istutetut Herran huoneeseen, he viheriöitsevät meidän Jumalamme kartanoissa. Vielä vanhuudessaan he tekevät hedelmää, ovat mehevät ja vihannat ja julistavat, että Herra on vanhurskas, hän, minun kallioni, ja ettei hänessä vääryyttä ole." Ps.92:13-16. VT:n palmupuu on kuva Kristuksesta. Hän on, elää ja vaikuttaa ja niin myös jokainen joka uskoo häneen. Hänen juurensa ovat taivaassa Isän luona, hän tuo elävän veden virrat syntisen ulottuville, hän luo arkeen keidashetkiä. Jeesus on keskellämme Vapahtajana ja Herrana ja syntiset löytävät levon ja rauhan hänen luonaan. Kaikenlaiset yrittäjät, idolsissa hävinneet, umpihankenponnistelijat, kivenkantajat, tuulentavoittekijat, tyhjänpäällerakentajat, turhuudenmajatalon asukkaat ja itsensäväsyttäjät selviävät ongelmistaan hänen seurassaan.

Jeesus on se ennustusten palmupuu, jonka vanhurskaus kestää ikuisuuteen ja pelastaa siihen turvautuvat. Hänen uhrinsa ja verensä ansiosta täysin kelvottomat ihmiset ovat kerran kirkkauden maassa kiitollisina Jumalan edessä. Siellä on sitten suuri katselmus, jonka vertaista ei ole ollut. Lukematon joukko ihmisiä huutamassa maailman historian suurinta uutista julki: - Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta. Se, mikä on ollut maailmassa ja ajassa salattua, on siellä kaikkein keskeisintä, suurinta ja ylistettävää. Jumala ja hänen Kristuksensa ovat kaiken keskipisteenä. Pelastuksen merkkinä ja tunnuksena on jokaisella kädessään palmunoksa. Se viittaa Vapahtajaamme, profetian palmupuuhun, jonka elämästä ja vaikutuksesta nämä ovat osalliset. Jeesuksen he turvautuivat ajassa ja nyt ikuisuudessa he lepäävät tässä uskossa, joka on muuttunut näkemiseen. Ihmeellinen on tuo päivä!
"Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta." Ilm.7:9-10.

Tänään, Kristus, tartumme sinuun kuin entisajan kansa ennustusten palmuun, sillä sinä elät ja sinun vaikutuksestasi mekin elämme. Anna meillekin todistajan rohkeutta tunnustaa sinut ihmisten edessä omaksi Herraksemme ja Vapahtajaksemme. Mekin haluamme laskea vaatteemme ja palmunoksat sinun tiellesi, Herra,  että kunnioittaisimme sinua täällä häpeämättä ja toivottaisimme sinut aina ja kaikkialle tervetulleeksi. Nosta, Herra, kansasi kiitolliseen mieleen, katsomaan asioita ja ihmisiä sinun valossasi.
 
"Tämä on Herran portti: vanhurskaat käyvät siitä sisälle. Minä kiitän sinua siitä, että vastasit minulle ja tulit minulle pelastajaksi. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi. Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme. Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt; riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä. Oi Herra, auta, oi Herra, anna menestys! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen; me siunaamme teitä Herran huoneesta." Ps.118:20-26

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti