Kristus on kutsunut omansa seuraajikseen ja luvannut tehdä meistä ihmisten kalastajia....
tiistai 23. toukokuuta 2017
lauantai 20. toukokuuta 2017
Olisinpa elänyt, uskaltanut, tehnyt, pitänyt, antanut.....
Lehtijutussa eräs sairaanhoitaja, joka
oli työskennellyt saattohoidossa olleiden potilaiden kanssa listasi muistiin
asioita otsikolla: Näitä kuolevat katuvat eniten
1.Olisinpa elänyt kuten itse halusin,
enkä niin kuin muut odottivat
2.Olisinpa tehnyt vähemmän töitä
3.Olisinpa uskaltanut ilmaista tunteitani
4.Olisinpa pitänyt yhteyttä ystäviin
5.Olisinpa antanut itseni olla
onnellisempi
Aika tyhjänpäiväisiä mielipiteitä, joissa
heijastuu ajallinen menestys ja nautinto, itsekkyys ja turhanpäiväisyys.
Ihmisten pinnallinen elämän sisältö kuplii tunteita. Luulisi nyt
kuolemansairaita kiinnostavan Jumala, kuoleman jälkeinen tulevaisuus ja
Raamattu? Tuo em. on kuin ilmapallo, joka helposti puhkeaa yhdestä
neulanpistosta ja jäljelle ei jää kuin riekaleita ja kourallinen tuhkaa maahan
laitettavaksi. Sitä he kutsuvat elämäksi? Mutta elämä ilman Kristusta, elämän
lähdettä, on turha elämä, tuhoon tuomittu elämä, pimeyden valtakunta. Ja hetken
kuluttua saattohoito on ohi, voidaan ryhtyä tekemään uusia tilastoja ja
tutkimuksia?
Samaisessa lehdessä oli haastateltu
muutamaa kuolemansairasta, jotka pääsivät elämänsä ensimmäistä kertaa lehteen.
Ensimmäinen kertoi: - kun olen kuollut ruumiini ripotellaan tuhkana
Kalevankankaan muistolehtoon, mutta sieluni - kai se jonnekin menee. Meneekö se
sitten taivaaseen vai helvettiin, en tiedä, mutta yleensähän sanotaan, että
sielu menee taivaaseen. Tapaan sitten tuttuja ylhäällä. Niin minä uskoisin.
Tosin, en minä vielä ole päättänyt kuolla. Voinhan minä vielä parantuakin. Jos
paranisin ja minulla olisi paljon varoja, tekisin maailmalla pienen lenkin ja
ottaisin kolme poikaani mukaan.
Rukoilla sopii, että hän pelastuisi,
sillä kalkkiviivojen häämöttäessä elämän juoksuradalla noin suuri pimeys on
vakavampi ongelma kuin itse sairaus. Erikoista on sekin, että nämä tyypit laskevat
vakavasta asiasta leikkiä, vaikka toinen jalka on jo melkein haudassa?
Toinen henkilö samaisessa haastattelussa
ollut sanoi: - Minne minä kuollessani menen? Heittelenkö koksia vai
soittelenko harppua? Uskon, että jotain on, mutta en ole koskaan ajatellut sitä
sen enempää. Kun minun aikani päättyy, en minä sitä itse tiedä tai jos rajan
takana onkin jotain, sitten minulla alkaa uusi seikkailu.
Eipä ole kovin syvälliset käsitykset
tällä ihmisellä tuonpuoleisesta? Voi, voi, kun on pimeää tuo juttu. Ei voi kun
sanoa entisen rovastin tavoin: - Veli tulee vielä yllättymään.
Yhä yleistyvä polttohautaus on
trendikästä ja siihen liittyy sitten toivomus oman tuhkan levityksestä milloin
mihinkin seutuun? Sen takana on ajatus siitä, että noin kaikki unohdetaan,
jätetään taakse ja sielu pääsee kuin koira veräjästä vastuustaan ja
tuomiostaan. Ajatellaan, että ei semmoista voi ottaa enää luokalleen, joka
kokonaan hävinnyt ja sekoitettu muiden tuhkakasojen joukkoon? Tämä on yhtä
tyhmää kuin marsiin suunniteltu avaruuslento. Jos ihminen voisi noin vain paeta
Jumalaa ja siirtyä ei kenenkään maalle turvaan, niin sehän olisi silloin hänen
omissa käsissään? Mutta Raamattu sanoo selvästi: "Sentähden onkin
Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä
korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä
niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja
niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän
Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." Fil.2:9-11. Äänestysten
aika on silloin ohi ja kansanvalta loppu. Jumala yksin hallitsee, ja määrää
asiat ja pistää ihmiset jonoon. Hän kerää myös kaikki tomunsa kedolle
sirotuttaneet, mereen hukkuneet ja metsiin kadonneet eteensä. Siellä tavataan
kerran kaikki - pois ei voi jäädä, eikä kannata enää yrittää keksiä tekosyitä? ”Ja
samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta
senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois
monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille,
jotka häntä odottavat.” Hebr.9:27-28.
Joku tuntematon suuruus kirjoitti 1600
luvulla virren, joka otettiin 1701 virsikirjaamme. Se on sittemmin kulkeutunut
nykyvirsikirjaankin, mutta reilusti lyhennettynä? Se on sijoitettu 599
numerolla virren 600 Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan kylkeen. Ja tämä
viimeksi mainittu on saanut kansan suosion, eikä ihme, sillä se on kovin
pehmoinen vaahtokarkki edelliseen verrattuna. Alkuperäinen on vielä siitäkin
terävämpi ja kantaa ottava herätyslaulu, jonka soisi kuuluvan keskuudessamme?
Voikin kysyä, että mikä sai herrat sahaamaan yli puolet pois sanomasta, miksi
pilattiin ilmoitus, joka oli ehkä monetkin aikanaan herättänyt valvomaan ja etsimään
elämäntietä ja Jeesusta?
Alkuun virren tekijä tuo kiitoksen
Jumalalle siitä, että on uskossa. Hän rukoilee Kristukselta viisautta ja
voimaa, että voisi tätä oikein julkituoda:
1.Maailman menon turhuudesta. Ja häijyin
tapain pahuudesta veisata aikoo kieleni: Herra, opettaja oikea, Ja taidon lähde
makia! Viisaudella täytä mieleni, Että oikeaa aitaisin Käydä, suloisen
veisaisin Kiitosvirren sinulle aina, Siihen minulle voimaa lainaa.
Toinen säkeistö ampuu sitten jo keskelle
taulua kertomalla maailman synkän tulevaisuuden ilman Kristusta, ilman
totuutta, sekä sen seuraukset:
2.Maailma synnissä iloitsee Ja hekumassa
leikitsee, Vaikka siinä viimein nääntyy, ympäri juoksee, Totuutta ei kukaan
tottele. Valheeksi jo totuus vääntyy. Murha, verenvuodatus, Viha, vainoja
sadatus. Maalla että merellä pauhaa, Ei löydä hän rauhaa.
Hallitsijoiden arvo on tässä kuvattu
yksinvaltaiseksi, joka ilmeisesti on aina ollut johtajien helmasynti? Toinen
jatkuva synti on rikkauden kasaaminen kansan kustannuksella johtajille. Myös
vihan ja sodan lietsominen omista turvallisista linnoistaan on aina ollut
johtajien synti:
3.Tyrannit tylyt aterian Kansastansa
köyhästä kauhean Korpeilla ja pedoilla julmilla, Sodan aina rakentavat, Ja
surkiasta monta saattavat Maakuntaa peräti kylmilleen. Lesket täällä surussa
huutavat, Orvoin kyynelet vuotavat, Yöt, päivät kuuluu kauvas, Vankein huokaus
vaivassa.
Sitten käydään osoittamaan perussyntiä,
joka on aina tuhonnut kulttuurit, haureutta, sen kaikissa ilmenemismuodoissaan,
joista meidän aikamme on vielä jalostunut huonoon suuntaan.
4.Huoruus maan kulmat täyttänyt,
Hulluutensa häijyn näyttänyt On nuorilla sekä vanhoilla, Jotka haureutta
himoovat, Ja saastaisuuteen samoovat, Pettäin monta makioilla sanoilla; josta
saatana saa sitten iloita, Ja joukkonsa kanssa riemuita, Että synti saa niin
vallan, Vakuuden maahan tallaa.
Koreus on nykykielellä muotitietoisuus,
ja toisaalta se on kulutusyhteiskunta, joka yrittää pitää ympäristöään pystyssä
talouskasvun toivossa? Mutta senkin kirjoittaja näki vaarallisena syntinä,
jossa juuret olivat syvällä ylpeydessä.
5.Kukoistaa maassa koreus, Peräti
puoletoin prameus Miehissä ja vaimon puolissa. Jos Aadam, Eeva nousisi, He
lapsiansa ei tuntisi; Päässä, käsissä, rinnoissa, vyötäröllä, Koristukset
koreat kohuvat, Tyhmyydessä takaa ajavat Mailla vierailla uutta tapaa, Josta
harva on silleen vapaa.
Tekijä kuvaa ihmisten asennetta
kaksinaiseksi, toisaalta se näyttää komealta, mutta on sisältä mätä. Näkyvän
elämän varaan rakennettu elämä ei kestä kerran ikuisuuden portilla.
6.Kalliissa puvussa vääntelee mies halpa
itseänsä kääntelee. Ja ylpeästi elää sangen, Eikä ajattele hukkuvansa, Äkkiä
täältä nukkuvansa, Kuitenkin kuin ruoho lankee. Kuhunka jää sinulta koreus,
Maailman häijy haureus, Koska mato silmääsi kaivaa Ja perkele sieluasi vaivaa.
Toinen ihmiskunnan perussynti on jatkuva
humaltuminen, huumeet ja luvattomat lääkkeet, joilla sielut yrittävät poista
tyhjää mieltä ja pahaoloaan. Sen seurauksina oli silloin ja nytkin jatkuvat
pahanteot, väkivalta ja turvattomuus.
7.Juopumus pidoissa pidetään Ilolla, ja
sitä kiitetään; Teiden ja katuin haaroissa Räyhätään ja myös pauhataan,
Taitamattomasti tapellaan Ehkä ollaan suurissa vaaroissa. Ah, viina viisaan
villitsee, Eikä juomareita hillitse, Vaan syöksee viimein ansaan. Helvetin
alhon ansaan.
Tekijä palaa Raamattuun ja sen
parantavaan sanaan. Ilmeisesti kirkko on ollut silloin vielä iskussa, koska
hänen asenteensa oli noin myönteinen? Siihen aikaan saarnat kestivät hyvin tunnin
ja enemmänkin, nykyään paimenen sana voi hyytyä jo muutaman minuutin alun
jälkeen ilman mitään sanomaa tai ruokaa seurakunnalle?
8.Näiden siis tähden nuhtelee,
Profeettain kautta juttelee Rangaistusta Luoja suurta, Ja antaa pappein
saarnata, Pahuudesta kansaa varoittaa, Vihaamaan synnin juurta. Tähdet ja
merkit taivahassa Neuvovat meitä hartaasti Hylkäämään menoa pahaa, Eikä
ahnehtimaan rahaa.
Tekijä poimii yhteiskunnan turmioon
vaikuttavia ilmiöitä kuin kunnallispoliitikko, mutta hän ei yritä muuttaa
asioita puolueellisesti, vaan kertoo sujuvasti kaiken ongelman ydin olevan
uskon puutteessa.
9.Vilja maasta, merestä vähenee, Sodat,
taudit meitä lähenee, Loppuun jo kaikki kääntyy; Synti ihmisissä hallitsee, Ja
pahat tavat vallitsee, Loppuun jo kaikki kääntyy. Rakkaus maassa lakastuu, Moni
synnistä riemastuu, Uskosta pois vääntyy; Loppuun jo kaikki kääntyy.
Viimeiset säkeistöt nostavat ääntä Herran
tulemuksesta ja taivaan riemusta uskoville. Kahtiajako tulee näkyvästi voimaan
Kristuksen tullessa. On tulossa tuomion aika ja armahdetut menevät Jeesuksen
luo, loput helvettiin
10.Kohta Herran torvi helisee, Vuorten
perustus värisee, Tuomari on oven edessä. Maan piiri tulella poltetaan, Kaikki
tyhjäksi jälleen saatetaan, Kuin on kuivalle vedestä; Kuolleet kaikki ylös
nostetaan, Työn jälkeen pahoille kostetaan, Joillekin piina suuri Annetaan
palkaksi juuri.
Yksi säkeistö on omistettu puusta
pudonneille, armon hylänneille, luopioille ja saatananpalvojille. Valomerkki
tulee vääjäämättömästi ja lasku kiikutetaan jokaiseen pöytään. Jos ei ole
puolustajaa ja maksajaa, niin huonosti ovat asiat silloin.
11.Tulta, sauvuu he lainoovat, Draakit,
kärmeet heitä vainoovat, Voi itkun ijäistä piinaa! Helvetin susi raatelee
Ruumista, jossa madot matelee, Voi itkun ijäistä piinaa! Meri pohjatöin
palaapi, Tulikivestä hohtaapi Julmuuden vihan viinaa! Voi itkun ijäistä piinaa!
Sanoma pysyy upeasti koossa koko laulun
ajan, eikä tekijä syyllisty lainomaiseen lihaa jalostavaan pyhitykseen.
Parhaatkin tyypit ovat kerran Herran luona silkasta armosta ilman omaa ansiota.
12.Vanhurskaat iloon kannetaan, Kuin
armost' heille annetaan, Ei suinkaan ansion tähden, Kussa veisaavat iloisesti
Kiittävät Jeesusta suloisesti, Kolminaisuuden nähden; Aurinko kuun kanssa
lakkaapi Valistamasta, itse jakaapi Paisteen pyhillensä Luoja: Heitä turvaa
sekä suojaa.
Jeesuksen suuruus ja keskeisyys on
viimeisessä säkeistössä kirkas kuin taivaan valkeus. Häneltä tekijä pyytää
loppumatkaansa apua ja varjelusta. Hän tahtoo olla Vapahtajan oma elossa ja
kuolossa.
13.Oi Jeesus, lainaa viisautta, Että
välttää pirun kavaluutta Täällä murheen laaksossa voisin; Ja tuloos aina
muistaisin, Synnistä itseni suistaisin, Kaikille hyvää soisin. Koska kuolema
rintaani kolkuttaa. Sydäntäni taudilla poukuttaa, O Jeesus, ota huomaasi
Ruumiini ja sieluni suojaasi Amen.
lauantai 6. toukokuuta 2017
Naamiohuveja
Nuorena miehenä olin juuri vaihtanut
koulua ja saanut tukun mukavia uusia ystäviä. Tuntui kuin elämä olisi ollut
pelkkää myötämäkeä? Koulu tuntui silloin pitkästä aikaa mukavalta ja sinne meni
mielellään. Kaverit innostivat ja suunnitelmissa oli valmistua ammattiin,
työelämään ja suunnitella uraa. Eräs uusista ystävistäni tutustutti minut omiin
ystäviinsä ja niin toveripiirini laajeni. Eräästä tällaisesta tuttavuudesta
tulikin sitten merkittävä vaikuttaja omaan arvomaailmaani. Kerran menimme hänen
kotiinsa ja harmikseni huomasin hänen äitinsä olevan vanha historianopettajani.
Yritin olla ajattelematta menneisyyttä ja entisiä oppitunteja, mutta maikka
otti minut entiseen tapaansa heti syyniin. Hän muisti minut - valitettavasti
kielteisesti. Hän katsoi minua niin kuin olisin henkilöitynyt hänen ainoaksi
oppilaakseen siinä 600 pojan koulussa, jota olin käynyt. Sitten hän sanoi: -
Kyllä te olitte aivan hirveitä! (mahdottomia, kamalia, toivottomia).
Olisin voinut aivan hyvin vajota maan
alle siinä tilanteessa, jos se olisi ollut mahdollista. Menin sanattomaksi,
sillä täti oli aivan oikeassa. Tilanne oli lyhyt ja häivyimme taas tahollemme
kaverini kanssa. Mutta asia oli läsnä takaraivossani, vaikka siitä ei enää
keskusteltu. Opettaja oli oikeassa, olimme olleet hirveitä. Ongelma oli siinä,
että minä olin edelleenkin samanlainen - kauhukakara. En tuntenut Jumalaa,
minulla ei ollut uskoa, eikä puolustajaa. Miten syytetty voi selvitä, ellei
kukaan puolusta häntä, ellei hänellä ole armahtajaa? Olin pimeydessä. Mieleeni
tuli myöskin sekin juttu, jossa luokanvalvoja oli sanonut meistä kuudelle
vaikeimmalle tapaukselle, että jos ei muutosta tule, niin tulee potkut? Yksi
lähti vapaaehtoisesti, me muut sinniteltiin.
Uskovan pitäisi olla aina rehellinen, se
helpottaisi hänen asioittensa käsittelyä taivaassa ja maan päällä. Olemme
kuitenkin varustetut suojamekanismilla, johon kuuluu itsensä puolustaminen,
toisten syyttely, olosuhteista valittaminen ja monenlaiset heikkouden
aiheuttajat, kuten väsymys, alkoholi, lääkkeet, sairaus, masennus, liika into,
luuleminen ja tyhmyys. Aivan oman ryhmänsä muodostavat erilaiset naamiot, joita
käytämme peittääksemme itsemme, häpeämme, alastomuutemme, avuttomuutemme ja
kykenemättömyytemme hyvään.
Uskovainen käyttää hurskaita naamioita,
maailman ihminen taas yrittää olla kova, tietävä, rikas, hallitseva. Uskova
opettelee käyttäytymismalleja tullakseen hyväksytyksi porukkaan, hän opettelee
sanontoja, jotka takaavat pääsyn sisäpiiriin? Uskova ostaa hyväksymistä
vaikenemalla, ettei menettäisi kavereita ja jäisi yksin? Mutta uusi elämä tulee
Kristuksesta, kun ihminen on valmis hylkäämään oman vanhansa. "Älkää
puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen
tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä
ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata,
vaan kaikki ja kaikissa on Kristus." Kol.3:9-11.
Uskovalla on kova työ yrittää minimoida
virheitään ja hairahduksiaan, syntejään ja harhojaan. Mitä enemmän hän on
Jumalan valossa, sen viheliäisemmäksi hän näkee itsensä, sen voimattomammaksi
muuttamaan itseään edes millin vertaa. Mitä enemmän uskova saa kuulla ja oppia
Jumalan viisautta, sen hullummaksi hän näkee itsensä, maailman ja kaiken
inhimillisen koohotuksen ajassa. Mitä lähemmäs Kristusta uskova pääsee
elämässään, sen vähemmän hän luottaa itseensä tai hurskauteensa. Syntisenä hän
tulee ja on Vapahtajan luona, Herran vanhurskauden varassa ja turvissa. Sillä
viholliset ovat väkevät: piru osoittaa säälimättä kaikki vajaavaisuudet,
entiset erheet ja lisää vielä tulevaisuuden pelon. Maailma ei armahda, ei
välitä ihmisestä kuin hyöty mielessä. Maailmalle nätti ihminen on vain mato koukussa
toisia houkuteltaessa rikkomaan Jumalaa vastaan. Omatunto on lahjomaton
syyttäjä, joka kauhistaa, kolkuttaa ja tuomitsee mielen, sanat, teot ja
laiminlyönnit. Yritä siinä sitten olla uskovainen?
Hyvän ihmisen naamio istuu naamaan ja
elämään yllättävän hyvin, vaikkei olisikaan saavutuksia? Tämä pinnallinen
käsitys on perisynnin tuottamaa valhekuvaa ihmisyyden edellytyksistä ja istuu
meissä sitkeästi läpi elämän. Siitä syntyy humanismi ja sen seurannaiset ja
sivutuotteena kehitysoppi. Hehän saavat omenapuunsiemenestä kasvamaan
yleiskoneita tuottavan hedelmäpuun?
"Mutta hän sanoi hänelle: -
Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti."
Mark.10:20. Moni tulee
Jumalan luo esittämään fiksuuttaan ja synnittömyyttään, lainkuuliaisuutta ja
hyviä tekojaan - mutta turhaan. Taivaan ovi ei aukene näillä tiirikoilla ja
käteen jää oikean uhrin sijasta vain luu. On siis joko lisättävä yritystä olla
hyvä ja pyhittyä enemmän tai sitten heittäytyä kurjana syntisenä Kristuksen
armon varaan. Katoliset ovat kehittäneet oman opin tähän ongelmaan ja siinä
hyvät teot lasketaan +pisteiksi ja Jumala sitten auttaa lopun matkaa
vajauksesta? Sama piirre on vallalla kaikissa uskonnoissa, ne ovat
ihmisvetoisia?! Huonoutta on yritetty myös korjata pyhällä vaatetuksella,
iloisilla / surullisilla ilmeillä, julistamalla kuolleita tyyppejä
pyhimyksiksi, paastoamalla ja rukoilemalla, tekemällä lupauksia kunnon ryhdistä
elämässä.
Samarian nainen oli aika epeli ja
miestennielijä - aikansa hän sekoili synnissä, kunnes Jeesus tuli ja kertoi
hänen vikansa. Niin naamio putosi ja sen takaa tulivat esiin valhe ja petos,
aviorikos ja haureus, kadotuksenalainen tila ja kuoleman ilmapiiri. "Jeesus
sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne." Nainen vastasi ja
sanoi: "Ei minulla ole miestä." Jeesus sanoi hänelle: "Oikein
sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä', sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja
se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."
Joh.4:16-18. Totuus vie ihmisen rehelliseen läpivalaisuun ja itsensä
näkemiseen Jumalan valossa - se ei ole kaunista katseltavaa, eikä siitä voi
kehua. Mutta se on ainoa mahdollisuus pelastua ja päästä ylös suosta, johon on
uponnut sieluaan myöten.
Raamatun suuri hurskastelijoiden ja
omavanhurskasten joukko muodostui aikoinaan fariseuksista. Tämä väki ja puolue
on kuollut, mutta heidän oppinsa elää hyvin myös nykysuomessa. Meillä on
luontainen kykymme naamioida pahuutemme hyvyyden ulkokuorilla ja erilaisilla
liturgisilla, puhdasoppisilla ja näyttävillä liikkeillä. Otamme mielellämme
kunnian tekemisistämme ja simppailemme, kun meitä ei huomata ja sivuutetaan
valinnoissa. "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te
ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne
kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja
kaikkea saastaa! Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä
hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja
laittomuutta." Matt.23:27-28. Emme ole noita kavereita kummempia, emme
mitenkään vapaita kuolleista töistä. Vanha uskovainen on taitava näyttelemään
nuorta uskovaista, mutta usein arkielämän tarkastelu osoittaa, että asialla on
vanha konna, lurjus, peluri ja välistävetäjä. Pudota naamiosi, niin jäljelle ei
jää kuin sinä - ja Jumala.
Asuimme Viialassa koko 80-luvun. Kirkossa
oli erikoinen alttaritaulu, sen oli maalannut taidemaalari, professori Lennart
Segerstråle. Sen keskuksessa on työläisperhe, jolla näyttää olevan kaikki
elämän vaikeudet kuormanaan ja taustalla suuri Jeesus-hahmo täynnä elämää,
valoa ja rakkautta. Lukemattomia kertoja katselin tuota kuvaa kirkossa
istuessani ja puhuessani. Se oli mielestäni harvinaisen puhutteleva ja
onnistunut kokonaisuus ja sopi hyvin yhteen Suomen punaisimpaan kuntaan. Sama
taiteilija on tehnyt suuria freskoja kansan tarpeisiin. Yksi näyttävimmistä on
Rovaniemen kirkossa alttariseinänä valtavan suuri "Elämän veden
lähde". Siinäkin Kristus on kaiken kuvattavan keskus.
Segerstråle oli tunnustava kristitty ja
hänen mielestään maailman kriisin syvin syy oli selän kääntäminen Jumalalle.
Hän kritisoi materialistista maailmannäkemystä ja korosti, ettei ihmisen
kannattanut tavoitella ”muuta kuin mikä sydämeen käy ”.
Evankelista Frank Mangs piti Suomessa
herätyskokouksia sota-aikana, joissa monet tulivat uskoon hän matkusti silloin
Porvooseen ja asui Runoilijankodissa, jossa oli Lennart Segerstråle kodin
isäntä. - Kuulehan, Lennart sanoi Mangsille, meillä on nyt melko monta
venäläistä sotavankia. Näitä miehiä meidän tulee kohdella rakkaudella, joka on
niin hellää ja todellista, etteivät he koskaan ole kokeneet sen kaltaista.
Meidän tulee antaa venäläisille veljillemme niin yksinkertaista ja selvää
opetusta pelastuksen todellisuudesta ja pelastuksen tiestä, että he tahtovat
käydä sitä tietä ja että sen kulkeminen on heille myös mahdollista.
Ymmärräthän, että meillä täällä Suomessa on suuri tilaisuutemme juuri nyt tulla
siunaukseksi näille ihmisille, jotka tällä merkillisellä tavalla on johdettu
tiellemme. Ne, jotka tällä merkillisellä tavalla oli johdettu meidän tiellemme,
olivat nuo venäläiset sotilaat ja vangit.
Hän näki kulissien taakse, hän näki
ihmisen, kääntymättömän ihmisen, hän näki Kristuksen, joka oli tullut etsimään
ja pelastamaan kadonnutta ja synteihinsä kuollutta raukkaa. Vapahtaja esiintyy
aina suurimpana siellä, missä on pieni ihminen, joka luottaa häneen.
David Wilkersonin poika, Gary, kertoi
muistelmissaan isänsä naamion putoamisesta: - Seuraava konferenssi ei ollut
aivan yhtä raskassävytteinen. Isä jatkoi parannussaarnaansa, mutta korjasi itse
itseään heti, kun huomasi menneensä liian pitkälle. Näin tapahtui Puolassa
vuonna 1986, jolloin isä piti viimeisen koko kaupungin kattavan kokoussarjan.
Hän kertoi tapauksesta Jim Cymbalalle, joka myöhemmin sai vahvistuksen
tapahtumien kulusta puolalaisilta isänniltä. Isä oli saarnannut siellä suurelle
kuulijakunnalle, kun Pyhä Henki oli yhtäkkiä pysäyttänyt hänet kesken saarnan.
Isän saarna käsitteli Vanhan Testamentin uhrikäytäntöä ja puhe korosti sitä,
että vain virheetön karitsa oli pyhälle Jumalalle kelvollinen uhri. "Tuokaa
Jumalalle vain pyhitetty sydämenne," isä oli kehottanut kuulijoita. "Älkää
tuoko syntistä sydäntä kuvitellen, että Hän hyväksyy sen." Yhtäkkiä
isä oli valahtanut kalmankalpeaksi. Hän oli kääntynyt kohti tulkkia ja vaatinut
tätä kääntämään sanasta sanaan sen, mitä hän aikoi seuraavaksi sanoa. "Kaikki,
mitä äsken puhuin, oli valhetta," isä oli julistanut. "Ei
teidän tarvitse tuoda mitään Jumalalle. Ei teillä ole mitään, jolla on jotain
arvoa. Tuokaa Herralle syntinne, tuokaa itsenne särkyneinä ja
säälittävinä." Isä ei ollut edes ehtinyt esittää alttarikutsua.
Ihmiset olivat vyöryneet eteen tuoden särkyneet elämänsä Jumalalle.
Oi, Jeesus, miten jaksat rakastaa meitä
syntisiä, kavalia, kieroja, pettäjiä, epärehellisiä, kurjia, kaiken
tuhlanneita, alastomia, rikkinäisiä, luusereita, tyhmiä, virheellisiä,
vajavaisia, lankeavia, sinua häpeäviä, sinut kieltäviä, valehtelijoita? Lopeta
nämä naamiohuvit, paljasta paholaisen metkut maailmassa ja lihallisuus
seurakunnassa, vuodata armosi ja totuutesi, ikuinen sanomasi kuultavaksi ja
julistettavaksi, elämän leipänä syötäväksi joka päivä. Herätä nukkuvat sielut
antamalla valomerkki, keskeyttämällä turha tarjoilu. Suo ristisi loistaa
pimeydessä ja kutsuvasti. Ota suojiisi etsivät lupauksesi mukaan. Aamen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)