Sielunhoidossa
tulee usein esille ihmisten ongelmia käsitellessä heidän suhteensa
kristilliseen seurakuntaan. Ongelmien yksi aiheuttaja on ollut
eristäytyneisyys, yhteyden puute. Syistä voisi tehdä hakuteoksen, tekosyiden
käsikirjan, niin monenlaisia selityksiä kuulen jatkuvasti? Ohutnahkaisuus,
kärsimättömyys, laiskuus, kyllästyminen, itserakkaus, harrastukset ja
maailmanrakkaus ovat yleisimpiä syitä pois jäämiselle. Ei ole laumaa, eikä
paimenta?
Näissä
mietteissä selasin käytössä olevia laulukirjoja ja huomasin, että esim. uudessa
Viisikielisessä ei ole lainkaan osastoa seurakunnalle? Kotoinen virsikirjamme
kunnostautui tässä selvästi paremmaksi, siellä on runsaasti seurakuntaa
käsitteleviä lauluja. Kuitenkin varsinaisesti aiheesta opettavia lauluja on melko
vähän ja nämäkin lähinnä jumalanpalvelus keskeisiä. Raamatun sanomassa
seurakuntayhteys on välttämätön Kristuksen seuraamisessa ja sitä hoidetaan
uskovan elämässä yhteyden, opetuksen, rukouksen ja ehtoollisen kautta. Uuden
Testamentin kirjeet ovat pääasiassa osoitetut seurakunnille, eivät yksityisille
uskoville.
Kun uskovalla
ei ole em. yhteyttä, hän kärsii. Kun uskova ei kelpaa laumaan, hän kärsii. Kun
uskova jää yksin ja hylätyksi, hän kärsii. Kun lauma hajoaa, uskova kärsii. Kun
uskova joutuu olemaan pelkästään jumalattomien kanssa, maailmassa ja syntisten
keskellä, hän kärsii. Kun Kristusta ja Jumalan sanaa pilkataan, uskova kärsii.
Kun Herra unohdetaan seurakunnassa, uskova kärsii. Kun uskovalla ei ole
paimenta eikä laumaa hän kuolee.
Olavi Kares kirjoittaa
Herännäisyyden historian vaiheista 1800-luvun lopulla:
- Ja usein
näytti olevan aihetta siihen ajatukseen, että pappi jäi seurakunnassaan ilman
laumaa. Sitä paitsi oli herännäisyys kaikesta huolimatta vanhoilla
herännäismailla yhä vieläkin tekijä, jota seurakunnan pappi ei voinut jättää
huomioon ottamatta. Näin oli mm. Keski-Pohjanmaalla, nimenomaan
Kalajokivarrella, vielä 1880-luvullakin, — niin paljon kuin taantumusta
edellisillä vuosikymmenillä olikin tapahtunut. Se oli sentään kirkkoa rakastavaa
ja kirkossa käyvää kansaa. Ja sen keskuudessa täytyi siitä vieraantuneenkin
nähdä vielä elämää, jota sen ulkopuolella useimmiten puuttui. Lisäksi tunkeutui
juuri näinä aikoina samoilla seuduilla laestadiolaisuus voimakkaasti eteenpäin,
mutta samalla vaikuttaen kylmentynyttä mieltä, jopa ynseyttä kirkkoa kohtaan,
ja oli muutenkin usein oudolla esiintymisellään omiaan varsinkin papistoon
vaikuttamaan luotaan työntävästi.
Taitaa olla
nykyäänkin sama ongelma, että suurin osa palkatuista paimenista on ilman omaa
laumaa – puuttuu yhteys uskoviin? Kun seurakuntaan vihitään ja palkataan
paimenia, joilla ei ole mitään yhteyttä uskoviin, ei voi paljon odottaa
tulevaisuudelta – paitsi tietysti kirkonmenoja? Raamatun ohje olisi, että
paimen valittaisiin uskoon tulleiden joukosta omasta laumasta soveltuvuuden
mukaan, ikä tai koulupohja ovat toisarvoisia.
Jeesuksen
esimerkki valaisi uskovia toimintamalleihin, jotka sopivat uskoville. Hän myös
varusti heitä Hengellään jokaiseen koitokseen. Kaiken hyvän palvelun keskellä
ilmeni suuri ongelma, joka on ollut aina seurakunnan kiusana: Ei ole paimenta?!
Aikansa kirkonjohtajat välittivät vain itsestään ja oikeaoppisuudestaan,
mutteivät ihmisistä. Toisaalta kaikki kuuliaiset lampaat ja hyväkäytöksiset
sopivat heille, mutta rajatapaukset putosivat armotta pois kyseenalaisina.
"Ja
Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja
saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja
kaikkinaista raihnautta. Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun
he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.
Silloin hän sanoi opetuslapsillensa: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä
vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä
elonkorjuuseensa." Matt.9:35-38.
Seurakunta
koostuu perinteisesti eri-ikäisistä uskovista, jotka Jeesus yhdistää itseensä
ja toinen toisiinsa. Seurakunta rakentuu hänen varaansa, hän on Herra ja
Vapahtaja. Mutta meillä ihmisillä on
taipumus valkata porukkaa, johon tahdomme kuulua, jotka ovat itsemme
näköisiä ja tapaisia, samoinajattelevia, samaa sosiaaliluokkaa edustavia.
Raamattu antaa selvän kehotuksen osallistua säännöllisesti seurakuntaan ilman
mutinoita ja turhia arvosteluja: "…valvokaamme toinen toistamme
rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa
seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme
toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän."
Hebr.10:25. Tämä on joillekin hyvin vaikea teksti, jossa minä on jäänyt
Jeesuksen varjoon. Suurissa asutuskeskuksissa on monta juuretonta kristittyä,
jotka hortoilevat ties missä etsien paikkaansa, tehtäväänsä, kokemuksia,
ihmeitä ja parempia kristittyjä ystäviksi. Aikansa he kulkevat, sitten tekevät
päätöksen erota kirkosta (ja kirkoista). Taustalla lienee ongelmia nöyryyden
kanssa ja he viittaavat kintaalla Jumalan järjestykselle, toisten
kunnioittamiseen, seurakunnan johtajan arvovallan hyväksymiseen. On
loukkaannuttu, otettu itsensä, pyritty suojelemaan omaa pyhyyttä liian huonojen
kristittyjen seurasta? Omat näkemykset eivät ole tulleet kuulluksi ja niin he
osoittavat mieltään. Harvalla on enää siinä vaiheessa mitään hätää
ihmissielujen pelastumisesta ja evankeliumin sijoittumisesta tähän aikaan?
Uusissa
herätyksissä on palava rakkaus Herraan ja hänen uskoviinsa. Viat, puutteet,
heikkoudet eivät ohjaa väkeä, vaan ilo rakkaus ja usko innostavat päivittäin.
Eri ikäryhmät löytävät toisensa Jumalan armosta ja totuudessa, jaksavat
toisiansa. Eletään ihania Hengen kevään aikoja, rukous on elävää, sanaa
viljellään, todistus Jeesuksesta on vaikuttavaa. Ihmisiä tulee uskoon ja
yhteislaulu on voimallista - kaikki laulavat. Lauma kokoontuu säännöllisesti ja
halullisesti.
Aikanaan
sitten herätys hiipuu, ja lakkaa kokonaan. Uskovat väsyvät ja kyllästyvät
jatkuvaan erämaavaellukseen. Samankaltaisuus syö voimia, kyllästytään samoihin
naamoihin ja juttuihin, alkaa arvostelun aikakausi, hengellinen lapsuus on
auttamattomasti takanapäin. Samalla vanhat synnit valtaavat mielet, harhaoppeja
kannetaan seurakuntaan ja valvomattomat uskovat sotkevat pahasti pesän.
Sopimattomat pyrkivät johtopaikoille ja ilman Jumalan valtuutuksia he vievät
laumaa yhä enemmän pieleen. Armolahjat sammutetaan ja vastuusta laistetaan.
Kellokkaat eivät saa tarpeeksi tilaa, eivätkä halua palvelijoiksi, niin he
perustavat uusia laumoja omalla nimellään - sitten heidän nimensä kuuluu ja
näkyy - aikansa. Nämä pienpiirit kukoistavat hetken kuin ruoho, sitten ne
kuivuvat, jakautuvat taas tai kuolevat pois. Yhteinen piirre kaikilla on
kuitenkin vielä elämänmerkkinä ja se on jatkuva rahantarve, jolla hiillostetaan
kannattajia yhä runsaampaan uhraamiseen. Myöhemmin tutkijat tekevät näistä
poppoista löytöjä, väitöskirjoja ja tutkimuksia, joita ovat historianlehdet
täynnä.
Jeesuksen
kanssa uskova oppi vastuuta Herran laumasta, Vapahtaja kasvattaa omiaan
huomioimaan ympärillään olevat ihmiset. Kristillisyys on verkostoitumista,
jossa keskeisin on Kristus ja ytimen muodostavat uskossa elävät, jotka toimivat
säännöllisesti seurakunnassa. Sitten ulommas Kristuksesta mentäessä piiri
laajenee ja usko heikkenee. Lopullisen rajan vetäminen Jumalan valtakunnan ja
maailman välille on meille mahdoton, sillä niin paljon on siinä sun kiikulla
olevia kristittyjä ja mieleltään ja elämältään häilyviä?
"Vanhimpia
teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja
Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka
vastedes on ilmestyvä: kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan
vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan
sydämen halusta, ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne
tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, niin te, ylipaimenen ilmestyessä,
saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen." 1.Piet.5:-4. Jokainen
uskova on kuitenkin vastuunalainen suhteestaan omaan verkostonsa ihmisiin. Hän
on todistaja ja esirukoilija, kehottaja ja palvelija, harvemmin kovin suuri
johtaja tai suurten tekojen ihminen. Tämä on uskovan alatie, jossa ei etukäteen
jaeta prenikoita tai kunniamainintoja. Näissä vaiheissa uskova tuntee usein
väsymystä, sillä lauman hoitaminen ei ole helppoa, siitä saa harvoin palautetta
tai näkyviä tuloksia, pelastumisia, parantumisia. Mutta Jeesus auttaa jokaista
tarvitsevaa ja odottavaa.
Nimimiehet
muistetaan ja suosionkukkuloilta on lyhyt tie murheen laaksoon. Mutta kaikki
tarvitsevat joka päivä Jumalan sanaa ja yhteyttä Kristukseen. Oma kokemukseni
oli alussa varsin kivinen tie, sillä en ollut halukas lähtemään seurakuntaan,
en omaan enkä muuhunkaan. Pari vuotta opiskelin Raamattua yksin ja siten
vakuutuin siitä, että seurakunta on Jumalan tahto ja näkyvä Herran lauma kuuluu
minunkin elämääni. Tämän etäyhteys-vaiheen jälkeen lähdin mukaan
paikallisseurakunnan toimintaan. En tavoitellut asemaa siellä, mutta pian
huomasin olevani monessa mukana kuin Hankkija-yhtiö ennen vanhaan
maataloudessa. Nyt pitkän ajan jälkeen ymmärrän kirkon pappeja, jotka vihitään
virkaansa ilman laumaa ja kutsumusta. Sitten heidät sijoitetaan kauas kotiseudultaan
vieraitten ihmisten pariin, jossa verkoston luominen ei onnistu ja heistä tulee
pelkkiä virkamiehiä. Kun he sitten joutuvat virkansa puolesta hengellisiin
tilaisuuksiin, niin se on heille vastenmielistä, ja he pyrkivät sieltä pois
mahdollisimman nopeasti. He pelkäävät uusia ihmissuhteita ja keskusteluja,
kysymyksiä ja että joku vielä pyytää sielunhoitoa ja esirukousta? Niin sitten
seurauksena on se, että muutamat seurakuntalaisista ryhtyvät kantamaan paimenen
vastuuta ja hoitamaan Herran laumaa. Jännitettä syntyy ja erimielisyyksiä, kun
virallinen taho ei pidä hyvänä uutta järjestystä?
"Mikä
Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette
tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille
kullekin antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut
kasvun. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala,
joka kasvun antaa. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on
kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan
työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus."
1.Kor.3:5-9.
Jumalan
puutarhassa riittää työtä, istutusta, kastelua ja vaalimista. Mutta joskus
tulee sotkuttuakin isoin saappain ja jälki on sen mukaista. Kyse on ihan
tavallisista ihmisistä, jotka opettelevat elämään yhteisössä ja tulemaan
toimeen keskenään.
Nykyaika on
länsimaissa jo niin maallistunut seurakunnallisesti, ettei seuraava sana
toteudu kuin äärimmäisen pienessä porukassa, joka uskoo lujasti Kristukseen ja
siksi luottaa toinen toisiinsa: "Sentähden kehoittakaa toisianne ja
rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin. Mutta me pyydämme teitä,
veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän
keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä, sekä
pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa
keskenänne. Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa
alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan."
1.Tess.5:11-14.
1. Oi paras
Paimeneni kun laumaasi niin sä säästit, ett' henkesi antaen sä kuolosta sen
päästit ja vielä varjelet sitä aina voimallasi, lampaitasi ravitset pyhällä
sanallasi!
2. Mun otit
laumastasi ja paimeneksi nostit, että kaitsen lampaitasi, verelläsi jotka
ostit. Ah kuinka taitanen, oi Herra, toimittaa, mä mato vaivainen, näin työtä
korkiaa!
3. Vaan koska
tämä työsi on, rakas Herra, omasi, ja itse sääsit myös mun paimeneksi laumaasi,
niin anna armoasi ja lahjasi lahjoita, mä palvelijanasi, että olisin taitava!
4. Suo nimes
kunniaa mä etsin kiivaasti, ja laumaasi hajoavaa myös kaitsen hartaasti; enkä
katsoisi kiitosta, en vihaa maailman, kun harhapoluilta vaan pois saan lampaan!
5. Hengelläsi
vahvista, että saarnaan totuuttasi! Syntejä nuhdella mun suo sun voimallasi! Ah auta minua,
että sanaasi selkiää kun tulee puhua, en katso mieliä.
6. Koska
sanaasi saarnaan mä, ihmeitäsi julki annan, suo että puhtaana ne laumallesi
kannan! Niin sanasi
siemen suo mun kylvää sydämiin, se että viljan tuo ja kasvun kauniin!
7. Kun tahdon
osoittaa autuuden tien mä muille, niin auta oikiaa tietä itse myöskin kuljen,
ja vältän synnin työn, kanssa häijyn hekuman, niin etten maahan lyö, mitä itse
rakennan!
8. Älä anna
etsiä mun kunniaa ja kultaa, vaan siihen tyytyä, minkä olen saanut sulta! Kun jokapäiväisen
vaan leivän, Herra, saan, ilolla kiittelen sua asti kuolemaan.
9. Suo,
korkein Paimeneni, mun kaitsea sun laumaasi, että ilon iäisen ja riemun saa se
taivaassa, siis että tullessasi tekemään loppua, saan kruunun taivaassasi,
enkelten seurassa!
Papin virsi 1881 virsikirjassa 406 (nyk.vk. 252)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti