Lauri Ulstadius oli Oulussa pappina
1600-luvulla hänen isänsä toimi Iin kirkkoherrana. Lauri haki kappalaisen
virkaa, mutta ei tullut valituksi. Hänellä oli taipumusta synkkämielisyyteen,
ja tapaus koski kovin kipeästi häneen ja hän erosi papin virastaan. Ulstadius
sai vaikutteita pietismistä ja mystiikasta. Hän joutui syvään hengelliseen
kriisiin. Ollessaan toista vuotta opettajana hän sairastui vaikeasti; kuolema
näytti lähestyvän. Hän näki kuluneen elämänsä tuskallisen selvästi. Hän oli
monesti rikkonut Jumalaa ja lähimmäisiään vastaan. Hän rukoili Jumalalta
armahdusta, mutta ei saanut rauhaa. Silloin hän, kuumesairaana, meni Oulun
kirkkoherra Frosteruksen luo ripittäytymään. Tämä ei kuitenkaan ymmärtänyt hänen
hätäänsä, vaan kuuntelematta hänen tunnustustaan antoi taluttaa hänet pois,
koska piti häntä mielisairaana. Ulstadius teki toisen yrityksen. Kun hänen
huoneensa ovi oli ulkoa päin lukittu, hän hyppäsi yöpuvussa ikkunasta kadulle
ja juoksi kirkkoherran luokse! Kun ovea ei tälläkään kerralla hänelle avattu,
hän huusi avaimen reiästä, mitä hänen sydämellään oli. Se ei kuitenkaan
auttanut.
Sielunhoitajana ajattelen, että tässä
tapahtui melkoinen munaus, josta olivat huonot seuraukset. Jos mies oli saanut
kohdata elävän Kristuksen armon ja rauhan elämässään nuorena miehenä, olisi
sillä ollut hyvin hedelmällinen tulevaisuus ja kirkkoa siunaava vaikutus. Mutta
nyt tämän seurauksena Ulstadius moitti Oulun pappeja kääntymättömiksi miehiksi
ja kehotti heitä kirjelmässä vakavin, jopa ankarin sanoin parannuksessa
kääntymään Herran tykö. Ulstadius meni vieläkin pitemmälle: hän räjäytti
asuntonsa pihamaalla ruudilla ilmaan filosofiset kirjansa, koska hän katsoi,
että juuri filosofiset opinnot olivat syynä siihen, että papit eivät
ymmärtäneet Jumalan Hengen työtä. Lopulta hän erosi papinvirasta, ettei
synteihinsä kuolevien ihmisten veri tulisi hänen päälleen. Sitten hän lähti
Turkuun 1683 ollessaan 33-vuotias. Siellä hänen syyllisyyden kuormittama
omatuntonsa velkoi edelleen ja Ulstadius meni piispa Gezeliuksen puheille. Hän
pyysi piispalta lupaa tehdä julkisen synnintunnustuksen tuomiokirkossa. Piispa
kielsi sen. Ulstadius uudisti pyyntönsä ja kaksi vuotta odotettuaan hän vihdoin
sai toivomansa luvan. Piispan poissa ollessa tuomiorovasti Svenonius antoi
siihen luvan. Se ei kuitenkaan auttanut.
Mutta syyllisyyden vaivaama Ulstadius
luki ahkerasti Raamattua ja tuli vakuuttuneeksi siitä, että Jumala oli kutsunut
hänet tuomion merkiksi erityisesti kääntymätöntä papistoa vastaan. Hän vaelsi
Turun katuja ohjeenaan Jes.20:2. "Siihen aikaan Herra puhui Jesajan,
Aamoksen pojan, kautta sanoen: "Mene, riisu säkkipuku lanteiltasi ja vedä
kengät jalastasi." Hän teki niin: kulki vaipatta ja avojaloin". Hän
ei leikannut hiuksiaan, ei ajanut partaansa eikä muuttanut vaatteitaan. Tällaisessa
poikkeuksellisessa asussa hän saapui joka sunnuntai molempiin suomen- ja
ruotsinkielisiin jumalanpalveluksiin ja jokaiseen arkipäivien rukoushetkeen.
Hänen vaatteensa kuluivat riekaleiksi, hän sitoi pitkät hiuksensa palmikoille.
Hänen käytöksensä alkoi herättää yleistä huomiota kaupungissa, monet arvelivat
Jumalan lähettäneen hänet. Tätä kesti kolme vuotta.
Lauri Ulstadius kuvaili kirjoituksissaan
kirkossa vallitsevaa hätätilaa. Hän viittasi Ps.12. "Auta, Herra, sillä
hurskaat ovat hävinneet, uskolliset ovat kadonneet ihmislasten joukosta. He
puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin
sydämin. Hävittäköön Herra kaikki liukkaat huulet, kielen, joka kerskuen
puhuu…" Hän syytti aikalaisiaan epikurolaisuudesta (materialismia,
mielihyvää tuottava elämää, johon kuuluvat ystävät, keskustelut ja kohtuulliset
ruumiilliset nautinnot, yhteiskunnasta eristäytyminen, politiikasta
pidättäytyminen, joiden avulla saattoi saavuttaa mielenrauhan ja poistaa
ruumiillisen kärsimyksen). Papit eivät kysy, miten monta sielua he voittavat
Kristukselle, vaan ainoastaan, miten suuri on heidän virkansa?
Nämä havainnot eivät kuitenkaan
muuttaneet mitään ja saivat Ulstadiuksen vain hiiltymään aikansa
uskonnollisuudelle. Hän näki muissa suuria puutteita ja virheitä, mutta pyhitti
omansa. Hän oli itsensä arvovalta, muita mielipiteitä ei ollut. Kerran
Ulstadius keskeytti tuomiokirkossa kirkkoherra Kulhoviuksen saarnan suurella
äänellä: - Minä pyydän, että Jumalan seurakunta tahtoisi kärsiä minua niin
kauan, että saan muutamin sanoin puhua siitä, mikä koskee teidän sielunne
autuutta; sillä minä en voi kauempaa sitä salata, jottei niitten veri, jotka
hukkuvat synneissänsä, tulisi minun päälleni. Minun sanottavani on tämä:
Luterilainen oppi on hyljättävä oppi; postillat ja saarnakirjat ovat pääasiassa
täynnä valhetta ja Jumalan pilkkaa ja ihmisten omia keksintöjä; papeilla ei ole
Pyhää Henkeä. Kulhovius huusi: - Sinä valehtelet. Viekää se ihminen ulos! Kaksi
miestä tarttui Ulstadiukseen ja alkoi raahata häntä ovea kohti. Silloin
putosivat viimeisetkin ryysyt hänen yltään, hän riuhtaisi itsensä irti ja
juoksi alastomana pääkäytävällä huutaen: - Näin pitää pappien häpeä
paljastettaman, kuten minä nyt olen alasti… Ihmiset, älkää antako väärän hengen
pettää itseänne. Hänet vangittiin ja oikeudenkäynti kesti viisi vuotta. Hänen
puolestaan pidettiin julkinen esirukous. Hänelle annettiin luettavaksi
puhdasoppista kirjallisuutta.
Kirkon suunnan muuttaminen on hankalaa ja
jokainen, joka on keskustellut seurakunnan työntekijöiden kanssa, tietää heihin
vaikuttamisen todella vaikeaksi. Ehkä tämä virka-aseman korostaminen on
peräisin katolisuudesta ja estää uskonyhteyden? Jeesus itse varoittaa muutamaa
seurakuntaa Raamatussa tästä synnistä ja nimittää sitä nikolaiittain opiksi.
Mutta ei tilanne huutamalla syyttelyllä ainakaan parane, vaikka uskova olisi
vilpitön pyrkimyksissään. Totuutta ei voi juntata sydämeen, eikä pysyvää
parannusta saa aikaan pakottamalla. Keskeneräistä kristillisyyttä ja viallista
kirkkoa, epätäydellistä uskovaa pitäisi oppia kestämään uskossa ja
kärsivällisyydessä. Mutta esikuvia on kovin vähän ja on paljon helpompaa hylätä
hankalat kysymykset ja ihmiset kuin elää heidän kanssaan?
On ihmeteltävä, ettei Turussa löytynyt
silloin ketään, joka olisi osannut auttaa Ulstadiusta? Hänen uskonystävänsäkin
vain hännystelivät häntä johtajanaan. Ulstadius oli kovin yksin käsityksiensä
kanssa ja sisällä velloi vielä sekainen mieli. Hovioikeudessa Ulstadius pysyi
taipumattomana, mutta myönsi, ettei koko luterilainen oppi ollut hylättävä,
vaan ainoastaan kohdat, jotka sisälsivät vääriä mielipiteitä, mutta pappeihin
kohdistamastaan syytöksestä hän ei halunnut tinkiä mitään. Kun kysyttiin, ketä
papeista hän kirjoituksessaan tarkoitti. - Suurinta osaa, kaikkia, sillä en voi
ketään jättää pois, koskapa toiset ovat enemmän, toiset vähemmän syyllisiä. Se
pappi on kerettiläinen ja väärä opettaja, joka on ahne. Sellaisella ei ole
Pyhää Henkeä. Jos Henki on väistynyt pois papeista, miten silloin voidaan sanaa
oikein selittää saarnatuoleista? Ulstadius väitti, ettei jumalaton pappi voi
saarnata oikein. Pyhän Hengen tulen pitää aina palaa papissa, jotta hän voisi
kuulijoilleenkin sitä välittää. Ulstadius heittäytyi maahan polvilleen
kuulustelijoittensa eteen ja rukoili Jumalaa merkillä näyttämään kuten Elian
aikana, kumpi oli oikeassa, hän vaiko hänen vastustajansa? Mutta mitään ei
kuitenkaan tapahtunut.
Myös lääketieteen professori Tillandzin
sanoi, että Ulstadius poti melankoliaa. Syytetty kuitenkin kiisti tämän,
väittäen, ettei hänessä ole melankoliaa enempää kuin ihmisissä yleensä. Jonkin
verran saattoi olla, sillä eihän kukaan ihminen ole kokonaan vapaa
melankolisesta temperamentista.
Turun linnan vankilassa hänet tuomittiin
kuolemaan "Luopiona ja evankelisen opin häpäisijänä" Mutta hänen
raskasmielisyytensä ja sekapäisyytensä vuoksi pantiin Lauri Ulstadius
elinikäiseen pakkotyöhön. Myöhemmin myös kaikkia Ulstadiuksen kannattajia
vastaan käytiin oikeutta.
43-vuotiaana Ulstadius vietiin Tukholmaan
kuritushuoneeseen. Häntä kohdeltiin kuin pahinta rikollista. Hän joutui
kantamaan vangin rautakahleita ja hänet pantiin törkeitten rikollisten kanssa
polkemaan ns. varasmyllyn pyörää. Tämä työ oli erittäin raskasta, pahinta, mitä
vankilassa oli. Myllyn polkeminen aloitettiin kello viisi aamulla ja jatkui
kello kuuteen illalla; vankoillekin miehille siinä oli kyllin tekemistä.
Myllyssä jauhettiin kaupunkilaisten viljat, milloin tuulimyllyt tyvenellä
säällä seisoivat. Myöhemmin Ulstadius siirrettiin työhön vankilan pajaan, jossa
oli helpompaa. Hän kävi myös toisten vankien mukana tiilenteossa. Riita, rähinä
ja tappelu olivat jokapäiväistä kuultavaa. Kuitenkin kerrotaan, että hän joka
päivä lankesi polvilleen ja kiitti Jumalaa.
Ulstadius vapautettiin työstä 66 vuoden
ikäisenä. Hän sai talosta ruoan, mutta ei enää puita eikä valoa. Suuri helpotus
oli, että hän nyt sai ottaa vastaan vieraita vankilan ulkopuolelta. Ystävät
toimittivat hänelle avustusta. Hän nautti Ruotsin pietistipiireissä suurta
kunnioitusta.
Vihdoin tuli armahdus. Kun kuningatar
Ulrika Eleonora maaliskuussa 1719 nousi valtaistuimelle, hän vapautti kaikki
vangit, joita ei ollut tuomittu henkirikoksista. Ulstadiuskin sai vapauden. Kun
tästä ilmoitettiin hänelle, hän heti kysyi: - Tunnustaako kuningatar nyt, että
minä olen oikeassa? Vastaus kuului: - Ei. Vangit saavat vapauden, koska
kuningatar nousee kuninkaalliselle valtaistuimelle. Hetkeäkään epäröimättä
Ulstadius selitti: - Ellei kuningatar tunnusta, että minä olen oikeassa, en ota
vastaan vapautta.
Ja vankilaan hän jäi. Omantuntonsa tähden
hän ei voinut ottaa vastaan armahdusta, koska hän ei mielestään ollut mitään
rikkonut. Hänen sallittiin jäädä koppiinsa, mutta ruokaa hänelle ei enää
kruunun puolesta voitu antaa. 31 vuotta hän oli ollut vankilassa -
vapaaehtoista vankilassa oloa kesti vielä 13 vuotta. Hän kulki vapaasti sisälle
ja ulos. Valkopartainen, ystävällinen vanhus saavutti suuren pyhyyden maineen,
ja hänen tykönään käytiin pitkienkin matkojen takaa. Hänen ystävänsä sanoivat:
- Hän on päässyt pitkälle Jumalan autuudessa ja todellisessa valaistuksessa.
Hän itse sanoi: - Minä kiitän Jumalaa ja
Herraa Jeesusta Kristusta, että minulla on syntieni anteeksisaaminen…. Meidän
tulee kasvaa armossa ja olla terveitä kiihkoilijoita. Hän kuoli 82-vuotiaana.
Joskus ihminen joutuu kulkemaan pitkän
matkaa ilman tuntuvaa armoa ja uskoa. Silloin hän tekee päätelmiä pelkästään
näkemänsä perusteella ja siksi epäusko ja lainavaatimus ruoskivat häntä
parempiin suorituksiin, täydellisyyteen ja hyökkäämään muita vastaan.
Ulstadiuksesta ei ollut kirkon uudistajaksi, sillä hänet oksennettiin ulos
liian suolaisten mielipiteittensä vuoksi. Jos hän olisi ollut katolinen hänet
olisi tapettu kerettiläisenä. Hänet nimettiin historiassa yltiöpietistiksi,
joka merkitsi kirkollisesti käyttökelvotonta. Mutta ilmeisesti koko kriisi
johtui hänen lainalaisesta tilastaan ja omavanurskaudesta, jossa armoa
annettiin vain ansioituneille?
Nykypäivänä saman tien kulkijat
perustavat oman pienen seurakunnan ja valitsevat keskuudestaan oman pikku
piispansa tai siirtyvät vapaisiin suuntiin, joka onkin paljon helpompi ratkaisu
hedelmättömään kristillisyyteen pettyneille. Harva jaksaa olla
muotojumalisessa, penseässä, mitäänsanomattomassa, Raamatun sanasta luopuneessa
kirkossa, joka on kuin kopio Laodikean seurakuntaa (Ilm.3.). Tunnen tänään
liian monta ystävää, jotka ovat lähteneet muualle kyllästyneenä kirkkoon.
Jotenkin he ovat kääntäneet minullekin selkäpuolensa, koska olen valinnut olla
tässä edelleenkin? Harva jaksaa ja haluaa rukoilla kirkon jäsenten pelastumista
ja uudistumista vuosikausia. Harva suostuu pelastuneena ja uskovana olemaan
valona ja suolana räyhäämättä nimikristillisen kirkon piirissä. Kuitenkin
pietistit ovat vuosisatojen ajan tuoneet kirkkoon Jumalan valon ja johtaneet
lukemattomia Jeesuksen tuntemiseen uskonratkaisun ja todellisen parannuksen
kautta. He ovat opettaneet etsijöille Jumalan armon salaisuutta ja
uskonkuuliaisuutta. Pietistit ovat vaalineet herätyskristillisyyttä,
evankeliumin aarretta kirkossa ja todistaneet Jeesuksesta.
Jeesus, meille jokaiselle sinuun
uskovalle on tärkeä kysymys: missä sinä tahdot meidän olevan, miten tahdot
meidän elävän, millaisia ratkaisuja olet varannut meidän varallemme, kenen
kanssa meidän on tehtävä yhteistä matkaa, kenen pöydässä murramme elämän leipää
ja juomme veresi maljan pelastukseksemme? Auta jokaista omatunnon kamppailuissa
rauhaan ja anteeksisaamiseen, hoida heikkoja lapsiasi, erityisesti
herkkäsieluisia uskovia, masennukseen taipuvia, omavoimaisia, kaikkialla vain
omia ja muiden vikoja katselevia. Kanna käsivarsillasi ja sylissäsi
seurakuntaasi ja kokoa se kaikkialta suureen juhlaasi vapautuksen päivänä, kun
avaat ajallisen vankilan ovet luoksesi taivaaseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti