Oli tullut taas aika panna kirkko uuteen
uskoon ja valita sen vastuunkantajat alkavalle nelivuotiskaudelle.
Äänestysaktiivisuus oli edelleen putoamassa, pääkaupunkiseudulla enää 11 % ja
pohjoisessa monin paikoin lähellä 50 %. Seurakuntavaalit osoittivat myös kuinka
suuri kirjo ihmismielipiteitä sisältyykään nykypäivän kirkonmenoon. Voi sanoa,
että on sekalainen seurakunta, jossa yhtenäisyyttä ovat enää nimi ja kuoret,
perinne, tavat ja yleinen mielipide. On kovin suosittu teema "tee kirkosta
näköisesi!" Ja varmaan se osittain toteutuukin?
Meillä Kangasalla oli kolme ryhmää
asettanut vaaliin ehdokkaitaan: Kinkeripiiri, Riippumaton seurakuntaväki ja
Koko Kansan Kirkko. Näiden nimikkeiden takana on koko joukko paikallisia
poliitikkoja ja monilla on vahva puoluetausta. Muualla Suomessa olivat ryhmien
nimet mm: Seurakunta lähellä ihmistä, Avoin seurakunta, Vastuunkantajia, Hyvän
puolelle, Yhdessä eteenpäin, Kansankirkollinen ääni, Yhdessä välitämme, Kirkko
keskellä kansaa, Toimivat seurakuntalaiset. Elävä seurakunta - lähellä ihmistä
ryhmä mainosti häpeilemättä: "Naispappi, homo tai syntinen! Me pidämme
huolta, että kirkon ovet pysyvät auki kaikille.
Lupauksia siis laidasta laitaan ja
kaikenlaista totuuden vähättelyä ja välttelyä, tunteisiin ja inhimillisiin
odotuksiin vetoavia tunnuksia. Keitä he ovat? He ovat tottuneita kokouksiin,
rahan jakamiseen ja lypsämiseen omiin tarkoituksiinsa, ajamaan aatteitaan ja
puoluepolitiikkaansa. Ilmeisesti monen ryhmän nimikkeeksi sopisikin paremmin
Raamatun sana: "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat."
Matt.24:28. Raato on tässä seurakunta ja haaskalinnut kaikki itsekkäästi
omaansa etsivät sielut. Maailma nappaa kirkon käsiinsä mennen tullen ja Jumalan
sanasta luopuneen kristikunnan käy ennustusten mukaan huonosti: peto syö porton
riisuttuaan sen ensin alasti (Ilm.17:16).
Jumala kuitenkin ajatteli seurakunnan
edustavan Jeesusta tietämättömän, uskottoman maailman ja kääntymättömien
ihmisten keskellä. Pelastuneille sanotaan rohkaiseva näky: "Mutta te
olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
2.Kor.12:27. Edelleen Herra ajatteli ja sääsi, että uskovat ovat hengellinen
kokonaisuus, Kristuksen armeija, sairaanhoitohenkilökunta, viljelys, kylvö ja
elonkorjuu väki. Jokaisella on armolahjansa, tehtävänsä, Jumalan erityinen
johdatus, armoitus annettu hänen valtakuntansa jäseninä: "Sillä niinkuin
meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama
tehtävä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta
itsekukin olemme toistemme jäseniä;" Room.12:4-5.
Ehtoollinen, niin kuin kastekin ovat tarkoitetut
vahvistamaan uskoa Jumalan puolelta tarjotussa liitossa. Tämä on kuva yhdestä
Kristuksesta, joka on murrettu uskovien yhteyden eteen ja yhdestä pyhästä
Karitsan verestä, joka on vuodatettu kaikkien uskovien yhdistämiseksi Herraan.
"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen
vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen
ruumiiseen?" 1.Kor.10:16.
Edelleen Pyhä Henki toimii varustaen
uskovat erityisillä kutsumisilla, ja johdatuksilla toteuttamaan Jumalan tahtoa.
Tässä hän kohdistaa ensisijaisesti päämäärän uskovien yhteyden kasvattamisen
hyväksi. Muutamat ovat kutsujia, toiset hoitajia, kaikki rakentuvat keskinäisen
yhdessä olon, sanan ja rukouksen välityksellä. "Ja hän antoi muutamat
apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja
opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen
ruumiin rakentamiseen," Ef.4:11-12.
Uskonnot Suomessa sivustolla internetissä
on lueteltu tietoja 1057 yhteisöstä. Näistä on tällä hetkellä valmiina ja
julkaistuina 892 yhteisön tiedot aakkosjärjestyksessä. Nämä edustavat
kaikenkarvaista touhua ja uskomusta, luuloa ja värkkäämistä oman jumalansa
nimissä. Tarjontaa siis riittää joka lähtöön ja monenlaista pöytää on katettu
uskonnollisuuden nälän tyydyttämiseksi - lie siellä joku muru mannaakin
joukossa? Eli tässä luettelossa ovat uskovat ja muut aivan sekaisin
aakkosjärjestyksessä. Seuraavassa muutamia poimintoja päivitetystä luettelosta:
Taivaannaula ry on perustettu 2007.
Yhdistyksen tarkoitus on edistää suomalaisen kansanperinteen ja kansanuskon
harjoittamista. Se järjestää kansanuskon mukaisia vuotuisjuhlia sekä retkiä
kansanuskon ja kansanperinteen kannalta kiinnostaviin kohteisiin Suomessa ja
lähialueilla. Yhdistys julkaisee vanhan kansan vuodenkiertoa seuraavaa
seinäkalenteria, muita painotuotteita ja kansanuskoa, kansanperinnettä sekä
itämerensuomalaista mytologiaa käsitteleviä artikkeleita. Taivaannaulan
Hiisi-hankkeessa kerätään tietoa ja dokumentoidaan Suomen luonnosta löytyviä
kansanperinteen tuntemia pyhiä paikkoja. Toimintamuotoihin kuuluu myös
yhteistyö Viron alkuperäisuskoa edustavan Maavalla Kodan sekä muiden
suomensukuisten kansojen kanssa. Yhdistyksessä on 120 jäsentä (2013).
Tampereen Islamin Yhdyskunta on 1998
rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta (entiseltä nimeltään Islamin Ystävällinen
Yhdyskunta). Yhdyskunnalla on rukoushuone Tampereella, se järjestää arabian
kielen ja Koraanin opetusta. Yhdyskunnalta voi tilata esimerkiksi
oppilaitoksiin erilaisia luentoja, joiden tarkoituksena on tehdä islamia
tutuksi. Lisäksi yhdyskunnalla on oma kirjasto moskeijan yhteydessä. Jäseniä
558 (2003) ja 1567 (2017).
Suomalaisen Samanismin Keskus perustettu
2007. Keskus katsoo toimintansa rakentuvan perinteiseen suomalaiseen
kulttuuriperinteeseen eli kalevalaiseen samaani-, tietäjä- ja
noitaperinteeseen. Keskus järjestää muun muassa samaanimeditaatiokoulutusta ja
keskuksen piirissä toimii itsenäisiä rumpupiirejä. Samaanin tehtävä on ollut
pitää yllä ihmisen ja luonnon tasapainoa ja olla yhteydessä henkimaailmaan.
Samaanin tehtävä oli hallita laajasti yhteisönsä kalendaari- ja siirtymäriitit,
mytologia, rituaalit, loitsut ja parantamismenetelmät. (Ei jäsentietoja)
Valonkantajat ry:n tavoitteena on edistää
vapaata henkistä kasvua. Järjestöllä on aktiiviset paikallisosastot Lahdessa ja
Helsingissä. Valonkantajat on rekisteröity 1990, jolloin myös yhdistyksen
aiempi nimi (1.2.1990-7.3.1990) Totuuden etsijät ry muuttui Valonkantajat
ry:ksi. Valonkantajat korostaa yksilön omaa
vapaata tahtoa ja erilaisuutta henkisellä tiellä. Tärkeänä pidetään
hiljentymistä sekä parantavan energian välittämistä. Tätä parantavaa energiaa
voidaan jakaa kaikkien uskontojen ja järjestöjen parissa. Valonkantajat
järjestää luentoja, keskusteluja, parannus-ja meditaatiotilaisuuksia.
Yhdistyksessä on 170 jäsentä (2007).
Rakkaudentähti on 2011 rekisteröity
yhdistys. Se järjestää muun muassa retriittejä (Valojuhla), joissa harjoitetaan
meditaatiota ja samanistista parannustyötä. Toimintamuotoihin kuuluvat myös
erilaiset kurssit enkelienergiahoidoista sekä hoitomuotojen kuten kaukoparannus
tarjoaminen. Yhdistyksessä on 693 jäsentä (2014).
Karhun kansa on 2013 rekisteröity
uskonnollinen yhdyskunta, joka pyrkii edistämään muinaissuomalaista uskonnollista
perinnettä, suomenuskoa. Yhteisö tunnustaa muinaissuomalaiset vanhat jumalat
kuten Tapion. Pyhiä tekstejä ovat 34-osaisen Suomen Kansan Vanhat Runot
-kokoelman loitsurunot. Yhteisö pitää tärkeinä arvoina luonnon kunnioittamista
ja maanläheistä elämäntapaa. Karhun kansan uskontunnustuksessa on käytetty
kahta kalevalaista runoa, joissa käsitellään maailman syntyä. Jäseniä 52
(2017).
Totuuden Ystävät on rekisteröity 1958.
Totuuden Ystävien uskontunnustuksen mukaan Jumala on Ikuinen Voima, persoonaton
ykseys, joka on aina ollut ja tulee ikuisesti olemaan. Totuuden Ystävien
vakaumuksen mukaan jokaisella ihmisellä on vapaus, oikeus ja velvollisuus luoda
itse jumalasuhteensa. Yhdyskunnassa ei ole pappeja, vaan jokainen jäsen voi
vihkiä avioliittoon, antaa lapselle nimen tai haudata vainajan. Yhdyskunnan
mukaan sen uskonnolliset käsitteet perustuvat yksistään tieteelliseen
maailmankatsomukseen. Toimintamuotona ovat kuukausipalaverit.
Yhdyskuntaan kuuluu alle 20 jäsentä
(2014).
Itsenäinen karismaattinen Elävä Usko-seurakunta
perustettiin Nummelassa vuonna 2002. Seurakunta syntyi irrottautumalla Vihdin
Nummelan helluntaiseurakunnasta. 2006 Elävä Usko-seurakunta lopetti
toimintansa, kun sen jäsenet liittyivät takaisin helluntaiseurakuntaan.
Jeesuksen ristinuhri on surullista
katseltavaa ja monia kysymyksiä herättävä kokemus, joka paaduttaa toiset ja
herättää toiset. Ristinsä ääressä tapahtuu jako kahteen, uskoviin ja
kieltäjiin, seuraajiin ja vastustajiin. Ääretön tuska kuluttaa Vapahtajan
olemusta koko hänen olemuksessaan ja vain ihmiskunnan syntien tähden tämä
kaikki rusentaa häntä. "Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin
runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut
ihmislasten hahmo - niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen
tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu,
sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita."
Jes.52:14.
Golgatan kuvan tarkoituksena on avata
ihmisille taivaan ovi ja ikuisen elämän tien alkupää. Ja miljoonat ylistävät
tapettua Karitsaa löytäessään hänen uhrissaan uuden elämän ja syntien anteeksi
saamisen ihanan vapauden, sisäisen rauhan ja levon kaikista teoistaan. Mutta
nyt, tänään, Kristuksen nimeä kantava kristikunta on unohtanut hänet.
Kaikenlainen Kristuksen korvike ja toisarvoiset asiat ovat ottaneet
valtaistuimen haltuunsa. On käynyt jälleen niin kuin silloin hänen ollessaan
täällä lihansa päivinä - hänet hylätään, runnellaan ja ristiinnaulitaan, häntä
ei hyväksytä, ei pidetä minään, ei rakasteta, ei kaivata, ei etsitä, eikä
kunnioiteta. On ilmeistä, että juuri ennen seurakunnan ylösottoa ulkoinen
kristillisyys on oman kutsumuksensa aallonpohjassa, varsinaisessa
pohjanoteerauksessa. Se Kristuksen ruumis, minkä tulisi tänään edustaa hänen
valtaansa ja voimaansa, kunniaansa ja nimeänsä, onkin rikkinäinen, heikko,
vastenmielinen raato, joka ei kelpaa uskoville eikä maailmalle. Uskovat
jättävät sen ja kääntymättömätkin ovat siinä vain rahan tähden.
Oi, Herra, miten alas on viety pyhä
olemuksesi, nimesi, seurakuntaruumiisi, miten heikkona se esiintyy
julkisuudessa, miten onneton ja voimaton se onkaan maailman pahuuden ja
kaikenlaisen synnin rehottaman sekoilun keskellä. Tämän näyn edessä on
suljettava suunsa, hiljennyttävä suureen kiitollisuuteen ja nöyryyteen,
ihmetellen ajateltava Jumalan suunnatonta rakkautta langenneita ja syntisiä,
sairaita ja eksyneitä sieluja kohtaan. Ja kun katsomme itseemme uskovina,
huomaamme olevamme pieniä kuin hiekanmuruset, avuttomia ja kykenemättömiä mihinkään
hyvään. Siksi rukoilemme niin kuin olet opettanut: Isä meidän, joka olet
taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi;
tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;…. se on varmasti
oikein ja parasta seurakunnalle, mitä voimme odottaa ja mikä varmasti on totta
ja kestää ajassa ja ikuisuudessa.