Olin ensimmäistä kertaa elämässäni Roomassa, tosin olin
pitkään haaveillut käyväni kerran siellä. Iloinen matkaryhmämme kierteli viikon
verran vanhoja raunioita ja muistomerkkejä, kuuntelimme hartaasti oppaiden
selostuksia historian vaiheista. Tutustuimme myös kaupunkikulttuuriin,
kaaosmaiseen liikenteeseen, valtavaan turistimäärään ja taskuvarkaisiin.
Eräällä pääkadulla kahvikupista pyydettiin 12 €.
Rooman valtakunnan historia on pimeä, demoninen ja verinen.
Toinen toistaan hullummat keisarit ovat toteuttaneet mielitekojaan,
mielettömyyksiään ja suuruudenhulluuksiaan orjien ja kansan kustannuksella. Colosseumin
mittava rakentaminen suoritettiin juutalaisilla orjilla, tähän teatteriin
mahtui parhaimmillaan 60000 verenhimoista katselijaa. Ihmistaistelijoiden
lisäksi siellä taistelivat villieläimet ja erikoisena kansanhuvina oli
kristittyjen teurastaminen. Heitä tuotiin kaukaa Rooman valtakunnan ääriltä
näihin hirvittäviin näytöksiin uhreina kansan huvittamiseksi.
Mutta kristillisyys oli silloin elävää ja voimallista
muuttamaan maailmaa. Se voitti sydämiä Kristukselle ja eteni ensin orjien ja
köyhien keskuudessa, mutta myöhemmin saavutti myöskin yläluokan, jopa keisarin
hovin. Konstantinus, Rooman valtakunnan 25. keisari kääntyi kristityksi ja
silloin loppuivat 300-luvulla myös vainot. Kristinusko julistettiin
valtionuskonnoksi, syntyi katolinen kirkko. Samainen keisari siirsi myös
pääkaupungin nykyisen Turkin alueelle, siitä on edelleen muistona
Konstantinopolin kaupunki. Sieltä alkoi myös 1000-luvulla kirkon jakaantuminen
idän ortodoksiseen ja lännen roomalaiskatoliseen kirkkoon. Suuren kiistan
aiheita olivat silloin Paavin asema ja uskontunnustus, varmaan myöskin kirkkoa
aina riivannut johtajatauti.
Colosseum |
Historioitsija Tacitus (55-120) kertoo Neron
toimeenpanemista kristittyjen vainoista, se sisältää vanhimmat muinaisajan
historioitsijoilta säilyneet tiedot kristinuskosta. Se on peräisin noin
vuodelta 100 ja alkaa näin: »Kääntääksensä itsestään pois epäluulot, että olisi
pannut toimeen Rooman palon, Nero syytti ja mitä harkituimman julmalla tavalla
teloitutti heitä häpeämättömien tekojensa tähden (Tällä tarkoitetaan yleistä
huhua, että kristityt jumalanpalveluksissaan teurastivat ihmisiä ja söivät
heidän lihaansa. Nämä syytökset johtuivat siitä pakanain väärin ymmärtämästä
opista, että Jeesuksen ruumis ja veri olivat läsnä ehtoollisessa.) He olivat
yleisesti vihattuja ihmisiä, joita nimitettiin kristityiksi. Kristusta, jonka
mukaan kristityt olivat saaneet nimensä, oli maaherra Pontius Pilatus
Tiberiuksen aikana rangaissut kuolemalla.»
Paavali kuoli näissä vainoissa ja perimätiedon mukaan Ostian
rantakaupungissa tai lähistöllä. Kävimme myös hänen nimeään kantavassa
temppelissä, jossa on runsaasti krääsää ja taikauskoon viittaavia tavaroita.
Näin kuinka ihmiset polvistuivat vitriinin edessä, jossa väitetään olevan pätkä
Paavalin kahletta? Samoin opas esitteli Paavalin hautakantta, jossa oli pari
koloa. Ihmiset kuulemma olivat ne tehneet etsiessään uutta voimaa ja siunausta
Paavalin ruumiinjäänteistä tunkemalla niistä sisään jalkansa ja kätensä. Kyllä
olisi siis aika uskonpuhdistukselle ja tuollaiset esineet pitäisi kaikki
hävittää kiireesti.
