Lapsena meillä oli
ikkunalla ja kesällä eteisen kaiteella monta pelargoniaa, joita
sanottiin Turussa päin pelakuuksi. Se oli sellainen köyhän perheen
kukkanen, jota leikattiin syksyllä ja istutettiin keväällä uutena
tuoreeseen multaan. Se ei ollut mikään hyvänhajuinen kukkanen,
mutta kaunis se oli, kun ei verrannut muihin kukkasiin. Se on
tuontitavaraa ja kulkeutunut Afrikasta ilmeisesti merimiesten mukana
Suomeen 300 vuotta sitten? Kesällä on edelleen meidän kotimme
terassilla yleensä ollut kirkkaanpunakukkaisia pelakuita ja melko
pienellä hoidolla ne ovat kauniita koko kesän ajan. Kun katselen
niitä, muistan monta tapausta ja ihmistä menneisyydestä, tunnen
jopa tuoksua vuosien takaa.
80-luvulla oli
työssäni useamman vuoden yhtäjaksoinen evankelioimistyön jakso,
jolloin kiertelin päätoimisesti ympäri Suomea Kristuksen asialla.
Vanhalla autolla ajettiin ja maisemat vaihtuivat, samoin ihmiset ja
murteet. Monenlaisella kokoonpanolla olimme liikkeellä ja monen
uskovan kanssa olin työyhteydessä. Pidimme tilaisuuksia tehtaissa,
työpaikoilla, kesänviettopaikoissa, leirintäalueilla,
ravintoloissa, vankiloissa, kaupoissa, kirkoissa, kaduilla, toreilla,
yöllä ja päivällä. Vain Jumala tietää, mikä olikaan
lopputulos?
Monen erilaisen ja
-ikäisen puhujan lisäksi oli näissä tilaisuuksissa monta
laulajaa, muusikkoa, kuoroa ja todistajaa. Eräänä vuotena oli
meillä yhteistyösopimus Kansanraamattuseuran kanssa, että pidämme
yhdessä kesäaktiokiertuetta, jossa laulajana toimi Kari Kuuva. Hän
oli siihen aikaan jo entispäivän tähti, jonka parhaat
iskelmävuodet olivat ajoittuneet 60-luvulle. Usein hän sanoikin
noiden päivien aikana vitsikkään lauseen: - Ihailijani ovat
60-vuotiaita naisia! Huomasimme kuitenkin, että hän osasi työnsä
ja esiintyi varmasti jokaisessa tilaisuudessa. En muista hänen
laulaneen koskaan väärin tai menettäneen jotenkin otettaan
tilaisuuteen. Hän osasi ottaa yleisönsä. Mutta kulissien takana
hän sitten kyllä jännitti ja hermoili. Hänen Salli-vaimonsa
olikin tässä tyynnyttelyssä iso apu, että saatiin taiteilija
ruotuun.
Karin kuuluisimpia
iskelmiä oli ollut aikoinaan vitsiksi tehty tango pelargonia, jota
soitettiin kaikkialla Suomessa. Siinä sanotaan: "Myrsky-yönä
vaari hukkui meren mustiin laineisiin. Tuonen käki jossain kukkui,
jäi mummo kyyneliin. Sinä yönä kukkiin puhkes' vanha pelargonia.
Liekkiin hehkuvaan se aukes', kuihdu ei kai milloinkaan."
Muistan hyvin tuon laulun, vaikkei se koskaan minulle mitään
puhunutkaan, oli vain hauskaa ajankulua, jota hoilattiin pienessä
kännissä.
Rauman satamasta
lähti 8. joulukuuta 1964 puolustusvoimien 12,4 metriä pitkä
kuljetusvene K-8 illalla kello 20 kohti Kuuskajaskarin linnaketta.
Veneessä oli päällikkönä ylikersantti ja miehistönä kaksi
varusmiestä. Mukana oli matkustajina 38 naista, jotka olivat
matkalla linnakkeen alokastanssiaisiin. Tunnelma oli tietysti hilpeä
ja juttu luisti. Silloin joku naisista viritti laulun vanhasta
pelargoniasta. Jossain vaiheessa laulu tuli siihen kohtaan, jossa
kerrotaan, että vaari hukkui myrsky-yönä. Toinen naisääni huusi:
- Lopettakaa!
Aivan kuin hän
olisi jo aavistanut, mitä olikaan tulossa. Sillä vain muutama
minuutti tuosta hetkestä ja siihen törmäsi Rauman satamassa
hinaaja Rauma II. Hinaaja Rauma II:n piti avustaa M/S Finnmerchantia,
koska tehtävään alun perin määrätty Hollmingin hinaaja Kuutti
ei yksinään jaksanut kääntää raskasta rahtilaivaa, mutta laivan
lähtö siirrettiin kovan tuulen vuoksi seuraavaan aamuun. Hinaaja
oli palaamassa laituriinsa pimeässä ja tihkusateessa näkyvyyden
ollessa noin 500 metriä. Sadan metrin päässä Hakunin laiturista
hinaajan valoihin ilmestyi vasemmalta kuuden solmun (11 km/h)
nopeudella kulkenut vene, johon hinaaja törmäsi. Vene kallistui,
ryyppäsi vettä ja kaatui. Kuljetusvene upposi ja 41 veneessä
olleesta ihmisestä 28 hukkui. Vene painui nopeasti perä edellä
pohjaan 9 metrin syvyyteen ja vain 13 ihmistä nousi pintaan. Hinaaja
Rauma II ja paikalle tullut hinaaja Kuutti alkoivat pelastaa veteen
joutuneita. Yksi matkustajista ui laituriin ja 12 pelastettiin
hinaajiin. Koko miehistö, sekä 25 matkustajaa hukkuivat. Monet
matkustajista olivat veneen keulassa sijaitsevassa hytissä, josta
oli hankala poistua kapeita portaita pitkin. Hytissä olleet
saatiinkin pois vasta kun vene oli nostettu pinnalle. Veneen kylkeen
oli törmäyksessä tullut vain pieni painauma, muuten vene säilyi
ehjänä, joten se upposi kallistumisen vuoksi. Molemmat veneet
käyttivät valoja havaitsematta silti toisiaan, joten onnettomuuden
perussyynä voi pitää tähystyksen laiminlyömistä.
Nuorten avunhuudot
kuuluivat keskeltä sysipimeää yötä: - Äiti auta! - Jumala auta!
Pian ne alkoivat vaimentua. Pian ne hiljenivät kokonaan. 16-vuotias
Leena Kivekäs Rauman maalaiskunnan Monnan kylästä kauhoi jääkylmää
vettä Rauman satama-altaassa. Paksut, märät talvivaatteet vetivät
vain välttävästi uimataitoista tyttöä syvyyksiin. Rännänsekaisen
sateen keskellä pimeyttä halkoivat sataman ja hätiin tulevien
alusten kirkkaat valot. Leena Kivekäs pelkäsi, ettei häntä
huomata merestä – että hän hukkuu niin kuin monet muut tytöt
siinä ympärillä. Juuri silloin hänen eteensä ilmestyi
ylösalaisin kääntynyt armeijan maitotonkka. Hän tarrasi sen
pohjaan kangistunein sormin.
Myöhemmin hän totesi: - Ihme, että
jäin henkiin.
Kaksi aviomiestä
ihmettelivät,
että heidän vaimonsa hukkuivat onnettomuudessa, kun
naisten piti olla yhdessä aivan muualla, ei edes pitänyt olla
Raumalla?
Raumalla on
paljastettu murhenäytelmän jälkeen muistomerkki. Erään
kauppaopistossa opiskelleen neitosen kuolemankamppailu oli päättynyt
hyiseen mereen ja kun hänet löydettiin, hänen kätensä olivat
ristissä löydettäessä niin tiukasti, etteivät sukeltajat saaneet
niitä irti toisistaan.
Olin armeija-aikana
talvella kelirikkoalus Pirttisaaressa palveluksessa pari kuukautta juuri tuolla reitillä,
Rauman satama - Kuuskajaskarin linnake. Kuskasimme maavoimien miehiä saaren ja mantereen välillä. Silloin onnettomuudesta oli
kulunut viisi vuotta ja vanha pelargonia soi edelleen.
Eräänä aamuna
lenkkiä kävellessäni löysin maasta kymmeneneuronsetelin. Se oli
märkä sateesta ja ryppyinen muodoltaan. Mietin, että kenenkä se
olikaan, näkyisikö omistajaa? Mutta paikalla ei ollut muita, joten
se oli siis minun. Myöhemmin rahan kuivuttua kotona käyttövalmiiksi
ajattelin taas merionnettomuutta, Jumala ottaa omakseen eksyneitä,
kadonneita, kelvottomia, ryppyisiä, haalistuneita ja tuulen viemiä
sieluja. Ne ovat hänen kaksinkertaisesti, luomisen ja lunastuksen
kautta. Ja meri saattoi olla monen pelastuspaikka?
Millaisin sävelin
itse kukin täältä lähteekään, mitkä ovat viimeiset maisemat,
kasvot, äänet, sanat? Ja kuka on vastassa seuraavalla asemalla,
Jumala vai saatana? Kääntyminen Jumalan puoleen on nöyryyttävää
mutta välttämätöntä. Ilman sitä ei voi saada apua eikä
pelastua. Niin israelilaiset sanoivat Herralle: "Me olemme
syntiä tehneet; tee sinä meille aivan niinkuin hyväksi näet,
kunhan vain tänä päivänä autat meitä." Ja he poistivat
vieraat jumalat keskuudestaan ja palvelivat Herraa. Silloin hän ei
enää kärsinyt, että Israelia vaivattiin. Tuom.10:15-16.
Todellinen hätä jaa vaiva ovat kääntäneet monen mielen Jumalan
puoleen, vaikka osa olisikin aina vain hätäparannusta, vankilauskoa
ja tekopeliä. "Kuulkoon Herra sinua hädän päivänä,
varjelkoon sinua Jaakobin Jumalan nimi. Herra, auta! Vastatkoon
kuningas meille, kun huudamme." Ps.20:2,10. Kun hädänalainen
on montussa, hän tuntee itsensä kovin pieneksi ja mitättömäksi.
Silloin Kristuksen arvo nousee ja Vapahtajasta tulee hänen
silmissään kuningas, jolla on kaikki valta myös hänen elämässään.
Kuoleman edessä ihminen on avuton ja ansioton, vapisee ja pelkää.
Hän tarvitsee kuoleman voittajaa, Jeesusta, jolla on hallussaan
kuoleman ja tuonelan avaimet. "Meillä on Jumala, Jumala, joka
auttaa, ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa. Ps.68:21. Jumalan
hyvyys ilmenee siinä, että ihmisessä ei ole mitään rakastettavaa
ja kuitenkin Lunastajamme tahtoo meidät vapahtaa ja ottaa omakseen.
Hänen haavoitettu kätensä hapuilee syntisen kättä kylmässä
maailman meressä, ettei tämä kuolisi ikuisesti. Enkelit
iloitsevat, kun hätääntynyt sielu lausuu rukouksensa Herralle. On
pelastuksen päivä, vaikka muut sanoisivat, että oli lähdön ja
kuoleman, hukkumisen päivä. "Mutta sinä, Herra, Herra, auta
minua nimesi tähden, sillä sinun armosi on hyvä, pelasta minut."
Ps.109:21.
Eräänä päivänä
kuolleen läheisen haudalla on vanha pelargonia muistona hänen
elämästään. Mutta missä on hänen sielunsa, onko se Herran
luona, vai harhailemassa pimeyden valtojen toivottomassa tuomion
odotuksessa ilman Kristusta? Kukaan ei laula haudalla, mutta
pelastetun sielun ilo taivaassa on suunnaton, ja hän on saanut
ikuisen ilon, ilolaulun, kiitosmielen ja on pysyvästi Kristuksen
luona. Kukkaset lakastuvat ja kuolevat, häviävät, mutta uskova
elää aina ja ikuisesti.
Frans Lehto
kirjoitti aikoinaan laulun, joka sopii merestä pelastuneelle: Sä,
Jeesus, löysit lampaasi, sä löysit eksyneen…. On ehkä pitkä
matkani, en tuota tietää voi. Voi kohta lyödä hetkeni, ja
lähtökello soi…. Kun silmän loiste himmenee, ja käsi lämmin
kylmenee, on silloin, Jeesus, haavasi mun kuolinvuoteeni…. En
pelkää henkivaltoja Jeesuksen seurassa. Ei kuolon virrat kauhista
Herramme haavoissa….
Herra, ihmiset
puhuvat kovin kevyesti sinusta, mainitsevat helposti nimesi,
kääntävät sinulle selkänsä ja unohtavat kaiken sen, mitä olet
tehnyt hyväksemme. Mutta sinä voit puhua väkevästi sallimalla
elämän kohtaloiden heitellä sieluja, että heräisivät. Kuule
herätettyjen huudot, kuule hätääntyneiden avunpyynnöt, kuule
kurjien kuiskaukset. Pelasta hukkuvat, kadotukseen marssivat sielut,
ennenkuin hetki lyö. Tempaa kadotuksen kuiluun uppoavat hyisestä
merestä. Katso armossasi meihin ja puhu aikalaisillemme, Jeesuksen
nimessä, aamen.