Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
tiistai 28. toukokuuta 2019
perjantai 24. toukokuuta 2019
Valittuin joukkoon otetut, Jumalan lapsiks luetut.
On yleistä, että nykyisin
syytettynä olevat rikolliset pyytävät armahdusta ja lievennystä tuomioihinsa.
Osa ilmoittaa haastattelussa olevansa kokonaan syyttömiä, vaikka oikeus ja
todisteet puhuvat heitä vastaan. Rehellisiä syntisiä on harvassa.
Tapasin kerran miehen, jolaa oli
joitakin pikku rötöksiä tunnollaan ja oikeudenkäynti tulossa. Hän kertoi
tulleensa hieman aikeisemmin uskoon ja löytäneensä Jeesuksen. Niinpä hän meni
sitten oikeuteen ilman avustajaa ja ilmoitti tuomarille olevansa syyllinen
kaikessa, mistä häntä syytettiin, eikä hakenut muutosta tuomioon. Mutta sitten
hän oli todistanut siellä ja kertonut pelastuneensa ja saanennsa Jumalalta
syntinsä anteeksi, joten hänellä oli Puolustaja taivaassa. Tuli salissa
hiirenhijaista ja tuomarikin mietti tilannetta.
Muistaakseni hän sai jonkinlaisen lievän sakkotuomion ja varoituksen, mutta ei
kakkua eikä muuta.
Oikeudenkäynneissä on selvä
roolijako, mitä kukain tekee. Myös Jumalan valtakunnan oikeudenkäynnissä on
tehtävät määritelty. Esiksi esiintyy virallinen Syyttäjä ja niitä löytyy
Raamatusta muutamia: Ensimmäinen on Mooses, joka edustaa Jumalan lakia ja
ilmoitusta ja sen vaatimusosaa. "Älkää luulko, että minä olen syyttävä
teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette
toivonne." Joh.5:45. Mooseksen uskoiset ovat varmoja siitä,
että he kykenevät selviämään lain vaatimuksista elämässä ja arjessa. He ovat
yrittäjäkansaa, jotka eivät välitä Jeesuksesta, eivät tarvitse armahdusta. He
selviävät omillaan - aikansa - kunnes kuorma uuvuttaa heidät perin pohjin ja
edessä on hengellinen konkurssi.
Toinen syyttäjä on perkele, joka
kiusaa uskovia koko elämän ajan suorasti ja kierosti hyökäten päälle ja ampuen
salakavalasti haavoittavia nuoliaan. Mutta sillekin on laskettu aika ja kerran
se loppuu, eikä sillä ole enää sitten valtaa tehdä pahaa. " Ja minä kuulin
suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja
meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme
syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty
ulos." Ilm.12:10.
Toisena ryhmänä oikeudenkäynneissä
ovat Todistajat, joita löytyy kyllä joka lähtöön. Kautta aikojen on ihmisiä
lahjottu tekemään vääriä valoja ja todistuksia. Väärät todistajat aiheuttivat
aikoinaan Jeesuksen tuomionkin. "Mutta ylipapit ja koko neuvosto
etsivät väärää todistusta Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet, mutta eivät
löytäneet, vaikka monta väärää todistajaa oli tullut esille. Mutta vihdoin tuli
kaksi, ja he sanoivat: "Tämä on sanonut: 'Minä voin hajottaa maahan
Jumalan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakentaa.'" Matt.26:59-61
Jokaisen ihmisen sisimmässä on lisäksi merkittävä todistaja, joka alkaa puhua,
kun tulee etsikkoaika ja Jumala kutsuu ihmistä parannukseen. Silloin omatunto
herää talviunestaan ja mieli tulee levottomaksi. "Sillä kun pakanat,
joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka
heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot
ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja
heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä
päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen
kautta, minun evankeliumini mukaan." Room.2:15. Kolmantena
todistajien ryhmänä ovat uskovat. Se on luontaisetu ja kuuluu keikille
kristityille eroituksetta. Suurin osa uskoontulleista kertookin toisten
uskovien vaikuttaneen merkittävästi omaan uskonkäsitykseen ja pelastumiseen. "Ja
hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on
asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat
todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä
kautta." Apt.10:42-43.
Kerrotaan, että Nousiaisten
seurakunnan paimenena oli Antti Achrenius 1700-luvulla. Hän oli varsin kärsivällinen
ja koetti kurikeinoja välttäen saada parannusta aikaan. Kerran hän kuitenkin
määräsi pantavaksi jalkapuuhun neljä nuorta miestä, jotka papiston hartaista ja
yhä uudistuneista kehoituksista välittämättä olivat täydellisesti laiminlyöneet
lukutaidon oppimisen.
Huutavana epäkohtana seurakunnan
elämässä oli yleiseksi myös käynyt juopottelu, jota harjoitettiin paitsi
kapakoissa myöskin kodeissa eritoten useita päiviä kestävien hääpitojen aikana,
sekä nuorison kuriton elämä. Tarvittiin siis ripeitä ja voimakkaita otteita
tällaisen jumalattoman menon kukistamiseksi. Tätä silmälläpitäen Achrenius
kutsui koolle yleisen pitäjänkokouksen, jossa hän lähtökohtanaan Ef.5:11:
"Älköön teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin,
vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä", puhui vakavasti vallitsevasta
tapainturmeluksesta sekä ehdotti 1733 annetun kuninkaallisen asetuksen
mukaisesti säädettäväksi seuraavaa:
1) Sunnuntai- ja juhlapäivinä kaikki kapakat on suljettava kello 4
iltapäivällä; 2) arkipäivinä kapakat on suljettava kello 9 illalla, kuten
kaupungeissakin on tapana, sillä pahuudelle ei saa suoda maaseudullakaan
suurempaa vapautta; 3) kenellekään
päihtyneelle eikä kenellekään entuudestaan juopoksi tunnetulle ei saa antaa väkijuomia.
Tämä Achreniuksen ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti, ja kyläkuntiin asetetut
tarkastusmiehet saivat kehoituksen huolehtia päätöksen noudattamisesta.
Joitakin aikoja edellä mainitun kokouksen
jälkeen Antti Achreniuksen toimesta pitäjänkokouksessa laadittiin säädökset
väkijuomien käyttämisestä pidoissa. Tämän, kuten asiaa koskevassa pöytäkirjassa
sanotaan, vapaaehtoisesti sovitun päätöksen mukaan, pitotalossa ei saanut
tarjota kuin korkeintaan kolme ryyppyä, nimittäin tervetuliaisryyppy vieraiden
saapuessa, ruokaryyppy aterialle käytäessä sekä vihdoin jäähyväisryyppy
vieraiden lähtiessä pidoista. Vaikka päätös olikin vapaaehtoinen, se ei silti
ollut mikään hurskas toivomus, johon kukin sai suhtautua oman mielensä mukaan,
vaan sen rikkojat langetettiin yhden taalarin sakkoon, josta puolet oli tuleva
seurakunnan köyhille ja puolet rikkomuksen ilmiantajalle.
Kolmantena ja koko tapauksen
kannalta tärkein henkilö on tuomari. Tuomari on lainoppinut, jonka tulisi osata
tehdä oikeutta eri ihmisille ja osapuolille Jumalan valtakunnan tuomari on
Herra itse. " …olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan
kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja
tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten
vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja
vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri." Hebr.12:22-24.
Uskova on tullut tuntemaan tuomarin, joka lukenut hänelle armahduksen.
Hänet on luettu syyttömäksi Jeesuksen uhrin anteeksiantamuksen perusteella.
Tästä hänelle on annettu kaksi tuntuvaa merkkiä: vesikaste ja henkikaste -
molemmat ilman omaa ansiota, Jumalan lahjana. Siksi armo velvoittaa uskovaa
vaeltamaan uskossa ja toimimaan Herran tahdon mukaan. Sen eräs suuri koetinkivi
pitkin matkaaa ovat suhteet toisiin uskoviin."Älkää huokailko, veljet,
toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella."
Jaak.5:9.
