torstai 30. elokuuta 2018

Ihmeelliset sanat "Kristuksen tähden" antavat jatkuvasti kumpuavan elämän voiman.


Moni vanha hengellinen kirja, jonka olen lukenut, on ollut Aune Krohnin suomentama. Hän on myös itse kirjoittanut useita kirjoja. Aune Ottilia Krohn eli 1881-1967. Hän oli suomalainen kirjailija ja hengellisen kirjallisuuden suomentaja. Krohnin sisaruksista on tehty tutkimuksia ja väitöskirja, jonka pää näkemyksenä oli naisasian edistäminen Suomessa itsenäistymisen aikoihin. Mutta hengellisesti näillä tutkimuksilla ei ole juurikaan annettavaa.

Krohnin vanhemmat olivat professori Julius Krohn ja hänen toinen puolisonsa Maria Lindroos. Hänen täyssisarensa oli kirjailija Aino Kallas ja sisaruspuoliaan ensimmäisestä avioliitosta olivat kirjailija Helmi Setälä, säveltäjä Ilmari Krohn ja kansanrunouden tutkija ja professori Kaarle Krohn. Suku oli juuriltaan saksalaista, aikoinaan leipurin ammattia harjoittanutta ja tullut Suomeen Pietarista. Aunen isä Julius Krohn oli virsikirjakomiteassa 1800 luvulla ja vaikutti merkittävästi virsien uudistamiseen. Hän hukkui purjehdusmatkalla Viipurinlahdella 1888. Tämä tapaus oli Aunelle kova pala ja jätti pysyviä haavoja hänen mieleensä.


Sisarten välit eivät olleet kaksiset, joka johtui Aunen uskovaisuudesta ja muiden sisarten maailmallisuudesta. Kodissa toiminut vanha keittäjänainen oli hänelle merkittävä johdattaja Jeesuksen tuntemiseen. Hengellisen etsintänsä aikana hän kävi mm. vapaakirkollisten, metodistien, laestadiolaisten sekä NNKY:n kokouksissa. Evankelisuus vetosi häneen voimakkaasti myöhemmin ja hän toimi herätysliikkeen piirissä aktiivisesti. Hän oli aina luterilainen. Aune tuli uskoon 1908 ollessaan 27-vuotias, kun Keuruulla ollessaan hoitamassa terveyttään parantolassa meni lestadiolaisten seuroihin. Siellä eräs maallikkosaarna vaikutti niin, että hän koki löytäneensä sen, mitä oli etsinyt:
- Tämä oli minulle vuosikautisen etsinnän löytöhetki. En vieläkään ymmärrä paljoa, mutta siitä alkoi tämä uusi taival. Tulin tätä tietä saamaan, mitä kirkon dogmit julistavat. Kukaan ei ollut mukana, kukaan ei pakottanut koskaan, ei kysynyt mitä ajattelen. Kaikki aukeni sisältäpäin etsivälle ja kolkuttavalle.

Aune sitoutui kotiin ja äitiinsä hoivaamiseksi lähes kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Äiti oli lapsilleen etäinen, sulkeutunut persoona, joka ei osannut osoittaa rakkautta eikä huolenpitoa. Hän ei pitänyt tyttäriään sylissä. Aune Krohn oli ainoa lapsista, joka kiinnostui äitinsä historiasta. Hän hahmotteli äitinsä julkista kuvaa osana naisten ja koulutuksen historiaa kirjoittamalla äidistään useamman artikkelin, jotka julkaistiin lehdissä ja myöhemmin 1955 muistelmakokoelmassa Menneitten aikojen tarinaa. Aune elätti itsensä ja äitinsä ennen kaikkea kirjojen kääntämisellä (kaikkiaan 110) sekä lasten- ja nuortenkirjojen ja runojen kirjoittamisella (7 kpl) taloudellisesti ahtaassa tilanteessa. Hän toimi myös uskonnonopettajana koulussa ja Sörnäisten kristillisessä opistossa sekä lastentarhaopettajaseminaarissa. Hän opiskeli itse Suomen Lähetysseuran naislähettikoulussa sekä piti yksityisoppilaita. Helsingissä Aunella oli siis monenlaista viritystä tulevaisuuden suhteen. Hän kirjoitti:

- Uskossa on kysymys ratkaisusta, jolla on täysin keskeinen asema ihmisen elämässä, ratkaisusta, joka on iäisyysvakava asia, on kysymys elävästä pyhästä Jumalasta ja ihmisen suhteesta häneen. Ja jos niin on, ymmärrämme kaikki, ettei voi olla kysymys mistään tilapäisestä harrastelusta, vaan itse asiassa ihminen jo sillä, että tahtoo vain “harrastaa” uskon asioita, ratkaisee suhteensa Jumalaan kielteisesti ja nurjasti, kun hän näet pitää tätä asiaa niin halpana, että sen rinnalla monet muut asiat ovat hänen elämässään eri sijalla ja etualalla.


Aune oli uskossa innokas ja kantaaottava, se kärjisti suhteita sukulaisiin, jotka kokivat Aunen tuomitsevan heidän elämän tyylinsä ja maalliset harrastuksensa. Mutta syvimmältään Aune luki Raamatun sanaa niin kuin tulisikin käytäntöön ja elämään soveltaen. Tämä tapa ärsyttää yleensä muotojumalisia ja nimikristittyjä, jotka eivät ole tehneet uskonratkaisua, eivätkä antautuneet Jeesuksen omiksi. Hän otti osaa seurakunnan toimintaan ja vaati myös siellä kirkon suuntautuvan Jumalan sanan mukaan myös käytännössä:

- Meille riittää, että tämä persoonallisen pelastuksen evankeliumi on ollut läpi vuosisatojen yhä uudestaan elävää sanaa, jota ei ole mikään voittanut eikä voita. Siitä odotamme tällekin omalle ajallemme syvämuokkaajaa, jotta myös sosiaalisen vanhurskauden kylvö jaksaisi nousta oraalle ja tuottaa hedelmää. Odotamme siinä elävässä toivossa, että todellisen vanhurskauden valtakunnan tuo hän, joka kerran tulee. Siinä valtakunnassa saa sitten sijansa myös se, mitä me täällä heikkoudessa isoamme ja janoamme ja vajavaisin inhimillisin voiminemme yritämme toteuttaa hänen tähtensä, joka on voittanut ja pelastanut meidät.

- Mutta vaikka kirkko jakaisi omansa viimeistä ropoa myöten, niin se otettaisiin kyllä vastaan, mutta eivät näin autetut ihmiset silti ota Jumalaa vastaan…. Niinpä ei korjaustakaan tule julistuksen muuttamisesta ihmisille kiintoisammaksi, ei ajan kysymysten esille ottamisesta evankeliumin sijasta, vaan totuuden näkemisestä nykyajan ihmisestä ja hänestä Jumalan edessä heränneestä huolesta. Sellaisesta huolesta, joka ajaa Jumalan työntekijät kujille ja aitovierille keskustelemaan ihmisten kanssa siitä, mikä on vihossa heidän elämässään sisäisesti ja ulkonaisesti, siitä, mikä heidän rauhaansa tulee, heidän vieraantumisestaan Jumalasta.
- Sen tekee sanoma pelastuksen Jumalasta ja Jumalan pelastuksesta. Jollei tätä julistusta enää ole, kuolevat ihmiset sisäisesti Jumalalle.
- Varmaa on myös, että vain persoonallisesti evankeliumin uudistama ihminen tahtoo pysyvästi kuunnella elämänvanhurskauden puhetta. Toiset voi ajan henki sytyttää hetkelliseen intoon, mutta se palaa lyhyesti loppuun kuin olkivalkea, kun ylläpitävä voima puuttuu. Vain nuo ihmeelliset sanat: "Kristuksen tähden" — elävästi omaksuttuina — antavat jatkuvasti kumpuavan elämän voiman.


Aune asui Hattulassa useita vuosia ystävänsä Liisan kanssa samaa kotia, heillä oli yhteinen usko, he olivat sisaria Herrassa ja heillä oli sielujen sympatia. Tosin kahden yksinäisen naisen yhteisasuminen herätti myöskin arvostelua. Heidän kotinsa, Toivolan talo oli 1920- ja 30-luvuilla Parolan hengellisen elämän keskuksena, jossa kokoonnuttiin niin kirjallisuuspiiriin, raamattupiiriin, keskustelemaan ja hartaustilaisuuksiin. Aune korosti Jumalan sanan merkitystä ja oli sen julistaja eri tilaisuuksissa. Hän soitti pianoa ja säesti lauluja. Kun Liisa kuoli -38, heidän pitkäaikainen ystävyytensä loppui ja Aune oli kovin murtunut, yksinäinen ja kirjoitti:

- Ennen vanhaan minua kannatti juuri usko Jumalaan, mutta kun hän tuiki peitti minulta kasvonsa, että sairaimmillani ollessani jäin pahojen ihmisten käsiin puhumattakaan kaikesta muusta, on taisteluni toisinaan ylivoimaista kamppailua sielun terveydestä. En tiedä, milloin Jumala uudelleen kirkastaa kasvonsa minulle raukalle.

- En niiden raskaiden koettelemusten jälkeen myöskään tunne voivani puhua lapsille, tuskin kenellekään. Jumalasta. Korkeintaan voin puhua jonkun syvissä vesissä vaeltaneen kanssa. Julistaa en enää osaa, nimittäin kadotin itse Jumalan näkyvistäni. — Niin kauan kuin hengellinen työ kauhistaa, ei ole sen aika. Siihen liittyy nimittäin liian suuri edesvastuu, jonka alle juuri sorruin, ja toisten liian suuri nojaaminen. Mitä ikinä voin nykyään irti saada, sen tarvitsen tyystin oman nälkiintyneen sieluni voimaksi — ja sehän on vallan aliravittu yhä vielä, taistelee itsekin Jumalasta kuin hukkuva.


Aunen kirjallisessa tuotannossa Kristuksella oli suuri asema ja hän korosti uudestisyntymisen kautta vaikuttavaa uutta elämää, sen asennetta sekä tekoja ja puheita. Hän edusti pietismiä ja herätyskristillisyyttä omassa ajassaan. Hän ei tyytynyt vain muodolliseen tapakristillisyyteen, jota kyllä löytyi joka paikasta väsyksiin asti. Kristillisyys oli hänelle luopumista, itsensä kieltämistä Herran asian tähden, Jumalan tahdon etsimistä, Jeesuksen henkilön korottamista. Hän sanoi Jeesuksen veren olevan uskovan voiman lähde ja armon edellytys. Ilman sitä hän piti kaikkia siveellisyys pyrkimyksiäkin pohjimmiltaan vain vihamielisyytenä Jumalaa vastaan. Tällä tavoin hän nousi omavanhurskautta vastaan.
- Tarvitaan oikeastaan koko elämä murtamaan meitä, ennen kuin löytyy se köyhä syntinen, joka tarvitsee Kristusta, se ihminen, jonka vaa'assa ei "uusi siveellinen ihminen" enää paina mitään — se on punnittu ja köykäiseksi havaittu, kun taivaan oven pitäisi avautua.
- Kun emme löydä enää mitään itsestämme, tulee Kristus meille todella kaikeksi kaikessa. Mikään ei voi enää vahingoittaa, sillä ei maailma, synti eikä saatana pysty Kristukseen…. "Sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin." Jumalan paljastuva määrätön rakkaus on vavisuttava asia, eikä mikään muu erota ihmistä synnistä. Näin ovat todellakin "murheelliset autuaita", sillä he ovat armahdettuja syntisiä, ei teoriassa, ei korulausein, ei sanahelinänä, vaan mitä reaalisimmin Kristuksen kalliissa veressä…. Ihminen, jonka Jumala tekee kärsimyksen kautta "ylenmäärin syntiseksi", syntiseksi siinäkin, missä hän omantuntonsa ja sisäisen ihmisensä puolesta ei olisi tahtonut, riitelee Jumalaa vastaan niinkuin Job viattomuutensa puolesta.

Aune käänsi suomeksi Titanik-hymninä tunnetun laulun "Sua kohti Herrani" (Nearer, my God, to Thee, Sarah Adams 1805—1848), joka sai uskovien piirissä suuren suosion ja on vielä nykyäänkin virsikirjassamme.

1.Sua kohti, Herrani, Sua kohti ain,
mua joskin ahdistaa luokses risti vain.
Kuitenkin laulunain soi täällä kulkeissain:
sua kohti, Herrani, sua kohti ain!

2.Kun päivä kätköhön pois pilviin käy,
yö synkkä yllättää, tietä kun ei näy.
Niin nostan kaivaten taivaalle katsehen,
sua kohti, Herrani, sua kohti ain!

3.Tie taivaan nähdä suo, luokses mi vie,
jos täällä synkeys kuinkin suuri lie!
Oi, ollos lohtunain, suojaasi kätke ain.
sua kohti, Herrani, sua kohti ain!

4.Kun taival päättynyt on viimeinen,
kun sielu taivaaseen liitää riemuiten.
Ei tuskat yltää voi, kirkkaana laulu soi:
sua kohti, Herrani, sua kohti ain!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti