Aikoinaan köyhästä Suomesta lähti
runsaasti väkeä rikkaaseen Amerikkaan, kun siellä tuntui kaikki olevan paremmin
kuin meillä? He olivat aikansa radikaaleja. Mutta vuosien kuluttua ihmiset
huomasivat, ettei se ollutkaan paratiisi ja niin piti etsiä vielä parempaa.
Niin he muuttivat sankoin joukoin vielä parempaa etsien Neuvostoliittoon, jossa
oli kuulemma vallankumouksen jälkeen maailman parhaat olot, sosialistinen
yhteiskunta, jonka päämäärä on oli ihanne kommunistinen kansanvalta? Näitä
ihmisiä odotti naapurissa kuitenkin toisenlainen tulevaisuus, monet tulivat
kuolemaan Stalinin vainoissa, vankileireillä, pakkotöissä, karkotuksissa,
nälkään ja tauteihin.
Siihen aikaan radikalisoituneet pyrkivät
olemaan aatteensa mukaisesti ateisteja ja perustivat mm. Petroskoissa
sanomalehden, jonka nimeksi tuli Jumalaton. Aikansa tämä sitten julisti
sanomaansa, kunnes kuivui kokoon ja kuoli. Radikaalit vähenivät ja jäljelle
jäivät vain alistuneet valtion ruokkimat pullasorsat. Suomessa ilmestyy vielä
tänään Suomen Ateistiyhdistys ry:n saman niminen julkaisu? Lienevät em.
lastenlapsia?
Tiedotusvälineet yrittävät nykyään
arvioida tyylikkäästi dramaattisia maailmantapahtumia ja ihmisten mokia.
Kaikelle yritetään löytää järkevä selitys, sillä näkymättömiin ei uskota eikä
Jumalaa tarvita. Eräs tällainen nykytermi on radikalisoituminen, jolla
tarkoitetaan jonkin äärisuuntauksen ilmenemistä. Se ilmaisee, että yksilö
haluaa olla lähtökohtaan hakeutuva, ytimeen ja juuriin menevä, perusteellinen,
mullistava, äärimmäisyyssuuntainen. Politiikassa se on aina marginaalista, eikä
saavuta suurta enemmistöä (toivottavasti?). Uskonnossa se tarkoittaa sitä, että
ihminen on alkanut lukea läksynsä syvällisesti ja pyrkivänsä kirjoitusten
mukaiseen elämään. Tällä on yleensä järkyttävät seuraukset, aina joku kärsii,
alistetaan, vangitaan, tapetaan. Terrorismin yhteydessä viitataan tähän
ilmiöön. Ilmeisesti nämä muut eivät sitten ole lukeneet niin hyvin läksyjään
tai sitten se ei ole oikein avautunut, mistä on kysymys?
Jeesus opetti seuraajiaan olemaan suolana
maailmassa: "Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä
se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois
heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi." Matt.5:13. Sillä hän ilmaisi
kristillisyyden miekanterän, jossa uskovaisuus elää ja vaikuttaa, eli tallaa
kaikkea väärää, epäpyhää ja jumalattomuutta tehden tietä Kristukselle. Tai
sitten kristillisyys menettää makunsa ja maailma, vihollisvoimat ja lihan teot
sotkevat uskovan jalkojensa alle. On siis kysymys jatkuvasta jännitteestä ja
taistelusta - kilvoittelusta.
Israelissa kulkee kaduilla
mustavalkoisiin puettuja ihmisiä, jotka edustavat radikalisoituneita
juutalaisia. He pyrkivät lukemaan kirjoituksia ja elämään niiden mukaan, tosin
lisäten mukaan vielä isien perinnäissäännöt - ja niitä on paljon.
Uskovan tulisikin radikalisoitua
suhteessaan Jeesukseen ja Raamattuun. Hänen tulisikin olla lähtökohtaan
hakeutuva, ytimeen ja juuriin menevä. Ja se on Jumalan tahto, sitä Jeesus
opetti rukoilemaan päivittäin. Tämä syvällisempi uskovaisuus on koko elämää
koskeva ja kaikkia elämänalueita ravisteleva. Siinä nimikristillisyys saa
kyytiä ja kaikenlainen perinteillä ratsastaminen tai toisten ihmisten varassa
oleminen lakkaa kokonaan.
Olen ajatellut hengellisen
radikalisoitumisen olevan neljä seikkaa, jotka luotaavat syvälle
jumalasuhteeseen. Ensimmäinen vaihe on synnintunto, jolloin herätetty ihminen
tajuaa olevansa ilman Jumalaa hukassa, ilman Jeesusta hukkuvansa, olevansa pimeydessä
ja kovissa kahleissa, riippuvuuksissa ja solmuissa. Tuhlaajapojan esimerkki on
hyvin valaiseva, varsinkin hänen katumusta huokuvat sanansa isälleen: 'Isä,
minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse,
että minua sinun pojaksesi kutsutaan.' Luuk.15:21. Se oli kuitenkin
radikalisoitumisen ensiaskel ja uuden yhteyden rakentamisen alku; sillä Jeesus
itse on uskon alku.
Toinen vaihe uskovan radikalisoitumiseen
on Kristuksen kirkastuminen mielessä. Siitä voidaan myös sanoa uskoon tuloksi,
hengelliseksi valaistumiseksi. Silloin orastava etsimisaika, herätys ja siihen
liittyvät paineet laantuvat ja armo valaisee ihmisolemuksen. Tämä voi tapahtua
suurelle rikolliselle tai omavanhurskaalle fariseukselle ja kenelle tahansa siitä
väliltä. "ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä
nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on
rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." Gal.2:20. Tämä
radikalisoitumisen vaihe on ehkä kaikkein ihanin, koska silloin Jumalan rakkaus
tuntuu niin suurelta ja ihmeelliseltä. Ihminen on kuin hieman ilmassa
leijailisi, eivätkä mitkään murheet ja vaivat näy silloin merkittävinä. Jumala
on tullut Pojassaan syntisen sydämeen, uusi tie on juuri alkanut ja elämän
rikkaus aivan pursuaa kaikkialle.
70-luvulla syntyi nuorisoherätysten
vaikutuksesta paljon uusia lauluja, jotka sitten myöhemmin jäivät unhoon. Eräs
tällainen oli runoiltu muotoon:
Ihmiset eivät katso itseään ja näe sitä
tyhjyyttä, pelkoa.
He etsivät tyydytystä maailmasta, mikä
tuo heille murheen kyyneleitä.
kerto: Ja kuka sitten on se yksi, joka
sanoi: Elämä on minussa.
Hänen nimensä on Jeesus, ilman häntä me
hukumme.
Minä en janoa muuta kuin Jeesusta. Hän on
tie, totuus ja elämä.
Minusta vuotaa elämän veden virrat
kertoakseni teille totuuden.
Selvää sanomaa, Kristus-keskeistä,
herättävää, uskossa, vahvistavaa, yksinkertaista, kohtikäyvää, raamatullista.
Ja mikä huomioitavaa, tällainen lauluperinne poikkeaa tästä nykypäivän tarjonnasta,
jossa tunteilla ja viihteellisyydellä on suuri rooli. Luin jostakin tämän
laulun esittäjän nykyisistä elämänvaiheista. Elämään oli tullut monenlaista
mutkaa ja kuoppaa. Oli tullut julkista huomiota, suosiota, menestystä,
elitismielämää, loppuunpalamista, avioeroa, omien asiantuntijatekemisten ja
puheiden arvostelua, kyseenalaistamista, uudelleenarviointia, jne. Mietin, mikä
mahtaa olla hänen suhteensa noihin nuoruuden todistuksiin ja laulun sanoihin?
Onhan moni totuuden puhuja vaiennut kovien koettelemusten, onnettomuuksien ja
pimeiden päivien tähden. Alkuajan herätys ja onnellisuus on vaihtunut kuivaan
kuumaan vedettömään erämaavaellukseen kuin Israelin kansalle aikoinaan.
Kolmas vaihe hengellisen
radikalisoitumisen tiellä on syvenevä uskon suhde Kristukseen, Vapahtajan
persoonan tunteminen on tärkeää, siihen liittyy Raamatun lukeminen, kuuleminen
ja oppiminen, Jumalan tahdon rukous ja seuraaminen. "Häntä te rakastatte,
vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja
riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, sillä te saavutatte uskon
päämäärän, sielujen pelastuksen." 1Piet.1:8-9. Tämä on sitä Jumalan
salattua valtakuntaa, josta kääntymättömät ja ateistit eivät tiedä mitään.
Uskovaisuus onkin näkymättömiin kiinnittymistä ja Herran sanan lupausten
varassa olemista. Usein uskovan ensiaskeleet, alkuvuodet ovat kovin
lakihenkisiä, määräysten ja rajoitusten sävyttämiä. Hyvää tarkoittavat pitkän
linja kaverit neuvovat uskovan kiinni perinteiseen ja tapojen noudattamiseen,
mutta Jeesus pakkaa jäämään taka-alalle? Siksi on tärkeää, että rakkaussuhde
Jeesukseen voisi saada vahvistusta.
Neljäs vaihe kristityn
radikalisoitumisessa on ehdottomasti vaikein, sillä siihen liittyvät vaivat ja
koettelemukset, synnin syvyyden käsittäminen omassa elämässä, ansiottomuuden
havaitseminen ja yleensä avuttomuuden askeleiden ilmeneminen joka
päiväisyydessä. "Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa,
olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina, me näemme vaivaa
tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme: meitä vainotaan,
mutta me kestämme; meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on
tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään
asti." 1.Kor.4:11-13. Kärsimys ei tahdo sopia millään
elintasouskovaisuuteen, vain herkut ja menestys maistuvat? Mutta että jano,
nälkä, huonot vaatteet, kodittomuus, arvostelu ja vaino kyykyttävät uskovaa, se
on monelle liikaa. He luopuvat uskosta ja kääntävät Kristukselle selkänsä?
Pohjalla on sitten kaikkien hylkäämäksi joutuminen ja pahalle haisevan tunkion
maine, kuka sellaista rakastaisi?
Tällä tiellä kuitenkin Jeesus omiansa
kuljettaa ja samalla hän rohkaisee omiaan uskossa näkemään, että tämä on
taivaan tie, hänen tiensä, ristin tie. Tällä tiellä on usko vahvinta,
vanhurskauden puhdas puku kristityn tulee lahjana, ihana näky taivaan kodista
ilmestyy, syvä sydämeen valuu rauha ja lepo Herrassa myrkyjen keskellä, sekä lisäksi
ihana Vapahtajan siunaus on kaiken yllä. Niinpä kristitty jatkaa matkaansa
iloiten ja kiitollisena Jumalalle.
"Sillä sinä olet suuri ja teet
ihmeitä, sinä ainoa olet Jumala. Neuvo minulle tiesi, Herra, että minä
vaeltaisin sinun totuudessasi. Kiinnitä minun sydämeni siihen yhteen, että minä
sinun nimeäsi pelkäisin. Kaikesta sydämestäni minä kiitän sinua, Herra, minun
Jumalani, ja kunnioitan sinun nimeäsi iankaikkisesti; sillä sinun armosi on
suuri minua kohtaan, sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan
syvyydestä." Ps.86:10-13.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti