Minulla oli Venäjällä mukanani
kourallinen venäjänkielisiä traktaatteja ja laitoin niitä kirkossa
virsikirjojen viereen ja seurasin, kuinka ihmiset ottivat niitä mukaansa ja
alkoivat lukea halukkaasti. Seuraavana päivänä jaoin loput suoraan ihmisten
käsiin ja kaikki menivät kaupaksi. Kerroin sitten paikalla oleville, että
samanaikaisesti olisin ollut Suomessa ystäväni Pertti Nousiaisen hautajaisissa,
ellen olisi sopinut tuloani Venäjälle. Kerroin lyhyesti, millainen Pertin
kutsumus oli ollut tehdä herättäviä, evankelioivia traktaatteja,
tolppajulisteita, kirjoja, jms. yleiseen jakoon. Sanoin, että niitä on painettu
eri kileillä miljoonia kappaleita. Otin esimerkin Raamatusta, jossa Herra
lähetti Filippuksen kertomaan evankeliumia etiopialaiselle miehelle. Mies oli
ollut Jerusalemissa ja ostanut itselleen Raamatun, muttei ymmärtänyt siitä
juuri mitään. Mutta Filippus toimi elävänä Kristuksen kirjeenä, kun ei ollut
vielä traktaatteja olemassa. Mies tuli uskoon, kun hänelle selvisi, että
tekstin uhrikaritsa olikin Jumalan Poika, Jeesus Kristus, hänen ja koko
maailman syntien sovitus.
"Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen:
"Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas
Gassaan ja on autio." Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki
etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja
koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli
nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta. Niin Henki
sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja."
Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi:
"Ymmärrätkö myös, mitä luet?" Niin hän sanoi: "Kuinka minä
voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta
nousemaan ja istumaan viereensä. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä:
"Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti
keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa. Hänen alentumisensa kautta
hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen
elämänsä otetaan pois maan päältä." Ja hoviherra kysyi Filippukselta
sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin,
itsestäänkö vai jostakin toisesta?" Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien
tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta. Ja kulkiessaan
tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä.
Mikä estää kastamasta minua?" Mutta Filippus sanoi: jos sinä kaikesta
sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen
Kristuksen Jumalan Pojaksi. Apt.8:26-37.
Kerroin myös tapauksen Suomesta,
jossa eräs tuntemani nuorimies oli päättänyt tappaa itsensä ja päättänyt ostaa
sitä varten pistoolin. Selatessaan puhelinkioskissa luetteloa, oli asemyyjän
nimen kohdalla sillä sivulla traktaatti, jossa luki: "Missä vietät
iäisyytesi?" Mies oli murtunut täysin ja soittanut uskovalle ystävälleni
ja itkien kertonut aikeistaan, traktaatista, sekä kysynyt neuvoa ja apua.
Itsemurha oli jäänyt tekemättä ja elämä voitti. Traktaatti oli silloin ollut
paikallaan. Kuka liekään sen sinne laittanut, niin oli se Jumalan käden ojennus
ja sanoma taivaasta, joka pysäytti miehen kauheasta teosta. On herätyksen
aikoja, jolloin Jumala kutsuu. On etsikkoaikoja, jolloin pitäisi kääntyä
Jumalan äänen puoleen ja löytää yhteys häneen. On aikoja, jolloin pitää vain
kuunnella, mutta on myös aikoja, jolloin pitää varoittaa. Joskus on tarpeen
puhua ja kirjoittaa asioista suoraan ja kohti käyvästi, herättävästi, silloin
on ainakin joku sielu vähemmän helvetissä.
Kun tein tuttavuutta Pertin kanssa
ensimmäistä kertaa 80-luvulla, se tapahtui puhelimessa ja sovimme
yksityiskohtia ensimmäisen kirjani painamisesta Herätysseuran kirjapainossa
Suolahdessa. Menin sitten käymään paikan päälle ja tapasimme. Paino oli
suhteellisen alkeellinen vanhan omakotitalon kahteen kerrokseen rakennettu
toimintayksikkö. Niinpä ensimmäinen kirjani latominen suoritettiin siihen
aikaan vielä käsipelillä - ja se oli hidasta, sekä korjaaminen hankalaa.
Seuraavan kirjan syntyessä Pertti
kehotti minua hankkimaan tietokoneen ja lupasi auttaa ohjelma-asioissa.
Tietokoneet olivat vielä kalliita ja harvinaisia, eikä monikaan tarvinnut
sellaista työssään. Mutta semmoinen hankittiin ja käsikirjoitus tehtiin
levykkeelle, lerpulle. Muistan, kuinka Pertti kyllä päivitteli teknisen
korkeakoulun laatimaa TEKO-ohjelmaa, se kun oli melko alkeellinen dos-pohjainen
harjoitustyö, vaatimattomin ominaisuuksin. Käsikirjoitus oli kuitenkin sillä
taltioitu. Hän sanoi taas painossa käydessäni, että koko ohjelma pitäisi lailla
kieltää! Mutta kirja kuitenkin syntyi ja sen jälkeen monta kirjaa – tosin
uudemmilla ja paremmilla ohjelmilla.
Sitten tein monta projektia Pertin
kanssa vuosien aikana, varsinkin 90-luvulla kävin usein kirjapainolla. Huomasin
myös tällaisen erikoisuuden, että kirjapainon ovet olivat aina auki, yötä
päivää, ja ovessa oli avain lukossa.
Ilmeisesti varkaita ei pelätty tai sitten Pertti ajatteli, ettei siellä
ole mitään varastettavaa? Keskustelimme myös näillä reissuilla Suomen
kristillisyyden tilasta ja ihmisten edesottamuksista. Mieleeni jäivät
kirjapainon pöydällä olevat monet ratkaisukupongit, joita oli usein monta
lävistettynä piikkiin. Moni oli kohdannut Jeesuksen niiden kautta, moni pyysi
esirukousta, neuvoa ja yhteydenpitoa. Olivat kuulemma muutamat tulleet
katsomaankin paikan päälle, että mistä talosta näitä oli lähetetty. Joskus
Pertti sanoi minulle: - älä ota osaa opillisiin kiistoihin, koita pysyä niistä
erilläsi! Se oli viisas ajatus, jota pyrin pitämään mielessäni matkan varrella.
Pertti oli periaatteen mies, joka
oli tottunut tekemään päätöksiä yksin. Hän oli viimeisen päälle herätysmies,
joka näki tämän kristillisyyden muodon ainoaksi tarpeelliseksi, jonka edustajia
ei ole koskaan liikaa. Jo nuorena hän oli saanut tähän vaikutteensa suuren
esikuvansa Urho Muroman koulussa Kauniaisissa valmistuessaan nuoriso-ohjaajaksi
50-luvulla. Myös Uuras Saarnivaara, hänen sen aikainen opettajansa oli
esikuvallinen herätyskristitty, jonka kirjoja Pertti oli painanut lukuisia.
Pertin näky oli 60-luvulta
kirjapainon alkuvaiheista asti ollut synnyttää painotuotteita, jotka tukevat ja
aikaansaavat hengellistä herätystä lukijoissaan. Hän kustansi ja käänsi,
käännätti vanhoja klassikkoja, jotka olivat toimineet aikoinaan lukemattomien
ihmisten pelastukseksi menneitten vuosien aikana. 90-luvulla hän ryhtyi
työstämään vanhaa kuvaraamattua ja noin vuoden työn jälkeen se syntyi uudelleen
ladottuna ja vanhojen Gustav Doren kuvien keralla.
Yhteislaulun tärkeä elementti korostui
sinisen laulukirjan muodossa, jota painettiin runsaasti. Se oli sen ajan
kokoelma vanhoja ja uusia lauluja, joissa oli syvä hengellinen sanoma. Siihen
aikaan sillä oli tilausta ja tarvetta seurakuntien kokoontumisissa. Omassa
nuoruudessani Sininen laulukirja oli tärkein laulukirja nuorten kokoontumisissa
Raision vanhan pappilan nuorisotilassa. Vanhojen laulujen hyvä puoli oli niiden
vahva sanoma, joka tuki Raamatun tekstiä ja kutsui sieluja elämän tielle. Ne
eivät olleet sielun heilahduksia ja tuulen tuiverruksia, vaan ydinsanomaa
Golgatalta, rististä ja Vapahtajasta. Pertin lauluvalikoima oli tarkkaan
mietitty, mitään tyhjänpäiväisiä pliisuja, tunnelma veisuja hän ei sinne
kelpuuttanut.
Teimme suunnitelmia monista
kirjoista, joita käännettiin, painettiin uudelleen ja kirjoitettiin tuoreena.
Pertillä oli erikoinen kustannuspolitiikka, joka tuli ilmi jo heti
ensitapaamisessa, hän pyöristi hinnat selviksi tuhatluvuiksi ja yleensä ostajan
eduksi. Toinen erikoisuus oli se, että painosta ostamaan tulleet saivat
materiaalit puolen hintaan. En ollut tavannut missään tällaista menettelyä.
Yleensäkin Pertin hinnat olivat kovin alhaiset ja hän ajatteli tärkeimmäksi
tavoitteeksi evankeliumin levittämisen ja ihmissielujen pelastumisen. Raha oli
vain toisarvoinen väline, jota tarvittiin asioiden hoitamiseen - ei muuta.
90-luvulla ehdotin Pertille, että hän painaisi uuden yhteislauluvihon
"Lauluja Jeesuksesta", se oli päivitetty versio ns. punaisesta
lauluvihosta, jota painettiin Kristillisen Työväen Liiton toimesta 80-luvulla
tuhansia kappaleita yhteislaulua tukemaan. Niin tapahtui, väriksi tuli ensin
keltainen kansi, jossa oli kuvattuna Jeesus, aurinko ja perhonen. Kun vihkoa
oli painettu jo vuosikymmen ja kysyntää oli ollut runsaasti, Pertti sanoi, että
nyt tehdään tästä nuottipainos. Ilmeisesti moni vihkon käyttäjä oli kaivannut
sellaista ja tiedustellut painosta? Myös Sininen laulukirja oli saanut hieman
aikaisemmin oman nuottiversionsa. Kävimme sitten läpi yksityiskohtia ja
suunnitelma edistyi. Sain painolta sitä varten nuotitusohjelman, jota opettelin
käyttämään. Siinä taisi mennä vuoden verran aikaa, ennen kuin ensimmäinen vedos
oli valmis ja Pertti muokkasi sitten sivut painokuntoon. Nyt myöhemmin vihko ja
nuottikirja on tullut vastaan eri puolilla maatamme seurakunnissa ja
kotikokouksissa. Siitä tehtiin muutama vuosi sitten sinikantinen uudistettu
versio nuottikirjoineen.
Eräs merkittävä tuote Pertin
kirjapainossa on ollut vuosien ajan vanha klassikko Thomas Wilcoxin Kallis
hunajan pisara Kristus-kalliosta. Tämä pieni kirjanen on hengellisesti yksi
merkittävimpiä koskaan kirjoitettuja teoksia. Se sai 1600-luvun englannissa
suuren suosion ja on sittemmin käännetty useille kielille. Kirja on hyvin
Kristus-keskeinen ja nimeään myöten selkokielinen. Kirjan johtava ajatus on
Jeesuksen ainutlaatuisuus ja ihmisten täydellinen kykenemättömyys jumalisuuteen
ja vanhurskauteen omin voimin. Mielenkiintoista teoksessa on se, että
kirjoittaja on pienen baptistiseurakunnan paimen, mutta silti näkemykseltään
evankelinen, joka sai istua mm. vankilassa vuoden verran uskonsa tähden. Jopa
opillisesti tiukka luterilaisuus on arvostanut aina tätä kirjaa ja sen sanomaa
esimerkillisenä kristillisyyden julistuksena. Suomeen kirja rantautui
1700-luvun puolivälissä ensin ruotsinkielisenä (elimme silloinkin ruotsalaisten
vallan alla). Suomennos tuli hieman myöhemmin. Varhaisempi herännäisyys arvosti
suuresti tätä kirjaa, joka edesauttoi herätyksen leviämistä. Uskoon tulleet
lukivat sitä hengelliseksi rakennuksekseen.
Tässä näyte hieman vanhemmasta
suomalaisesta versiosta:
Ystäwäni, minä lähestyn sinua waroitussanalla, josta minä
toiwon sekä minun että sinun sydämellesi hyötyä. Sinua kutsutaan kristityksi,
käyt ihmisten kanssa kirkossa ja nautitset sakramenttejä. Siinä teet sinä
hywin; se on jalo etu. Mutta jos ei sinun kristillisyytesi ole Kristuksen
weressä juurtunut, niin se lakastuu, eikä siitä tule muuta kuin wäärä ja
pettäwä korskeus, jolla sinä menet helwettiin.