Paavali hautakansi |
Relikkejä ja muuta hömppää
Pyhäinjäännös eli reliikki on uskonnollisesti merkittävä
esine, jonka uskotaan olevan pyhimyksen ruumiinosa tai tälle kuulunut esine.
Näin monia tämmöisiä Roomassa, ne ovat pyhimysten Paavi-kultin ohella erityisen
hallitsevia tässä uskonnossa ja tekevät siitä harvinaisen pimeän.
Pyhäinjäännöksillä uskotaan olevan erityisiä voimia, esimerkiksi kyvyn parantaa
sairaita, samaa odotetaan pyhimyksiltä, joita on siellä pilvin pimein ja lisää
tulee. Kirkon touhu ei ole juurikaan muuttunut Lutherin ajoista Roomassa,
edelleen siellä kontataan Lateraanikirkon portaita ansaitakseen armoa. Nämä
portaat on kuulemma tuottanut Jerusalemista kyseisen Konstantinuksen äiti
Helena, jota pidettiin erityisen hurskaana kristittynä. Mutta kun kuulin, että
hän on roudannut nämä paljon muuta krääsää tähän kaupungin palvottavaksi, tulin
siihen tulokseen, ettei hän tuntenut Jeesusta tai oli joutunut luopumuksen
tilaan.
pätkä Paavalin kahleista? |
Vatikaanissa näin, kuinka Pietarin patsas (katoliset ovat
nimenneet hänet nykyään ensimmäiseksi paaviksi – voi pimeyttä!?) oli suuren
mielenkiinnon kohde, ihmiset koskettavat ja suutelevat varpaita, koska
ajatellaan niillä olevan onnea tuottava ja parantava vaikutus. Näin vitriinissä
balsamoidun paavin, jota pidetään myös reliikkinä, mutta se on pelkkää
taikauskoa.
Roomassa on runsaasti pyhimysten kuvia, hautoja, luita,
hiuksia, kalloja, sarkofageja, pala Jeesuksen syntymäseimestä, pala
ruoskintapuusta, pala ristiä, keihäänkärki joka lävisti kyljen, piikkejä
orjantappurasta, pätkä Paavalin sauvaa, Tuomaksen sormi, verta pullossa,
pyhitetty vesi, amuletit, rukousnauhat, Marian äidinmaitoa ja yöpaita, Teresan
käsi, Maria Magdalenan käsi, Johannes kastajan jouhipaita, pyhä napanuora,
lastuja viimeisen ehtoollisen pöydästä. Nämä nähtyään voi olla hetkeen
sellainen olo, että on ollut uskonnollisessa hullujenhuoneessa visiitillä.
Sillä niin kauas kaikki tämä on vienyt ihmiset Kristuksesta ja hänen sanastaan.
Yhtään kirkkoa, joka olisi pyhitetty Jeesukselle, ei tullut minun tietooni
tuolla matkalla.
Katakombit
Monet pakanalliset huvitukset närkästyttivät kristittyjä ja
historioitsija Tertulianus mainitsee sellaisten joukossa mm. sirkushullutukset,
teatterin siveettömyyden, areenan julmuudet, kilpataistelijain hyödyttömät temput.
Heistä ei tullut näyttelijöitä, miekkailijoita tai ravintoloitsijoita.
Kristityt kammoksuivat pakannallista ruumiinpolttamista ja antoivat haudata
itsensä, kuten Herrakin oli haudattu – usein miten katakombeihin. Jokaisen
haudanaukot suljettiin marmori- tai kivilevyin. Symbooleina käytettiin kalaa,
laivaa, kukkoa, liljaa. Vanhin löydetty hautakirjoitus v. 107. Siellä
vietettiin myös ehtoollista.
Rooman katakombit ovat Rooman kaupungin muurien ulkopuolella
sijaitsevia maanalaisia hautausmaita, jotka ovat peräisin kristinuskon
ensimmäisiltä vuosisadoilta. Kävimme Domitillan katakombissa, joka on toiseksi
suurin Rooman alueella. Kaikkiaan niitä on mitattu olevan Roomassa 900 km.
Kaikkiaan otaksutaan Rooman katakombeihin haudatun 4—6 miljoonaa ruumista. Katakombit
sijaitsivat usein rikkaiden roomalaisten omistamilla yksityisillä mailla, niin
tämäkin oli rikkaan naisen omistamalla maa-alueella. Siellä uskovat
kokoontuivat rukoilemaan Vapahtajaa, viettämään ehtoollista ja hautaamaan
rakkaansa pehmeään tuliperäiseen tuffikiveen, jota Rooman ympäristössä
esiintyy. Katakombissa on useimmiten pääkäytävä, josta erkanee suorassa
kulmassa sivukäytäviä, jotka taas on myöhemmin liitetty toisiinsa pääkäytävän
suuntaisilla tunneleilla. Tässä katakombissa oli hautoja neljässä kerroksessa
ja ylimpänä kappeli.
Vainoa ja marttyyrejä
Seurakunnan kaitsijana Antiokiassa toimineesta Ignatioksesta
perinnäistieto tietää kertoa, että hän oli se lapsi, jonka pään päälle Jeesus
pani kätensä siunatessaan lapsia. Kirkkoisä Hieronymuksen tiedonanto, että
Ignatios oli apostoli Johanneksen oppilas. Hänen marttyyrikuolemansa tapahtui
keisari Trajanuksen hallitusaikana (98—117), n. 110. Keisarin käskystä hänet
kuljetettiin laivalla Roomaan ja siellä vietiin Colosseumille, jossa pedot
raatelivat hänet kuoliaaksi. Hän oli jo aiemmin toivonut, ettei hänestä jäisi
paljon jäljelle, ettei veljille olisi vaivaa jäännösten hautaamisesta. Petojen
jättämät ruumiinosat lähetettiin liinaan käärittynä Antiokiaan. Silminnäkijät
kertovat itkeneensä koko seuraavan yön ja polvillaan hartaasti rukoillen
Herraa, että hän vahvistaisi muita uskovia.
Ignatioksen kirje Rooman seurakunnalle:
»Rukoiltuani Jumalaa
voitin sen, että saan nähdä teidän Jumalalle kelpaavat kasvonne, ja niinpä
sainkin enemmän kuin pyysinkään; sillä toivon sidottuna Kristukseen Jeesukseen
saavani tervehtiä teitä, jos Jumala katsoo minut arvolliseksi olemaan
uskollinen loppuun asti. Sillä alku on kyllä hyvä, kunhan vain saisin armon
estämättä saavuttaa osani. Mutta minä pelkään teidän rakkautenne vahingoittavan
minua, koskapa teille on helppoa tehdä mitä tahdotte; minun taasen on vaikea
päästä Jumalan luo, jos te pyydätte säästää minua.
Minä en tahdo, että te tulisitte otollisiksi ihmisille, vaan
että pyritte olemaan otollisia Jumalalle, niinkuin te todella olettekin Hänelle
otolliset. Sillä minulla ei enää milloinkaan tule olemaan näin hyvää
tilaisuutta saavuttaa Jumalaa, eikä teitä voi kirjallisesti velvoittaa
mihinkään parempaan kuin että nyt vaikenette. Jos nimittäin vaikenette minusta,
niin minä tulen Jumalan omaksi, mutta jos te rakastatte minun lihaani, niin
minun täytyy taasen pitkittää juoksuani. Älkää toivottako minulle parempaa,
kuin että minut uhrattaisiin alttarin vielä ollessa valmiina, jotta rakkaudessa
yhdeksi kuoroksi yhtyneinä kiittäisimme Isää Kristuksessa Jeesuksessa siitä,
että Hän katsoi Syyrian piispan arvolliseksi lähtemään länteen, lähettämällä
noutamaan hänet idästä. Suloistahan on laskea maihin maailmasta Jumalan luo,
jotta Hänen luokseen jälleen nousisin.
»Ette milloinkaan ole panetelleet ketään, vaan olette
opettaneet muita. Mutta minä tahdon, että olisi luotettavaa sekin, mitä te
opettaessanne teroitatte. Rukoilkaa vain minulle voimaa sekä sisällisesti että
ulkonaisesti, jotten ainoastaan puhuisi, vaan myös tahtoisin; jottei minua
ainoastaan sanottaisi kristityksi, vaan jotta minut myös siksi havaittaisiin.
Sillä jos minut siksi havaitaan, niin olen sovelias siihen, että minua sanotaan
siksi (kristityksi) sekä olemaan uskollinen silloinkin, kun minua ei enää nähdä
maailmassa. Mikään näkyväinen ei ole iankaikkinen, sillä näkyväiset ovat
ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia. Kristillisyys ei ole vain
vakuuttamista, vaan siinä on suuruutta, silloin kun maailma sitä vihaa.
»Minä kirjoitan kaikille seurakunnille ja teroitan kaikille,
että minä mielelläni kuolen Jumalan tähden, kunhan te vain ette mitenkään estä
sitä. Hartaasti pyydän teitä, ettette ennenaikaisesti kiintyisi minuun.
Sallikaa minun joutua petojen saaliiksi, jotta pääsisin Jumalan luo. Olen
Jumalan vehnänjyvä, ja petojen hampaat jauhavat minut, jotta minut
havaittaisiin puhtaaksi Kristuksen leiväksi. Päinvastoin houkutelkaa petoja,
että ne tulisivat minun haudakseni eivätkä minun ruumiistani jättäisi jäljelle
mitään, jotten nukuttuani olisi kenellekään kuormaksi. Silloin minä olen oleva
Kristuksen totinen opetuslapsi, kun maailma ei enää näe edes minun
ruumistanikaan. Rukoilkaa Kristusta minun puolestani, että minut näiden
välikappaleiden kautta havaittaisiin Jumalan uhriksi. En voi käskeä teitä
niinkuin Pietari ja Paavali. He olivat apostoleita, minä olen mitä
vähäpätöisin; he olivat vapaita, minä olen ollut näihin saakka orja. Mutta
kärsittyäni tulee minustakin Jeesuksen Kristuksen vapautettu, ja Hänessä minä
olen ylösnouseva vapaana. Nyt opin sidottuna olemaan mitään haluamatta.
»Syyriasta Roomaan asti taistelen petojen kanssa maalla ja
merellä, yötä ja päivää, ollessani sidottu kymmeneen leopardiin,
sotamiesjoukkueeseen, joka vaikkapa teen sille hyvää, käy yhä kiusallisemmaksi.
Heidän vääryytensä opettaa minua vain paremmin, vaikken minä sentähden ole
vanhurskautettu. Jospa joutuisin minulle varattujen petojen saaliiksi, petojen,
jotka piakkoin toivon löytäväni. Ne minä houkuttelen heti syömään minut
suuhunsa, jotteivät arastellen jättäisi minua, kuten muutamia muita,
koskematta. Mutta jos ne ovat vastahakoisia eivätkä tahdo tehdä sitä, niin minä
pakotan ne. Antakaa minulle anteeksi; minä tiedän, mikä minua hyödyttää. Nyt
alan olla opetuslapsi. Älköön mikään näkyväisistä tahi näkymättömistä estäkö
minua pääsemästä Jeesuksen Kristuksen luo. Tuli ja risti, petojen parvet,
silpomiset, raatelemiset, luiden hajoittelemiset, jäsenten katkomiset, koko
ruumiin runteleminen ja kaikki perkeleen kidutukset tulkoot osakseni, kunhan
vain pääsen Jeesuksen Kristuksen luo.
»Minua eivät vähääkään hyödytä maailman ääret eivätkä tämän
ajan kuninkuudet. Parempi on minun nukkua kuolon uneen Jeesuksessa Kristuksessa
kuin hallita maan ääriä. Häntä minä etsin, joka on tähtemme kuollut, Häntä
kaipaan, joka on tähtemme ylösnoussut. Antakaa minulle anteeksi, veljet! Älkää
estäkö minua pääsemästä elämään; älkää vaatiko, että kuolisin. Älkää koettako
lahjoittaa maailmalle minua, joka tahdon olla Jumalan oma. Sallikaa minun
ammentaa puhdasta valoa, sillä sinne tultuani tulee minusta Jumalan ihminen.
Suokaa minun tulla Jumalani kärsimysten jäljittelijäksi. Ken Häntä sisimmässään
kantaa, harkitkoon tarkoin, mitä minä tahdon, ja sääliköön minua ja
ymmärtäköön, mikä minua ahdistaa.
»Tämän ajan ruhtinas tahtoo ryöstää minut ja turmella
mieleni Jumalaa kohtaan. Älköön siis yksikään teistä läsnä olevista auttako
häntä. Tulkaa paremmin minun, mikä on samaa kuin Jumalan, omiksi. Älkää puhuko
Jeesuksesta Kristuksesta, jos himoitsette maailmaa. Älköön kateus asuko teissä.
Niin, vaikkapa minä mieskohtaisesti läsnä ollessani pyytäisin teitä, älkää
totelko minua; paljoa paremmin totelkaa sitä, mitä minä teille kirjoitan. Sillä
elävänä kirjoitan teille, mutta uhkuen halua saada kuolla. Haluni on
ristiinnaulittu, eikä minussa ole mitään tulta, mikä etsisi maallisia. Elävä,
kumpuava vesi sanoo sisällisesti minulle: Tule tänne Isän luo! Minua ei tyydytä
katoava ravinto eikä tämän elämän hekuma. Jumalan leipää tahdon saada, sitä
taivaallista leipää, joka on Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan liha, Hänen,
joka viimeisenä aikana syntyi Daavidin ja Aabrahamin siemenestä; ja Jumalan
juomaa tahdon, Hänen vertansa, joka on katoamaton rakkaus ja iäinen elämä.
»En enää tahdo elää ihmisten tavalla. Mutta se tapahtuu, jos
te tahdotte. Muutamalla kirjaimella anon teiltä: uskokaa minua! Mutta Jeesus
Kristus on ilmoittava teille, että minä puhun totta. Rukoilkaa minun
puolestani, että minä saavuttaisin päämääräni. En lihan mukaan ole teille
kirjoittanut, vaan Jumalan mielen mukaan. Jos saan kärsiä, olette suoneet
minulle hyvää; jos minut hylätään, olette minua vihanneet.
»Muistakaa rukouksissanne Syyrian seurakuntaa, jonka
paimenena on Jumala minun sijassani. Jeesus Kristus yksin olkoon sen piispa, ja
teidän rakkautenne. Minä punastun, jos minua sanotaan sikäläiseksi; sillä siihen
minä en ole arvollinen, koskapa olen kaikkein viimeinen ja kesken syntynyt.
Mutta minäkin saan armon olla jotakin, kunhan vain ensin pääsen Jumalan luo.
Teitä tervehtii minun henkeni ja niiden seurakuntien rakkaus, jotka
vastaanottivat minut, ei kuten kulkijan, vaan Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Sillä nekin, jotka eivät kuuluneet minun matkaani, saattoivat minua kaupungista
kaupunkiin.
»Tämän kirjoitan teille Smyrnasta autuuden ansaitsevain
efesolaisten kautta. Krokos, jota minä olen aina kaipauksella muistava, on
monien muiden kera minun luonani. Toivon teidän jo tulleen tuntemaan ne, jotka
Jumalan kunniaksi menivät minun edelläni Syyriasta Roomaan. Ilmoittakaa heille
minun jo olevan lähellä. Sillä he ovat kaikki Jumalalle ja teille kelvolliset,
ja teidän heitä sopii kaikin tavoin virvoittaa. Tämän kirjoitin teille 24.8.
Voikaa hyvin loppuun asti Jeesuksen Kristuksen kärsivällisyydessä! Aamen.»
Nykyään olemme korkean elintason vankeja ja maailma yrittää
ryöstää uskovat Kristukselta menestyksen, nautinnon ja hyvinvoinnin kautta.
Muinaisessa Roomassa joukko kristityitä pelastautui pakenemalla tai luopui
uskostaan. Nähtiin pojan kieltävän isänsä, nähtiin isän antavan ilmi poikansa
pelastaakseen oman henkensä. Joka kaupunkiin, joka kylään asetettiin uhrikomitea,
jonka eteen jokaisen kristityksi epäillyn täytyi mennä. Ainoana pelastuksena
kidutuksesta tai maanpaosta ja siihen liittyvästä omaisuuden menettämisestä oli
pakanallisille jumalille uhraaminen ja uhrilihan syöminen, tämän kokeen
suorittaneilla oli tapana pyytää siitä todistusta ja kääntyä sitä varten
kirjeellisesti komitean puoleen. Kristityistä tehtiin yhteiskunnan ja
ihmiskunnan pohjasakkaa, vihollisia ja vaarallisia lähimmäisiä, joiden kanssa
ei pitänyt seurustella; sillä tartuntavaara oli aina olemassa. Vainoista
huolimatta Rooman kristityt lisääntyivät koko ajan ja heidän asemansa tuli yhä
merkittävämmäksi.
Paavi vitriinissä |
Kristittyjen suhteesta sairaisiin ja riivattuihin
Justinus Marttyyri sanoo kirjoituksessaan »Toinen apologia»:
»Perkeleet ovat aina saaneet aikaan sen, että aletaan vihata niitä, jotka
elävät vakavaa elämää kammoten pahaa.» Mutta hän osoitti myös, että
kristityillä oli valta ajaa sellaisia pahoja henkiä ulos Jeesuksen nimessä,
»niin että Roomassa ja kaikkialla lukuisat riivatut ovat parantuneet, vaikka he
eivät voineet saada apua toisilta, jotka olivat yrittäneet ajaa niitä ulos
maagillisilla loitsuilla tai lääkkeillä.» (Hypnotisoijia ja lääkäreitä?)
Origenes sanoo: »Monet kristityt ajavat pahoja henkiä ulos
riivatuista. Ja tämän he tekevät käyttämättä mitään erikoista, merkillistä
keinoa tai minkäänlaista taikomista, ainoastaan rukouksella ja mitä
tavallisimmilla käskyillä, joita yksinkertaisinkin henkilö voi käyttää.
Enimmäkseen
näitä ihmeitä suorittavat oppimattomat ihmiset, siten
osoittaen sekä sen armon, joka asuu Kristuksen sanoissa, että myöskin henkien
heikkouden.»
Pyhän Jaakobin liturgiassa sanotaan:
»Rukoilkaamme Herraa, joka säilyttää sielun ja ruumiin, että
saisimme viettää jäljellä olevan elämämme rauhassa ja terveinä. Rukoilkaamme, että
loppuelämämme saisi olla kristillistä ilman kipua ja ilman häpeää. —
Rukoilkaamme vanhojen ja heikkojen puolesta, sairaiden ja kärsivien ja niiden
puolesta, joita saastaiset henget vaivaavat — heidän pikaista paranemistaan
Sinulta — sairaiden tervehtymisen puolesta, heidän pikaista paranemistaan
Sinulta, oi Jumala, ja heidän pelastustaan. Me rukoilemme Sinua — ettei Sinun
kansallesi tule tuomioksi se, että olemme ottaneet vastaan pelastuksen
salaisuuden, vaan syntien anteeksisaamiseksi ja ruumiin ja sielun
uudistamiseksi. — Rukoilemme, että ehtoollisantimet tulisivat kaikille, jotka
ovat nauttineet ne — iankaikkiseksi elämäksi ja ruumiin ja sielun
pyhitykseksi.»
Lactanius v:lta 315 sanoo, ettei kirkko voinut ajaa ulos
pahoja henkiä kristittyjen kesken vallitsevan eripuraisuuden tähden. Eräässä
kohdassa hän näet kirjoittaa: »Meillä on käskyvalta pahoihin henkiin nähden
niin kauan kuin rauha vallitsee Jumalan kansan keskuudessa.» Cyprianus (n. 250)
puhuu samaan suuntaan. Hän mainitsee, että kirkkoon on pujahtanut
erimielisyyttä, eripuraisuutta sekä siveellistä velttoutta ja hän lisää: »Kun
me halveksimme Jumalan käskyjä, saa vihollinen vahingoittamisen vallan.»
Rooman matkan jälkeen huomasin, että ihmiset tarvitsevat
edelleen ja aina pääasiassa Kristusta ja muu on sitten kehällistä. Rukoilen,
että lain töissä aikaansa kuluttavat löytäisivät hänet, että pyhiin esineisiin
kiintyneet löytäisivät Vapahtajan, että uskomuksiin ja kirkkoihin sitoutuneet
löytäisivät Jeesuksen – kirkon Herran, että paavilaisuuteen hurahtaneet
löytäisivät elävän Kristuksen, että taikauskon ja luulouskon kannattajat
löytäisivät elämän Sanan, että kuolleen uskon seuraajat löytäisivät Messiaan.
Herra armahda – on aihetta!