Neljäntenä oikeudenkäynnissä on
yleensä asianajaja, jonka tehtävä on puolustaa syytettyä. Epäkiitollinen virka
tuo rahaa toimijalleen ja on hyvin kysytty virka. Jumalanvaltakunnan
oikeudenkäynnissä häntä nimitetään Puolustajaksi. Hän on meidän Herramme Jeesus
itse. "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä
tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä,
Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä
ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." 1.Joh.2:1-2 Tarvitsemme
Puolustajaa, puolestapuhujaa, välimiestä, välittäjää, uskottua, joka on meidän
puolellamme, kun olemme syyllisiä. Vanhenevan uskovan tuntee siitä, että
tarvitsee aina enemmän Puolustajaa tuntiessaan oman suuren kelvottomuutensa
aina syvenevässä määrin.
Jumalan Pyhä Henki on myös
Puolustajamme. "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen
Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota
maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te
tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."
Joh.14:16-17.
Jumalan oikeudenkäynti syö sielua
ja ihminen tuntee itsensä kääpiöksi suuren huonoutensa painojen alla. Kuitenkin
juuri tämä on se tie, jolle Herra meitä ohjaa. Se on oikea armonjärjestys, jota
ei pidä ryhtyä muuttamaan. Kaikki luulot hyvyydestä ja poamsta
erinomaaisuudesta haudataan tuossa oikeussalissa. Siellä on vain syyllisiä,
joille kaikille on luettu kuolemantuomio. Se ei ole vain elinkautinen tai joku
rikemaksu, jalkapuu tai hapeä, kärsimys, vaan oikeasti määräys mennä helvettiin
ilman selityksiä. Ja siihen tilanteeseen tuomitulle osoitetaan Golgatlla
kärsivää Kristusta Puolustajaksi ja tie taivaaseen aukeaa silmien eteen.
1. Jotk' oikiassa uskossa Tunnusti Herraa Kristusta,
He paremmaksi katsoivat Ne suuret taivaan tavarat,
Kuin tämän turhan maailman, Sen kunnian ja tavaran.
2. Ei kuningasten kurilla, Ei valtain vaatimuksilla He
kumarrelleet kuvia, Ei pyhittäneet luotuja, Muit'
jumalia palvelleet, Kristuksen uskost' erheilleet.
3. He kärseit ennen kovuutta Ja väkivallan julmuutta,
Vihat ja vainot veriset Ja vankiudet hirmuiset, Kans'
piinat, pilkat ilkiät, Tulenkin liekit hirviät.
4. Kun tuomiolle tuleva On Kristus kunniassansa,
Silloin ne pyhät pelvotta Seisovat rohkeudella
Vainoojiansa vastahan, Ahdistajiaan kohtahan.
5. Kun häijyt sielun tuskassa, Sydämen surkeudessa
Perinnön pyhäin nähdä saa, Tok' on se heistä outoa;
Tään muutoksen kun huomaavat, Näin tuskissaan he
puhuvat:
6. "Emmekö näitä ajassa, Kun elimme maailmassa,
Tyhmiksi aina arvelleet Ja pilkkanamme pitäneet,
Ahdistelleet ja vainonneet, Surmattaviksi saatelleet?
7. Nyt kunniassa suuressa He ovat taivaan riemussa,
Johonka ovat säästetyt, Perintöön pyhäin päästetyt,
Valittuin joukkoon otetut, Jumalan lapsiks luetut.
8. Mit' auttoi meitä maailma, Sen koreus ja hekuma,
Sen vaatteet kalliit, kiiltävät, Sen kumarrukset
nöyrimmät, Sen valta, voima, kunnia, Suur' suku,
kulta, hopia?
9. Juur' niinkuin pilvi taivaalla, Kuin varjo kohta
katoova, Kuin turha öinen unelma, Kuin vahto
aallon ajama, Kuin lintu lentäin ilmassa, Kuin
nuoli juosten jouselta.
10. Niin kaikki meidän menomme Kadonnut on,
ja ilomme Pois mennehet niin kokonaan, Kuin
eivät olis olleetkaan, Ja yksin niiden jälkiä Ei
missäkään nyt löydetä.
11. Voi meitä onnettomia, Tyhmiä, taidottomia;
Totuutta emme totelleet, Autuutta emme etsineet!
Me armon ylönkatsoimme, Ain' itsehemme luotimme!"
12. Näin vaivaiset valittavat, Vaan myöhään nyt he
katuvat: Ei parannuksen toivoa Kadotetuille anneta;
He helvettihin tuomitaan, Ijäiseen piinaan kitumaan.
13. Vaan pyhät saavat taivaassa Enkelten kanssa
riemuita Vapahtajansa seurassa, Isän ja Hengen
huomassa. Ylistys, Herra, armostas:Viet itkust'
iloon omias!
Vanha virsikirja, Hemminki Maskulainen
lauantai 18. toukokuuta 2019
Herra, joka kokoaa Israelin karkoitetut Jes.56:8
Ja minä
käännän katseeni heihin,
heidän
hyväksensä,
ja tuon
heidät takaisin tähän maahan.
Minä
rakennan heidät enkä hajota,
minä
istutan heidät enkä revi pois.
Ja minä
annan heille sydämen,
heidän
tunteakseen minut,
että minä
olen Herra;
ja he
saavat olla minun kansani,
ja minä
olen heidän Jumalansa;
sillä he
kääntyvät minun tyköni kaikesta sydämestänsä.
Jer.24:6-7.
Herra on hyvä
Palvelkaa
Herraa ilolla,
tulkaa
hänen kasvojensa eteen riemulla.
Tietäkää,
että Herra on Jumala.
Hän on
meidät tehnyt,
ja hänen
me olemme, hänen kansansa
ja hänen
laitumensa lampaat.
Käykää
hänen portteihinsa kiittäen,
hänen
esikartanoihinsa ylistystä veisaten.
Ylistäkää
häntä, kiittäkää hänen nimeänsä.
Sillä
Herra on hyvä;
hänen
armonsa pysyy iankaikkisesti
ja hänen
uskollisuutensa polvesta polveen.
Ps.100:2-5
sunnuntai 12. toukokuuta 2019
Lukkareita, kanttoreita ja Herralle veisaavia
Olin kuulemassa, kun Kosken kanttori,
Hannu Ilola, ystäväni kertoi jossain tilaisuudessa julkisesti
seurakunnalle kuinka hän oli tullut uskoon. Se oli rehellinen
vuodatus ja pysäyttävä tieto, joka pani miettimään kristillisen
seurakunnan työntekijöiden uskovaisuutta. Oli harvinaista, että
virassa oleva kanttori kertoo avoimesti omista epäuskonvuosistaan ja
kuinka hän oli vuosikausia ollut vain kirkkomuusikko vailla
hengenelämää ja Jeesuksen tuntemista – nuotteja oli tullut
plarattua ja soittoa oli silti riittänyt. Näitä tapauksia, joissa
seurakunnan virassa oleva henkilö todistaa uskoon tulostaan, on
todella vähän. Siksi nämä rohkeat Kristuksen sotilaat tarvitsevat
esirukoustamme, etteivät pelkäisi ihmisiä, yleistä mielipidettä
ja varmasti tulevaa arvostelua, jota kääntymättömät ja
muotojumaliset sylkevät päälle. Sillä hengellinen herätys joutuu
aina arvosteltavaksi.
Kirkon tutkimuskeskus oli tehnyt
yllättävän havainnon tutkiessaan kirkkomusiikin ammattilaisten
työhön sopeutumista ja innostusta: Vanhemman polven kanttorit ovat
selvästi nuoremman polven kanttoreita edellä kutsumuksellisuudessa
ja kertovat työn kokemisen elämäntehtäväksi. Sen sijaan nuoria
kanttoreita luonnehtii halu toteuttaa itseään työssä. Vastaava
ilmiö näkyy myös pappien keskuudessa, muttei yhtä vahvana. Eli
tämä suunta on nyt menossa ja pohjaa ei ole vielä näkyvissä. Kun
ei ole uskoa, tai se on hyvin ohkaista, eikä mitenkään
henkilökohtaista, ei tunneta Vapahtajaa, ei uskota Raamatun sanaan,
eikä siis tiedetä kuinka päästään taivaaseen, sekoillaan vain
yhteiskunnallisissa kysymyksissä ja muissa heille kuulumattomissa
asioissa. Surullinen lopputulos oli luettavissa kirkon
tiedotuskeskuksen tutkimusraportissa. Jeesus sanoikin, että kun
Ihmisen Poika saapuu, löytäneekö tältä uskoa? Onhan
käsittämätöntä, että meillä löytyy seurakunnan työntekijöitä,
jotka pyrkivät kansanedustajiksi ohjaamaan Suomen asioita, vaikka
omakin elämä on ihan sekaisin?
Lukkari (alk. ruotsin klockare, joka
merkitsee kellottajaa, kellojen soittajaa) oli keskiajalla oli pitää
huolta kirkosta, sen esineistöstä ja hoitaa huolehtia
kirkonkellojen soitosta… myöhemmin se merkitsi kirkonvartija,
kirkonpalvelija ja lasten opettaja, joka toimi ns. papin apulaisena….
Lukkari-sanan merkitys kuitenkin muuttui vähitellen, ja sitä
käytettiin pitkään merkityksellä kanttori (canto - laulaa). Se
oli ajatus siitä, että kaveri on seurakunnan laulunjohtaja. Nykyään
kanttorit ovat arvonsa tuntevia, pitkälle kouluttautuneita
kirkkomuusiikkoja, jotka viihtyvät enemmän urkujen parissa kuin
seurakunnan ihmisten seurassa. He eivät myöskään tule
vapaaehtoisesti mihinkään hengelliseen tilaisuuteen, eivät istu
omalla ajallaan sanan kuulossa, rukoustilaisuudessa tai
kansanmusiikin edistämisessä uskovien keskuudessa. Heistä on hyvin
vähän hyötyä Jumalan valtakunnalle tällaisessa formussa. Asian
parantamiseksi seurakuntien pitäisi saada käyttökanttoreita, jotka
ovat uskoon tulleita ja motivoituneet Jeesuksen seuraajiksi, jotka
laulavat sydämestään Jeesus-lauluja tavallisten ihmisten kanssa.
Kanttorien nykytilasta saatiin
hiljattain palautetta, kun luimme uutisista: - Kanttori Pekka Leskelä
pitkästyi työhönsä: "Pelkästään harrastekuoroja ja
hautajaisia"….Syyksi irtisanoutumiselleen Leskelä sanoo
kyllästymisen. – Työ ei tuonut niin paljon positiivisia asioita
tai muutoksia…. Pelkäsin pitkästymistä. Ja niin kävi.
Lienee niin, että kaveri oli
hakeutunut alalle, joka ei ollut hänelle sopiva? Mutta oliko syy
yksin hänessä itsessään, eikö seurakunnan olisi ollut
tarpeellista kertoa etukäteen, mitä häneltä odotetaan ja
millainen on oltava hengellisen musiikkityöntekijän asema ja
kutsumus. Olisikohan vanhasta Lukkari virkanimikkeestä ollut apua,
jos kaverille olisikin laitettu palvelijan puku päälle ja siihen
sisällytettävää Raamatun opetustehtävää?
Asuessamme Naantalissa aikoinaan oli
seurakunnan virassa innostava kanttori, Toivo Lankinen, joka halusi
aina todistaa Herrasta. Hän oli ihanasti pelastunut ja kohdannut
elävän Jeesuksen. Tämä oli muuttanut hänen elämänsä suunnan
ja tarkoituksen. Hän veti puhallinyhtyettä, johti kuoroja ja
osallistui kaikkeen seurakunnan toimintaan esimerkillisesti. Kerran
olimme sitten erään ystävän hautajaisissa siellä asuessamme ja
jossain vaiheessa kuulutettiin puheiden välissä virsi, kanttori
astui pianon ääreen ja siihen nojaten hän lyhyesti kertoi
pelastuneensa. Huomasin, että tämä yllättävä kanttorin puhe
hermostutti joitakin itse mielestään fiksuja vieraita. Sillä
heidän mielestään kuoleman kokouksessa olisi oltava kuoleman
hiljaa ja puhua korkeintaan vainajasta hyvää?
Eräässä Karjalaisessa kodissa,
Jaakkiman pitäjässä, oli tapana pitää kodissa iltahartautta
perheen keskuudessa yhdessä ennen nukkumaanmenoa. Isä kertoi, että
kolme ja puolivuotias Kaarlo pyysi eräänä iltana hänen
mielilauluaan yhteislauluksi: - Lauletaan se laulu, minkä isä
opetti: Nouse sika ylös!' Ja vaikka mitä koetettiin, ei mikään
ehdotetuista lauluista kelvannut hänelle. Kaarlo vain itkien pyysi
sitä laulua, jossa on sanottu: nouse sika ylös. Äiti sanoi
lopulta, että lauletaan: 'Levolle lasken, Luojani'. Silloin Kaarlo
sanoi: - Se justii, se justii!' Ja siinähän eräässä paikassa
olivatkin sanat: "Jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota
tykösi'!"
Vanhan Testamentin Jumalanpalvelus oli
suurimuotoinen tapaus, jossa oli runsaasti osallistujia ja jokainen
tiesi paikkansa tarkkaan. Daavidin aikana Herraa kunnioitettiin ja
rakastettiin veisaamalla ja soittamalla paljon. Tähän tehtävään
Daavid asetti Aasaf (= kokooja) nimisen miehen. Aasaf johti kuoroa,
soitti useita instrumentteja ja lauloi hurmoksessa (profeetallisessa
hengessä). "Silloin, sinä päivänä, ensi kerran Daavid
asetti Aasafin ja hänen veljensä kiittämään Herraa näin: -
Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen
suuret tekonsa tiettäviksi kansojen keskuudessa. Laulakaa hänelle,
veisatkaa hänelle, puhukaa kaikista hänen ihmeistänsä. Hänen
pyhä nimensä olkoon teidän kerskauksenne; iloitkoon niiden sydän,
jotka etsivät Herraa. Kysykää Herraa ja hänen voimaansa, etsikää
alati hänen kasvojansa. Muistakaa hänen ihmetöitänsä, jotka hän
on tehnyt, hänen ihmeitänsä ja hänen suunsa tuomioita, te
Israelin, hänen palvelijansa, siemen, Jaakobin lapset, te hänen
valittunsa. 1.Aik.16:7-13.
Oli varmasti innostavaa olla Aasfin
johtamissa tilaisuuksissa rakentumassa yhteisestä uskosta Herraan.
Hän oli myös saanut profeetallisessa hengessä useita virsiä,
jotka kirjattiin muistiin psalmien kirjaan. Niissä Kristus puhuu
edelleenkin kansalleen, uskoville. Nämä syvälliset laulut
merkittiin usein mietevirsiksi, jotka siten puhuivat niiden
syvällisestä merkityksestä ja avartavasta vaikutuksesta
kuulijoilleen.
Perhe, opettaminen, hengellinen
kotielämä ja arjessa ilmenevä Jumalan kunnioittaminen, rukous ja
kuuliaisuus tulevat esille Aasafin psalmeissa. Niissä korotetaan
Herran nimeä, persoonaa, hänen ihmetöitään ja tunnustekojaan.
Niissä Jumalan voima koetaan inhimillisen heikkouden alaisissa
ihmisissä. "Mitä olemme kuulleet, minkä olemme saaneet tietää
ja mitä isämme ovat meille kertoneet, sitä me emme heidän
lapsiltansa salaa, vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran
ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka
hän on tehnyt." Ps.78:3-4.
Psalmissa 73 on Aasaf käynyt todella
syvällä miettiessään ihmiselämää, jumalattomuuden voittokulkua
ajassa, vääryyden menestystä, uskovien kärsimyksiä ja kuritusta.
Hän on lähellä kompastua tällaisiin havaintoihin, joissa
näkeminen meinasi syrjäyttää uskon. Luulen, että edelleen hänen
kokemuksensa ovat hyvin todellisia eri aikoina, sillä ihmiset ovat
kovin samanlaisia käyttäytymisineen ja puheineen. Synti ja siitä
seuraava turmelus eivät ole katoamassa, vaan rehottavat voikukkien
tavoin kevätmerkkeinä kaikkialla ilman erillistä istuttamista.
Psalmin loppujakeet ovat varsinainen
joutsenlaulu, jossa valtava kiitollisuus Jumalaa kohtaan. Siinä
Aasaf kuittaa kaikenlaisen ulkoisen ja sisäisen kärsimyksen,
koettelemukset ja vaivat yhtenä suurena painolastina, joka kuitenkin
on mitättömän kevyt Herran tuntemisen rinnalla. Hän piirtää
laulajien silmien eteen kaksi tietä valittaviksi: elämän tie ja
Jumalan tahdon seuraaminen ja vaihtoehtona synnin ja luopumuksen tie
kadotukseen. "Sinä talutat minua neuvosi mukaan ja korjaat
minut viimein kunniaan. Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun
sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli.
Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun
sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti. Sillä katso, jotka
sinusta eriävät, ne hukkuvat, sinä tuhoat kaikki, jotka
haureudessa sinusta luopuvat. Mutta minun onneni on olla Jumalaa
lähellä, minä panen turvani Herraan, Herraan, kertoakseni kaikkia
sinun tekojasi." Ps.73:24-28.
Aasaf oli se evankelista, joka
kirjoitti nuo ihanat sanat, jotka ovat tuoneet pelastuksen ja toivon
miljoonille etsiville, kaipaaville ja murretuille sieluille: "Uhraa
Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle. Ja avuksesi
huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja
sinun pitää kunnioittaman minua. Joka kiitosta uhraa, se
kunnioittaa minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan
nähdä Jumalan autuuden." Ps.50:14-15,23.
Jumalan sana oli keskeinen Aasafin
elämässä, julistuksessa ja kirjoituksissa. Todellinen elämän
uskallus, rohkeus kulkea Jumalan johdattama tie ja tarttua hänen
tarjoamiinsa haasteisiin korostuvat näissä kirjoituksissa. Onhan
niin yleistä, että uskovat unohtavat Jumalansa, kun elämässä on
myötämäkeä ja helpot päivät kuluvat kalenterissa. Herra joutuu
vitriiniin ja ihmiset ajattelevat tarttuvansa häneen vain
äärimmäisessä hädässään ja kuoleman kolkutellessa. Aasaf oli
itse herännyt ja muitakin kohtaan hyvin herättävä kanttori, jonka
saama sanottava elää edelleen.
"Hän asetti todistuksen
Jaakobiin, hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme
julistaa ne lapsillensa, että jälkipolvi saisi ne tietää,
saisivat tietää vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja
kertoisivat niistä lapsillensa. Niin nämä panisivat uskalluksensa
Jumalaan eivätkä unhottaisi Jumalan tekoja, vaan ottaisivat hänen
käskyistänsä vaarin." Ps.78:7-8.
Aasafin mietevirsi Psalmi 74 on
rukousta, joka sopii edelleen Jumalan seurakuntaan:
1. Miksi sinä, Jumala, hylkäsit
meidät ainiaaksi,
miksi suitsuaa sinun vihasi laitumesi lampaita
vastaan?
2. Muista seurakuntaasi, jonka muinoin
omaksesi otit,
jonka lunastit perintösuvuksesi. Muista Siionin
vuorta, jolla sinä asut.
3. Ohjaa askeleesi ikuisille
raunioille.
Vihollinen on raiskannut kaiken pyhäkössä.
10.Kuinka kauan, Jumala, vihollinen saa
herjata,
vihamies pilkata sinun nimeäsi lakkaamatta?
16. Sinun on päivä, sinun on yö,
sinä valmistit valon ja auringon.
17. Sinä määräsit kaikki maan
rajat, sinä asetit kesän ja talven.
20. Katso liittoasi. Sillä maan
pimennot ovat väkivallan pesiä täynnä.
21. Älä salli sorretun kääntyä
häväistynä takaisin.
Kurja ja köyhä saakoot ylistää sinun
nimeäsi.
22. Nouse, Jumala, aja asiasi.
Muista,
miten houkat herjaavat sinua kaiken aikaa.
maanantai 6. toukokuuta 2019
Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut
Kork.v.2:10. Rakkaani lausuu ja sanoo minulle:
"Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse,
ovat menneet menojaan.
Kukkaset ovat puhjenneet maahan,
laulun aika on tullut,
ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.
Viikunapuu tekee keväthedelmää,
viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat.
Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)