Aleksis Kivi on saanut
kansalliskirjailijan maineen ja hänelle on pystytetty toistakymmentä patsasta
eri puolille Suomea. Hänen elämänsä 1800-luvulla sijoittui Nurmijärvelle, jossa
herännäisyys oli silloin nousussa ja ihmisiä tuli paljon uskoon, mm. Kiven äiti,
Anna-Kristiina, joka olisi kovasti toivonut pojastaan pappia. Mutta Kivi
ilmoitti haluavansa mieluummin runoilijaksi, niin kuin Runeberg. Silloin toimi
pastori J. F. Bergh Nurmijärven kappalaisena ja kirjoitti erinomaisen postillan
sekä johti uskoon tulleita Kristuksen tuntemiseen. Siihen aikaan ei ollut monia
eri herätysliikkeitä, eikä vielä runsaita ulkomaisia virtauksia. Herätykset
painottuivat kyläkunnittain. Nämä herätykset tulevat esiin Kiven
kirjallisuudessa. Seitsemän veljeksen sanomassa oli välillä myös vahva
hengellinen lataus. Tekstistä heijastuu raittiusaate, Jumala, ja Paholainen,
sekä kourallinen tyhmiä miehiä:
- Parastansa koetti sielun vihollinen
heitä kohtaan sielläkin, saattaakseen heidät turmion tielle. Hän heitä
viinamyrkyllänsä viekoitteli ja koetteli sekoittaa heidän järkensäkin. Sitä hän
tarkoitti, mutta hänen oma tuumansa löi häntä häpeällä vasten kasvoja,
jouduttaen ajoissa poikien askeleet tien oikealle haaralle. Taisteloon ankaraan
he rupesivat, astuivat uljaasti kamppailemaan omaa sydäntänsä, syvästi
juurtunutta laiskuutta, jäykkää, tylyä maata, kylmiä rämeitä ja soita vastaan
ja voittivat kaikki oman tahtonsa järkähtämättömyyden kautta, Herran Sebaotin
avulla. Tässä palaavat he ihmisiin taas, mutta eivätpä ryöväreinä, vaan oivallisina
miehinä. Näin he tulevat, eivät sissien luolista, vaan heidän omien kouriensa
rakentamasta uudistalosta, ihanasta Impivaarasta. Heidän kauttansa on Herra
Sebaot saanut kunnian, mutta häpeän tuo sarvipää paholainen. Tässä he nyt
seisovat ylistystä ansaitsevina miehinä ja tarjoavat entisille vihamiehillensä
sovinnon kättä.
Isästään ei Aleksis Kivi koskaan
mielellään puhunut. Räätäli Stenvall oli jäykkäluonteinen, viinaan menevä mies,
joka juovuksissaan riehui niin, että lasten täytyi paeta ulos tuvasta. Äidin
ystävälliset kasvot ja äidin rukoukset olivat suojelleet nuorta Aleksia ja
seuranneet hänen askeleitaan ulos maailmaan. - Ah, tämä maailma on kavala ja
myrskyinen, puhelee äiti Seitsemässä veljeksessä, - ja moni purjehtija täällä
on vaipunut sen merien ikuiseen kohtuun. Sanoppas, lapseni, mun
suvenihanaiseni, sano: etkö tahtoisi täältä purjehtia rauhan ikisatamaan pois,
koska vielä puhtaana väikkyy lapsuutesi valkea viiri?
Kivi oli ensimmäinen suomenkielellä
kirjoittava kirjailija, joka sai elantonsa siitä. Hän eli alituisessa
rahapulassa ja apurahan turvin, se olikin hyvään tarpeeseen, sillä kirjailija
eli edelleen ahtaissa oloissa. Eliel Aspelin-Haapkylä kirjoittamassaan
elämäkerrassa mainitsee siitä: - Surkea on kertoa, mutta totta on, että Kiveltä
puuttui välttämättömimmätkin elämäntarpeet. Hänen täytyi kärsiä nälkää, kun
hänellä ei ollut leivän palaa eikä ropoa sitä saadakseen. Hänellä oli kovin
heikko hermorakenne, ja alituisista kärsimyksistä tulivat hänen hermonsa yhä
aremmiksi.
Kivi itse kirjoittaa ystävälleen Th.
Reinille ja pyytää rahaa lainaksi: - Näillä 32 ruplalla pääsen elämään talven
levossa ja rauhassa ja niistä voi siis riippua onneni ja onnettomuuteni, sillä
jos minua taas alkaa täällä alinomainen puute ja hätä ahdistaa, niin pääsee kai
kivulloisuus jälleen valtaan ja voisin joutua mitä epätoivoisimpiin
äärimmäisyyksiin. - Koeta tehdä, mitä voit, sillä minä olen kolkolla mielellä.
Hän valitti kipua sydämessään. - Minä
luulen, että se kasvaa (laajentuu). Eikä olisikaan juuri ihme; sitä on enemmän
kuin kaksikymmentä vuotta paistettu joka päivä hiljaisella tulella.
Hän koetti kylpemällä ja kieltäytymällä
nautintoaineista hoitaa heikentynyttä terveyttään. Hän päätti luopua
väkijuomista ja tupakasta pitkiksi ajoiksi.
Kiven kirjallisuudesta saa sellaisen
kuvan, että hän olisi ollut romanttinen, humoristinen ja hauska nokkeluuksia
viljelevä kansanmies, mutta todellisuudessa hän oli hyvin yksinäinen ja
sulkeutunut ihminen. Kivi oli hyvin herkkäsieluinen ihminen ja kärsi siksi monenlaisista
henkistä kärsimystä aikalaisiaan enemmän. Toisaalta herkkyys sai hänet
purkautumaan kirjallisen tuotannon kautta ja niin syntyi monia teoksia,
näytelmiä ja runoutta. Kivi sai osakseen murskaavaa arvostelua ja hän eli
laajasta tuotannostaan huolimatta ainaisessa köyhyydessä. Herkkyys vei
kuitenkin häntä unettomuuteen, melankoliaan, alkoholismiin ja mielisairaalaan.
Hän kärsi kovasta päänsärystä ja sydänoireista. Hän menetti viimeisen syksyn
aikana puhe- ja liikuntakykynsä eikä tunnistanut lopulta edes veljeään.
Aleksis Kivi oli hengellinen etsijä.
Sairautensa aikana joku oli antanut hänelle Gosnerin kirjan Ihmissydän, jossa
oli siihen aikaan hyvin suorasukaisesti kuvattu syntisen ihmisen
Jumala-suhdetta. Kirjan otsikossa luki: "Ihmissydän Herran temppeli tahi
perkeleen asunto: oikeille ja uskovaisille kristityille esitetty kymmenessä
kuvassa". Tämän kirjan erään kuvasivun Kivi oli lyönyt naulalla oman
vuoteensa yläpuolelle ikään kuin muistuttamaan omasta raadollisuudestaan ja
Jumalan kohtaamisen tarpeestaan. Löysikö Kivi Vapahtajan, vai oliko hän vain
uskonnollisen maailman värittämä?
V. 1870 hän kirjoitti: - Alakuloisella
mielellä havaitsen, että se iloinen ja rohkea maailmankatselma, joka tähän
asti, huolimatta lukemattomista kivuista ja kärsimyksistä, on aina asunut
povessani, rupeaa jo synkistymään ja elämä ja tulevaisuuden toivo ei anna
minulle enään yhtään huvitusta. Kuitenkin koetan vielä parastani tänä kesänä
itseäni miehustella.
Hän etsi pelastusta pyhästä ja
pyörryttävästä korkeudesta, hän katseli ääneti kauan ulos akkunasta korkeuteen
päin, sinne, missä oli Jumalan koti, taivas, pyhäinmiesten maa. Hänen sielunsa
kaipasi iankaikkista elämää. - Ihana oli pelastuksen hetki ja pääsinpäivän
aamu, hän kirjoitti.
Näytelmässään "Lea" Kivi
kertoo, millainen on Vapahtaja. - Sairaat hän parantaa, syntisille saarnaa hän
armoa ja orjille ijäistä vapautta. Sydämen puhtautta, hengen siveyttä tahtoo
hän meiltä ja että hylkäämme kaikki saastaiset ja häijyt himot. Vihan, vainon
hän tuomitsee pois ja tahtoo, että rakastamme kaikkia, kaikkia, niin
vihamiehiämme kuin ystäviämme. Hänen silmissään leimusi suloisin tuli, otsa
paistoi kuin juhlapäivän puhdas taivas, ja hänen hivuskierteittensä ympäriltä -
niinkuin tuntui meistä kaikista, jotka tähtäilimme häntä - säteili valo
ihmeellinen ja kirkas, antaen aavistusta pyhien kunniasta ja kirkkaudesta. Me
voimme olla onnettomat ja kuitenkin onnelliset, toivossa onnelliset, vaikka
kärsiikin sydän kuluessa päivän hetken.
Toinen kirjailija V. A. Koskenniemi
arvioi myöhemmin Kiven elämää: - On jotain vavahduttavaa siinä tosiasiassa,
että tämän elämää kirkastavan valon, joka vetoaa jumalalliseen ilmestykseen,
tapaamme Kiven runoudesta vain vähäistä ennen hänen omaa järkyttävää
sortumistaan pimeyteen.
Siihen aikaan Kivi kirjoitti: - Kova
päänsärkö, joka ynnä alinomainen verenrynkäys päähän on vaivannut minua melkein
kaiken suven. Minun aatokseni tuntuu paksuksi ja minä pelkään aivoani.
Kiven veljen Albert Stenvallin pienessä
mökissä odotettiin joulua. Aleksis oli tuotu sinne sairaalasta toipumaan.
Kynttilä paloi pöydällä ja jouluaatoksi oli kaikki valmistettu. Takassa olivat
halot valmiiksi pystytettyinä. Tuvan peräseinällä oli sisäkamarin ovi. Ovi oli
raollaan ja sieltä sisältä kuului tavan takaa syviä huokauksia. Kun kaikki oli
valmista, astui Albert tuvasta kamariin kynttilä kädessä. Hän pysähtyi vuoteen
viereen, jossa sairas lepäsi.
- Aleksis, nyt on joulu! sanoi hän
sairaalle.
Ilon häive kulki tämän kuihtuneitten
kasvojen yli ja hän vastasi:
- Sytyttäkää sitten pystyvalkea!
Äkkiä sairas liikahtaa. Hän nostaa alas
painunutta päätään, ojentaa kätensä ja huudahtaa:
- Oi, en löydä kotoani! En löydä kotoani!
Albert-veli omaisineen ympäröi sairaan ja
vakuuttaa, että hänhän on kotona ja saa olla kotona. Mutta sairas vaipuu
voimattomana tuolilleen ja osoittaa kamaria, johon veli hänet kantaa.
- Nyt tahdon kuolla, hän kuiskaa.
Kuume sai sairaan valtaansa. Joskus oli
kirkkaampiakin hetkiä, kuin olisi auringonvalo pilkistänyt esiin pilvenraosta,
kun hän muisteli lapsuutensa aikoja ja virkkoi:
- Silloin olin minä onnen poika, nyt minä
olen murheen mies!
Joulukuun 31. päivänä 1872 valaisee
kynttilä pimeää kamaria. On uudenvuoden yö. Sairas ojentaa kätensä kynttilää
kohti aivan kuin tahtoisi saada sen lähemmäksi. Hän tahtoo nousta vuoteelta
sitä ottamaan, mutta voimat pettävät. Omaiset aavistavat, että lähdön hetki on
tullut.
Albert ja hänen vaimonsa pyysivät
veljeltään anteeksi. Tämä tarttui veljensä käteen ja puristi sitä lempeästi
käsiensä väliin. Sitten hän otti kädestä veljensä vaimoa, jota hän oli
rakastanut kuin sisarta ainakin, painoi tämän kättä sydäntänsä vasten ja
lausui:
- Minä elän!
Sen jälkeen sairas näytti vaipuvan syvään
uneen. Eikä hän siitä unesta enää täällä alhaalla herännyt.
Kivi kirjoitti aikoinaan runon, jonka
nimeksi antoi "lapsi", siinä lapsi etsii, toivoo ja odottaa
turvallisuutta, rauhaa ja taivasta. Ilmeisesti Kivi purki siinä vahvasti
sisintään?
Kaukokotihinsa kulkee pitkin tietä pieni
laps’,
ja lähestyvi ehtoo tyyni, lempeesti
loistavat korkuuden tähdet.
Nukkuvi hän väsyneenä pimeen kuusen
kohinaan,
ja sinikorkeuden tähti on hänen vartians
hämäräss’ yösen.
Hajahtaess’ vihdan lehden, kulta-uunin
leimuess’
ja paistehessa aurinkoisen lapsi on
nukkunut äitinsä helmaan.
Ihanasti äitin kasvot päivän hohteess’
kimmeltää;
hän laulelevi, kuinka lapsi kulkevi
unissaan taivahan maahan;
Kuinka kuusen kohinassa makeesti hän
uneksuu,
ja korkeuden tähti tyyni on hänen
vartians hämäräss’ yösen;
Kuinka viimein kuumottavi kototalo
kaukanen;
ja on siell’ lehtimajan juhla, vuorilla
valkeat leimuen loistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti