Nykyään puhutaan paljon
rakkaudesta, mutta harvemmin kuitenkaan sanotaan, että rakastan sinua. Ehkä se
on suomalaisessa rehellisyydessä liian paljon ilmaistu ja vaatisi jonkin sortin
selityksen, että mihin sitä nyt pyritään? Puolisot voivat sanoa niin toisilleen
häissä ja vielä häiden jälkeenkin - jos ovat sitä mieltä? Lapsille voidaan
sanoa niin yli rajojen, mutta Suomessa vieraalle ihmiselle emme sano niin.
Rakkauden on korvannut ruotsin lainasana tykätä, joka on selvästi lievempi
ilmaisu ja sen voi helposti kumota ja kuitata mielen muutoksella? Seuraava aste
lievempään on sitten välittäminen ja sen jälkeen tulee vielä sääli ja
sietäminen, joka on siellä rakkauden laidalla. "Niin nainen sanoi hänelle:
"Kuinka sinä saatat sanoa: 'Minä rakastan sinua', vaikka sydämesi ei ole
minun kanssani?" Tuom.16:15.
En muista koskaan kuulleni, että
omat vanhempani olisivat sanoneet julkisesti rakastaneensa toisiaan, mutta en
myöskään koskaan kuullut heidän riitelevän keskenään? Avioliitossa he olivat
kuolemaansa asti ilman suurempia kriisejä. Työ, toimeentulo ja arjen askareet
täyttivät pienen perheen aikataulun. Lapsuuden mielikuviini on jäänyt näkemys,
että isä oli aina töissä ja kävi joskus kotona? Äiti polki fillarilla
kaupunkiin töihin noin viisi kilometriä ja vei minut mennessään lasten seimeen,
sekä haki tullessaan pois sieltä. Niin pienen pojan päivä poissa kotoa oli
normaalisti 10 tuntia. Kotiaika jäi lyhyeksi ja siitäkin osa kului
huoltotöihin, lämmitykseen, vedenkantoon ja siivouksiin. Kyllä minä sain osakseni
rakkautta, sanoja ja huolenpitoa. Mutta muuten elämä oli vaatimatonta,
nykymitassa köyhää ja hengellisistä asioista ei meillä puhuttu.
Asuimme sodan jälkeen rakennetussa
rintamamiestalon yläkerrassa vuokralla n. 30² hellahuoneessa pienenä perheenä
luvulla Turun Hirvensalon saaressa. Alueella oli Seiskarista siirtyneitä
evakkoja, joille oli annettu mahdollisuus rakentaa uusi koti itselleen.
Alakerrassa asui omistajaperhe, jonka samanikäinen poika oli paras kaverini
monta vuotta. Siihen aikaan ei ollut talossa mukavuuksia, vesi tuli ja meni,
kun jaksoi kantaa. Mutta sähkö oli saatu taloon pian syntymäni jälkeen ja
huoneet lämpisivät pystyuuneilla ja hellalla polttopuilla. Ihmiset olivat
köyhiä ja työtä tehtiin lujasti hengenpitimiksi.
Suuret juhlat olivat sen ajan
herkkua, jolloin ihmiset kokoontuivat toistensa kotiin irrottelemaan. Mieleeni
on painunut monta tällaista tapahtumaa, jossa vanhemmat joivat alkoholia,
tanssivat ja pelasivat korttia. Isäntäperheellä oli iso ularadio, jossa oli
avattava kansi. Kannen alla on levysoitin, jossa oli safiirineula ja siinä
soitettiin savikiekkoja, viihdemusiikkia, iskelmiä jms.
Perheinä tultiin juhliin mukaan,
siellä ei ollut sinkkuja. Yksinäisen ihmisen oli vaikea tulla toimeen, koska
palkat olivat pienet ja asunnot rakennettiin perheitä silmällä pitäen. Mutta
rakkautta oli sen verran, että suhteet pysyivät jotenkin koossa, vaikka
riideltiinkin? Eräs aviopari jäi mieleen noista juhlista, heillä oli tapana
aina riidellä humalassa? Vai oliko niin, että lapsenmieleeni jäi riitojen
estottomuus ja kova ääni? Yleensä he kuitenkin lähtivät kahdestaan juhlista ja
niin sopu antoi sijaa? Vanhempieni en muista riidelleen, enkä muutenkaan
käyttäytyneen sopimattomasti.
Rakkautta on hehkutettu iskelmissä
koko pienen ikäni ajan, mutta tulokset ovat jääneet kovin laihoiksi ja kyse on
enemmänkin toiveajattelusta ja rahastamisesta. Sen ovat korvanneet erot,
hylkäämiset, exät, irtiotot, ostorakkaus (kauhea sana) ja uusperheet.
Murrosiässä tuntui, ettei rakkautta ole missään ja kaikki on vain suurta
sekoilua, järjetöntä kaaosta? Tietysti näkemykseni oli subjektiivinen ja joku
oli voinut saada rakkaudesta paremman käsityksen ympäristössään? Ehkä osa
kuului jo syntymänsä perusteella hopealusikkakerhoon ja osa meistä oli
totutettu näkemään asiat aurinkolasien takaa? Mutta entä semmoiset, jotka eivät
koskaan pääse syliin, jota kukaan ei halaa - korkeintaan kättelee hanskat
kädessään tai desinfinointiaineen kautta? Ihmiset eivät tunne Jumalan
rakkautta, eivät puhu siitä, eivät koe sitä. "Minä olen teitä rakastanut,
sanoo Herra. Mutta te sanotte: "Missä sinä olet osoittanut rakkautesi
meihin?" Mal.1:2.
Mieleeni on jäänyt vuosien takaa
tilanne, jossa vaimoni toi työpaikaltaan meille kotiin kaksi lasta
väliaikaisesti, kun heidän vanhempansa eivät kyenneet hoitamaan heitä
alkoholismin ja rikollisuuden tähden - koti oli tilapäisesti tyhjä. Vieläkin
näen nuo lasten säälittävät kasvot ja pelokkaat ilmeet silmissäni. Ja oliko
noilla vanhemmilla koskaan itsellään ollut edellytyksiä hoitaa ja huolehtia muista
- oliko kukaan rakastanut heitä?
Ilman Jumalaa elämme loputtomassa
vihan, koston ja säälimättömyyden kierteessä. Ilman Jumalaa ei ole rakkautta ja
joku sen aina tuo ulottuvillemme Jeesuksen evankeliumissa. "….tietäen,
veljet, te Jumalan rakastetut, teidän valitsemisenne: että meidän
evankeliumimme tuli teidän tykönne…." 1.Tess.1:4-5.
Uskovien välit ovat usein kaikkein
suurin solmukohta hengellisessä työssä ja paikallisseurakunta tuntuu seisovan
vain kirkkorakennuksen uljaassa fasadissa? Puhutaan siitä, että kemiat eivät
kohtaa, mutta todellisuudessa taustalla on aina ylpeys, jota seuraa
halveksiminen, vähättely ja hylkääminen. Myös eriarvoisuus pesii helposti
uskovien porukoissa ja niin syntyy kahden ja useamman kerroksen väkeä. "Ja
nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden
käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän
tulee rakastaa toinen toistamme." 2.Joh.1:5. Kun kadottaa Jeesuksen,
kadottaa myös hänen sanansa, uskon ja rakkauden, ihminen alkaa seurata omia
sommitelmiaan. Herra on tehnyt selvät hiihtoladut pysyäksemme niillä, mutta on
kova hinku vääntää uutta omaa latua niiden viereen? Osa haluaa tasamaalta
lasketteluun, osa ei mene mäkeen, osa ei kuittaa edes suksia, voitelusta puhumattakaan?
Niin, onhan meissä uskovissa vikaa
ja vanhemmiten ne vain lisääntyvät, tai ehkä niistä tulee enemmän tietoisiksi.
Nuorempana ihminen on aidosti naiivi ja luulee vielä jotakin itsestään?
Vanhempana tulee kaduttua monta nuoruuden töppäilyä, joita ei kuitenkaan saa
tekemättömäksi. Mutta syyllisyyden voi hoitaa pois tulemalla Kristuksen luokse
ja hylkäämällä pahuutensa siinä määrin kuin on siitä tietoinen. Ilmeisesti
tässä on suurta maakunnallista ja luonteenomaista vaihtelua, myös seurakunta ja
ympäröivä uskovien joukko käsityksineen, opetuksineen vaikuttaa suuresti
suhtautumiseemme syntiin.
Täysin pyhittyneet (missä heitä
lieneekään?) eivät tarvitse armoa, eivät myöskään pikkusyntiset (hehän
korjailevat pikku vikansa kuin mopon moottorin mennen tullen), jotka
porskuttavat muiden päiden yläpuolella? Mielisairaat ovat ainakin itselleni
olleet vaikea ryhmä, sillä siinä menevät sielu ja henki sekaisin. Sielullinen
tasapainottomuus (riippumatta älyllisistä edellytyksistä) heittelee heitä
milloin tuleen milloin veteen, luulemiseen ja kuvitelmiin. Onhan tunnettua,
että nämä levottomat sielut saattavat soittaa sielunhoitajilleen jopa 10 kertaa
päivässä. He eivät ole löytäneet Kristuksen rauhaa. Mutta Jeesuksen rakkaus on
heillekin kaikkein tärkein asia - ymmärtävät he sitä tai ei. Mutta miten he
voivat päästä siitä osalliseksi, kuka jaksaa heidän kanssaan, kuka kuuntelee,
keskustelee, rukoilee, opettaa kärsivällisesti kuin lasta? Vai onko uskovien
keskinäinen rakkaus jäätynyt? Etsiikö evankeliumi vain terveitä ja hyväosaisia
nykyään?
"Juudas, Jeesuksen Kristuksen
palvelija ja Jaakobin veli, kutsutuille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut
ja Jeesukselle Kristukselle varjellut. Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja
rakkaus." Juuda 1-2. Kuinka tärkeää on usein kuulla olevansa kutsuttu,
Jumalan kutsuma, valitsema, valtuuttama, rakastama. Kuinka tärkeä sana onkaan
sielulle, joka painii omien ongelmiensa kanssa ja on maallisissa murheissa
päivittäin, kuulla olevansa Jumalan rakastama. Parhaimmillaan se valo näyttää
tietä eteenpäin, nostaa langenneen, vetää tielle takaisin eksyneen, sitoo
haavoittuneen pahat ruhjeet, antaa levottomalle rauhaisan yöunen, hiljentää
häijyn luonnon ja antaa anteeksi syntimme.
Mutta ei vain se hetkinen Herran
kanssa ja edessä, vaan lisääntyvässä määrin sääliä, rauhaa ja rakkautta
Jeesukselta. Jos Jeesuksen rauha ja rakkaus eivät lisäänny, seurakunta hajoaa,
Kristuksen ruumis runnellaan taas, uskovat vetäytyvät toisistaan hajalleen
pieniin itseriittoisiin ryhmiin, jotka vähitellen kuivuvat olemattomuuteensa.
Jeesuksen seuraaminen ei ole mikään
pikku juttu, joka hoidetaan kädet taskussa vihellellen. Herran kanssa on
opeteltava kulkemaan joka päivä, tyynessä ja myrskyssä, yksin, kaksin ja
ryhmässä, terveenä ja sairaana, vauraana ja rahattomana, rukoillen ja etsien,
todistaen ja vaieten, menestyneenä ja epäonnistuneena, odottaen ja
vastaanottaen, rakkaudesta lukien ja sitä tuntien, Golgatalla ja ihmisten
keskellä, itkuissa ja ilossa.
Kun Jeesus oli valinnut apostolinsa
ja antanut lähetyskäskyn, hän kohtasi heidät ristinkuolemansa ja
ylösnousemuksensa jälkeen järven rannalla: "Hän sanoi hänelle taas
toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän
vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle
rakas." Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani." Joh.21:16.
Kuinka valtava lataus tuohon
keskusteluun sisältyikään, kuinka kauas sen sanoma ulottuikaan. Siinä Kristus
rakensi uudelleen rikkimennyttä yhteyttä kieltäjään, Pietariin, sillä ilman
tuota rakkaudenyhteyttä kaikki olisi turhaa ja voimatonta. Omavoimainen Pietari
oli jo kerran nyrjähtänyt pois uskosta yön pimeydessä, eikä häneen voinut
luottaa. Tarvittiin suurempi voima, uudistava armo ja se oli Kristuksen
rakkaus.
Jokaisen uskovan tulisi kuulla tuo
kysymys omalla kohdallaan: Olenko minä sinulle rakas? Jos emme rakasta
Jeesusta, emme voi olla uskossa, eikä ole myöskään hyvää hedelmää
seuraamuksena.
Loppujenlopuksi Jeesus ei
sittenkään kysy Pietarin kykyä rakastaa, vaan sitä uskooko hän Jeesuksen olevan
rakastettava henkilö? Se on olemassaolon kysymys ja vastauksemme ohjaa
suuntamme, käytöksemme, elämämme, valintamme ja tulevaisuutemme. Herran rakkaus
ei sammu, meillä se on usein himmeällä hiilloksella.
Simo Korpela, Toivakan kirkkoherra kirjoitti Kotimaa-lehden
joulunumerossa 9.12. 1908 rukouksen keskellä ahtaita aikoja ja se sopii myös
meille tänään etsiessämme Herraa:
Meit' auta, oi armollinen.
Mä murehdin, Herra, mun kansani kuollutta tilaa.
Se nääntyy, se hukkuu, sen saatana pirstaa ja pilaa,
Se vääryyden maljasta sappea sieluunsa juo
Ja uhreja Kainin kantaa alttaria luo.
Oi Herra, jo armosi suo !
Jo äidit, jo lapsetkin taistelun telmeessä pauhaa.
Oi Herra, ei alttarien juurellakaan ole rauhaa.
Nyt manalanhenget jo kahleista irralla lie
Ja kansani pettää ja särkee ja surmahan vie.
Oi aukene, autuuden tie!
Vai loppuiko, Herra, sun armosi aivan jo meiltä?
Pois käänsitkö kasvos jo kansani kurjilta teiltä?
Oi kuule vieläkin huutoa hurskahien
Ja säälivä katseesi luo tähän kurjuutehen!
Meit' auta. oi armollinen!
Ja autuuden sauvaan tartu ja pyhyyden miekkaan
Ja irroita meitä jo kahleista saatanan viekkaan.
Ett' uskoja rakkaus tai vahan kastehellaan
Jo alkaisi kansaamme sairasta virvottamaan!
Käy, Herra, jo armahtamaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti