Olin Maarian kirkossa Turussa pitkästä
aikaa. Komea pytinki, jolla on katoliset juuret ja lienee niitä vanhimpia
temppeleitä näillä kulmilla? Pääsin aikoinaan ripiltä tuossa pyhäkössä ja se
tapahtui vuonna 1968. Katselin rippikuvaamme Maarian kirkossa syksyltä 1968 -
rippipappi oli Kyösti Lähteenmäki ja meitä oli potretissa 18 poikaa 7 tyttöä.
Joitakin nimiä muistan vielä. Samalla mietin, että missä he ovat tänään? Ovatko
uskossa, elossa, Turussa, vai ties missä, paossa? Se kaveri, joka vieressäni
silloin kuvauksessa seisoi menehtyi päihteisiin alle 50 v., näin hänen hautansa
Kärsämäen hautausmaalla käydessäni.
Mieleeni ei jäänyt mitään opetusta ja
uskonoppia tuosta ajasta. Iltarippikoulu oli mielestäni vain ajanhaaskausta,
jolla ei ollut mitään annettavaa nuoreen elämäni kevääseen? Konfirmaatiojuhlaan
piti vielä käydä parturissa ja pukeutua tummaan pukuun, joten päivä oli
valmiiksi raskas ja synkkä. Silloin kysyttiin: "tahdotteko Jumalan armon
avulla osoittaa tämän uskon elämässänne?" ja me vastasimme: "Tahdon".
Jeesusta en tuntenut, enkä etsinyt. Vastenmielinen päivä jäi unhoon. Muistona
on vain todistus ja seurakunnan onnittelu. Näin myöhemmin sitä miettii, että
pitäisikö kirkon tarkistaa verkkojaan ja teroittaa pyydyksiään - sen verran
heikkoa on kalantulo ollut viime aikoina. Kirkkoja parempia pyydyksiä ovatkin
olleet vankilat, sairaalat, yksinäisyyden huoneet, hylättyjen komerot ja
kärsimysten majat. Niissä Jeesus vierailee, puhuu, kutsuu, pelastaa.
Rippikoulu on vanha juttu, vähän niin
kuin juutalaisten Bar (tai Bat - tytöille) mitsva riitti. Meillä rippikoulu
edellytetään avioliittoon vihkimisen ehtona, mutta ei se näytä hillitsevän
haureutta ja erohaluja? Konfirmaatio on latinaa ja tarkoittaa vahvistamista,
kasteenliiton vahvistamista. Kyse on eräänlaisessa tarkastuspisteestä, jolla
varmistetaan, että kaverilla on käsitys kohdallaan. Mutta ilmeisesti monella ei
ole, koska ihmiset eivät ole uskossa, eivätkä halua olla uskossa ja koko juttu
menee vain teatteriksi? Vapaat suunnat ovat yrittäneet korjata tätä vetoamalla
ihmisen älyyn ja sopivaan kastettavaan ikään. Mutta tulokset ovat lähes yhtä
huonot kuin isossa kirkossa, luopioita ja sielullisia riittää joka lähtöön.
Joten ei kannata sen tähden vaihtaa seurakuntaa, vaan pitää löytää elävä
Kristus ja uusi Testamentti – Liitto hänen veressään. Jeesuksen kanssa minäkin
palasin vanhaan rippikirkkooni ja muu onkin lähes hyödytöntä.
Mutta Herralla on paljon sääliä eksyneitä
kohtaan, mm. nykyisen Irakin alueen Mosulin kapungin paikalla oli aikoinaan
suuri metropoli, Niinive. Sinne Herra lähetti profeettansa saarnaamaan
parannusta ja armoa ihmisille, jotka tunsivat vain syntielämän sen kaikissa
sateenkaaren väreissä. "Enkö siis minä armahtaisi Niiniveä, sitä suurta
kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka
eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon
eläimiä?" Joona 4:11. Ja kaupunkiin tuli tästä suuri herätys, ihmiset
kääntyivät Herran puoleen. Ei siinä ehdi juuri rippikoulu pitää, kun kansa on menossa
helvettiin ja pääasia on aivan kadoksissa. Kun ensin heräävät näkemään kurjan
tilansa voi sitten nälkäisinä syöttää, heitä voi opettaa, joilla on korvat
aukaistu – ympärileikattu kuulemaan Hyvän Paimenen ääni.
Netin keskustelupalstalla joku tuntematon
nimimerkki kirjoitti rippittäytymisestä: - Tässä olisi paljonkin
informaation tarvetta meille kirkkoon liittymistä harkitseville. Vanhoja
syntejä minulla on vaikka kuinka paljon, mutta viime ajat olen elänyt aika
kiltisti. Tuntuisi hölmöltä mennä tunnustamaan ikivanhoja juttuja, tai
ikävystyttää rippi-isää nykyisillä joutavuuksilla tyyliin "nukuin tunnin
keskellä päivää". Toisaalta, jos ei ollenkaan käy ripillä, herättääkö se
pahennusta?
Näitä pallo-hukassa-tyyppejä on paljon.
Keikutaan siinä Jumalan valtakunnan ja maailman rajalla tietämättä itsekkään,
mitä oikein halutaan? Huonolla omatunnolla yritetään kelvata ihmisille,
nautiskella ja nauraa, vaikka sisin itkee samalla. Monella ei ole mitään tietoa
Jumalasta ja syy on pitkäaikainen huono seura, joka ei ole rosvoja vaan
elintason metsästäjiä ja nautinnon vaalijoita. "Älkää eksykö.
"Huono seura hyvät tavat turmelee." Raitistukaa oikealla tavalla,
älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta.
Teidän häpeäksenne minä tämän sanon." 1.Kor.15:33-34.
Nykyisessä käsikirjassa papit opetetaan
julistamaan Jeesuksen verta ehtoollisessa kuolemattomuuden lähteeksi. Tämä
termi on käytetty jo aikoinaan Kreikan mytologiassa aivan toisessa
merkityksessä. Sanaa ei ole Raamatussa, mutta se kuulostaa juhlalliselta ja
salaperäiseltä ehtoollisen asetussanoissa. Ilmeisesti ihmiset ajattelevat, että
Herran pöydässä käynti on itsessään jo mystinen ja pelastava kokemus? Totuus on
kuitenkin se, että moni syö ja juo kadotuksekseen ehtoollisen, koska ei halua
kääntyä, tehdä parannusta, eikä tulla uskoon, eikä elää Jeesuksen seuraajana.
Tällainen ehtoolliskulttuuri vie ihmisiä harhaan ja olisi syytä varoittaa
jokaista tulemasta kehiin liian heppoisin mielin, vastuu on tavattoman suuri.
Armoa on jaossa, elämää tarjolla, mutta ihmisen lihallisuus sammuttaa helposti
Jumalan hyvän. Ilman uskoa on mahdoton olla Herralle otollinen vaikka olisi
käynyt joka sunnuntai ehtoollisella. Tämä tulee esiin monissa Raamatun
teksteissä, joissa kaste, ehtoollinen ja usko liitetään jokapäiväiseen
kristilliseen vaellukseen. "Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja
kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet,
miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin,
siinä yhä enemmän varttuisitte." 1.Tess.4:1. Eräässä kohdassa (Room.6:3-5)
Paavali kysyykin: - ettekö tiedä? (olla tietämätön, tuntematon). Ilmeisesti
kristitytkään eivät aina tiedä juuri mitään ja osa pyrkii siitä huolimatta
opettajaksi, papiksi, piispaksi ja ties miksi?
Jumalan suunnitelma tähtää siihen, että
ihminen vihkiytyisi Jeesuksen elämään ja kärsimyksiin.
(Apt.9:16) Jeesus tuli ollakseen
yksi meistä, hän oli perkeleen kiusattavana, hän sääli ihmisiä, kulutti
aikaansa heidän kanssaan, rukoili heidän puolestaan, opetti totuuden tielle,
kärsi vastustusta, taisteli yksin rukouksissa, hän kaipasi Isänsä luo. "Sydämeni
minun rinnassani vapisee, kuoleman kauhut lankeavat minun päälleni. Pelko ja
vavistus valtaa minut, pöyristys peittää minut. Ja minä sanon: Olisipa minulla
siivet kuin kyyhkysellä, niin minä lentäisin pois ja pääsisin lepoon! Katso,
minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa. Sela. Minä rientäisin pakopaikkaani
rajuilman ja myrskyn alta." Ps.55:5-9. Maailmaan tulo ja sielujen
pelastaminen kulutti kaikki Herran voimat, hän tyhjensi itsensä meidän
syntisten hyväksi. Hylätyn arvoiseksi arvioitu Kristus otti suurimman voiton
ilman ihmisten apua. Hän pääsi lepoon, hän meni Isän luo kirkkauteen ja sai
osakseen maailmankaikkeuden vallanpitäjän aseman. Hänet on korkealle korotettu.
Kerran siellä kohtaavat hänet epäilijät, ateistit, synninsuosijat, pilkkaajat,
vainoojat, vastustajat, uskovien vihaajat, hänen ristiinnaulitsijansa,
etsikkoaikansa kadottaneet, Juudas, Pilatus, Kaifas ja kaikki heidän hännystelijänsä.
Vanhassa kivikirkossa pääsee vielä
piiloon pylvään taakse, mutta kerran on kaikki alastonta ja paljastettua,
julkista ja esiin nostettua. Nytkin muutamia ihmisiä tuli pyytämään esirukousta
ja siksi he polvistuivat alttarikaiteelle. Oli paikka, mihin sai jättää
syntinsä ja kuormansa. Herra heitä siunatkoon edelleen.
Maarian kirkon katossa ja seinissä on
raaputettu esiin vanhoja katolisen ajan piirroksia, jotka eivät kuitenkaan ole
kovin laadukkaita. Kustaa Vaasan aikana kaikki tällaiset seinämaalaukset
kalkittiin valkoiseksi ja se liittyi uskonpuhdistukseen ja luterilaistamiseen.
En usko, että kuvilla on nykyään kirkossa kovin suurta merkitystä, ellei niin
opeteta. Johanneksen asenteessa on oppimista, kun hän sanoi Jordanilla
Jeesuksesta: Matt.3:l 1 - hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja
tulella....Minun tarvitsee saada sinulta kaste... Uskova tarvitsee Pyhän
Hengen tulta, Kristusta.
Vanha alttarikuva, jossa Jeesus on
ristillä, on siirretty sivulle ja alttariseinälle on nostettu puukehyksiin kuvattuja
katolisia pyhimyshahmoja. Lieneekö tarkoitus nostaa esille ajatus siitä, että
tämä on ollut ennen sen sortin kirkko? Uskon kannalta on niin, että pyhimyksiä
ei ole olemassa ja jokainen joka tahtoo pelastua, löytää tien Herran luokse
vain Kristuksen Golgatan uhrin kautta. Vain Jumala yksin tietää, kuinka moni
kohtasi vuodenvaihteessa Vapahtajan?
Sain uudenvuoden sähköpostiviestin, joka
lie jonkinlainen mainos, jolla tahdottiin rohkaista alkavan vuoden haasteisiin
ja matkoihin? Se kuului: "Paras vuotesi ikinä alkaa nyt." Olisihan
se hienoa, jos tuo olisi totta. Voisikin sanoa, että kyllä sitä on odotettu.
Tai sitten pettyneen huippu-urheilijan tavoin epäonnistumisen jälkeen sanoa,
että parhaani yritin, se ei vain tänään riittänyt? Ainakaan tunteet ja mielenliikkeet
eivät ole siitä kovin vakuuttuneet, että olisi paras vuosi ikinä, eikä historia
puolusta sen oikeutusta. Ystävien kokemukset ja kärsimykset, vaivat ja
vastukset osoittavat täysin päinvastaiseen suuntaan. Uutiset maailmalta eivät
ole rohkaisevia, eikä maailman meno vakuuta. Lukeneet ihmiset ja päättäjät
jauhavat tyhmiä sanoja, heihin ei voi luottaa. Entä voiko terveytensä kantilta
peilata tulossa olevan paras vuosi ikinä?
Mutta samassa viestissä oli sitten myös
hieno vihje tulevalle vuodelle, jonka aion pitää mielessä ja käytännössä: Suunnitelmat:
kenties paras tapa alkaa lukea Raamattua säännöllisesti.
Sinulla ovat, Herra, elämän sanat ja
niistä me elämme, me tavalliset ihmiset. Sinua tulemme kohtaamaan ja etsimään
kirkossa, sinun sanaasi odotamme, tarvitsemme ja syömme. Sinun Paimen ääntäsi
kaipaa lampaasi, sitä kuulemalla omasi tuntevat laumasi ja jaksavat yhteydessä
keskenään.
Minäkin lupasin kerran nuorukaisena uskoa
sinuun, Kristus ja seurata sinua elämässä. Mutta ei siitä mitään tullut,
pilasin vain suuren nimesi ja hyvän suunnitelmasi – ei minusta ollut kristityn
nimeä kantamaan. Mutta kun sinä aloitit minussa hyvän työn, se tuntui, kuului
ja näkyi, kantoi ja auttoi. Olen siitä sanomattoman kiitollinen sinulle. Tänään
tahdon riippua sinussa kiinni uskoen, toivoen ja rakastaen, kokonaan vihittynä
omaksesi ruumiini, sieluni ja henkeni puolesta. En voi kuitenkaan luottaa omiin
lupauksiini tai tunnustuksiini, inhimillinen raukeaa kuin vanha puupino
rankasateessa, vaan aion elää ainoastaan sinun varassasi. Kaikkien näiden
vuosien jälkeen katson sinun uskollisuuteesi, hyvyyteesi ja ihmisrakkauteesi.
Arvoni on sinussa, Jeesus. Aamen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti