torstai 16. elokuuta 2018

Näin sanoo hän, jolla on se kaksiteräinen, terävä miekka.


Otin kaapista mandariinin ja katsoin sen kyljessä olevaa merkkiä, sweet. Siinä luki siis makea, mutta maistettuani, se tuntui happamalta. Ehkä se oli mainoskikka ja mistä ne olisivat voineet etukäteen tietää, miltä tämä maistui, kun kukaan ei ollut sitä koskaan kuorinut eikä haukannut? Se perustui siis olettamukseen? Sitten otin muutaman viinirypäleen, joissa ei mainittu makeudesta mitään, mutta ne maistuivat makeilta. Että silleen.
Englanninkielen sweet merkitsee makeaa; tuoksuvaa; sointuvaa; suloista, herttaista; lempeää; tuoretta, raitista; kallista, armasta; Suomeksi nuo sanat ovat monelta eri alueelta tunnettuja. Heikäläiset sanovat kodin olevan sweet, joka merkitsee ihanaa, onnellista turvapaikkaa. Eikä ainakaan meillä puhuttaisikaan makeasta kodista? Päädyinkin siis siihen päätelmään, että olin haukannut herttaista hedelmää - mitä se sitten tarkoittaneekin?

Ruotsinkielessä makea sana on söt, joka merkitsee myös tuommoista söpöä ja nättiä. Turussa puhuttiin lapsuudessani yleisesti esimerkiksi pikkulapsista, että he olivat kovin sööttejä? Ilmeisesti olivatkin? Voisihan hedelmään laittaa semmoisenkin tunnuksen, mutta ei se sitä vielä tee makeaksi, ehkä nätiksi katsella?

Kun tulin uskoon, oli ensimmäisiä oppimiani asioita tässä uudessa elämässä Raamatun arvovallan kunnioitus. Jumalan sanan avautuminen vei minut Hänen valtakuntaansa, hänen voimaansa, vaikutukseensa. Sana synnytti synnintuntoa, uskoa ja armahdusta. Luin sitä ahmimalla ja kaikkea, mikä vain johdatti siihen. Jokainen uskontodistus, jokainen Jeesuksesta kirjoitettu kirja ja juttu olivat minulle suuri ilonaihe. Olin kaikkiruokainen, jos siinä oli Jumalan sana ja Henki. Herra ohjasi suhtautumaan vakavasti Raamattuun Jumalan sanana ja luin sieltä:
"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili." Hebr.4:12-13.
 
Rauhattomuutta yleisönosastossa
Jumalan sana on lakia ja evankeliumia, se vaatii ja lahjoittaa, se nuhtelee ja vapahtaa, se tuomitsee ja armahtaa, se osoittaa pimeyden ja näyttää valon, se saa ihmiset kompastumaan ja se nostaa alaspainetut, se vastustaa vihollistaan ja puolustaa ystäväänsä, se kiroaa kieltäjänsä ja siunaa seuraajansa. Jumalan sana marssittaa eteemme Jeesuksen, joka on toisille pahennus ja toisille pelastus. Hänen ilmestymisensä on uskovan suuri hetki, varsinainen kirkastusvuori, jossa ilmenee Jeesuksen sanoman ainutlaatuisuus ja täydellisyys - kaksiteräinen miekka. Sen hän nostaa näkyviin ja kuuluviin, sillä hän sotii ja toimii, sen varassa uskova jaksaa pysyä elämässä ja pystyssä, johdatuksessa ja yhteydessä. "Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa. Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet." Ilm.1:16-18.

Nykyaika on vain tehnyt pahasti Jumalan sanalle, se on poistanut siitä toisen terän kokonaan; elämme yksiteräisen miekan aikaa – kohta ei ilmeisesti ole sitäkään? Eikä ole vaikea arvata kumpi terä on poistettu, se on laki. Julkinen kristillinen sanoma onkin muuttunut niin, ettei ole enää käskyjä, ei tuomiota, ei helvettiä, ei Jumalan pelkoa, ei murhetta pahuuden tähden. Kaikkeen toimintaan pannaan kuorutukseksi armo ilman parannusta ja kääntymystä, ilman synnin tunnustamista ja siitä johtuvaa katumusta. Ei edellytetä ihmisiltä uudestisyntymistä, vaikka Jeesus korosti sitä. Ei puhuta enää vanhan ihmisen ristiinnaulitsemisesta, lihallisen elämän hylkäämisestä. Terve oppi on laitettu roskakoriin ja sen korvaa viihde ja elintason kultaamat mukavan menon illat, rennot meiningit. Puhutaan kyllä heikkoudesta ja väsymisestä, mutta siihen ei tarjota avuksi Jumalaa ja Golgatan uhria, vaan mielen manipuloimista ja sielun liikahduksia, elämyksiä ja tunnetta. Kuolleen uskonnon vetäjiksi valjastetaan puhdasoppisuus ja äärikarismaattisuus, ihmisvetoinen touhuilu ja turhan puhuminen. Uskontunnustus on pelkkää litaniaa, johon sydän ei tule mukaan, se ei rakennu yksin Kristuksen varaan, vaan on suun puhetta ilman hengellistä elämää. Kristikuntaan luodaan mielikuvaa, että pelkkä syntisyys riittää pelastukseen ja että ihmisyydessä on jo itsessään niin paljon kärsimystä ja vaivaa, että Jumala on lähes velvollinen kiidättämään kaikki taivaaseen kuoleman yhteydessä bisnesluokassa aivan kuin tietokonepelissä seuraavaan ulottuvuuteen. Niin kuin vanhan liiton merkkinä oli ympärileikkaus ulkoisesti, ajatellaan että pelkkä kaste voisi pelastaa ihmisen ilman elämänparannusta ja vaellusta Jeesuksen seurassa. Enää ei kärsitä herätyspuheita, vaan herkkua ovat uskonnollissävytteiset mitäänsanomattomuudet, lavertelut, tyhjän jauhamiset, Raamatun ylle asetetut epäilyt ja epäuskon verhot, omien mielipiteitten ja saavutusten luettelu, uskovien arvostelu ja Herran seuraajien hylkääminen. Kun Herra siis saapuu, niin löytäneekö hän täältä lainkaan uskoa?
 
Muutamat murehtivat vain haudoista
Eräälle Vähä-aasian seurakunnalle Myysiassa Jeesus lähetti viestin, jossa oli heti alkuun viiden pisteen vihje: "Ja Pergamon seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on se kaksiteräinen, terävä miekka:" Ilm.2:12. Seurakunta oli paikassa, jossa saatana piti linnoitustaan, siellä vainottiin uskovia, sen keskuudessa suosittiin nikolaiittain oppia (tarkoitti erityisen pappisluokan nostamista uskovien pappeuden yläpuolelle), siellä oli niitä, jotka pitivät kiinni Bileamin opista (lähti palkasta väärälle tielle, ja johti Israelia epäjumalanpalvelukseen).
Jeesus tahtoi seurakunnan tietävän, ettei kysymys ole vähemmästä kuin Jumalan ilmoituksesta, jota ei saa missään tapauksessa milloinkaan vähätellä, väännellä mieleisekseen, pyrkiä mitätöimään, unohtaa elämästään, kuopata maahan. Hän ilmaisi myöskin sen totuuden, että kaksiteräinen miekka on hänen, ei meidän, vaikka sitä käytämmekin. "Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla." 2:16. Hän on sen tuonut, hän on sen teroittanut, ja hän käyttää sitä ihmiskunnan keskuudessa edelleen menestyksekkäästi. Hän haavoittaa ja hän parantaa. Ja voi sitä seurakuntaa, jossa ei ole kaksiteräistä miekkaa käytössä, jossa taivaskanava on suljettu ja aika kuluu vain mainosten kuuntelemisessa. Voi sitä seurakuntaa, jonka keskellä ei enää Kristus kulje, jossa hänen äänensä ei kuulu, jossa ei ole vastasyntyneitten Jumalan lasten itkua. Voi sitä seurakuntaa, joka on itseriittoisa, rikkaan ja menestyvän maineessa, mutta samalla sokea, kurja, alaston, penseä ja suolaton. Voi sitä seurakuntaa, joka ei tiedä aikaansa, vastuutaan, velvollisuuttaan ja asemaansa maailman keskellä.
 
Ihmeet kelpaisivat edelleen  kaikille
"Sillä Herra on mielistynyt kansaansa, hän kaunistaa nöyrät pelastuksella. Iloitkoot hurskaat, veisaten hänen kunniaansa, riemuitkoot he vuoteissansa. Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka, että he kostaisivat pakanoille, kurittaisivat kansakuntia, panisivat kahleisiin heidän kuninkaansa ja jalkarautoihin heidän ylhäisensä ja täyttäisivät heissä tuomion, joka on kirjoitettu. Tämä on kaikkien hänen hurskaittensa kunnia. Halleluja!" Ps.149:4-9. Tässä Jeesus tarjoaa palvelijoilleen kaksiteräisen miekkansa väliaikaiseen käyttöön hänen palveluksessaan, niille, jotka pukeutuvat Jumalan sota-asuun - ei muille. Moni hypistelee sitä ja hylkää sitten? Muutamat ottavat sen tosissaan elämäänsä ja ryhtyvät kutsunnoista Jumalan sotilaiksi. Jotkut yrittävät tarttua siihen ilman pelastusta, eikä se sovi heidän käteensä siksi ollenkaan? Joidenkin mielestä se on käyttökelvoton, jota pitää muotoilla uudelleen ja tehdä aikaan ja ihmisiin sopivaksi? On paholaiselle vihkiytyneitä ja muita sekoilijoita, jotka yrittävät haudata miekan lopullisesti aivan kuin sitä olisi koskaan ollutkaan? ”Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.” Matt.5:18.
Mutta Herra on säätänyt sananmiekan tekemään tehtävänsä paljastamaan synnin, tuomitsemaan sen ja osoittamaan vapautuksen ainoaksi paikaksi Golgatan, Jeesuksen uhrin ja ylösnousemuksensa ihmeen. Tässä ovat hollilla juutalaiset ja pakanat, kuninkaat ja orjat, kaukaiset ja läheiset, mustat ja valkoiset, hyvät ja pahat, miehet ja naiset, lapset ja vanhukset. Tässä kuljetaan valon ehdoin ja kaikki on avointa ja paljastettua, julkista ja näkyvää, suoraa ja oikeudenmukaista. Tämän miekan käsittelyssä löytyy Jumalan vanhurskaus ja ikuinen elämä.

Herra, teroita miekkasi, se kuuluisa kaksiteräinen Jumalan sana, joka haavoittaa ja parantaa. Lähetä kuultavaksi sana, joka on avannut oven vapauteen, johtanut uskovia tuhansia vuosia maailman orjuudesta luvattuun maahan. Anna kuulua lain ja evankeliumin, joka elättää erämaassa ja tuo toivon luvatusta paratiisista. Tee ihmiset syntisiksi ja armahdetuiksi, lyö maahan ylpeä henki ja anna kutsutuille voima tulla uskoon. Sanot sanassa: ”…ottakaa vastaan.... Hengen miekka, joka on Jumalan sana.” Ef.6:17. Lähetä siis Pyhä Henkesi ohjaamaan Hengen miekkaa ja valaisemaan sanasi julistusta, todistajiasi, seurakuntaasi, evankelioimista, lähetystyötä, armolahjoja, palvelua, rukousta, laulua. Tee ihmiset nälkäisiksi sanasi suhteen, ruoki kansaasi, herätä nukkuvat, paranna sairaat, karkota riivaajat, rohkaise alakuloisia, kanna heikkoja. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti