perjantai 3. elokuuta 2018

Kukaan ei koskaan pitänyt minusta niin kuin Jeesus


Yhdysvalloissa Indianan osavaltiossa Lafayetten kaupungissa syntyi 20. marraskuuta 1871 Charles Frederick Weigle saksalais-luterilaisen leipurin ja hänen vaimonsa perheeseen. Weigle-perhe koostui kahdestatoista jäsenestä, viidestä pojasta ja seitsemästä tytöstä; se oli tyypillinen saksalainen perhe. Poika, nuori Charles Weigle oli tottunut kuulemaan isänsä rukouksia; ja Raamattua luettiin joka aamu välittömästi aamiaisen jälkeen. Perhe liittyi paikalliseen metodistikirkkoon hänen ollessaan 12-vuotias. Siihen aikaan kirkossa järjestettiin usein herätyskokouksia, joihin hänen vanhempansa osallistuivat. Suuri joukko hänen ystäviään ja leikkikavereitaan tuli herätykseen ja uskoon. Tämä teki pysyvän vaikutuksen nuorelle Charles Weigleille, vaikka hän vastusti uskovaisuutta kauemmin kuin useimmat muut. Sitten eräänä yönä hänet yllätti voimakas kokemus, että hän oli matkalla kadotukseen. Hän kertoi muuttumisestaan seuraava:


- Synnyin ja kasvoin kristillisessä kodissa, jokainen perheenjäsenemme osallistui seurakunnan tilaisuuksiin ja menimme pyhäkouluun, ja meillä oli perhehartaus kotona joka aamu. Olin yhtä hyvä kuin muutkin ikäiseni pojat. Minulla oli kuitenkin huono luonne, ja kun olin 12-vuotiaana, tappelin veljeni kanssa naapurin poikia vastaan. Leikkasin veitsellä erittäin vakavasti naapurin poikaa. Toisella kerralla soitin raskasta kelloa poliittisessa paraatissa, ja nuori mies väkijoukosta arvosteli meitä marssijoita. Pudotin kellon hänen päähänsä, ja he veivät hänet kotiin toipumaan. Vanhempani rankaisivat minua vakavasti näiden pahojen tekojen vuoksi ja varoittivat minua lopettamaan tappelun, jotta en olisi joutunut pidätetyksi ja lähetetty vankilaan, mutta en välittänyt varoituksista.


- Tuli päivä, kun minut pidätettiin ja otettiin tuomioistuimeen. Kun istuin yksin ja näin joukon huoneessa odottamassa, mitä tuomari tekee minulle. Tajusin tilanteen vakavuuden, jos olin tuomittu jouduin menemään vankilaan, koska olin syyllinen. Kun tuomari tuli sisään ja istui paikalleen, hän katsoi meitä alaspäin tuomioistuimestaan ja sanoi äänellä, joka kuulosti minulle kohtalon tapaisena: - Nuori mies, oletko sinä asianajaja? Sanoin: - Ei herra, minulla ei ole ketään. Hän katsoi oikealle ja sitten osoitti komealle nuorelle miehelle, että hän tuli eteenpäin ja sanoi hänelle: - Sinun tulee ystävällisesti toimia hänen asianajajanaan.
Tuo komea nuori asianajaja tuli ja istui vieressäni ja otti vastuulleen tapaukseni. - Yksi asia, joka toi hieman toivoa sydämeeni, oli asianajajan asenne. Hän istui minua lähellä ja puhui minulle äänellä, joka oli täynnä suvaitsevaisuutta. Tunsin, että hän oli ystäväni ja että hän välitti minusta ja halusi auttaa minua. Kun kerroin hänelle kaikista keskeneräisistä asioista, joita olin tehnyt ja joista minut oli pidätetty, hän vakuutti minulle, että hän auttaa minua. Kaikki minun tarvitsi tehdä, oli vain kertoa totuus ja jättää loput hänen kanssaan. Tämä tuntui lieventävän mieleni mitä parhaiten.

- Sen jälkeen kun oikeudenkäynti alkoi, ja yksi todistaja toisensa jälkeen todisti minua vastaan, aloin menettää toivoni, joista toinen sanoi, että minä kopautin häntä ja melkein tapoin hänet. Sanoin: - Kyllä herra. Seuraava todistaja syytti minua siitä, että hän vakavasti loukkaantui lyötyäni häntä raskaalla päivälliskellolla, ja minun asianajajani taas sanoi: - Teitkö sen? Sanoin: - Kyllä herra. Oma veljeni todisti minua vastaan ja ilmoitti, että olin käyttänyt veistä häntä vastaan. Olin otettu hänen elämästään. Avustajani kääntyi minuun ja kysyi: - Oletko syyllistynyt kaikkiin näihin tekoihin? Sanoin: - Kyllä, herra, ja paljon muuta, mitä he eivät edes tiedä. Hän yritti poistaa pelkojani sanomalla: - Luota minuun - minä autan sinua. Lopuksi syyttäjäviranomainen nousi ja puhui tuomarille ja sanoi: - Herra Honor, todistajien todistuksien mukaan vastaaja syyttää kaikkia häntä vastaan nostettuja syytöksiä. Hän on potentiaalinen murhaaja ja uhka tässä yhteisössä, ja pyydämme, että hänet asetetaan vankilaan pitkäksi aikaa. - Sitten sydämeni upposi minussa ja sanoin itselleni: - Minulla ei ole toivoa.

- Kun avustajani nousi puhumaan puolustuksekseni, mietin, mitä hän voisi tehdä minulle. Kun hän katsoi tuomaria, hän sanoi: - Isä. Tuo yksi sana toi toivoa minulle, kun hän katsoi isäänsä, tuomaria, ja sanoi: - Isä, vastaaja hyväksyy syytöksensä jokaisesta häntä vastaan nostetusta syytteestä, hän pyytää armoa, ja hänen asianajajanaan vetoan häntä kohtaan. että jos tuomioistuin antaa vetoomuksen, tämä nuori mies elää uudella ja paremmalla elämällä. - Minä näin tuomarin nousevan seisomaan, kun asianajaja puhui. Hänen rakkautensa ja hyväntahtoisuutensa näytti siltä kuin hän sanoi: - Mutta poikani, syytetty on syyllinen. Lain mukaan hänen on saatava rangaistus.

- Minä huolehdin siitä ja rangaistuksesta, sanoi minun asianajajani, ja sitten ilokseni ja hämmästyksekseni tuomari sanoi: - Tuomioistuimen päätös on, että vastauksena asianajajan tekemään kanneperusteeseen hänelle on annettava anteeksi ja vapautettava, sillä hän on ymmärtänyt, että hän näyttää elämällään kunnioittavan lakia ja ystävällisyyttä naapureilleen. - Olin vapaa! Sydämeni oli täynnä iloa, kun tartuin avustajan käteen ja kosteilla silmillä yritin ilmaista kiitollisuuteni. Hän asetti käsivartensa minuun ympärilleni ja äänellä, joka kuulosti enkelin harpun musiikilta, hän sanoi: - Sinä ja minä olemme ystäviä ikuisesti. Me olemme veljiä; ja aina, kun tarvitset apua, saatat tulla minun luokseni ja autan sinua. - Siitä päivästä lähtien hän ei ole koskaan unohtanut minua. Olemme olleet niin lähellä kuin veljet voivat olla vuosien varrella.

- Siihen aikaan eräänä iltana, kun istuin metodistikirkon takapenkkiin, Pyhä Henki, taivaan suuri sheriffi, pidätti minut ja vei minut eteen kaikkien ihmisten edessä, minut tuomittiin ja tunnustin syyllisyyteni Kaikkivaltiaalle Jumalalle. Kun hän oli tullut ja hiljensi pelkoni, hän maksoi rangaistuksen kaikista synneistäni ja syyllisyyteni puolesta, ja hän pyysi armahdusta minun tapaukseeni taivaan korkealla tuomioistuimella ja sai minulle aikaan anteeksiannon. Kun tämä suuri totuus herätti mieleni, sydämeni oli täynnä kiitollisuutta ja kiitosta, suurta rakkautta sydämessäni Vapahtajaani kohtaan. Rakkaus oli kasvanut, kunnes Hänellä oli pääasia elämässäni ja odotin häntä kasvokkain, se oli minulle taivas .
Siitä hetkestä lähtien Charles kasvoi rakastamaan Jeesusta yhä enemmän. Hänellä oli nälkä Jumalan Sanaa kohtaan. Kun hän kasvoi henkisesti, ihmiset havaitsivat huomattavan muutoksen hänen elämässään ja asenteessaan. Hän oppi elämään pyhää elämää uskossa. Jumala kutsui Charlesia evankelistaksi. Hänen saarnansa oli siunattu ja tuotti paljon hedelmää. Hän myös lauloi kauniilla baritonilla hengellisiä lauluja. Charles matkusti ympäri maata vaimonsa ja tyttärensä kanssa. Mutta hän joutui pian surun kouluun. Hänen avioliitonsa oli levoton ja hänen vaimonsa tyytymätön olosuhteisiinsa. Eräänä iltana herätyskokouksessa Charles sai viestin ongelmista kotona. Hän polvistui rukoilemaan. HC Morrison, saarnaaja, tuli hänen rinnalle rukoilemaan.Kun he nousivat polviltaan, Morrison laittoi kätensä Charlesin vapisevan olkapään ympärille. Hän sanoi: - Charlie, et voi ajatella, että voit kantaa tätä, mutta aika on suuren parantajan; ja Jeesus tuo sinut läpi tämän ahdistuksen. Nämä sanat nostivat Charlesia ja antoivat hänelle voimaa jatkaakseen.
Vain muutama kuukausi myöhemmin, hänen vaimonsa kertoi hänelle: - Lähden, Charles. En halua elää sinun elämääsi. Haluan mennä toiseen suuntaan - kirkkaisiin valoihin. Charles vei vaimonsa ja tyttärensä Kalifornian junaan. CW masentui ja meni monta vuotta, kun hän kulki alatietä ja pimeydessä. Hän ajatteli jopa itsemurhaa, mutta luopui pian siitä ajatuksesta. Hän antoi heille anteeksi. Surun aikana hän oli riippuvainen Jumalan armosta enemmän kuin koskaan ennen. Jeesuksen rakkaus vei hänet surun syvien vesien läpi.


Seuraavina vuosina oli epätoivon aika. Hän mietti, onko joku joka todella huolehtii hänestä. Jonkin ajan kuluttua hänen uskonsa palautui jälleen ja hänestä tuli taas aktiivinen Herralle. Noin viisi vuotta myöhemmin, vuonna 1932, hän halusi laittaa paperille laulun, joka olisi kertonut hänen tunteensa, jotka hän oli kokenut epätoivoisina päivinä. Eräänä iltana hän istui pianon ääreen, ja ajatteli, kuinka Jumala oli vienyt hänet pimeiden päivien läpi. Yhtäkkiä sanat tulivat hänen sydämeensä: - Kukaan ei ikinä huolehtinut minusta kuin Jeesus. Seuraavan kolmenkymmenen minuutin ajan Jumala auttoi häntä kirjoittamaan sanat ja melodian tähän lauluun. Jakeet tulivat helposti, ikään kuin hän olisi tuntenut ne koko elämänsä. Viikon sisällä hän lähetti sen julkaisijoille.
Välittömästi sen jälkeen, kun Charles sai ensimmäiset laulunsa, hän osallistui evankelistojen konferenssiin Indianapolisissa. Musiikin johtaja pyysi häntä laulamaan uuden laulunsa kaikille. Charles otti nuotit taskustaan, antoi yhden urkurille ja lauloi kappaleen, joka oli syntynyt hänen sydämeensä. Monet yleisöistä olivat kyynelissä laulun päätyttyä.

1.Haluaisin kertoa teille, mitä ajattelen Jeesuksesta,
koska löysin Hänessä ystävän niin vahvan ja todellisen;
Kerron teille, kuinka hän muutti elämäni täysin -
Hän teki jotain, jota kukaan muu ystävä ei voinut tehdä.

kerto:
Kukaan ei koskaan pitänyt minusta niin kuin Jeesus;
Ei ole muuta ystävää niin ystävällistä kuin Hän;
Kukaan muu ei voinut ottaa syntiäni ja pimeyttäni minulta -
Oi kuinka paljon hän välitti minusta!

2.Koko elämäni oli täynnä syntiä, kun Jeesus löysi minut;
Sydämeni oli täynnä kurjuutta ja pahaa;
Jeesus asetti vahvat ja rakastavat käsivartensa ympärilleni,
Ja hän ohjasi minut uuteen elämäntapaan, jolla minun pitäisi mennä.

3.Joka päivä hän tulee minulle uudella varmuudella,
Yhä enemmän ymmärrän Hänen rakkauden sanojaan;
Mutta en koskaan tiedä, miksi hän tuli pelastamaan minut,
Tässä päivässä minä näen hänen siunatun kasvonsa ylläni.


Kolme laulajaa pyysi häneltä välittömästi lisää kopioita kappaleesta, sanoen: - Weigle, tämä on kappale, jota olemme etsineet. Laulu sai suosiota. He lauloivat laulua pitkin Amerikkaa ja Jumala käytti sitä tekemään monista ihmisistä uskovia, palvelijoita Herralle. Sen jälkeen se on julkaistu kolmellakymmenellä eri kielellä eri puolilla maailmaa. Vaikka Charles Weigle on mennyt kirkkauteen, hänen laulun sanansa vaikuttavat edelleen ihmisiin hänen suurimpaan ystäväänsä, Jeesukseen.
Säveltäjä Charles Weigle kuoli 95-vuotiaana. Maailma ei ehkä muista hänen saarnojansa, kuitenkin hänen palvelutehtävänsä elää samalla, kun laulamme hänen laulujansa. Paras ystävä on Jeesus, jonka rakkaus on täydellinen ja ikuinen. CW osallistui Cincinnati-konservatorioon ja jatkoi urallaan saarnaamista ja laulun kirjoittamista. Hän sävelsi yli tuhat hengellistä laulua. Hän vietti viimeiset 15 vuotta elämästään Chattanoogan Tennessee-temppelikouluissa. Hänen teoksiaan olivat: Rauhan, puhtauden ja voiman laulut, Suuren ilmestysmajan virsiä, Todellisen elämän lauluja, Lauluja Jeesuksesta.

tässä muutama youtube versio laulusta:
 https://www.youtube.com/watch?v=ESeBnOXqfFg
https://www.youtube.com/watch?v=xwe5KWxkHh4
https://www.youtube.com/watch?v=CB5zf-T8m8o
https://www.youtube.com/watch?v=6GhcJglp7RI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti